Bilferie - Europa

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Bilferie - Europa

Indlægaf Tricolette » 15. jan 2016, 10:29

Jeg mangler gode ideer til årets sommerferie - lige nu er jeg helt blank :fløjt:

Vi er et par lige omkring de 50 (f... - det er ikke sjovt at skrive :ad!: ) - ingen børn, som skal med.

Det skal være kørselv i Europa
Vi booker selv hoteller osv.
Sidste år var vi i Amsterdam/Holland og lidt Belgien
Helt blanke for hvor vi skal hen i år
Vi vil gerne storby og natur
Ikke vilde sportsudøvere - så ingen mountainbike på smalle bjergskråninger osv.
Jeg vil gerne lidt shopping undervejs
Er mere til historiske oplevelser frem for kunst.
Direkte badeferie er nogo - men der må gerne være muligheder undervejs
Vin- og madoplevelser osv må gerne indgå.
Vi vil gerne tage 2-3 dage pr. ophold, så der er tid til at se/opleve området/byen.
Afstand har (næsten) ingen betydning

Jeg håber, I ligger inde med gode ideer og forslag, så vi kan få begyndt på årets planlægning - og at vi ikke kommer til at sidde som tidligere år, hvor vi 5 dage før feriestart har planlagt/booket det hele lidt i panik. :panik:
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Nuttede-Nuser » 15. jan 2016, 10:57

Nu er jeg ret bidt af Italien, så jeg ville klart kigge i den retning. Eksempelvis Toscana er der rig mulighed for både natur og masser af smukke historiske oplevelse. Hvis I gerne vil lidt storby og shopping er Firenze IMO en fantastisk by. Vi var der sidste år, og ja det er varmt og crowded men også spændene og atmosfærisk. Og eller er der mange små italienske byer som er et besøg værd. Stop bilen og gå på opdagelse i dem i kommer igennem. Da vi var i Firenze sidste år var vi ude og kører vintage Fiat 500 i området omkring Firenze, ikke dem inde i byen som man også kan, men ude i på nogle af de små veje. Det var så sjov og så fed en oplevelse. Eneste krav er at man kan kører med manuel gear, da man skal lærer en dobbelt udkobling.

Alternativt, og det er ikke en rigtig kør-selv-ferie, men det kunne også være at gå mellem de 5 fiskerbyer, Cinque Terre. Man kan kører der til, parkere på en p plads uden for den første by men vælger. En lille rygsæk med det mest nødvendige og et par gode vandre sko. Så går man på stierne mellem byerne, og overnatter i byerne, måske bliver en dag eller to, som er gamle og ret unikke. Som jeg har forstået det går man ca 4-6km mellem hver by. Nogle af byerne er der vidst også færger i mellem. Jeg ved godt at det er ret alternativt til det du søgte, men tænkte at det kunne være værd at nævne ;) :D
1
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Nuttede-Nuser » 15. jan 2016, 10:59

Og så er vin og madoplevlserne i Italien jo helt ud over det sædvanlige. Der er jo også muligheder for at booke vinsmagninger og så videre.
Jep, jeg er bidt af en gal italiener :ivrig:
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf girl_beat » 15. jan 2016, 12:00

^ Italien er også virkelig lækkert, men i år prøver vi den korte udgave; Polen :) Østersøkysten har den lækreste lange sandstrand og mange historiske byer, hvoraf en del er blevet kendt som wellness-/spabyer. Og priserne er yderst rimelige, selvom de bliver skruet en del op i juli måned :)

Hvis det skal være en længere tur, ville jeg tilføje Budapest, Wien eller Prag til must-sees :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Lurende Peber » 15. jan 2016, 12:12

Der er mange smukke byer i Italien. Lombardiet har nogle perler, f.eks den gamle by CittaAlta i Bergamo. Lago Maggiore har flere skønne steder, bla. Luino hvor det ugentlige marked lukkr bymidten af. Videre mod Frankrig kan I køre gennem Val d'Aosta (selve Aosta by er ret kedelig. Lidt pænt og dyrt bymidte) eller besøge indkøbsbyen Ventimiglia, hvor der også er en flot gammel by på den ene side af floden.

I Frankrig er der så hele Cote d'Azur med især Nice og St. Raphael. St. Tropez er lille og dyr. Mest spændende er, at der kan holde seriøst lækre biler på almen parkeringsplads og taxaerne er Bentley'er.

Normandiet byder på mange hyggelige byer. Området minder meget om Danmark, inkl. nogle byer er mere spændende end andre. Og det regner en hel del :P Dieppe kunne jeg godt lide, og så er Calvados jo det lokale sprut og fås i rigtigt lækre kvaliteter på markeder og på gårdene.

Decideret storbyferie kan jeg ikke snakke så meget med om Berlin og Milano har mange muligheder.
Nåh ja. Kør væk fra Autobahn og oplev hvor smukt Tyskland også er. Google Romantisher Strasse og områder ved Weser (på højde med Hannover-kassel) er også super flot.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Fru Sunshine » 15. jan 2016, 14:18

A. siger Prag og omegn.
Jeg ville tage til Transylvanien og gå på vampyrjagt.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Fru Sunshine » 15. jan 2016, 14:48

Angelina skrev:
Fru Sunshine skrev:A. siger Prag og omegn.
Jeg ville tage til Transylvanien og gå på vampyrjagt.


Det er med i min "tour de østeuropa" plan, ned over prag, videre til budapest, nedforbi "Draculas slot" retur over Polen... hvis jeg altså nogensinde når dertil hvor jeg kan overskue at holde 14-16 dage fri i rap :D

Nemlig!
Det lyder som en forjættende rute.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Tricolette » 16. jan 2016, 13:47

Tak for jeres ideer. Nogle af dem har jeg allerede tænkt som muligheder, så nu skal jeg lige have manden igang med at tænke.
Norge bliver det sikkert ikke, da manden ikke kan fordrage at sejle. Og fra Nordjylland er det nemmest med færge til Norge.
Prag, har det lille minus, at manden så sikkert lige skal omkring den fabrik, hans arbejde har ca 3 timers kørsel fra Prag. På den anden side, giver det jo mig en hel fridag til at shoppe amok, uden nogle til at stå og trippe :gruble: :ivrig:
1
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Tricolette » 16. jan 2016, 14:12

Ups - dobbeltpostet :blush2:
0
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Tricolette » 10. mar 2016, 11:49

Nå, det ser ud til at manden gerne vil have en dag, hvor han besøger firmaets fabrik i Tjekkiet. Så lige nu ser planen ud til at blive

2-3 overnatninger i Prag
1-2 overnatninger et eller andet sted i Tjekkiet nær Brno/Svitavy
2-3 overnatninger i Krakow
2-3 overnatninger i ??

Dertil kommer en eller 2 overnatninger på ud- og hjemtur.

Så nu skal vi så til at finde hoteller og seværdigheder - og har I nogle gode bud på begge dele, tages der imod med kyshånd og grønne kort.
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf girl_beat » 10. mar 2016, 12:14

Tricolette skrev:Nå, det ser ud til at manden gerne vil have en dag, hvor han besøger firmaets fabrik i Tjekkiet. Så lige nu ser planen ud til at blive

2-3 overnatninger i Prag
1-2 overnatninger et eller andet sted i Tjekkiet nær Brno/Svitavy
2-3 overnatninger i Krakow
2-3 overnatninger i ??

Dertil kommer en eller 2 overnatninger på ud- og hjemtur.

Så nu skal vi så til at finde hoteller og seværdigheder - og har I nogle gode bud på begge dele, tages der imod med kyshånd og grønne kort.


Berlin :love2:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Tricolette » 11. mar 2016, 10:56

girl_beat skrev:
Tricolette skrev:Nå, det ser ud til at manden gerne vil have en dag, hvor han besøger firmaets fabrik i Tjekkiet. Så lige nu ser planen ud til at blive

2-3 overnatninger i Prag
1-2 overnatninger et eller andet sted i Tjekkiet nær Brno/Svitavy
2-3 overnatninger i Krakow
2-3 overnatninger i ??

Dertil kommer en eller 2 overnatninger på ud- og hjemtur.

Så nu skal vi så til at finde hoteller og seværdigheder - og har I nogle gode bud på begge dele, tages der imod med kyshånd og grønne kort.


Berlin :love2:


Berlin er et udemærket forslag - men der var vi for et par år siden, og manden er ikke klar til den igen - der er så meget andet at se også... ;)
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf Lurende Peber » 11. mar 2016, 11:07

På vej til og fra Krakow har Wroclaw (evt hotel Mercure) og Poznan (tog sgu et 4stjernet-halv pris af Tyske) nogle pæne bymidter. Tog selv 1 nat i W. og 2 i P.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. maj 2016, 07:43

Til en anden gang: Loire-dalen i Frankrig.

Jeg kan desværre ikke komme med konkrete tips, da jeg var der som barn, men min familie er vilde med området af præcis de grunde, du oplister som jeres prioriteter og til- og fravalg.
Man kan opleve rigtig meget indenfor kort afstand, når man først er kommet frem, og jeg har sjældent set en så høj koncentration af førsteklasses historiske seværdigheder.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bilferie - Europa

Indlægaf paint » 12. maj 2016, 10:14

Også til en anden gang.

Har man ikke været i Ligurien, har man snydt sig selv for en oplevelse ud over det sædvanlige. Ligurien, ligger i det nordlige Italien, og er en meget speciel og karakteristisk region i Italien. Bl.a er der farverne. Alle huse, har de karakteristiske liguriske farver, hvilket gør det til en hel speciel oplevelse at besøge nogle af byerne.

F.eks kunne man besøge de såkaldte Cinque Terre (De fem små byer) som ligger på den liguriske kyst. Der er tale om gamle (oprindeligt) sørøverbyer, som man kun kunne ankomme til fra havet - og kun vanskeligt. I dag, er byerne der endnu (og der bor ikke længere sørøvere). Det er så som så med veje til disse byer, men man kan (som vi gjorde) tage udgangspunkt i byen Porto Venere, og herfra afgår der små både ud til de fem byer. Flere af byerne, er stort set uforandrede igennem århundreder.

Virkelig en oplevelse.


Porto Venere (Ligurien) Billede

Billede

Link til billeder af Cinque Terre: https://www.google.dk/search?q=cinque+t ... 24&bih=635

ps. Er man ikke i bil, kan man flyve billigt til Milano med Easy Jet og køre med tog derfra til La Spezia og derfra videre til Porto Venere (med bus)
En togbillet fra Milano Centrale til La Spezia Centrale, koster ca. 9 Euro. Turen tager ca. 2.50 min. Fra La Spezia kører der en bus til Portovenere. Billetten koster omkring 1-2 Euro, turen tager ca. ½ time (kan købes i en lokal 'Tabaccheria' (tobaksforretning)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Rejser"