Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Nesnay » 12. mar 2016, 14:42

Rapfisk skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hvordan kunne jeg glemme det her?
Der må du hen, når du både er interesseret i kunst og historie.

http://www.sammlung-boros.de/boros-collection.html?L=1


Ja, det er et superfedt sted. Vær opmærksom på, at man kun kan komme ind på guidede ture, så hold øje med, hvornår de ligger.


Det ser virkelig spændende ud! Men det er der vist mange der synes, for alt ser desværre ud til at være booket, mens jeg er i byen.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Rapfisk » 12. mar 2016, 18:29

Hvad angår restauranter er jeg meget glad for Soy (vietnamesisk) og Kopps. Begge ligger i Prenzlauer Berg og er tilfældigvis vegetariske (jeg er ikke vegetar, men restauranterne er lækre).
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Nesnay » 12. mar 2016, 20:09

DDR Museum er noteret, det lyder spændende.

Og jeg er meget glad for vietnamesisk mad, så det kunne ikke passe bedre med de sidste par anbefalinger :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2016, 20:20

Bangkok Treffpunkt, der også ligger på Prenzlauer Berg og serverer thaimad, kan også varmt anbefales.
1
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf No_Link » 14. mar 2016, 17:44

Udover at der er nævnt meget godt, så vil jeg anbefale dig at holde øje med fortovet. Du kan støde på de såkaldte Stolpersteine rundt om i Berlin:

http://www.berlin-guide.dk/index.php/se ... dede-joder

Der findes en app, så man kan finde stenene:
https://itunes.apple.com/de/app/stolper ... 31757?mt=8

Hvis du vil bruge offentlig transport (og det giver ikke mening andet!) så kan jeg anbefale den berlinske app der svarer til vores rejseplanen:
https://itunes.apple.com/us/app/bvg-fah ... 71745?mt=8

Og så var der også noget med noget streetart... uuuh.... Berlin er dejlig med streetart (desværre, er der en del i kreuzberg, der ikke eksisterer mere). Der findes selvfølgelig også en app:
https://itunes.apple.com/de/app/street- ... 11117?mt=8

Tror der findes flere apps om stolpersteine og streetart, men det er lige de to, jeg render rundt med.

Neues Museum på Museumsinsel er også fantastisk. Det er hele den egyptiske udstilling inkl. busten af Nefertiti. Men det er ikke kun selve udstillingen - bygningen er rent arkitektonisk ganske enkelt fabelagtig! Og det samme er rummene med deres udsmykning og i øvrigt skudhuller i søjlerne, som er lappet o.s.v.

Så er der den gamle jødiske kirkegår i Gr. Hamburger Str. Der kan man passende lægge en sten på mindesmærket.
"Den jødiske tradition at lægge sten på gravene har flere årsager: Da jøderne er spredt over hele verden, og fordi der findes jødiske grave overalt på jorden, skal det være en genstand, man altid kan få fat i, og det er en sten. Den anden grund er, at jødedommen har et lighedsideal, og at stenen er alle rig som fattig i stand til at erhverve sig for at vise respekt for den afdøde."

Lige ved siden af, mindes man om, at verden stadig er farlig for jøder - skolen ved siden af er nemlig er buret inde i hegn og kameraer.

Går man en anelse længere frem, kan man på modsatte side se en smal tomt mellem to huse (tror der ligger en lille have-cafe nu), og på gavlene er der meget illustrativt skrevet de jødiske navne på dem, der boede i de pågældende lejligheder. Går du endnu en anelse fremad, har du på højre side et hus, der stadig bærer tegn på krigen. Det ER skudhuller!

Lille tip: Det er bestemt ikke alle restauranter, der tager imod kreditkort. Sørg for at have kontanter, og spørg altid inden du spiser, om de tager kort, hvis det er det betalingsmiddel, du vil bruge. Sørg også for at have godt med mønter til at købe dine tageskarte til transport. Du kan faktisk købe et par stykker ad gangen - og så bare stemple det, når du begynder at bruge det ;)
3
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Slettet bruger » 14. mar 2016, 18:14

En combo tur er først Olympia Stadion hvor man for det historiske godt kan spotte hvor swastikaerne er ridset ud, og derfra gå ned til Teufelsberg, der er et kunstigt bjerg der opstod fordi man der dumpede alle murbrokkerne fra ruinerne efter WWII i en bunke; man kan se at hvor der er kradset lidt i jorden dukker der potteskår og murbrokker overalt, der er kun et tyndt jordlag. Unikt sted. På toppen kan man sole sig og se på folk der flyver med drager.

Det er noget der tager lidt tid, ikke mindst fordi det er en længere tur i S-Bahn overhovedet at komme derhen, så det er en option.

På gåturen mellem Brandenburger Tor og Potsdamer Platz skal man kigge efter de gamle huse, det sjove ved dem er at der er en masse skudhuller fra WWII i dem; der er en søjlegang i nærheden af Humboldt Uni der er særligt speciel med det. Man kan direkte se hvor der har stået en og gemt sig for 70 år siden.

Hackesher Markt er nok noget for dig, det er sådan en slags ting med en masse kulturstuff, det er nemt at komme derhen. Der er en del gallerier og butikker osv.

Hvis du tager ned til Litteraurhaus i Fasanenstrasse ligger der en super god og kanon billig indisk restaurant tæt på Ashoka i Grollmanstrasse. Det er vel fem-seks år jeg har været der, men de har holdt et tårnhøjt niveau i de 20 år jeg er kommet der så jeg vil tro det stadig er godt, deres the er shokerende god. Og deres gemüsesuppe der kostede 2 mark er også en klassiker, det er/har været mega billigt.

Der er også en masse gode antikvarer i området lige nord for Savignyplatz fordi TU ligger der.

Bus 100 er en evig klassiker, det er det første man gør dernede.

Humana er forresten det Tvind kalder sig i udlandet, bare så du ved du bidrager til Amdis caribiske luksusliv hvis du går derind :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Slettet bruger » 14. mar 2016, 18:17

Danseprinsesse skrev:Madetagen i KaDeWe er et besøg værd.


Hehe, det var her kartoffelkatastrofen '97 udspillede sig. Men ja, der tales stadig om den kartoffel i hele Europa.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf POCKETKITTEN » 14. mar 2016, 19:30

Unsicht-Bar er helt klart også et besøg værd, hvis du ikke har prøvet mørkerestauranter før. Det er dog nok en oplevelse, der er sjovest at være to om. :)
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Nesnay » 15. mar 2016, 19:20

No_Link skrev:Udover at der er nævnt meget godt, så vil jeg anbefale dig at holde øje med fortovet. Du kan støde på de såkaldte Stolpersteine rundt om i Berlin:

http://www.berlin-guide.dk/index.php/se ... dede-joder

Der findes en app, så man kan finde stenene:
https://itunes.apple.com/de/app/stolper ... 31757?mt=8

Hvis du vil bruge offentlig transport (og det giver ikke mening andet!) så kan jeg anbefale den berlinske app der svarer til vores rejseplanen:
https://itunes.apple.com/us/app/bvg-fah ... 71745?mt=8

Og så var der også noget med noget streetart... uuuh.... Berlin er dejlig med streetart (desværre, er der en del i kreuzberg, der ikke eksisterer mere). Der findes selvfølgelig også en app:
https://itunes.apple.com/de/app/street- ... 11117?mt=8

Tror der findes flere apps om stolpersteine og streetart, men det er lige de to, jeg render rundt med.

Neues Museum på Museumsinsel er også fantastisk. Det er hele den egyptiske udstilling inkl. busten af Nefertiti. Men det er ikke kun selve udstillingen - bygningen er rent arkitektonisk ganske enkelt fabelagtig! Og det samme er rummene med deres udsmykning og i øvrigt skudhuller i søjlerne, som er lappet o.s.v.

Så er der den gamle jødiske kirkegår i Gr. Hamburger Str. Der kan man passende lægge en sten på mindesmærket.
"Den jødiske tradition at lægge sten på gravene har flere årsager: Da jøderne er spredt over hele verden, og fordi der findes jødiske grave overalt på jorden, skal det være en genstand, man altid kan få fat i, og det er en sten. Den anden grund er, at jødedommen har et lighedsideal, og at stenen er alle rig som fattig i stand til at erhverve sig for at vise respekt for den afdøde."

Lige ved siden af, mindes man om, at verden stadig er farlig for jøder - skolen ved siden af er nemlig er buret inde i hegn og kameraer.

Går man en anelse længere frem, kan man på modsatte side se en smal tomt mellem to huse (tror der ligger en lille have-cafe nu), og på gavlene er der meget illustrativt skrevet de jødiske navne på dem, der boede i de pågældende lejligheder. Går du endnu en anelse fremad, har du på højre side et hus, der stadig bærer tegn på krigen. Det ER skudhuller!

Lille tip: Det er bestemt ikke alle restauranter, der tager imod kreditkort. Sørg for at have kontanter, og spørg altid inden du spiser, om de tager kort, hvis det er det betalingsmiddel, du vil bruge. Sørg også for at have godt med mønter til at købe dine tageskarte til transport. Du kan faktisk købe et par stykker ad gangen - og så bare stemple det, når du begynder at bruge det ;)


Tak for app-tip, det er superpraktisk! Jeg bruger Android, men der må jeg helt sikkert kunne finde noget lignende :)

Neues Museum lyder også som et must!
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf No_Link » 15. mar 2016, 21:19

Egenligt ville jeg også anbefale Pergamon-museet - men da deres pièce de résistance (selve Pergamon-alteret) er ved at blive renoveret, og der går nogle år, før det er færdigt, vil jeg anbefale dig andre museer i stedet. Hvis du er til antikken er der også Altes Museum. Min 18-årige var vild med det i september, da vi var der sammen, og han lige havde fået oldtidskundskab i 2. g.

http://www.berlin-guide.dk/index.php/se ... aekkenland

Billede

Billede

- og hvis du vil shoppe billigt H&M-style (bare billigere) så vil jeg anbefale Primark på Alexanderplatz. C&A modsat Primark har også ret billige ting. Det mere ungdommelige tøj er i kælderetagen ;)
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. mar 2016, 22:26

Jeg er vild med, at du nu stort set har fået anbefalet samtlige ø-museer :lol:
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Nesnay » 17. mar 2016, 19:48

DetSorteCirkus skrev:Jeg er vild med, at du nu stort set har fået anbefalet samtlige ø-museer :lol:


Haha, ja! Jeg er også virkelig glad for museer, men det ender jo med, jeg ikke når andet, og det vil næsten være synd :)
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Nesnay » 17. mar 2016, 19:48

No_Link skrev:Egenligt ville jeg også anbefale Pergamon-museet - men da deres pièce de résistance (selve Pergamon-alteret) er ved at blive renoveret, og der går nogle år, før det er færdigt, vil jeg anbefale dig andre museer i stedet. Hvis du er til antikken er der også Altes Museum. Min 18-årige var vild med det i september, da vi var der sammen, og han lige havde fået oldtidskundskab i 2. g.

http://www.berlin-guide.dk/index.php/se ... aekkenland

Billede

Billede

- og hvis du vil shoppe billigt H&M-style (bare billigere) så vil jeg anbefale Primark på Alexanderplatz. C&A modsat Primark har også ret billige ting. Det mere ungdommelige tøj er i kælderetagen ;)


Jeg er glad for antikken - blev i sin tid student med et 13-tal i oldtidskundskab, bl.a. fordi jeg havde forhåndsviden at trække på :)

Primark kender jeg fra London, og den skal helt sikkert besøges. Men det plejer at være en udmattende oplevelse, så jeg er nok ude i at skulle have en drink i ro og mag for at komme mig bagefter :lol2:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Slettet bruger » 17. mar 2016, 20:54

Alle ø-museerne er superfede, så man kan også lade det komme an på hvilken vej man kommer fra og så tage det mest praktiske. Bode-Museet er også ganske fint :)

Det etnologiske museum i Dahlem-Dorf er også fedt hvis man er til den slags, det er gigantisk. Eller det var det i hvert fald i tidernes morgen da jeg var forbi.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Berlin - vil I dele jeres anbefalinger?

Indlægaf Slettet bruger » 17. mar 2016, 20:57

Nesnay skrev:
No_Link skrev:Egenligt ville jeg også anbefale Pergamon-museet - men da deres pièce de résistance (selve Pergamon-alteret) er ved at blive renoveret, og der går nogle år, før det er færdigt, vil jeg anbefale dig andre museer i stedet. Hvis du er til antikken er der også Altes Museum. Min 18-årige var vild med det i september, da vi var der sammen, og han lige havde fået oldtidskundskab i 2. g.

http://www.berlin-guide.dk/index.php/se ... aekkenland

Billede

Billede

- og hvis du vil shoppe billigt H&M-style (bare billigere) så vil jeg anbefale Primark på Alexanderplatz. C&A modsat Primark har også ret billige ting. Det mere ungdommelige tøj er i kælderetagen ;)


Jeg er glad for antikken - blev i sin tid student med et 13-tal i oldtidskundskab, bl.a. fordi jeg havde forhåndsviden at trække på :)

Primark kender jeg fra London, og den skal helt sikkert besøges. Men det plejer at være en udmattende oplevelse, så jeg er nok ude i at skulle have en drink i ro og mag for at komme mig bagefter :lol2:


Lækker at være reinkarneret fra et liv der skæpper i karaktererne i gymnasiet, mit eget tidligere liv i oldtidens periode var i Finland, det kunne jeg jo ikke bruge til en fis i gymnasiet.
1

Tilbage til "Rejser"