Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf hotlips » 25. dec 2020, 03:39

Jeg regner med at vi skal forsøge os med at ligge i shelter i det nye år, men det er så afgjort noget jeg gør fordi jeg synes er en god ting at lære min dreng og han vil meget gerne.

Jeg skal nok få det bedste ud af det men bortset fra et par nætter i telt i en venindes have har jeg ikke været på camping siden vi lå i villatelt i firserne og jeg har min far mistænkt for at være meget lidt vidende om hvad der egentlig var af muligheder for at gøre det lettere og mere komfortablelt allerede dengang.

Så jeg starter på nogen nær bar bund, men jeg ved det er en yndet livsstil, så der må være nogen her der har års erfaring, og som har prøvet diverse gadgets og kan sige om de duer i praksis.

Så hvis man sidder inde med noget der kunne være godt at vide, så håber jeg man har lyst til at dele det her,der kan være andre begyndere der får gavn af det.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf Misantropen » 25. dec 2020, 04:44

Skal det være i Danmark, hvornår på året og hvor mange overnatninger forestiller du dig?

Skal I rejse rundt(med bil/cykel/kano/offentlig transport/til fods) og overnatte flere steder på en planlagt rute?

Husk at tjekke om der skal bookes plads(gøres på Naturstyrelsens hjemmeside) så I ikke går forgæves, hvis det skal være i Danmark. Af samme årsag kan de andre sheltre m.m. på pladsen også være lejet ud så forventer man fred og stilhed kan man blive skuffet(ikke at man skal forvente fest hele natten, bare at man ikke er alene)
1
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf Anne Droid » 25. dec 2020, 08:27

Jeg skal på sheltertur sammen med to veninder i næste uge.
Vi har en bålgryde, en rist og trangia med. Denne gang holder vi det lidt simpelt (efter hvad vi plejer). Gryden er til one-pot-pasta, risten til pølser og brød, trangia til kaffe.

Til overnatning har jeg en sovepose, godt selvoppusteligt liggeunderlag, uldsokker, uldundertøj, uldbuff og uldhue. I vinterhalvåret vil jeg ikke vælge luftmadras, det er for koldt.
0
Klimatosse
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf D.itsen » 25. dec 2020, 13:08

Vi er begyndt at vandre med overnatning herover. Vi lavede den klassiske med at tage i en outdoor butik, købe en helt masse vi troede gav mening, smide det i rygsækken, køre os selv helt over, og så sætte is ind i hvad vi egentligt havde brug for, med en vægt vi faktisk magtede at bære.
Så få afklaret præcis hvad I skal (altså transport, årstid, antal dage osv). Der er virkelig mange gode sider på nettet og grupper på fb. Jeg har set så mange YouTube videoer med tricks og udstyrsanmeldelser, det har virkelig gjort en forskel.
Og start med noget som I kan magte og hvor det går, hvis tingene ikke lige går efter planen. Det er lige noget der skal læres
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf hotlips » 27. dec 2020, 15:26

Det er helt overordnet ment.

Jeg skal bruge en luftmadras der er så høj og let som muligt, det er åbenbart omvendt proportionalt, men jeg har store problemer med at komme på op uden hjælp fra en boxmadras så det er en verden til forskel om det er en på 40 cm eller en der er helt flad næsten. Jeg håber vi kan stable den lidt op med grene og blade under, men jo højere jo bedre.
De høje har det med at veje 5-7 kg og det er for meget.

Selvom der ikke er nogen chance for at vi kommer på decideret vandretur så er det alligevel mange skridt til et tog, et fly, videre derfra og før man har købt ind og så videre. I øvrigt er vi som regel temmeligt aktive hvor vi er men hvis jeg skal slæbe på noget der er alt for tungt så kan jeg ikke gå på anden dagen.

Jeg har ledt efter en terrængåemde kuffert eller taske, men jeg har kun fundet en decideret trækvogn og det er ikke optimalt,så hvis nogen er stødt på noget der kan bruges vil jeg gerne høre om det.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf TomKah » 27. dec 2020, 15:33

Hvorfor er en terrængående trækvogn ikke optimalt? Jeg tænker da at så kan man også have telt, luftmadras og pumpe etc. Det vejer jo alt sammen. Jeg ville helt klart foretrække sådan en trækvogn.

Vil i sove i telt eller shelter eller hvor forestiller du dig at bygge et højt leje af grene og blade? (Jeg kan ikke lige se det for mig).
0
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf Bergen » 27. dec 2020, 17:55

Jeg tænker at du skal se på shelter fremfor telt.

De er jo ofte med forhøjning, så man ikke roder rundt på jordniveau og så et godt underlag at sove på.

Husk der er forskel på sommer og vinterunderlag (og soveposer iøvrigt).

Vi har en pandelampe.
Den var strålende at medbringe, da vi var på tur ned mandens arbejde.
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf Muspel » 27. dec 2020, 18:22

Helt ærligt, så får du ikke et godt resultat ud af at putte noget under en madras for at komme højere op i en Shelter. Det er uholdbart.

Men. Kan det lade sig gøre, at du i en Shelter skubber dig hen til kanten, altså siddende på gulvet, og så kommer op derfra? Så er der god højde.

En god sovepose, godt liggeunderlag, uldundertøj og en trangia, så har I i princippet mere eller mindre nok til at klare jer.

Men det bliver hyggeligere med mulighed for også at lave bål, nogle gode snacks, gerne nogle, der kan laves på bål og tæpper mv.
0
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Camping i alle former, do's, dont's, gadgets, nem man og alt hvad der ellers er værd at vide.

Indlægaf D.itsen » 27. dec 2020, 21:02

Jeg faldt lige over rygsæk på hjul. Du kan søge på monowalker, hiking trolley eller rollerpack, så burde du kunne se nogle muligheder
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Rejser"