Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4256

Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Fræksak » 22. okt 2023, 19:20

Vi får formentlig muligheden for at være i Ilulissat i 6-8 uger næste forår pga. min mands arbejde. Jeg mindes, at der på et tidspunkt var nogen herinde, der var bosat i Grønland (?) - husker dog ikke hvor.

Anywho - hvis nogen har tips & tricks, dos and don'ts især ift. skolegang for et udskolingsbarn, så skyd endelig løs! Vi ved sådan cirka meget lidt :lol: Jeg har meldt mig ind i en Ilulissat-gruppe på FB, som har gjort mig lidt klogere, og så ved vi sådan nogenlunde, hvordan vi skal bo, men det er også det.

Kontrakten er ikke underskrevet endnu, men vi regner bestemt med, at det kommer til at ske *fingers crossed*.
2
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf AFK » 22. okt 2023, 20:09

Fræksak skrev:Vi får formentlig muligheden for at være i Ilulissat i 6-8 uger næste forår pga. min mands arbejde. Jeg mindes, at der på et tidspunkt var nogen herinde, der var bosat i Grønland (?) - husker dog ikke hvor.

Anywho - hvis nogen har tips & tricks, dos and don'ts især ift. skolegang for et udskolingsbarn, så skyd endelig løs! Vi ved sådan cirka meget lidt :lol: Jeg har meldt mig ind i en Ilulissat-gruppe på FB, som har gjort mig lidt klogere, og så ved vi sådan nogenlunde, hvordan vi skal bo, men det er også det.

Kontrakten er ikke underskrevet endnu, men vi regner bestemt med, at det kommer til at ske *fingers crossed*.


Har Rapfisk ikke huseret i kolonien? Jeg ved ikke om hun stadig er her.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Kakadu
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10336

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Kakadu » 22. okt 2023, 20:35

Og Fruity - jeg kan ikke finde ud af at tagge.
1
Hvis hesten er død, så stå af.
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Fruity » 22. okt 2023, 21:29

Er det vigtigt, jeres barn kommer i skole for så få uger? Ville det ikke give bedre med hjemmeskoling, så h*n følger med i det, de andre lærer - og som han alligevel skal følge op på?
6
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17046
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1079
Likede indlæg: 21280

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Misantropen » 22. okt 2023, 23:12

Arend skrev:..

Jeg mener Arend gør.
3
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4256

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Fræksak » 23. okt 2023, 05:05

Fruity skrev:Er det vigtigt, jeres barn kommer i skole for så få uger? Ville det ikke give bedre med hjemmeskoling, så h*n følger med i det, de andre lærer - og som han alligevel skal følge op på?


Hun har et stort ønske om at prøve det, og så er der også den forhistorie, at hun i knap to skoleår havde skolevægring og var hjemme. Hun fik en smule sygeundervisning og gik også lidt i onlineskole. Hun vil helst ikke skulle noget, der lugter af det, igen. Men det er klart, at hvis det ikke er muligt at få hende ind på skolen (hvilket jeg sådan set godt forstår, hvis skolen frabeder sig - ellers ville de vel have et værre rend ud og ind), må vi finde på noget. Jeg skal selv arbejde deroppefra (dog kun 5 timer om dagen) og ved ikke lige, hvordan jeg kunne hjemmeundervise hende på en relevant måde :genert:
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Arend » 23. okt 2023, 05:08

Jeg bor i Grønland, og har gjort det i 24 år.

Jeg har en folkeskolelæreruddannelse og en bachelor i IT - og det har jeg arbejdet med her. Jeg har været på kurser i Ilulissat 3-4 gange - hvor jeg har boet på Hotel Arctic.

Du er velkommen til at spørge mig om alt muligt :)
5
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14986
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25218

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf sigge » 23. okt 2023, 06:32

Er der ikke noget med, at al undervisning foregår på grønlandsk nu?

Da jeg boede i Sydgrønland fra 88 til 91, havde de klasser, hvor al undervisning foregik på dansk - primært for os børn af "udstationerede". Men jeg synes at have læst, at de siden har droppet den praksis.

I øvrigt er Ilulissat et af de smukkeste steder, jeg har været. Jeg tror aldrig, jeg kunne blive træt af udsigten over Isfjorden. :love:
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Arend » 23. okt 2023, 08:56

Undervisningssproget er grønlandsk, mens dansk er første fremmedsprog - men det afhænger også af hvilke lærere, der er ansat.

Der er nemlig lærermangel mange steder, og danske lærere underviser ofte på dansk.
Senest rettet af Arend 23. okt 2023, 09:15, rettet i alt 1 gang.
2
I krig er sandheden det første offer
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Fruity » 23. okt 2023, 09:13

Arend skrev:Undervisningssproget er grønlandsk, mens dansk er første fremmedsprog - men det afhænger også af, hvilke lærere, der er ansat.

Der er nemlig lærermangel mange steder, og danske lærere underviser ofte på dansk.


Hvordan vil du vurdere elevernes danskkundskaber og deres imødekommenhed over for en dansker, der er på kort ophold pga forældres midlertidige ophold?
1
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Arend » 23. okt 2023, 09:30

Fruity skrev:
Arend skrev:Undervisningssproget er grønlandsk, mens dansk er første fremmedsprog - men det afhænger også af, hvilke lærere, der er ansat.

Der er nemlig lærermangel mange steder, og danske lærere underviser ofte på dansk.


Hvordan vil du vurdere elevernes danskkundskaber og deres imødekommenhed over for en dansker, der er på kort ophold pga forældres midlertidige ophold?


Danskkundskaberne varierer meget fra by til by. I Nuuk tales der meget dansk - mens der omvendt er bygder, hvor der næsten kun tales grønlandsk.

I Ilulissat taler ikke alle elever godt dansk, men dansk er jo 1. fremmedsprog i skolen, så noget kan eleverne i de større klasser - og der er også nogen, der taler glimrende dansk. Man kan sige, at mange af eleverne forstår dansk, mens et mindretal taler et godt dansk.

Hvis en dansker er åben - og kan lide Grønland - er grønlænderne næsten altid imødekommende - men man skal ikke føre sig frem, som om Danmark er bedre.

Jeg har dog mødt enkelte grønlandske racister, men dem er der ikke mange af.
1
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7111
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13331

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Rapfisk » 23. okt 2023, 10:35

AFK skrev:
Har Rapfisk ikke huseret i kolonien? Jeg ved ikke om hun stadig er her.

Gid, jeg havde, men det kan jeg desværre ikke prale af.

Jeg håber dog, der kommer en tråd om det (eller at denne udvikler sig).
0
Livslinjen: 70 201 201
Fræksak
Indlæg: 2498
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4256

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Fræksak » 24. okt 2023, 06:22

Arend skrev:Jeg bor i Grønland, og har gjort det i 24 år.

Jeg har en folkeskolelæreruddannelse og en bachelor i IT - og det har jeg arbejdet med her. Jeg har været på kurser i Ilulissat 3-4 gange - hvor jeg har boet på Hotel Arctic.

Du er velkommen til at spørge mig om alt muligt :)


Tak! :)

Jeg har ikke så mange konkrete spørgsmål endnu. Mest har jeg vist svært ved at forestille mig en hverdag der. Hvis det går efter planen, er vi der fra slut marts og et stykke ind i maj (mig og vores yngste datter). På det tidspunkt vil der stadig være sne i byen og koldt, som jeg forstår det (?) - og mulighed for en hundeslædetur, hvilket er en stor drøm.

Nu blev jeg lidt klogere på det med skolen af at læse jeres input her. I mellemtiden har min mand fået fat i sin kontaktperson, som siger, at der jævnligt er børn af "udstationerede", der går i den lokale skole, også selv om det er for relativt kort tid (som jeg synes, at 6-8 uger må være, men dem om det).

Arend, du nævner, at der er to skoler i byen. Kan det være ét fedt, hvor hun får lov at gå, tror du? Hun går i 7. klasse i øvrigt.

Og noget helt andet: kan man stå på ski? Altså turski/langrend - og leje ski deroppe? Jeg ser sådan for mig, at jeg glider ud over stepperne i det vilde landskab og føler mig i ét med naturen ... og samtidig ser jeg for mig, at jeg falder i sprækker i isen og er væk for evigt :lol:
0
Julledyret
Indlæg: 442
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 418

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Julledyret » 24. okt 2023, 19:48

Der er masser slædehunde, så den drøm skal I nok få indfriet i starten af perioden. Ligesom der vil være nordlys til den tid.

Der burde også være mulighed for at komme ud på langrendsski eller fjeld/turski. Der er dog ikke nogen alpinbakke i byen.
Jeg ville tage skiudstyr med fra DK, det er formentlig begrænset hvad der kan lånes/lejes af langrendsklubben. Køb evt. noget brugt, som I kan sælge videre efter sæsonen.

Ellers skal I bare glæde jer til de smukkeste omgivelser og det rolige tempo, som byen byder på. :love:
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Er der egentlig stadig nogen herinde, der bor/har boet i Grønland?

Indlægaf Sophies-mor » 24. okt 2023, 20:18

Arend skrev:
Fruity skrev:
Arend skrev:Undervisningssproget er grønlandsk, mens dansk er første fremmedsprog - men det afhænger også af, hvilke lærere, der er ansat.

Der er nemlig lærermangel mange steder, og danske lærere underviser ofte på dansk.


Hvordan vil du vurdere elevernes danskkundskaber og deres imødekommenhed over for en dansker, der er på kort ophold pga forældres midlertidige ophold?


Danskkundskaberne varierer meget fra by til by. I Nuuk tales der meget dansk - mens der omvendt er bygder, hvor der næsten kun tales grønlandsk.

I Ilulissat taler ikke alle elever godt dansk, men dansk er jo 1. fremmedsprog i skolen, så noget kan eleverne i de større klasser - og der er også nogen, der taler glimrende dansk. Man kan sige, at mange af eleverne forstår dansk, mens et mindretal taler et godt dansk.

Hvis en dansker er åben - og kan lide Grønland - er grønlænderne næsten altid imødekommende - men man skal ikke føre sig frem, som om Danmark er bedre.

Jeg har dog mødt enkelte grønlandske racister, men dem er der ikke mange af.

Min niece og hendes kæreste har begge arbejdet i Sisimiut som henholdsvis lærer og psykolog, og ingen af dem fører sig frem som om DK er the thing.
Ikke desto mindre blev min niece og kæresten mødt med, "hvorfor skal jeg det din danske luder?"/ whatever skældsord. Især af den ydre generation.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Rejser"