Dit bedste rejsehack

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf Filipai » 14. jan 2019, 18:56

Vi pakker altid i sådan nogle pakkeposer (ala disse)
Det er virkeligt rart at have undertøj i en pose, undertrøjer i en anden, kjoler i en tredje. Det gør man hurtigt kan finde ens ting, uden at rode rundt i hele kufferten

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90328178/
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf paint » 14. jan 2019, 19:49

Jeg gør mig ingen særlige forberedelser, hvis det kun handler om en kort eller mellemlang flyvetur (3-4 timer). Jeg har altid en billig tablet med på turen, købt til det samme (de kan fås for 5-600 kr). Herpå har jeg adskillige e-bøger, musik, podcast mv. Herudover, har jeg altid scannet diverse pas, billetter, vouchers, rejseforsikring mv. ind på et usb stik, som jeg har med separat i håndbagagen, så kan det altid hurtig findes frem, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg skriver os altid på 'Danskerlisten' ( https://play.google.com/store/apps/deta ... anesabroad), nærmest uanset hvor vi tager hen. Det giver Udenrigsministeriet mulighed for, direkte at sende informationer i tilfælde af terror, naturkatastrofer, store strejker mv. Desuden, ved de så at man er på destinationen og vil evt. lede efter en, hvis det skulle blive aktuelt (hvad det formentligt ikke gør, men alligevel)

Vi har aldrig trolleys med som håndbagage, men tasker/rygsæk, som kan ligge under sædet. Der er fin plads under sædet foran.

Vi bestræber og også altid, når vi køber rejser at gøre det på steder, hvor man kan købe både hotel og flybillet, samme sted - i ét køb. Derved er vi dækket af rejsegarantien, fordi det derved tæller som en 'pakkerejse'. Man er derved berettiget til fuld erstatning, hvis flyselskab eller bookingbureau skulle gå konkurs.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf Aima » 14. jan 2019, 20:04

En anden nævner det vist, men jeg er også begyndt at takke nej til mad på de lange rejser. Det kommer nok an på, hvordan ens krop fungerer, men jeg fik det smånederen af at fylde maven og derefter være lænket i et flysæde i adskillige timer, hvor luften også bare blev mere og mere varm og tør. Sidst klarede jeg mig på vand, men havde noget druesukker i tasken, og så spiste vi som noget af det første, når vi nåede destinationerne.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf flicka » 14. jan 2019, 20:37

Filipai skrev:Vi pakker altid i sådan nogle pakkeposer (ala disse)
Det er virkeligt rart at have undertøj i en pose, undertrøjer i en anden, kjoler i en tredje. Det gør man hurtigt kan finde ens ting, uden at rode rundt i hele kufferten

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90328178/


This - bare med vandtætte pakkeposer, som kan købes i de fleste friluftsbutikker. De er guld værd.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf sigge » 14. jan 2019, 21:03

Undtagelsen skrev:
sigge skrev:Hvis man har en længere mellemlanding (som ikke er lang nok til, at man gider forlade lufthavnen), kan det anbefales at finde en betalingslounge og tilbringe nogle timer der. Det er meget mere afslappende end at sidde på en dårlig stol med en masse uro omkring sig.


I Singapore kan det anbefales at købe adgang til deres rooftop pool. At slappe af der og få et bad og rent tøj inden det sidste af turen hjem, var fantastisk.


Det var faktisk lige præcis i Singapore, jeg var i betalingslounge. Vi havde også talt om pool’en og havde badetøj i håndbagagen, men da vi kom inde fra AC i lufthavnen og ud til poolområdet, føltes det som at gå ind i en mur af fugtig varme, og det kunne jeg slet ikke overskue, så jeg bakkede hurtigt igen. :) Men hvis man ikke har det så svært med varme som mig, vil jeg også anbefale den.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf Alphilia » 14. jan 2019, 21:35

Bøger der kan kasseres når de er læst. Går ofte i genbrugsbutikker eller kigger på bibliotekets aflagte bøger inden.
3
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf flicka » 14. jan 2019, 22:30

Alphilia skrev:Bøger der kan kasseres når de er læst. Går ofte i genbrugsbutikker eller kigger på bibliotekets aflagte bøger inden.


Apropos det, så plejer jeg at tage mine slidte t-shirts, underbukser og lign. som alligevel skal kasseres, med. Så kan man smide ud undervejs og frigive plads og vægt i rygsækken, hvis man får shoppet undervejs.

(Jeg rejser primært som backpacker... )
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf Alphilia » 14. jan 2019, 22:42

flicka skrev:
Alphilia skrev:Bøger der kan kasseres når de er læst. Går ofte i genbrugsbutikker eller kigger på bibliotekets aflagte bøger inden.


Apropos det, så plejer jeg at tage mine slidte t-shirts, underbukser og lign. som alligevel skal kasseres, med. Så kan man smide ud undervejs og frigive plads og vægt i rygsækken, hvis man får shoppet undervejs.

(Jeg rejser primært som backpacker... )


Ditto, også selvom det ikke er backpacker ferier jeg er på.
1
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf Kasper » 15. jan 2019, 00:47

Over-ear headphones, eller noise-cancelling headphones; de tager det værste af den der lav-frekvente flylyd.

Download Spotify-playlister, Netflix-videoer, osv, til din telefon eller tablet inden rejsen, så du kan tilgå det uden internetforbindelse i flyet.

Hav en trøje eller et tæppe med til at lægge over dine ben i flyet. Store, vamsede hættetrøjer er især gode, fordi de kan lynes op og bredes ud.

Håndbagage, der kan være under sædet, så du har hurtig adgang til alle dine dimser og bøger og stuff.

Hvis du rejser med en anden, så køb evt. en mini-jack-splitter, så I hver især kan sætte jeres headphones i den samme tablet/laptop og se en film sammen (f.eks: https://www.av-cables.dk/minijack-splitter-kabel/)

Hent Tripadvisor app'en. Den er virkelig god, når man sidder et random sted og gerne vil vide, hvad der ligger i nærheden af gode og måske lidt hemmelige steder.

maps.me app'en er et rigtig godt alternativt til f.eks. Google Maps, især hvis man er i et land, hvor der ikke lige er internetforbindelse. Man kan downloade kort for f.eks. hele landet på forhånd, og så bruger app'en dét, plus GPS'en i telefonen (som er gratis at bruge) til at lade dig navigere. Det er ikke så stort et issue nu i forhold til at man kan bruge sin data i EU; men hvis man rejser udenfor EU, er det guld værd.

Hvis du rejser til et land, hvor postevandet helst skal undgåes - så find din billigste, tættteste, go-to vandsælger så hurtigt som muligt. Du kommer sandsynligvis til at slæbe flere liter vand hjem dagligt.

Hav styr på hvor det nærmeste apotek og den nærmeste skadestue er, just in case.
4
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf Maoam » 15. jan 2019, 06:14

Filipai skrev:Vi pakker altid i sådan nogle pakkeposer (ala disse)
Det er virkeligt rart at have undertøj i en pose, undertrøjer i en anden, kjoler i en tredje. Det gør man hurtigt kan finde ens ting, uden at rode rundt i hele kufferten

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90328178/


Jeg kan også anbefale den slags poser. Har købt de her to sæt fra Kina til omkring $6 stykket inklusiv fragt. Man kan selv vælge farve.

Billede

https://www.aliexpress.com/item/2017-Ny ... st=ae803_5

Billede

https://www.aliexpress.com/item/2017-5- ... st=ae803_5
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf LaMariposa » 15. jan 2019, 06:32

Hav styr på jeres policenummer og telefonnummeret til alarmcentralen til rejseforsikring inden afgang. Tjek, at den er betalt før afgang - det er den sikkert, men det er rart at være helt sikker :)

Og som Paint siger, så skriv jer på Danskerlisten, så UM ved, at I er i landet.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf paint » 15. jan 2019, 09:52

LaMariposa skrev:Hav styr på jeres policenummer og telefonnummeret til alarmcentralen til rejseforsikring inden afgang. Tjek, at den er betalt før afgang - det er den sikkert, men det er rart at være helt sikker :)

Og som Paint siger, så skriv jer på Danskerlisten, så UM ved, at I er i landet.


Nogle forsikringsselskaber, som f.eks Gouda, som vi selv bruger, har udviklet en app, der kan hentes på google play og i app store.

"Goudas app er til dig, der skal ud at rejse. Uanset hvor i verden du befinder dig, er hjælpen ikke langt væk med Goudas app. App’en giver dig dit forsikringskort med policeoplysninger lige ved hånden og med et enkelt tryk ringer du direkte op til Goudas alarmcentral, som sidder klar til at hjælpe dig døgnet rundt, skulle uheldet være ude."

https://play.google.com/store/apps/deta ... aapp&hl=da

Forsikringsselskabet 'Tryg', har en lignende app.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jan 2019, 10:20

Bilferie:
Det kan være virkelig pladsbesparende hvis man vakuumpakker bagagen.
Jeg har særligt brugt det på f.x. skiferier og ferier for f.x. sengelinned skal medbringes.
Vægten er naturligvis det samme, men det kan være noget nemmere at få pakket bagagerummet, når tingene fylder mindre, og man sikre bedre udsyn igennem bagrude f.x. :)

og på den form for ferier, hvor man selv skal medbringe sengelinned, viskestykker, håndklæder osv. giver det også rigtig god mening hvis man har noget der alligevel er klar til at blive kasseret, at man tager det med og kasserer efter brug, så man ikke skal slæbe hjem igen :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf didaa » 15. jan 2019, 11:19

Denne kuffert som også kan bruges kan bæres på ryggen:
https://www.spejdersport.dk/osprey-meri ... gI1KfD_BwE

Der er så mange der har spurgt hvor de er fra siden vi købte dem. De kører perfekt og lydløst, og ser stadig ud som nye her 7-8 år efter, hvor de har været på utallige rejser.

Spørg altid om upgrade på hoteller. Det værste du kan få er et nej, men oftest er de meget villige til at hjælpe. Den går ikke på fly med et lille barn dog.

Pak så let og lidt som muligt, og tag gammelt tøj med. Benyt jer istedet af vask når I er fremme, eller at købe det I har brug for. Specielt med et lille barn er det fristende at medbringe alt man kender, men det skal kun være det man ved man ikke kan få.
Og pak så gerne en pakke rugbrød, kiks, lidt havregryn mm. i kufferten. Jeres barn kommer til at vågne meget, meget tidligt i Florida, og der er det rart at man lige kan lave lidt havregrød feks klokken lort om natten.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Dit bedste rejsehack

Indlægaf sigge » 15. jan 2019, 12:28

Lige med mad skal I være opmærksomme på reglerne i USA. Som jeg læser nedenstående link, er brød og kiks OK, hvis det er i original indpakning. Havregryn kan jeg derimod godt være i tvivl om.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1272/~/food---general-food
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Rejser"