Seværdige hemmelige steder i Danmark

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf hotlips » 16. nov 2020, 09:57

Berlingske kørte engang en serie om sommeren der hed useværdige seværdigheder og den lille havfrue vandt.

Det her er ment omvendt, ting og steder ingen andre end de lokale har hørt om men som er værd at se, det behøver ikke være noget der er for den helt brede befolkning, man må meget gerne tage steder for emne nørder med, og det er ikke noget krav at man har været der selv.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. nov 2020, 10:14

Jeg har før nævnt Glorup Gods på Fyn herinde, men stedet passer perfekt på trådens emne, da denne herregårdspark i engelsk stil er lige så fantastisk og af international kvalitet, som den er ukendt.

Det var et af H.C. Andersens foretrukne steder i Danmark, så alene af den grund er det underligt, at det ikke er mere kendt.

https://kulturkanon.kum.dk/arkitektur/g ... erregaard/

Der er mange fine billeder at se, hvis man googler "Glorup".
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf Muspel » 20. nov 2020, 13:22

Mads skrev:Regan vest ved Rold Skov.


Det er bare stadig så hemmeligt, at man ikke kan besøge det. Det skulle åbne for offentligheden næste år.
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf Hunkat » 20. nov 2020, 14:17

Der er normalt ikke åbent for offentligheden men feks på kulturnat skal man unde sig selv at se Københavns universitets festsal på Frue Plads. Eller Fiolbiblioteket. I det hele taget har universitetet mange smukke bygninger.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf Purple Haze » 20. nov 2020, 14:45

De er ikke særlig hemmelige, og seværdigheden kan variere - men landets store og små biblioteker...
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf hotlips » 27. nov 2020, 09:40

:lol2:
Hunkat skrev:Der er normalt ikke åbent for offentligheden men feks på kulturnat skal man unde sig selv at se Københavns universitets festsal på Frue Plads. Eller Fiolbiblioteket. I det hele taget har universitetet mange smukke bygninger.


Det er en kanon ide, jeg har aldrig været derinde og vi er så tit gået forbi fordi faraos cigarer ligger lige på den anden side af kirken.

Jeg har aldrig tænkt over at man kan komme derind til kulturnat.
0
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf Lys » 27. nov 2020, 10:05

hotlips skrev::lol2:
Hunkat skrev:Der er normalt ikke åbent for offentligheden men feks på kulturnat skal man unde sig selv at se Københavns universitets festsal på Frue Plads. Eller Fiolbiblioteket. I det hele taget har universitetet mange smukke bygninger.


Det er en kanon ide, jeg har aldrig været derinde og vi er så tit gået forbi fordi faraos cigarer ligger lige på den anden side af kirken.

Jeg har aldrig tænkt over at man kan komme derind til kulturnat.


Jeg mener også, at man kan se universitetets fangekælder på Kulturnatten.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf hotlips » 27. nov 2020, 10:19

Absalons ruin under christiansborg og efter min mening får man en helt anden oplevelse hvis man også sørger for at få set vestborgen i Kalundborg.

De blev grundlagt samtidig ifølge Saxo, bygget af brødrene Absalon og Esbern snarre samtidig, og de blev også fundet igen nogenlunde samtidig efter at man i århundreder havde troet de var helt væk, så vidt jeg lige husker var det omkring 1905 de blev fundet.

Jeg har set begge to, uden at vide de hørte sammen, og det ærgrer jeg mig lidt over, jeg synes det er en rigtig interessant dimension at det er så klart dele af en samlet kontekst der ikke bare er at kongen vedtog der skulle bygges nogle borge for at forstærke kysten.
Valdemar den store og Vordingborg slot hører jo også til, men det er på en lidt anden måde, borgen i Vordingborg har aldrig været forsvundet, omend den har været meget tilgroet i en periode.

Det der at det er mænd der har været tætte der har startet de her store bygningsværker samtidig og vel har haft hvad der følger med af bekymringer og praktiske overvejelser, og at de i sidste ende tusind år senere stadig var så vigtige at de har hjulpet til med at få beskyttelse af vores historiske arv mere overordnet, det synes jeg er helt utroligt.

For det vakte så stor opsigt at de to borge blev fundet og ikke mindst at de havde kunnet forsvinde at det var med til at man fik lavet bedre love både omkring bevaring af historien.
1
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf NoLady » 27. nov 2020, 10:30

Muspel skrev:
Mads skrev:Regan vest ved Rold Skov.


Det er bare stadig så hemmeligt, at man ikke kan besøge det. Det skulle åbne for offentligheden næste år.
Det er ikke mere hemmeligt end du kan finde det på Google Maps.

https://www.google.com/maps/place/Regan ... d9.8026777

Man kan også finde Regan Øst.

https://www.google.com/maps/search/Rega ... 502791,13z
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Seværdige hemmelige steder i Danmark

Indlægaf NoLady » 27. nov 2020, 11:02

Mads skrev:
NoLady skrev:
Muspel skrev:
Mads skrev:Regan vest ved Rold Skov.


Det er bare stadig så hemmeligt, at man ikke kan besøge det. Det skulle åbne for offentligheden næste år.
Det er ikke mere hemmeligt end du kan finde det på Google Maps.

https://www.google.com/maps/place/Regan ... d9.8026777

Man kan også finde Regan Øst.

https://www.google.com/maps/search/Rega ... 502791,13z


Regan Øst er lidt mere hemmelig end Vest, selvom placeringen sikkert ikke er det. Øst er stadig operativ, og er beregnet til kongehus og udvalgte toppolitikere og topembedsmænd.
Sikkert.
Men der er lidt information her.

https://reganvest.dk/regan%20%C3%B8st.html

Det er lidt spændende med den kolde krig.
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet

Tilbage til "Rejser"