Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. jan 2024, 12:30

Vi tager en uge til Reykjavik i juli og nu skal det planlægges. Har i nogle gode tips og tricks?

Det eneste som ligger helt fast er at vi gerne vil ud at ride og naturligvis skal vi se nogle geysere and all tjat jazz. Men hvem og hvordan man gør det ved vi ikke endnu. Det kunne være at nogle af jer herinde har nogle gode råd :)

Vi har en bil til rådighed.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30656

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf TinaW » 23. jan 2024, 12:34

Jeg ville i hvert fald sikre mig, at der er egnede begynder heste det sted I vælger, med mindre I alle er erfarne ryttere.
Mange islandske heste har meget vilje/energi.
Evt. spørg efter anbefalinger til egnede steder herinde: https://www.facebook.com/groups/40766019376
Mange steder er der nok en minimumsalder.
Her er den f.eks. 7 år:

https://www.islandsrejser.dk/aktivitet/ ... reykjavik/
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. jan 2024, 12:54

Dem vi låner lejlighed af kigger på af finde et sted hvor vi kan få arrangeret en hestetur, så tænker at den del kommer der styr på lokalt. Men hvis nogen herinde kender lige et bestemt sted/udbyder kigger vi naturligvis på det også :)
0
TomKah
Indlæg: 4211
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4354

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf TomKah » 23. jan 2024, 15:49

Så I skal dagsture fra Reykjavik?

Jeg har kun været på Island en gang. Vi var en dag på rundtur i Reykjavik. Vi var også en halv dag i den blå lagune.
Derudover tænker jeg de fleste tage en Golden circle tur.

Vi var ude og køre snescooter samt sejle på en gletscherssø. Men det lå helt ovre ved Höfn. Det er nok for langt til en endagstur.

Man kan muligvis køre til sydkysten også og se Reynisfjara. Det er en lang køretur for 1 dag dog.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14986
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25218

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf sigge » 23. jan 2024, 16:46

Jeg vil anbefale at tage en sejltur fra Reykjavik og se søpapegøjer. Der er også hvalture, men dem har jeg ikke personlig erfaring med. Søpapegøjeturen var en overskuelig sejlads, og der er nok større succesrate end med hvaler. Og så er de søde og totalt uelegante, når de flyver. :D
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. jan 2024, 16:54

TomKah skrev:Så I skal dagsture fra Reykjavik?

Jeg har kun været på Island en gang. Vi var en dag på rundtur i Reykjavik. Vi var også en halv dag i den blå lagune.
Derudover tænker jeg de fleste tage en Golden circle tur.

Vi var ude og køre snescooter samt sejle på en gletscherssø. Men det lå helt ovre ved Höfn. Det er nok for langt til en endagstur.

Man kan muligvis køre til sydkysten også og se Reynisfjara. Det er en lang køretur for 1 dag dog.


Som udgangspunkt ja, men er der noget som kræver en overnatning er det også fint. Vi har bare en lejlighed i Reykjavik.

Tak for input, det vil jeg se på :)
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. jan 2024, 16:55

sigge skrev:Jeg vil anbefale at tage en sejltur fra Reykjavik og se søpapegøjer. Der er også hvalture, men dem har jeg ikke personlig erfaring med. Søpapegøjeturen var en overskuelig sejlads, og der er nok større succesrate end med hvaler. Og så er de søde og totalt uelegante, når de flyver. :D


Måske Island er verdens dårligste idé. Jeg bliver næsten søsyg bare af at gå i bad :tie:

Men tak for input, det må jeg læse op på
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14986
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25218

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf sigge » 23. jan 2024, 17:33

FormerlyKnownAs skrev:
sigge skrev:Jeg vil anbefale at tage en sejltur fra Reykjavik og se søpapegøjer. Der er også hvalture, men dem har jeg ikke personlig erfaring med. Søpapegøjeturen var en overskuelig sejlads, og der er nok større succesrate end med hvaler. Og så er de søde og totalt uelegante, når de flyver. :D


Måske Island er verdens dårligste idé. Jeg bliver næsten søsyg bare af at gå i bad :tie:

Men tak for input, det må jeg læse op på


:lol:

Det gode ved søpapegøjer er, at de bor i huler i jorden, så der bør være mulighed for at se dem fra land også. Vi tog bare sejlturen.

Hvis I er OK med at tage en overnatning udenfor Reykjavik, vil jeg også anbefale gletsjerlagunen Jökulsarlon. Men igen er den nok sjovest at udforske med båd. Den er dog mere rolig end hav. Vi var ude med et amfibiefartøj. Jeg kunne forestille mig, at jeres børn ville synes, det er sjovt.
Stop ved Skogafoss også. Det er det mest perfekte filmvandfakd.

Og så er “The Golden Circle” med Gullfoss, Geysir og Tingvellir også et besøg værd - selvom de er det typiske turistmål.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6684
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19064

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf Æble » 23. jan 2024, 18:33

Der er mange udendørs svømmebassiner, ikke kun den blå lagune (turistfælde), vandet er varmt og det er en skov oplevelse.
2
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5459
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14074

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf RavenClaw » 23. jan 2024, 18:37

Jeg kan anbefale Barnafoss, hvis I er til vandfald. Det er fuldstændig krystalblåt, og der er fantastiske udsigtspunkter, hvor man kan nyde sin medbragte mad.

En gårtur i Þingvellir er også skøn.

Jeg boede selv en måned lige ved siden af Hallgrímskirkja. Hvis I er ok med højder, skal I tage en tur op i kirketårnet på en klar dag.

På Skólavörðustígur (hovedgaden med regnbuegaden) ligger også en hyggelig lille café, som jeg besøgte mange gange. Den hedder Café Babalú.

Er I til historie, så tag forbi Þjóðminjasafn Íslands (deres nationalmuseum). Alle skilte og forklaringer er på dansk. Der er både en af de originale Islændingesagaer, den lille gyldne Thor-figur og en masse om kolonitiden og vikingetidens bosættere.

Kører I mod syd på ringruten, kommer I både forbi Seljalandsfoss, Skógafoss, flyvraget og black beach inden for få timers kørsel. Seljalandsfoss kan man gå ind under, hvilket er ret cool.

Jeg vil ikke anbefale at satse på Blue Lagoon. Pt. er den meget udsat for jordskælv og vulkanudbrud og lukker regelmæssigt ned. Desuden skal man bestille tid for at besøge det. Sky Lagoon ligger tættere på Reykjavík, og mange lokale anbefaler den i stedet.
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
TomKah
Indlæg: 4211
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4354

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf TomKah » 23. jan 2024, 18:40

Æble skrev:Der er mange udendørs svømmebassiner, ikke kun den blå lagune (turistfælde), vandet er varmt og det er en skov oplevelse.


Jeg vil gerne til mit forsvar sige at jeg var på Island i 1994. Dengang var der stort set intet der kunne klassificeres som turistfælde på Island. Og det var virkelig ikke ret mange mennesker i den blå lagune.

Men naturen har nok ikke ændret sig så meget. Bortset fra at jeg aldrig havde set et amfibiekøretøj - så vi sejlede i en alm båd på gletsjersøen. Desværre var vejret ikke bedre i gamle dage og vi kørte igennem regn og snevejr (selvom det var juni).
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5459
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14074

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf RavenClaw » 23. jan 2024, 18:43

Hvis I skal ud og handle, vil jeg anbefale at tage i Nettó nede ved havnen, og ellers er Krónan på Hallveigarstígur god.

Der er forresten åbnet et lavamuseum i Reykjavík, som skulle være fint. Jeg har ikke selv besøgt det.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
TomKah
Indlæg: 4211
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4354

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf TomKah » 23. jan 2024, 18:45

https://guidetoiceland.is/best-of-icela ... in-iceland

Jeg kunne godt tage sådan en hel sparundtur på Island :blush:
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5459
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14074

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf RavenClaw » 23. jan 2024, 18:47

Og já! Søpapegøjerne! De yngler fra midt juni til hen i juli og har en ø ved havnen, som de har indtaget i sådan en grad, at mennesker ikke har adgang til den :lol:

Og nu begynder min autocorrect at ændre mine ord til islandsk, fordi jeg har skrevet så mange navne.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Vi skal til Island til sommer - hvad skal vi lave?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. jan 2024, 19:02

Hvor er i gode. Tusinde tak.
0

Tilbage til "Rejser"