USA og ESTA-forvirring

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

USA og ESTA-forvirring

Indlægaf Torn » 3. dec 2018, 15:45

Kan en klog debattør hjælpe?

Jeg skal til USA og jeg skal i den forbindelse naturligvis bruge en ESTA. Den jeg har fra sidst, gælder stadig (gyldighed i to år), men i mellem
tiden har jeg fået nyt efternavn, ny adresse og skal formentlig også have nyt pas. Jeg kan bare ikke finde ud af at rette min ESTA. Er jeg nødt til at ansøge om en helt ny? Eller kan jeg ændre den eksisterende på en eller anden måde?
Senest rettet af Torn 3. dec 2018, 16:13, rettet i alt 1 gang.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf Chichu » 3. dec 2018, 15:48

Der står på estas hjemmeside at du så skal søge om ny esta :)
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf Torn » 3. dec 2018, 16:14

Tak. Nu fandt jeg også det på skrift i FAQ:

"HVORNÅR ER DET NØDVENDIGT, AT JEG GENANSØGER OM ESTA?
En ny rejsegodkendelse kan være påkrævet i alle af de følgende omstændigheder:

Den rejsende får udstedt et nyt pas
Den rejsende ændrer sit navn
Den rejsende ændrer sit køn
Den rejsende får nyt statsborgerskabsland; eller
Omstændighederne bag den rejsendes tidligere svar på spørgsmålene i ESTA-ansøgningen, som kræver et "yes" or "no"-svar, har ændret sig.
Godkendelse af rejsetilladelse gives typisk for en periode af to år, eller indtil ansøgerens pas udløber, afhængigt af hvad der kommer først. ESTA giver dit en gyldighedsdato ved godkendelse af ansøgningen. Derfor skal en ansøger ansøge om en ny rejsegodkendelse, når en tidligere ESTA-godkendelse eller ansøgerens pas udløber. Et behandlingsgebyr opkræves for hver ny ansøgning, der indsendes"
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf TomKah » 3. dec 2018, 21:41

Men hvis du ikke har fået nyt pas, kan du stadig rejse med det gamle pas og det gamle navn. Navnet i pas og ESTA skal selvfølgelig stemme overens.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf Torn » 4. dec 2018, 17:03

TomKah skrev:Men hvis du ikke har fået nyt pas, kan du stadig rejse med det gamle pas og det gamle navn. Navnet i pas og ESTA skal selvfølgelig stemme overens.


Okay. Det ville helt klart være at foretrække. Hvor læser du det? Jeg kan ikke finde det umiddelbart.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf TomKah » 4. dec 2018, 19:30

Torn skrev:
TomKah skrev:Men hvis du ikke har fået nyt pas, kan du stadig rejse med det gamle pas og det gamle navn. Navnet i pas og ESTA skal selvfølgelig stemme overens.


Okay. Det ville helt klart være at foretrække. Hvor læser du det? Jeg kan ikke finde det umiddelbart.


Hvorfor tænker du at de ved du har skiftet navn?
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf TomKah » 4. dec 2018, 19:35

Du skal selvfølgelig købe en flybillet i samme navn som står i passet og generelt bruge dit gamle navn på rejsen. Du har ikke skiftet navn i den sammenhæng før du har fået nyt pas.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf Torn » 5. dec 2018, 16:39

TomKah skrev:Du skal selvfølgelig købe en flybillet i samme navn som står i passet og generelt bruge dit gamle navn på rejsen. Du har ikke skiftet navn i den sammenhæng før du har fået nyt pas.


Jeg troede faktisk at de lavede en form for tjek på én, når de tjekker rejsepapirerne og ESTA. Det ville jo være langt det nemmeste for mig, for mit pas udløber først om to år.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf TomKah » 5. dec 2018, 19:14

Torn skrev:
TomKah skrev:Du skal selvfølgelig købe en flybillet i samme navn som står i passet og generelt bruge dit gamle navn på rejsen. Du har ikke skiftet navn i den sammenhæng før du har fået nyt pas.


Jeg troede faktisk at de lavede en form for tjek på én, når de tjekker rejsepapirerne og ESTA. Det ville jo være langt det nemmeste for mig, for mit pas udløber først om to år.


De tjekker dig i deres egne systemer, og muligvis hos interpol.

Det står f.eks her at det ikke er et krav at man ændret navnet i sit pas, men at alt ifbm en rejse skal være i samme navn
https://www.kk.dk/indhold/saadan-skifter-du-dit-navn
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: USA og ESTA-forvirring

Indlægaf Torn » 22. dec 2018, 10:13

TomKah skrev:
Torn skrev:
TomKah skrev:Du skal selvfølgelig købe en flybillet i samme navn som står i passet og generelt bruge dit gamle navn på rejsen. Du har ikke skiftet navn i den sammenhæng før du har fået nyt pas.


Jeg troede faktisk at de lavede en form for tjek på én, når de tjekker rejsepapirerne og ESTA. Det ville jo være langt det nemmeste for mig, for mit pas udløber først om to år.


De tjekker dig i deres egne systemer, og muligvis hos interpol.

Det står f.eks her at det ikke er et krav at man ændret navnet i sit pas, men at alt ifbm en rejse skal være i samme navn
https://www.kk.dk/indhold/saadan-skifter-du-dit-navn


Tak. Selvom jeg egentligt var blevet langt mere rolig, kontaktede jeg alligevel paskontoret, der skrev følgende:

"Der er ikke krav om bestilling af nyt pas/kørekort ved navneændring.
Men man skal bare altid sørge for at navne på billetter, pas og andre dok. er det samme."

Så... jeg tør vist godt rejse til USA under forkert navn. :panik: Så længe billet, ESTA og pas er i samme navn, bør det gå.
2

Tilbage til "Rejser"