Danmarksferie-tråden

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16451
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30671

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf TinaW » 4. mar 2023, 15:38

Kanga skrev:
Kanga skrev:Vi planlægger Danmarks-ferie. Vi har vores eget sommerhus, og vi ville gerne bytte sommerhus med nogen på Bornholm. Men der er ikke rigtigt nogen, der har bidt på. Så vi napper nok bare 2-3 uger i vores eget sommerhus.

Vi sadler om. Jeg ville rigtig gerne sydpå i år. Vi snakkede om at gøre det i efterårsferien. Der vi gerne ville, koster 37.000,- :ad!:

Så kiggede jeg på samme rejse i sommerferien; 22.000,-. Så den hoppede vi på.

Vi kunne få det billigere endnu, hvis vi gik med en uge udenfor skoleferierne, men vi kan ikke forlige os med at tage vores søn ud udenfor skoleferierne. Vi er måske for pligtopfyldende...


Vi har valgt at tage afsted i uge 24, da manden ikke er hjemme uge 26-30. Og jeg orker ikke Sydeuropa i august måned.
Det bliver for varmt.
Skolen har sagt ok.
1
Kanga
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3744

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Kanga » 4. mar 2023, 17:27

TinaW skrev:
Kanga skrev:
Kanga skrev:Vi planlægger Danmarks-ferie. Vi har vores eget sommerhus, og vi ville gerne bytte sommerhus med nogen på Bornholm. Men der er ikke rigtigt nogen, der har bidt på. Så vi napper nok bare 2-3 uger i vores eget sommerhus.

Vi sadler om. Jeg ville rigtig gerne sydpå i år. Vi snakkede om at gøre det i efterårsferien. Der vi gerne ville, koster 37.000,- :ad!:

Så kiggede jeg på samme rejse i sommerferien; 22.000,-. Så den hoppede vi på.

Vi kunne få det billigere endnu, hvis vi gik med en uge udenfor skoleferierne, men vi kan ikke forlige os med at tage vores søn ud udenfor skoleferierne. Vi er måske for pligtopfyldende...


Vi har valgt at tage afsted i uge 24, da manden ikke er hjemme uge 26-30. Og jeg orker ikke Sydeuropa i august måned.
Det bliver for varmt.
Skolen har sagt ok.

Det tror jeg også, skolen ville ved os. Men det ville så efterlade os med den udfordring, at vi ikke ville have feriedage fra arbejdet til at holde ferie i skoleferierne. Og vores søn får ikke tilbudt ferieSFO i 4. klasse…. Og vi har ikke netværk, det kan passe ham i en hel uge.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16451
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30671

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf TinaW » 4. mar 2023, 18:15

Kanga skrev:
TinaW skrev:
Kanga skrev:
Kanga skrev:Vi planlægger Danmarks-ferie. Vi har vores eget sommerhus, og vi ville gerne bytte sommerhus med nogen på Bornholm. Men der er ikke rigtigt nogen, der har bidt på. Så vi napper nok bare 2-3 uger i vores eget sommerhus.

Vi sadler om. Jeg ville rigtig gerne sydpå i år. Vi snakkede om at gøre det i efterårsferien. Der vi gerne ville, koster 37.000,- :ad!:

Så kiggede jeg på samme rejse i sommerferien; 22.000,-. Så den hoppede vi på.

Vi kunne få det billigere endnu, hvis vi gik med en uge udenfor skoleferierne, men vi kan ikke forlige os med at tage vores søn ud udenfor skoleferierne. Vi er måske for pligtopfyldende...


Vi har valgt at tage afsted i uge 24, da manden ikke er hjemme uge 26-30. Og jeg orker ikke Sydeuropa i august måned.
Det bliver for varmt.
Skolen har sagt ok.

Det tror jeg også, skolen ville ved os. Men det ville så efterlade os med den udfordring, at vi ikke ville have feriedage fra arbejdet til at holde ferie i skoleferierne. Og vores søn får ikke tilbudt ferieSFO i 4. klasse…. Og vi har ikke netværk, det kan passe ham i en hel uge.


Nej det kan jeg godt se. Min er 14 og kan sagtens være alene, mens jeg er på arbejde. Han skal også selv arbejde en del af ferien.
1
godtnavn
Indlæg: 11197
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13053

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf godtnavn » 18. mar 2023, 17:50

Nå vi skal vidst alligevel ikke til Tisvilde, vi havde snakekt i telefon med dem og den hytte vi ville have var ledig en af de uger vi kunne, de sagde at den var vores vi skulle bare skrive en mail så ville de svare hurtigt. Efter 1½ uge uden svar ringede vi, de bad os skrive igen så ville det gå i orden, nu er der gået 1 uge, og endnu intet svar. Så manden kan ikke melde ferie efter at vi måske har noget. Så vi kigger nu på andre steder, hvis nogen kan anbefale en hyggelig campingplads med hytter og fin adgang med offentlig transport så byd gerne ind :) Vi er ikke låst til noget bestemt med hvad den skal have at byde på, om det er dyr, lækkert område, swimmingpool eller what-ever.

Det tricker også lidt min sikkerheds-følelse med folk der ikke svarer, det gjorde ham vi lejede hestevogn af heller ikke, og hans sløsede tilgang til sikkerhed var tæt på at koste hele vores familie livet, så vil gerne have et sted der har styr på tingene og manglende svar giver bare en anden følelse.
0
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4256

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Fræksak » 21. mar 2023, 07:18

godtnavn skrev:Nå vi skal vidst alligevel ikke til Tisvilde, vi havde snakekt i telefon med dem og den hytte vi ville have var ledig en af de uger vi kunne, de sagde at den var vores vi skulle bare skrive en mail så ville de svare hurtigt. Efter 1½ uge uden svar ringede vi, de bad os skrive igen så ville det gå i orden, nu er der gået 1 uge, og endnu intet svar. Så manden kan ikke melde ferie efter at vi måske har noget. Så vi kigger nu på andre steder, hvis nogen kan anbefale en hyggelig campingplads med hytter og fin adgang med offentlig transport så byd gerne ind :) Vi er ikke låst til noget bestemt med hvad den skal have at byde på, om det er dyr, lækkert område, swimmingpool eller what-ever.

Det tricker også lidt min sikkerheds-følelse med folk der ikke svarer, det gjorde ham vi lejede hestevogn af heller ikke, og hans sløsede tilgang til sikkerhed var tæt på at koste hele vores familie livet, så vil gerne have et sted der har styr på tingene og manglende svar giver bare en anden følelse.


Jeg besøgte sidste sommer nogen, der havde lejet en hytte på Dronningmølle Strandcamping. Der var virkelig hyggeligt, det er 1 minut fra skøn strand, og der var pool. Og en hyggelig lille bymidte med rigtig feriestemning.

Jeg var der kun lige et halvt døgn, men min fornemmelse var god, og dem vi besøgte, er vendt tilbage dertil efterfølgende.
Jeg kan se, at der er en station i byen, men hvordan toget fungerer deroppe, ved jeg desværre ikke.

Kan i øvrigt godt forstå, at I ikke tør sætte jeres lid til dem med hytten i Tisvilde, det virker ikke ligefrem som om, de har styr på tingene.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19709
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46508

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf LadyFox » 9. apr 2023, 14:39

Jeg vil gerne holde lidt mere ferie i Danmark og omegn. Men jeg er bare virkelig fantasiløs på det område.
Jeg vil gerne på en forlænget weekend til sommer - som er nemt at nå i offentlig transport fra København uden at ende med 5 skift af transport.
Derudover så må der gerne være noget at se/lave/spise som både er hyggeligt for en voksen og en knap 2 årig - og hvor det også bare er hyggeligt at gå en lang tur.

Uden at kunne huske at have været der er der noget der siger mig at Middelfart kunne være et bud - men jeg ved det ikke? Og ellers kunne jeg bare godt bruge noget inspiration til andre steder jeg kunne kigge på?
0
...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14792
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19226

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Flora » 9. apr 2023, 15:17

LadyFox skrev:Jeg vil gerne holde lidt mere ferie i Danmark og omegn. Men jeg er bare virkelig fantasiløs på det område.
Jeg vil gerne på en forlænget weekend til sommer - som er nemt at nå i offentlig transport fra København uden at ende med 5 skift af transport.
Derudover så må der gerne være noget at se/lave/spise som både er hyggeligt for en voksen og en knap 2 årig - og hvor det også bare er hyggeligt at gå en lang tur.

Uden at kunne huske at have været der er der noget der siger mig at Middelfart kunne være et bud - men jeg ved det ikke? Og ellers kunne jeg bare godt bruge noget inspiration til andre steder jeg kunne kigge på?


Jeg var på forlænget weekend i Odense for et par år siden. Det kunne måske være noget? Det tager kun 1½-2 timer med direkte tog fra København.

Området omkring Odense Å er rigtig hyggeligt både til gåture og ophold. Der sejler også en turistbåd, som vist tager en times tid.

HC Andersens hus kunne også være et bud. De har lavet det om for relativt nylig, og så vidt jeg har forstået, skulle det nye være fedt for børn (det var ikke færdigt, da jeg var der, så har ikke selv set det nye).

Der er en rimelig stor zoologisk have.

Den fynske landsby er også rigtig fin med gamle huse og dyr. Jeg ved ikke, om sådan noget er fedt for en 2-årig, men det ved du nok selv :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19709
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46508

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf LadyFox » 9. apr 2023, 15:41

Flora skrev:
LadyFox skrev:Jeg vil gerne holde lidt mere ferie i Danmark og omegn. Men jeg er bare virkelig fantasiløs på det område.
Jeg vil gerne på en forlænget weekend til sommer - som er nemt at nå i offentlig transport fra København uden at ende med 5 skift af transport.
Derudover så må der gerne være noget at se/lave/spise som både er hyggeligt for en voksen og en knap 2 årig - og hvor det også bare er hyggeligt at gå en lang tur.

Uden at kunne huske at have været der er der noget der siger mig at Middelfart kunne være et bud - men jeg ved det ikke? Og ellers kunne jeg bare godt bruge noget inspiration til andre steder jeg kunne kigge på?


Jeg var på forlænget weekend i Odense for et par år siden. Det kunne måske være noget? Det tager kun 1½-2 timer med direkte tog fra København.

Området omkring Odense Å er rigtig hyggeligt både til gåture og ophold. Der sejler også en turistbåd, som vist tager en times tid.

HC Andersens hus kunne også være et bud. De har lavet det om for relativt nylig, og så vidt jeg har forstået, skulle det nye være fedt for børn (det var ikke færdigt, da jeg var der, så har ikke selv set det nye).

Der er en rimelig stor zoologisk have.

Den fynske landsby er også rigtig fin med gamle huse og dyr. Jeg ved ikke, om sådan noget er fedt for en 2-årig, men det ved du nok selv :)


Godt bud! Jeg synes Odense er en vidunderlig by. Min farmor bor dog i Odense, så lige Odense er en af de byer jeg har besøgt så meget igennem livet at det ikke er for at opleve byen at jeg tager dertil :)
1
...
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7830
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 600
Likede indlæg: 11600

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Kerrigan » 20. jul 2023, 16:45

Vi skal i sommerhus ved Ebeltoft den næste uge, og tænkte i den forbindelse på at tage i Ree Park. Er der noget vi skal være opmærksomme på? :lol2: Vi har en på syv måneder og en på 3½ år.

Er der andre aktiviteter for børn i og omkring Ebeltoft? Ved ikke om Fregatten Jylland kunne have interesse for et lille barn?
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Mi55y » 20. jul 2023, 17:08

Kerrigan skrev:Vi skal i sommerhus ved Ebeltoft den næste uge, og tænkte i den forbindelse på at tage i Ree Park. Er der noget vi skal være opmærksomme på? :lol2: Vi har en på syv måneder og en på 3½ år.

Er der andre aktiviteter for børn i og omkring Ebeltoft? Ved ikke om Fregatten Jylland kunne have interesse for et lille barn?


Sofie var med på Fregatten, da hun var knap 2, og det var et hit sådan at rende rundt og udforske skibet. Vi var så også noget nær de eneste gæster, så der var masser af plads at rende på.

Kan anbefale Kattegatcenteret.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Sofakartoflen
Indlæg: 3888
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9224

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Sofakartoflen » 20. jul 2023, 19:05

Kerrigan skrev:Vi skal i sommerhus ved Ebeltoft den næste uge, og tænkte i den forbindelse på at tage i Ree Park. Er der noget vi skal være opmærksomme på? :lol2: Vi har en på syv måneder og en på 3½ år.

Er der andre aktiviteter for børn i og omkring Ebeltoft? Ved ikke om Fregatten Jylland kunne have interesse for et lille barn?


Ree park er et fantastisk sted!
Hvis i vil ud at køre i Jeep på savannen eller tog ud til ulvene, kan det være en god ide at bestille billetterne i forvejen. Man kan godt have et godt besøg uden at bruge penge på de ture. Pas på inde ved aberne/lemurerne, det er ikke løgn, når de advarer om, at man får stjålet sine ting, hvis de ligger løs i klapvogn eller barnet spiser af noget.

Der er rigtig mange mennesker i Ebeltoft lige nu, så jeg tænker, at der vil være mange mennesker ved attraktionerne. I gågaden kører et lille tog med turguide rundt i byen- det starter ved det gamle rådhus. Der var ikke kø i tirsdags, til gengæld var der en time og et kvarters ventetid på mad på det spisested, der hedder Bageriet. (det ligger på gågaden)

Der er sommerfest og kræmmermarked fra i dag til og med søndag https://www.ebeltoftsommerfest.dk/index.php/program Festpladsen ligger ned til vandet, og der er tivoli.

Der er jo ikke så langt til Grenå, hvis i vil i Kattegatcentret. ( mine børnebørn er vilde med pingvinerne).

Der er et skønt langt strandområde ved Dråby strand, men i det hele taget er der mange gode strande.

Der er et lille museum, der hedder SkatkammerSiam - det hed før den siamesiske samling. Det er lige blevet renoveret, og jeg har ikke set det siden. Der er alle mulige mærkelige ting, men jeg tænker, at det kommer an på den enkelte 3 ½årige, om det vil være interessant. https://museumoj.randers.dk/museer-og-a ... mmer-siam/

Hvis vejret er nogenlunde, er byen så hyggelig, at det er skønt bare at gå rundt i de små brolagte gader og nyde stokroser og bindingsværk. (der er for resten også mols bolsjekogeri)

Jeg mener også, at glasmuseet har gang i værkstederne og aktiviteter for børn.

God ferie.
1
Lys
Indlæg: 5936
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10713

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Lys » 20. jul 2023, 22:51

Jeg kan ikke anbefale Kattegatcentret i højsæsonen. Var der sidste år i juli og der var så proppet af mennesker, at det ikke var til at holde ud at være der.

Jeg var til gengæld ret begejstret for Skandinavisk Dyrepark - det var rigtig fint med fokus på dyrene på vores breddegrader og der var god plads og rigtig pænt også.
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3888
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9224

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Sofakartoflen » 21. jul 2023, 01:04

Vi har sæsonkort til Skandinavisk dyrepark. Vi har været der både med klapvogn og med deres trækvogn. (Børnene har været 2 år og 9 måneder)

Vi synes, det er dyrt i forhold til, hvad der er at se. Der er meget langt mellem de forskellige dyr. Grusstierne er forfærdelige at køre på især med trækvognene, de lejer ud, og bakken fra cafeteriaområdet om mod parkering er næsten umenneskelig, hvis man skal fragte små trætte børn.

Man skal i alt fald både være godt gående, have et godt køretøj, være en voksen til hvert barn og have god energi for, at det er rart, og selvom turen rundt måske ikke er mere end knap 3 kilometer, føles det meget længere.

Til gengæld har vi nydt, at der nærmest ikke er besøgende uden for højsæson, så der har været god plads på hoppepuderne, og der er gode legeområder.

De gange vi har været derude, har jeg tænkt, at jeg var glad for, at jeg ikke "ofrede" en dag af en uges ferie på at besøge parken, fordi der ikke er så mange dyr, men lige så meget fordi det føles som noget, der ikke helt fungerer.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf EmoJanice » 21. jul 2023, 05:30

Sammen med venner har jeg været på en togtur til Århus og Odense. Vi fik set ARoS. Så er den hakket af på bucket-listen. Århus centrum er lidt mere kuperet end hvad vi kender til fra København, men hyggelig by.

I Odense fik vi set "Tidens Samling". H.C. Andersens hus er temmelig dyr. Så tog vi sporvognen til Rosengårdscenteret. Ikea har et navngivet stoppested, hvilket er specielt. Vi stod af sporvognen i Hjallese og gik langs åen til centrum. Der er mange steder, hvor man kan spise medbragt mad. En af vennerne skulle til Roskilde og desværre var der togbus for ham, men ellers var det en god tur. Vi overnattede på et CabInn hotel og det var rent og pænt.

Jeg har stadig en dag tilbage, jeg kan rejse i (DSB sommerbillet), så jeg tager nok til Vordingborg, da jeg aldrig har besøgt den by før og den ligger tæt på vandet.
0
Lys
Indlæg: 5936
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10713

Re: Danmarksferie-tråden

Indlægaf Lys » 21. jul 2023, 05:38

Sofakartoflen skrev:Vi har sæsonkort til Skandinavisk dyrepark. Vi har været der både med klapvogn og med deres trækvogn. (Børnene har været 2 år og 9 måneder)

Vi synes, det er dyrt i forhold til, hvad der er at se. Der er meget langt mellem de forskellige dyr. Grusstierne er forfærdelige at køre på især med trækvognene, de lejer ud, og bakken fra cafeteriaområdet om mod parkering er næsten umenneskelig, hvis man skal fragte små trætte børn.

Man skal i alt fald både være godt gående, have et godt køretøj, være en voksen til hvert barn og have god energi for, at det er rart, og selvom turen rundt måske ikke er mere end knap 3 kilometer, føles det meget længere.

Til gengæld har vi nydt, at der nærmest ikke er besøgende uden for højsæson, så der har været god plads på hoppepuderne, og der er gode legeområder.

De gange vi har været derude, har jeg tænkt, at jeg var glad for, at jeg ikke "ofrede" en dag af en uges ferie på at besøge parken, fordi der ikke er så mange dyr, men lige så meget fordi det føles som noget, der ikke helt fungerer.


Hvor interessant at man kan opleve det så forskelligt. Jeg kan slet ikke genkende det, du skriver, bortset fra at der er lidt langt mellem dyrene, men det giver for mig bare indtryk af, at dyrene har god plads, hvilket jeg finder positivt. Jeg synes bestemt at det var en feriedag værd. Jeg vil dog anbefale, at man tager madpakke med, for cafeteriaet er ikke så spændende.
3

Tilbage til "Rejser"