Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1450
Likede indlæg: 16179

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Urtekussen » 28. jan 2024, 18:28

USA. Det eneste sted jeg med sikkerhed aldrig kommer.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25931

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Delfin » 28. jan 2024, 18:29

1234 skrev:
Lys skrev:
1234 skrev:Jeg er åbent for det hele. Jeg har været mange af de steder folk nævner og jeg har aldrig besøgt et sted, hvor der ikke var noget, som var værd at opleve. Jeg vil egentlig bare gerne se hele verden.


Jeg vil egentlig også gerne se hele verden, men mit etiske kompas vejer bare tungere i nogle tilfælde. Der er grænser for hvad jeg vil støtte med mine penge.

Men er ens penge i et land en direkte støtte af regimet? Jegjeg tvivler på Putins regime tjent meget på mig da jeg var i Rusland i 2015. Det kan også være en støtte til lokalbefolkningen at være der og give dem mulighed for at få indblik i andre dele af verden.


Jeg kan heller ikke lade være at få den tanke, at det måske stiller lokalbefolkningen endnu værre, hvis turisterne bliver væk. For mange er turistsæsonen den eneste indtjening de har hele året.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1553
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2161

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Lucia » 28. jan 2024, 18:34

Jeg er åben for det meste, men har selvfølgelig ikke lyst til at rejse ind i en krigszone eller noget der ligner.
Nordkorea har jeg også hørt tilstrækkeligt mange historier om, at jeg nok ikke ville turde tage dertil.
Rusland kunne jeg godt tænke mig at besøge på et tidspunkt, men det bliver vist ikke foreløbig, så indtil videre er det også på nej-listen.
Jeg har været i Kina flere gange og boet der nogle måneder, så jeg kan jo konstatere at jeg ikke umiddelbart fravælger steder af politiske/etiske årsager.
Jeg rejser primært alene og som kvinde er der en del lande i Mellemøsten, som jeg ikke har mod på at besøge alene, men hvis jeg havde en rejsemakker, så ville de ikke være udelukket. Det samme gælder for dele af Syd-/Mellemamerika.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf 1234 » 28. jan 2024, 18:39

avdotja skrev:Som udgangspunkt, er jeg villig til at rejse hvor som helst.

Det er klart at jeg, af sikkerhedsmæssige årsager, ikke ville have lyst til at rejse direkte ind i en krig (eller i en 50 graders hedebølge for den sags skyld), men fravælger ikke lande som feriedestination af ideologiske årsager (som jeg kan se, flere i tråden gør).

Jeg forstår godt tanken bag. Men som anden nævner, hvor går grænsen så? Giver det mening at boykotte et land som feriedestination, når man samtidig lystigt køber dets produkter? Og er det overhovedet hensigtsmæssigt, kun at pleje omgang med lande, man deler livs- og menneskesyn med?

Har heller ikke noget imod typiske turistdestinationer. Ironisk nok, er min oplevelse faktisk, at man, i de mindre turistede lande, ofte ender op med en meget mere standard turisttur (sammen med masser af andre turister), end i feks Thailand.

Jeg må indrømme, at jeg også går mere op i de vare jeg køber og hvordan de er produceret.
Ikke at mit forbrug er perfekt, men det betyder væsentlig mere for mig.

Jeg tror ikke det handler så meget om hvor turistet landet er, som infrastrukturen. Lande med lav turisme og god infrastruktur er en drøm at opleve mens meget turistede steder med dårlig infrastruktur er det værste.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf 1234 » 28. jan 2024, 18:41

Artem skrev:
1234 skrev:
Artem skrev:Kæresten og jeg har før talt om at det er lidt sjovt at vi nærmest kun har lyst til at rejse til dyre vestlige lande.

Men vi er til mellemøsten og andre meget muslimske lande og med deres kvindesyn.
Afrika tør vi nærmest ikke på grund af kriminalitet og korruption, hvilket også gælder for flere øst lande, sammen med sydamerika.

Vi begrænser på den måde os selv en helt del.

Altså jeg har rejst Østeuropa tyndt og har aldrig oplevet hverken kriminalitet eller korruption. Jeg tror man skal passe på med at lade ens fordomme dømme alt ude på forhånd :)

Nu er det jo ikke bare fordomme.
Der findes jo en fin oversigt over det som bliver opdateret hvert år.
https://www.transparency.org/en/cpi/2022

Og kort sagt har jeg det bedst med lande som ligger i den bedste 1/4 og hvis jeg strækker mig kan det blive til de lande som er i den bedste halvdel.
Men jeg er da helt med på at lande som ligger i den dårlige halvdel som feks Thailand, kan være helt fine turistlande, hvor man ikke vil opleve noget dårligt som almindelig turist. Hvor udfordringerne mere ligger der hvis man skal drive virksomhed, og anden form for handel med landet.

Men det ændrer ikke på at det betyder meget for mig at det er et "ordentligt" land jeg besøger, i forhold til ting som menneskerettigheder, kvinders rettigheder, lav korruption, lav kriminalitet, retfærdig retssystem osv.

Betyder det ligeså meget for dig, når du køber vare?
Jeg må indrømme at det undre mig at så mange kobler rejser til et land lige med støtte til regimet.
Men det er nok også fordi jeg med mit arbejde er vant til rejse i diktaturstater, men hvor mit arbejde netop handler om at forbedre forholdene for befolkningen.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20580
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44133

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf paint » 28. jan 2024, 18:46

Nogle har nævnt USA, som et sted de ikke ville besøge. Det er lidt ærgerligt - nok primært for dem selv. USA, er på mange måde lidt som 'hele verden', samlet i ét land - hvad det jo egentlig mht. alle emigranterne der skabte landet, også er.

Man kan finde stort set alt. Lige fra megabyer med mængder af fattige, der sover i sidegader, til gated communities, med bevæbnede portvagter, der ikke lukker andre ind på de velhavendes område end dem, der bor der. Der er små byer i midtvesten, og i Sydstaterne, hvor tiden har stået stille i 100 år. Der er steder, hvor det er bidende koldt og befolkningsfattigt til områder, med stegende hede, og tropisk klima. De er det hele. Og det er netop disse kontraster, også mht. til befolkningssammensætningen, der gør det til et land, der er værd at opleve - efter min mening.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Tux » 28. jan 2024, 18:47

1234 skrev:Men er ens penge i et land en direkte støtte af regimet? Jegjeg tvivler på Putins regime tjent meget på mig da jeg var i Rusland i 2015. Det kan også være en støtte til lokalbefolkningen at være der og give dem mulighed for at få indblik i andre dele af verden.

Ja det bidrager da direkte med udenlandsk valuta.
avdotja skrev:Jeg forstår godt tanken bag. Men som anden nævner, hvor går grænsen så? Giver det mening at boykotte et land som feriedestination, når man samtidig lystigt køber dets produkter? Og er det overhovedet hensigtsmæssigt, kun at pleje omgang med lande, man deler livs- og menneskesyn med?

Nej da, men jeg køber så vidt muligt heller ikke produkter fra f.eks. Rusland, Ungarn, Tyrkiet, Sydafrika, Brasilien - Kina er desværre svært at undgå :(
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Artem » 28. jan 2024, 18:50

1234 skrev:Betyder det ligeså meget for dig, når du køber vare?
Jeg må indrømme at det undre mig at så mange kobler rejser til et land lige med støtte til regimet.
Men det er nok også fordi jeg med mit arbejde er vant til rejse i diktaturstater, men hvor mit arbejde netop handler om at forbedre forholdene for befolkningen.

Langt hen af vejen ja.
Går feks meget op i kun at købe dansk kød.
Og foretrækker helt generelt at købe dansk eller fra EU.

Ser det også som et meget stort problem at vi er blevet så afhængige af Kina, og vil helst ikke støtte Kina med mine køb.
Problemet er bare at selv hvis man køber fra et vestligt mærke, så er tingerne ofte lavet i Kina eller med væsentlige dele der fra.

Det er på den måde svært, men noget jeg prioritere mere og mere.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Tux » 28. jan 2024, 18:52

Artem skrev:
1234 skrev:Betyder det ligeså meget for dig, når du køber vare?
Jeg må indrømme at det undre mig at så mange kobler rejser til et land lige med støtte til regimet.
Men det er nok også fordi jeg med mit arbejde er vant til rejse i diktaturstater, men hvor mit arbejde netop handler om at forbedre forholdene for befolkningen.

Langt hen af vejen ja.
Går feks meget op i kun at købe dansk kød.
Og foretrækker helt generelt at købe dansk eller fra EU.

Ser det også som et meget stort problem at vi er blevet så afhængige af Kina, og vil helst ikke støtte Kina med mine køb.
Problemet er bare at selv hvis man køber fra et vestligt mærke, så er tingerne ofte lavet i Kina eller med væsentlige dele der fra.

Det er på den måde svært, men noget jeg prioritere mere og mere.

Samme her går f.eks. I en stor bue uden om oksekød fra bla. Argentina og Brasilien, som man ellers ser en del af.
1
Alenetid
Indlæg: 183
Tilmeldt: 17. jul 2023, 13:53
Kort karma: 11
Likede indlæg: 327

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Alenetid » 28. jan 2024, 19:20

Der er masser af lande, hvis systemer og styrer, krige, korruption og terrorisme, jeg ikke kunne tænke mig at rejse til/støtte med turisme.
Da jeg så trådens overskrift, var det første land, jeg tænkte på: Indien.
Det land må simpelthen være et mareridt, tænker jeg. Larmende, møgbeskidt, mærkeligt kastesystem, hellige køer, trafikkaos, massevoldtægter, folk der hænger på siden af busser og tog. Jeg ville ikke et øjeblik kunne nyde en ferie sådan et sted. Og jeg er ikke begejstret for karry heller…

Derudover muslimske/kvindeundertrykkende lande, lande der sælger børn som barnebrude og det, der er værre, lande med farlige sygdomme og risiko for malaria, jordskælv, slanger og lignende giftigt kryb.

Jeg tror bare, jeg holder mig til Nordeuropa ;)
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42410

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf LaMariposa » 28. jan 2024, 19:42

paint skrev:Nogle har nævnt USA, som et sted de ikke ville besøge. Det er lidt ærgerligt - nok primært for dem selv. USA, er på mange måde lidt som 'hele verden', samlet i ét land - hvad det jo egentlig mht. alle emigranterne der skabte landet, også er.

Man kan finde stort set alt. Lige fra megabyer med mængder af fattige, der sover i sidegader, til gated communities, med bevæbnede portvagter, der ikke lukker andre ind på de velhavendes område end dem, der bor der. Der er små byer i midtvesten, og i Sydstaterne, hvor tiden har stået stille i 100 år. Der er steder, hvor det er bidende koldt og befolkningsfattigt til områder, med stegende hede, og tropisk klima. De er det hele. Og det er netop disse kontraster, også mht. til befolkningssammensætningen, der gør det til et land, der er værd at opleve - efter min mening.


Tror det handler lidt om, hvordan man gerne vil bruge sine penge. Jeg har boet i USA, og ja, man kan opleve mange ting der. Det har jeg også gjort. Men det siger mig bare ikke det helt store, og det er ikke der, jeg har ikke lyst til at betale en formue for at rejse rundt der. Der er så mange andre steder jeg hellere vil besøge.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 629
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1244

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf LittleLemon » 28. jan 2024, 20:18

Pt må Rusland, Ukraine, Israel/Gaza og Nordkorea være de steder jeg har mindst lyst til at besøge.

Jeg har været i Dubai for ca 10 år siden og har intet behov for at komme der igen. Muslimske lande generelt har jeg ingen lyst til at besøge pga deres syn på kvinder.

Indien er heller ikke noget for mig…jeg får klaustrofobi bare ved tanken om mængden af mennesker, den urene luft og larmen.

Og så drømmer jeg heller ikke om et gensyn med hverken Grand Canaria eller Mallorca…de to steder sagde mig intet da jeg var der.
1
Lys
Indlæg: 5925
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10665

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Lys » 28. jan 2024, 20:23

Delfin skrev:
1234 skrev:
Lys skrev:
1234 skrev:Jeg er åbent for det hele. Jeg har været mange af de steder folk nævner og jeg har aldrig besøgt et sted, hvor der ikke var noget, som var værd at opleve. Jeg vil egentlig bare gerne se hele verden.


Jeg vil egentlig også gerne se hele verden, men mit etiske kompas vejer bare tungere i nogle tilfælde. Der er grænser for hvad jeg vil støtte med mine penge.

Men er ens penge i et land en direkte støtte af regimet? Jegjeg tvivler på Putins regime tjent meget på mig da jeg var i Rusland i 2015. Det kan også være en støtte til lokalbefolkningen at være der og give dem mulighed for at få indblik i andre dele af verden.


Jeg kan heller ikke lade være at få den tanke, at det måske stiller lokalbefolkningen endnu værre, hvis turisterne bliver væk. For mange er turistsæsonen den eneste indtjening de har hele året.


Ja, det kan man sige. Men altså; det er jo (bl.a.) også pointen med handelsembargoer og lignende.

For mig er det ét fedt om man køber varer eller hotelovernatninger i et givent land. Jeg er ikke perfekt og køber sikkert også ting produceret i lande, jeg ikke vil rejse til. Men det kan være væsentligt sværere at gennemskue end hvis man køber en rejse til Dubai med Emirates og jeg prøver at være opmærksom.
1
Lys
Indlæg: 5925
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10665

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Lys » 28. jan 2024, 20:25

For mig er det i øvrigt ikke noget stort offer - der er så mange steder, jeg ikke har set og oplevet, så det er jo ikke fordi det står mellem Saudi Arabien og baghaven som eneste valgmulighed.
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7496
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23698

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Aragorn » 28. jan 2024, 21:23

1234 skrev:Betyder det ligeså meget for dig, når du køber vare?
Jeg må indrømme at det undre mig at så mange kobler rejser til et land lige med støtte til regimet.
Men det er nok også fordi jeg med mit arbejde er vant til rejse i diktaturstater, men hvor mit arbejde netop handler om at forbedre forholdene for befolkningen.


Regner du ikke med at når du går på pension så er forskellen mellem nu og og den tid sådan cirka lig med 0? I min levetid er USSR forsvundet, Muren faldt og der skete også noget i Mellemøsten. Men lige nu er Rusland et ludfattigt lorteland af et diktatur som vil undertvinge Ukraine, tyskernes fremmedhad blomstrer og i Mellemøsten er det ren derka derka derka Muhammed Jihad fra alle de hjernedøde muslimske stater der aldrig kan prioritere rigtigt, de vil altid krig i stedet for at deres befolkning får det bedre, samtidigt med at Kina fucker Tibet og Taiwan. I Nordkorea stirrer de direkte op i Satans numsehul

Alt i alt, jeg bliver 43 og intet har ændret sig. Jo, Trump er kommet til i USA og der er en masse batshit crazy mongoler der gør at splittelsen i befolkningen er så dyb at man reelt frygter en ny amerikansk borgerkrig.

Så hvilke fantastiske forskelle er det den slags arbejde gør?

Og Afrika tæller ikke med, ingen giver en fuck for Afrika. Der er altid en eller unge med en kæmpe mave af skørbug der skal op og banke på kameraet og SIGE BORNEFONDEN mens de forsøger at sælge børnenes ulandskalender til 8 årige børn i DK der kun vil have en iPhone lavet af en slave i Kina.

Yes, det er bare fantastisk.

Fanden tage det.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Rejser"