Pas på med at købe snack i Peru

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 14
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 389
Kontakt:

Pas på med at købe snack i Peru

Indlægaf EmoJanice » 1. okt 2022, 16:19

Der kører en indsamling for en dansk kvinde som sidder tilbage med en gæld på 1,2 millioner efter at hun måtte smøre embedsfolk for at overleve i fængslet i Panama. Hun havde købt koka-blade som de lokale køber som snack og som kan nydes lovligt i Peru og måske i nogle andre lande. HVad den danske kvinde ikke vidste var hvad man kan lave af dem og var ved at koste hende 15 års fængsel i Panama. Se: Ville bare have en souvenir med hjem: 21-årige Anna anholdt for narkosmugling og smidt i fængsel i Panama(Fyns Stiftstidende)

Jeg havde selv besvær med piller i Grækenland som jeg havde med fra Danmark trods medicinpas osv dog uden at jeg blev tilbageholdt, men der skulle en overordnet til før at jeg fik lov til at passere. Man skal være opmærksom på at nogle steder måske ikke egner sig til at rejse til selvom nok så mange har bankforretninger i et land.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 799
Likede indlæg: 8090

Re: Pas på med at købe snack i Peru

Indlægaf Sophies-mor » 1. okt 2022, 16:50

Hun må være dybt, dybt uvidende, hvis hun ikke ved, hvad Koka blade kan bruges til!!
Det er den rejsende egen forbistrede pligt at sætte sig ind i toldreglerne.
11
Hæklerier på hjernen :cool:
Muspel
Kort karma: 781
Likede indlæg: 10923

Indlægaf Muspel » 2. okt 2022, 15:45

Jeg tænker ærligt at man burde vide bedre. Ingen ved da ikke, at koka-blade er at betegne som stoffer.
3
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1266
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 26785

Indlægaf Delfin » 2. okt 2022, 15:54

Det er så dumt, at det næsten er synd for hende
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 848
Likede indlæg: 20471

Indlægaf Animi » 2. okt 2022, 16:16

Ærligt, jeg kunne sagtens have lavet samme fejl.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 3214
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 37029

Indlægaf Daine » 2. okt 2022, 16:44

Animi skrev:Ærligt, jeg kunne sagtens have lavet samme fejl.

Det tror jeg også sagtens jeg kunne - den fejl eller en anden graverende fejl - for jeg er overhovedet ikke rejsevant. Ejheller er jeg vidende om kokainfremstilling og jeg er kun stødt på ordet ‘kokablade’ i et afsnit af CPH Lufthavn, ellers ville jeg nok ikke forbinde det med kokainfremstilling.
Og i en situation som denne, hvor bladene øjensynligt flyder alle vegne i landet, ville jeg nok heller ikke tænke over det var ulovligt at rejse ud med dem … jeg tror måske nærmere jeg ville tænke om det var lovligt at rejse ind i Danmark med dem, når det var plantedele.
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 848
Likede indlæg: 20471

Indlægaf Animi » 2. okt 2022, 16:58

Muspel skrev:Jeg tænker ærligt at man burde vide bedre. Ingen ved da ikke, at koka-blade er at betegne som stoffer.

Jeg vidste det ikke, før min søster fortalte mig det for nogle år siden, efter hun havde været i Peru
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1570
Likede indlæg: 26886

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. okt 2022, 17:30

Jeg har åbenbart set så meget "australian border" engang i for mange år siden, da jeg var på barsel, at det ligger helt implicit for mig, at man altid skal undersøge toldregler, hvad må man tage med ind og ud af et givent land, og at der er i nogle lande er meget strenge regler, jeg ville altid undersøge ifht. fødevarer, planter, og ting fra naturen.

Jeg ved ikke om jeg som udgangspunkt ville ha tænkt at kokablade var lig med euforiserende stoffer dog.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 2. okt 2022, 19:38

Daine skrev:

Det tror jeg også sagtens jeg kunne - den fejl eller en anden graverende fejl - for jeg er overhovedet ikke rejsevant. Ejheller er jeg vidende om kokainfremstilling og jeg er kun stødt på ordet ‘kokablade’ i et afsnit af CPH Lufthavn, ellers ville jeg nok ikke forbinde det med kokainfremstilling.
Og i en situation som denne, hvor bladene øjensynligt flyder alle vegne i landet, ville jeg nok heller ikke tænke over det var ulovligt at rejse ud med dem … jeg tror måske nærmere jeg ville tænke om det var lovligt at rejse ind i Danmark med dem, når det var plantedele.

Det er heller ikke ulovligt at rejse ud af Peru med dem. Hun var i transit i Panama, hvor de er forbudt at indføre.
Hvis jeg rejste rundt på de breddegrader, ville jeg være særligt opmærksom på lovgivningen. Ikke kun ved ind- og udrejse, men helt generelt. Fængsler i Sydamerika er ikke for sjov
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Akehurst2
Kort karma: 1297
Likede indlæg: 42612

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2022, 19:55

Muspel skrev:Jeg tænker ærligt at man burde vide bedre. Ingen ved da ikke, at koka-blade er at betegne som stoffer.

Enig. Og sammenhængen mellem koka og kokain ligger jo ligefor. Det er nærmest samme ord - ikke som valmue og heroin, som måske er mindre oplagt.
0
Kanga
Kort karma: 200
Likede indlæg: 4028

Indlægaf Kanga » 2. okt 2022, 19:56

Planter/fødevarer må tit ikke indføres i andre lande af hensyn til smitte. Det er uanset, om planten er lovlig eller ej. Jeg kender en, som engang er blevet trukket til side i lufthavnen; hunden fik færten af et æble i håndbagagen… og det skulle destrueres.

Hende her kan virkelig ikke have sat sig godt ind i tingene. Der står endda skilte over alt i lufthavne, men advarsler.
5
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 2. okt 2022, 20:18

I det hele taget, skal man overveje alt der har med planter og dyr at gøre + ting forarbejdet af planter og dyr. Der kan også være regler for sten, mineraler, skaller, konkylier etc. Man kan fx få en stor bøde for tage sand med fra strandene i Sardinien. Kulturarv skal man også passe gevaldigt på med - er den udskårne maske original/historisk, eller er den lavet med salg for øje?
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 3214
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 37029

Indlægaf Daine » 2. okt 2022, 20:26

Delfin skrev:I det hele taget, skal man overveje alt der har med planter og dyr at gøre + ting forarbejdet af planter og dyr. Der kan også være regler for sten, mineraler, skaller, konkylier etc. Man kan fx få en stor bøde for tage sand med fra strandene i Sardinien. Kulturarv skal man også passe gevaldigt på med - er den udskårne maske original/historisk, eller er den lavet med salg for øje?

Præcis. Jeg ville aldrig tage planter eller fødevarer med hjem fra et ikke-eu land (jeg ved faktisk ikke, om der er regler for indførsel eulandene imellem), det har jeg ser for mange af de der airport programmer til, så selvom jeg ikke tidligere forbandt kokablade med kokain, ville det ikke blive aktuelt. Men jeg kunne sagtens finde på at tage lidt sand, en konkylie eller en flot sten med hjem - helt uden at tænke over, at det kunne skaffe mig problemer på halsen.
Var der ikke en historie om en mand der havde taget en sten, muligvis fra området omkring en helligdom i Mellemøsten(?), med i kufferten da han skulle hjem og blev taget i tolden. Det skaffede ham virkelig store problemer.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 2. okt 2022, 20:47

Daine skrev:
Delfin skrev:I det hele taget, skal man overveje alt der har med planter og dyr at gøre + ting forarbejdet af planter og dyr. Der kan også være regler for sten, mineraler, skaller, konkylier etc. Man kan fx få en stor bøde for tage sand med fra strandene i Sardinien. Kulturarv skal man også passe gevaldigt på med - er den udskårne maske original/historisk, eller er den lavet med salg for øje?

Præcis. Jeg ville aldrig tage planter eller fødevarer med hjem fra et ikke-eu land (jeg ved faktisk ikke, om der er regler for indførsel eulandene imellem), det har jeg ser for mange af de der airport programmer til, så selvom jeg ikke tidligere forbandt kokablade med kokain, ville det ikke blive aktuelt. Men jeg kunne sagtens finde på at tage lidt sand, en konkylie eller en flot sten med hjem - helt uden at tænke over, at det kunne skaffe mig problemer på halsen.
Var der ikke en historie om en mand der havde taget en sten, muligvis fra området omkring en helligdom i Mellemøsten(?), med i kufferten da han skulle hjem og blev taget i tolden. Det skaffede ham virkelig store problemer.

Jo den sag rumsterede også i baghovedet, mens jeg skrev, men jeg kan ikke huske detaljerne

Det med sandet blev jeg også meget overrasket over, da jeg hørte om det første gang
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Selma156
Kort karma: 413
Likede indlæg: 7121

Indlægaf Selma156 » 2. okt 2022, 20:49

Jeg har godt nok slæbt mange forskellige ting med hjem fra rejser gennem tiden - også planter, (døde) koraller osv. Jeg har aldrig oplevet problemer med det, selv ikke da jeg rejste ind i New Zealand (som er ret strenge) med ting og sager fra eksotiske steder i Stillehavet.

Tror dog alligevel ikke, jeg ville rejse med koka-blade. Læste et sted, at hende pigen vist nok er blevet købt fri, eller der i hvert fald er en indsamling i gang. Og at hun ellers står til fire års fængsel.
0

Tilbage til "Rejser"