Pas til Tyskland

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3634

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Petrix » 11. dec 2018, 04:12

Jeg ville bare tage mit kørekort med og tage chancen.
Du får nok afvide at du skal huske det næste gang som andre også skriver.
0
27102021
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Slettet bruger » 11. dec 2018, 04:41

getitright skrev:Jeg var lige ved ikke at komme hjem fra Berlin, da jeg ikke havde fået mit pas med, og reglerne havde ændret sig siden sidste sommer, hvor jeg var i Berlin. Flixbus kontrolløren var meget stejl og det var kun lige med nød og næppe, og fordi jeg lovede, at jeg selvfølgelig selv sad med lorten, at jeg fik lov til at komme på bussen. Fik også en mindre reprimande af det danske politi, der rigtigt nok tjekkede hele bussen, som det allerede er nævnt flere gange i tråden.
Det tyske politi tjekkede også over grænsen, men der var de ligeglade med, at jeg kun viste kørekort.

Men worst case scenario kan de nemt slå dit cpr-nummer op og se, at du er dansk statsborger. Det var det, politiet gjorde hos mig (efter at have givet en advarsel).


En advarsel imod hvad? Man kommer vel næppe til at hutle rundt i Tyskland og skulle søge om asyl. Kan man mon få en bøde?

Jeg tænker den eneste risiko er at man ikke kommer med bussen, og i så fald kan man vel tage et tog hjem.
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf limitededition » 11. dec 2018, 05:15

Vi har kørt over grænsen masser af gange uden kontrol, og den gang hvor vores pas var udløbet var der kontrol af alle samme dag. Vi blev stoppet af en hjemmeværnsmand, som skældte os ud, men alligevel lod os gå, da han kunne se at vi havde bestilt nye pas samme morgen. Han bad på læse på borger.dk hvor der stod at man skulle have pas med.
Der stod dog at sygesikring og kørekort kunne gøre det samme, men det havde været mere besværligt for ham, og derfor fik vi lige en løftet pegefinger.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21841

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Purple Haze » 11. dec 2018, 07:43

Og det sjove er at man kan flyve til tyskland og retur uden at vise pas....
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Pax Romana » 11. dec 2018, 08:09

Purple Haze skrev:Og det sjove er at man kan flyve til tyskland og retur uden at vise pas....
Fordi Danmark og Tyskland begge er med i Schengen. Det betyder som udgangspunkt at du ikke skal vise pas, når du rejser frem og tilbage. Men da du skal kunne bevise dit statsborgerskab, skal du alligevel medbringe dit gyldige pas, når du opholder dig i et Schengen-land uden for Norden.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Tilly » 11. dec 2018, 10:31

Giraffie skrev:Jeg skal på endagstur til Tyskland i morgen og mit Pas er udløbet har jeg lige opdaget.

På borger.dk står der at man ikke skal have pas med,.men da man skal kunne bevise sit statsborgerskab skal det medbringes alligevel.
På Europa.eu står der at det ikke behøves.

Jeg har kørekort og det udløbet pas og øvrige kort.

Hvad er rigrigt?

De skriver at man ikke skal vise pas, ikke at man ikke skal have det med.

Anyway, jeg ville selv tage chancen. Jeg har været i Tyskland flere gange uden pas fordi jeg har glemt det, og er heldigvis aldrig blevet stoppet. Jeg kom også lige hjem fra en bustur til Tyskland i går, og jeg vidste hverken pas på ud- eller hjemrejse.

Jeg håber du er taget afsted, og at du undgår problemer :)
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21841

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Purple Haze » 11. dec 2018, 11:57

Pax Romana skrev:
Purple Haze skrev:Og det sjove er at man kan flyve til tyskland og retur uden at vise pas....
Fordi Danmark og Tyskland begge er med i Schengen. Det betyder som udgangspunkt at du ikke skal vise pas, når du rejser frem og tilbage. Men da du skal kunne bevise dit statsborgerskab, skal du alligevel medbringe dit gyldige pas, når du opholder dig i et Schengen-land uden for Norden.



Guuuuud er det rigtigt :8:



:genert:
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Pax Romana » 11. dec 2018, 13:33

abcd skrev:
getitright skrev:Jeg var lige ved ikke at komme hjem fra Berlin, da jeg ikke havde fået mit pas med, og reglerne havde ændret sig siden sidste sommer, hvor jeg var i Berlin. Flixbus kontrolløren var meget stejl og det var kun lige med nød og næppe, og fordi jeg lovede, at jeg selvfølgelig selv sad med lorten, at jeg fik lov til at komme på bussen. Fik også en mindre reprimande af det danske politi, der rigtigt nok tjekkede hele bussen, som det allerede er nævnt flere gange i tråden.
Det tyske politi tjekkede også over grænsen, men der var de ligeglade med, at jeg kun viste kørekort.

Men worst case scenario kan de nemt slå dit cpr-nummer op og se, at du er dansk statsborger. Det var det, politiet gjorde hos mig (efter at have givet en advarsel).


En advarsel imod hvad? Man kommer vel næppe til at hutle rundt i Tyskland og skulle søge om asyl. Kan man mon få en bøde?

Jeg tænker den eneste risiko er at man ikke kommer med bussen, og i så fald kan man vel tage et tog hjem.
Ja, du kan få en bøde på kr. 1.000- ved indrejse i Danmark. Tog mellem Danmark og Tyskland er ofte genstand for paskontrol.

Hvis tysk politi skal tjekke din identitet og du ikke har et pas, skal de først rette henvendelse til dansk politi som derefter skal krydstjekke dig i diverse registrere. Og i den tid er du tilbageholdt i Tyskland. Chancen for at det sker for en, er nok lille. Men går de efter bogen, så er det en langstrakt affære.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Julie
Indlæg: 605
Tilmeldt: 10. sep 2015, 14:56
Kort karma: 55
Likede indlæg: 865

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Julie » 11. dec 2018, 17:53

I start november var jeg en tur i Tyskland uden pas, vi tog færgen over.
Vi blev som forventet tjekket på vej hjem, hun var ikke interesseret i vores kørekort, hun ville bare så sygesikringsbevis som hun så scannede.
Hun nævnte ikke engang, at vi skulle huske pas.
Scannerne tror jeg er nye, for i sommers fik jeg uskæld for at have glemt pas (ja, jeg er gammel og senil)
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf avdotja » 11. dec 2018, 20:56

abcd skrev:
getitright skrev:Jeg var lige ved ikke at komme hjem fra Berlin, da jeg ikke havde fået mit pas med, og reglerne havde ændret sig siden sidste sommer, hvor jeg var i Berlin. Flixbus kontrolløren var meget stejl og det var kun lige med nød og næppe, og fordi jeg lovede, at jeg selvfølgelig selv sad med lorten, at jeg fik lov til at komme på bussen. Fik også en mindre reprimande af det danske politi, der rigtigt nok tjekkede hele bussen, som det allerede er nævnt flere gange i tråden.
Det tyske politi tjekkede også over grænsen, men der var de ligeglade med, at jeg kun viste kørekort.

Men worst case scenario kan de nemt slå dit cpr-nummer op og se, at du er dansk statsborger. Det var det, politiet gjorde hos mig (efter at have givet en advarsel).


En advarsel imod hvad? Man kommer vel næppe til at hutle rundt i Tyskland og skulle søge om asyl. Kan man mon få en bøde?

Jeg tænker den eneste risiko er at man ikke kommer med bussen, og i så fald kan man vel tage et tog hjem.

Det kan man - i så fald vil man opdage at toget standser ved grænsestationen og holder og venter indtil politiet har været hele toget igennem og kontrolleret alles pas.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf avdotja » 11. dec 2018, 21:01

Purple Haze skrev:Og det sjove er at man kan flyve til tyskland og retur uden at vise pas....

Kan man stadigvæk det? For et år siden viste jeg stort set kun pas hvis jeg tjekkede bagage ind eller skulle til lande uden for Schengen. Men efter d. 1. januar 2018 synes jeg næste ikke jeg laver andet end at vise det skide pas til alt og alle :rulle:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Slettet bruger » 12. dec 2018, 06:00

avdotja skrev:
abcd skrev:
getitright skrev:Jeg var lige ved ikke at komme hjem fra Berlin, da jeg ikke havde fået mit pas med, og reglerne havde ændret sig siden sidste sommer, hvor jeg var i Berlin. Flixbus kontrolløren var meget stejl og det var kun lige med nød og næppe, og fordi jeg lovede, at jeg selvfølgelig selv sad med lorten, at jeg fik lov til at komme på bussen. Fik også en mindre reprimande af det danske politi, der rigtigt nok tjekkede hele bussen, som det allerede er nævnt flere gange i tråden.
Det tyske politi tjekkede også over grænsen, men der var de ligeglade med, at jeg kun viste kørekort.

Men worst case scenario kan de nemt slå dit cpr-nummer op og se, at du er dansk statsborger. Det var det, politiet gjorde hos mig (efter at have givet en advarsel).


En advarsel imod hvad? Man kommer vel næppe til at hutle rundt i Tyskland og skulle søge om asyl. Kan man mon få en bøde?

Jeg tænker den eneste risiko er at man ikke kommer med bussen, og i så fald kan man vel tage et tog hjem.

Det kan man - i så fald vil man opdage at toget standser ved grænsestationen og holder og venter indtil politiet har været hele toget igennem og kontrolleret alles pas.


Ja, og så får man vel bare en reprimande på samme måde som andre har beskrevet. Jeg har svært ved at forestille mig at Politiet vil bruge ret meget tid på andet hvis man sidder med sin hvide hud og sit leverpostejhår og viser sit danske kørekort med vellignende foto imens man taler dansk uden accent.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21841

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Purple Haze » 12. dec 2018, 06:36

avdotja skrev:
Purple Haze skrev:Og det sjove er at man kan flyve til tyskland og retur uden at vise pas....

Kan man stadigvæk det? For et år siden viste jeg stort set kun pas hvis jeg tjekkede bagage ind eller skulle til lande uden for Schengen. Men efter d. 1. januar 2018 synes jeg næste ikke jeg laver andet end at vise det skide pas til alt og alle :rulle:


Har inden for den sidste måned rejst til Polen og Holland uden at vise pas. :)
(Purple Haze, klimasvin :-p )
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Myth » 12. dec 2018, 08:21

Har været en tur i Oslo, der skulle også vises pas for at komme ombord på båden. Både på turen op og turen hjem
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Pas til Tyskland

Indlægaf Stitch » 12. dec 2018, 13:26

avdotja skrev:
Purple Haze skrev:Og det sjove er at man kan flyve til tyskland og retur uden at vise pas....

Kan man stadigvæk det? For et år siden viste jeg stort set kun pas hvis jeg tjekkede bagage ind eller skulle til lande uden for Schengen. Men efter d. 1. januar 2018 synes jeg næste ikke jeg laver andet end at vise det skide pas til alt og alle :rulle:


Jeg har været i Spanien en del gange i 2018 og har ikke en eneste gang vist pas, men fik scannet mit boarding pass adskillige gange.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Rejser"