Berlin med børn- tips og tricks.

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13048
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28104

Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. apr 2023, 19:29

Vi planlægger en lille uge i Berlin til sommer med børn på 4,5 og 10. Jeg kender absolut intet til Berlin. Nada. Jeg er blevet anbefalet at bo ved Prenzlauer Berg, det skulle være et ret godt område med/for børn. Men vi er åbne for alt.

Hvad skal vi se og opleve? Timevis på kunstmuseer er ikke aktuelt kan jeg afsløre med det samme.

Planen er at vi tager toget dertil og bruger offentlig tranport når vi er der.
0
Sorenspige
Indlæg: 7178
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9579

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Sorenspige » 28. apr 2023, 19:38

Jeg har hørt godt om deres zoologiske have, men jeg har ikke været der selv.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16567
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1428
Likede indlæg: 31001

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf TinaW » 28. apr 2023, 20:02

Zoo i Berlin er et besøg værd.
De andre ting vi så, da vi (uden børn) var der, var radiotårnet, Brandenburger Tor og så havde vi også en tur rundt med sådan en turistbus, hvor man kan stige af og så på den næste der kommer igen.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14806
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 690
Likede indlæg: 19272

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Flora » 28. apr 2023, 21:23

Jeg kan også anbefale Zoo. Ellers tænker jeg DDR-museet måske kunne være noget. Eventuelt også East Side Gallery, som er et stykke af Berlin-muren, som folk har fået lov at lave forskelligt grafitti på.

Udover ovenstående så jeg mest 2. verdenskrig-relaterede ting og julemarkeder. Sidstnævnte er selvfølgelig ikke relevant om sommeren, og førstnævnte er nok ikke så børnevenligt. Medmindre de er historieinteresserede. Så er der masser at dykke ned i der.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13048
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28104

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. apr 2023, 04:41

Flora skrev:Jeg kan også anbefale Zoo. Ellers tænker jeg DDR-museet måske kunne være noget. Eventuelt også East Side Gallery, som er et stykke af Berlin-muren, som folk har fået lov at lave forskelligt grafitti på.

Udover ovenstående så jeg mest 2. verdenskrig-relaterede ting og julemarkeder. Sidstnævnte er selvfølgelig ikke relevant om sommeren, og førstnævnte er nok ikke så børnevenligt. Medmindre de er historieinteresserede. Så er der masser at dykke ned i der.



De er 100% mere til videnskab end historie.

Jeg må lige læse hvad der står om det.

Zoo kommer helt sikkert på planen :)
1
Oak123
Indlæg: 2177
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4065

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Oak123 » 29. apr 2023, 05:03

Jeg vil anbefale en bådtur på floden Spree - der kan man se en del seværdigheder og lidt natur fra - alt efter hvilken tur man vælger.
0
didaa
Indlæg: 1722
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2382

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf didaa » 29. apr 2023, 05:10

Naturhistorisk museum. Og så ligger der et børnemuseum som også er ret fint.
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17515
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3611
Likede indlæg: 42810

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf LaMariposa » 29. apr 2023, 05:24

Synes også, at DDR Museum er et besøg værd. Det giver et fint indblik i hverdagen i Østtyskland, og jeg synes det er fint med børn, fordi man både kan se tv fra DDR, se hvordan en lejlighed var indrettet osv. Der er masser af tale om, uden at man behøver være der i timevis.

Fjernsynstårnet er måske også et besøg værd, i hvert fald for den 10-årige. Det er fascinerende at kigge ud over hele byen.

Derudover synes jeg også, det er værd at bruge tid på at gå lidt rundt i byen og kigge på de forskellige bygninger - selvfølgelig tilpasset, hvad ungerne gider og kan overskue. Udover den der vilde blanding af gamle og nye bygninger, så løber der også en række brosten gennem byen, så man kan se, hvor muren har været.

Edit: Nu så jeg lige din opdatering. Så er mit indlæg måske ikke så relevant :D
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3458
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 277
Likede indlæg: 3106

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Alphilia » 29. apr 2023, 05:32

Blev anbefalet det her i en tråd
viewtopic.php?f=28&t=23796
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11452
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23787

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Mani » 29. apr 2023, 05:34

Jeg kan ikke huske hvor gamle de er, men der var flere interaktive oplevelser på spionmuseet. Måske det kunne være noget?

Edit: Det står i indlægget :gisp: Måske ikke så aktuelt når man er 4,5

https://www.deutsches-spionagemuseum.de ... 3eEALw_wcB
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11452
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23787

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Mani » 29. apr 2023, 05:37

Mani skrev:Jeg kan ikke huske hvor gamle de er, men der var flere interaktive oplevelser på spionmuseet. Måske det kunne være noget?

Edit: Det står i indlægget :gisp: Måske ikke så aktuelt når man er 4,5

https://www.deutsches-spionagemuseum.de ... 3eEALw_wcB

Vi har været der en varm sommer, hvor det her var et kæmpe hit til en pause fra seværdigheder etc: https://www.berlinerbaeder.de/baeder/ki ... -monbijou/
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 689
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 772

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Kruspersille » 29. apr 2023, 06:43

Der er to ZOO’er i Berlin. En i det gamle Vestberlin, som ligger tæt på Kurfürstendamm og vist er den mest standard og turist-besøgte, og en i det gamle Østberlin, som er Nordeuropas største. Jeg har lige været i den sidste (uden børn) og den er stor!

Den ligger nærmest i en skov, og der er virkelig god plads. Jeg har set den hypet af Leonora Christina Skov på Instagram og blev måske lidt skuffet? Jeg synes ikke dyrene havde så god plads, som jeg havde håbet på, og der var også lidt mange af de samme slags dyr. Alligevel vil jeg anbefale den frem for anden pga. færre mennesker (og køer) og mere plads. Vi fik også fin frokost der, som ikke var specielt dyr (sammenlignet med Kbh.). Den er nem at komme til med U-bahn (Tierpark).
Jeg vil også anbefale en dag i Potsdam, hvor der er superhyggeligt og i Sanssouciparken og se de forskellige slotte. Der kører busser derud fra Potsdam station (I kan købe billetter i bussen).
En tur i legetøjsafdelingen i KaDeWee er også en idé og bagefter kan I besøge deres gourmetafdeling øverst, som er helt i særklasse.
0
Kirstenkp
Indlæg: 595
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 973

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Kirstenkp » 29. apr 2023, 06:46

I kan også lave jeres egen rittersport - og se rittersportsmuseet. Det taler vi stadig om herhjemme selv om det efterhånden er en 4-5 åt siden vi var der :-)
1
Lulu
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2770

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf Lulu » 29. apr 2023, 07:10

Naturhistorisk museum er vildt godt dernede! Og de plejer at have nogle ekstra børnevenlige ting i ferieperioderne.
Hvis I kun skal med offentlig transport, så ville jeg overveje at finde et sted, hvor I har mange s & u bahn linjer at vælge i mellem, så I ikke skal bruge for meget tid på at sige af og på forskellige steder. Derudover, så ville jeg nok købe sådan et turistkort/rejsekort (jeg kan ikke lige huske hvad de hedder, men det er et kort hbor I kan rejse så meget I vil i Berlin for et bestemt beløb. Vær dog lige opmærksom på om der evt er strejker etc, der har lige været en kæmpe en i Berlin igen, og i sidste uge tror jeg det var, var hele tognettet lagt ned af strejke.

Hvis det er varmt, kan jeg også anbefale at gå fra brandenburger Tor og ned ad str. D 17.junis mod siegessäule, hvis man går på venstre side derned af, kommer man forbi nogle historiske ting som faktisk er lidt spændende, og når man går retur kan man gå igennem tiergarten. Det er mega hyggeligt, og der er mange steder, hvor man både kan vælge at slå sig ned og spise, men også legepladser etc.
Tiergarten er generelt et fedt sted.

Hvis I mangler noget fysisk at lave, kan I tage til jungfernheide, her kan man klatre i træer etc, men de har også mange andre ting at lave for dem der ikke klatrer i træer.

I kan også sejle op og ned af spree.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4017
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5265

Re: Berlin med børn- tips og tricks.

Indlægaf girl_beat » 29. apr 2023, 07:40

Oak123 skrev:Jeg vil anbefale en bådtur på floden Spree - der kan man se en del seværdigheder og lidt natur fra - alt efter hvilken tur man vælger.

Det vil jeg også anbefale - hvis vejret er godt, er det skønt at sidde på øverste dæk og slappe af, mens man ser en anden side af byen. Vi har gjort det både med og uden børn :)

Rigsdagsbygningen har en ikonisk glaskuppel på taget, den kan man komme op og gå rundt i og tage flotte billeder. Undersøg evt. på forhånd om det er nødvendigt med billetter, og hvornår på dagen der kan være meget kø.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Rejser"