Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3101
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8122

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Charly » 29. jan 2024, 13:19

Jasmin skrev:Sjovt at mange nævner Nordkorea. Det er et meget smukt og specielt land. Det er ikke farligt at rejse til Nordkorea. Det er nok et af de sikreste lande at rejse i – forudsat at man følger reglerne og dem er der mange af. Men bare rolig – man har altid en dansk rejseguide og en til to officielle guides med sig altid. Faktisk må man ikke bevæge sig rundt alene.

Det var en super fed oplevelse at være der. Man blev altid informeret om hvad der var tilladt, før man tog ud på turene. Desuden var de to nordkoreanske guides virkelig imødekommende. Var man i tvivl om noget, så var det bare at spørge dem. Det er en oplevelse og ja, der er en del regler. Men det er ikke sådan, at man ryger i fængsel hvis man træder ved siden af – afhængig af hvad man har gjort naturligvis. Ofte får man en venlig, men meget bestemt henstilling.

Man bliver udsat for meget propaganda, men det har også sin charme. Jeg kunne godt finde på at rejse tilbage en dag.

Jeg kunne på en måde godt tænke mig at opleve Nordkorea - selvom det bliver den polerede udgave, som nordkoreanerne ønsker at vise frem. Problemet er bare, at styret er uforudsigeligt, og at selvom man følger alle regler, kan man ende med at blive en brik i et politisk spil og pludselig blive arresteret for et eller andet obskurt - og det er i hvert fald en oplevelse, jeg ikke skal bede om.
Senest rettet af Charly 30. jan 2024, 07:29, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf FruKuk » 29. jan 2024, 15:56

Jeg har lande, som står nederst på min ønskeseddel, men jeg kan faktisk ikke komme i tanke om et land, jeg ikke ville rejse til, hvis nogen gav mig tilbuddet kvit og frit :gruble:
1
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41076

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Akehurst2 » 29. jan 2024, 16:03

FruKuk skrev:Jeg har lande, som står nederst på min ønskeseddel, men jeg kan faktisk ikke komme i tanke om et land, jeg ikke ville rejse til, hvis nogen gav mig tilbuddet kvit og frit :gruble:


Enig - fraset lande i krig/konfliktzoner, altså hvor det er oplagt for farligt.
2
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Jasmin » 30. jan 2024, 09:46

Charly skrev:
Jasmin skrev:Sjovt at mange nævner Nordkorea. Det er et meget smukt og specielt land. Det er ikke farligt at rejse til Nordkorea. Det er nok et af de sikreste lande at rejse i – forudsat at man følger reglerne og dem er der mange af. Men bare rolig – man har altid en dansk rejseguide og en til to officielle guides med sig altid. Faktisk må man ikke bevæge sig rundt alene.

Det var en super fed oplevelse at være der. Man blev altid informeret om hvad der var tilladt, før man tog ud på turene. Desuden var de to nordkoreanske guides virkelig imødekommende. Var man i tvivl om noget, så var det bare at spørge dem. Det er en oplevelse og ja, der er en del regler. Men det er ikke sådan, at man ryger i fængsel hvis man træder ved siden af – afhængig af hvad man har gjort naturligvis. Ofte får man en venlig, men meget bestemt henstilling.

Man bliver udsat for meget propaganda, men det har også sin charme. Jeg kunne godt finde på at rejse tilbage en dag.

Jeg kunne på en måde godt tænke mig at opleve Nordkorea - selvom det bliver den polerede udgave, som nordkoreanerne ønsker at vise frem. Problemet er bare, at styret er uforudsigeligt, og at selvom man følger alle regler, kan man ende med at blive en brik i et politisk spil og pludselig blive arresteret for et eller andet obskurt - og det er i hvert fald en oplevelse, jeg ikke skal bede om.
Det er altså en misforståelse at man pludselig kan blive arresteret for et eller andet obskurt (Ihvertfald ikke som dansker). Du bliver behandlet som gæst, og Nordkorea er meget opsat på at efterlade et så positivt indtryk af landet på de besøgende som muligt. De politiske og samfundsmæssige forhold i Nordkorea er naturligvis ugennemskuelige, men følg reglerne som fastlagt af dine guider, og der er ikke nogen problemer og selv politiet oplevede vi som meget venlige og vejledende. Alle de store rejseselskaber, der opererer i Nordkorea, har længe etablerede forbindelser med de statsejede nordkoreanske turistbureauer og udenlandske ambassader i Pyongyang. Den danske rejseleder spiller også en dobbeltrolle som guide og vejleder, og sikrer, at besøgende opfører sig korrekt, mens de giver information og regeringens linje på alle de steder, du besøger. De lokale guider er langt fra strengt statsudnævnte kontrollanter; i stedet er de nordkoreansk turismes unge, venlige og for det meste kvindelige ansigt. At danne et godt forhold og forståelse med dem, gør hele turen meget mere gavnlig for alle.

Det kan ikke benægtes, at Nordkorea er et meget anderledes sted end de fleste andre lande. Nordkorea graduerer turister efter hvor de kommer fra. De nordiske lande anses som troværdige lande at modtage gæster fra, hvor mange andre er mere mistænkelig ifølge styret. Amerikanerne er bandlyst og kan ikke rejse ind. Vores danske guide fortalte os, at grupper, der er svære at håndtere, ofte går glip af at besøge visse steder, da de så ikke kan stole på dem. Du vil sandsynligvis ikke opleve det rigtige Nordkorea - hvad end det er - men du vil blive overrasket over, hvor meget du har lov til at være vidne til. Med ydmyghed kommer man rigtigt langt i Nordkorea og man skal ville landet.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Selma156
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6859

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Selma156 » 30. jan 2024, 12:43

Jeg har været i en del lande, som andre næppe ville rejse til, fordi jeg synes de mere ukendte/mindre turistede destinationer er spændende.

Der findes dog lande, jeg ikke har trang til at opleve: Saudi Arabien, Irak, Brasilien, Nordkorea, Kina, Indien og Japan. Især sidstnævnte er meget hypet i min vennegruppe, men af den ene eller anden årsag siger ovenstående lande mig ikke rigtig noget.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Tux » 30. jan 2024, 14:14

Jasmin skrev:
Charly skrev:
Jasmin skrev:Sjovt at mange nævner Nordkorea. Det er et meget smukt og specielt land. Det er ikke farligt at rejse til Nordkorea. Det er nok et af de sikreste lande at rejse i – forudsat at man følger reglerne og dem er der mange af. Men bare rolig – man har altid en dansk rejseguide og en til to officielle guides med sig altid. Faktisk må man ikke bevæge sig rundt alene.

Det var en super fed oplevelse at være der. Man blev altid informeret om hvad der var tilladt, før man tog ud på turene. Desuden var de to nordkoreanske guides virkelig imødekommende. Var man i tvivl om noget, så var det bare at spørge dem. Det er en oplevelse og ja, der er en del regler. Men det er ikke sådan, at man ryger i fængsel hvis man træder ved siden af – afhængig af hvad man har gjort naturligvis. Ofte får man en venlig, men meget bestemt henstilling.

Man bliver udsat for meget propaganda, men det har også sin charme. Jeg kunne godt finde på at rejse tilbage en dag.

Jeg kunne på en måde godt tænke mig at opleve Nordkorea - selvom det bliver den polerede udgave, som nordkoreanerne ønsker at vise frem. Problemet er bare, at styret er uforudsigeligt, og at selvom man følger alle regler, kan man ende med at blive en brik i et politisk spil og pludselig blive arresteret for et eller andet obskurt - og det er i hvert fald en oplevelse, jeg ikke skal bede om.
De lokale guider er langt fra strengt statsudnævnte kontrollanter; i stedet er de nordkoreansk turismes unge, venlige og for det meste kvindelige ansigt. At danne et godt forhold og forståelse med dem, gør hele turen meget mere gavnlig for alle.

Det var da en kvalmende omgang propaganda du der fyrer af - eller i aller bedste fald en uendelig naiv tilgang til et af de værste regimer på planeten.
1
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Jasmin » 31. jan 2024, 08:42

Tux skrev:
Jasmin skrev:
Charly skrev:
Jasmin skrev:Sjovt at mange nævner Nordkorea. Det er et meget smukt og specielt land. Det er ikke farligt at rejse til Nordkorea. Det er nok et af de sikreste lande at rejse i – forudsat at man følger reglerne og dem er der mange af. Men bare rolig – man har altid en dansk rejseguide og en til to officielle guides med sig altid. Faktisk må man ikke bevæge sig rundt alene.

Det var en super fed oplevelse at være der. Man blev altid informeret om hvad der var tilladt, før man tog ud på turene. Desuden var de to nordkoreanske guides virkelig imødekommende. Var man i tvivl om noget, så var det bare at spørge dem. Det er en oplevelse og ja, der er en del regler. Men det er ikke sådan, at man ryger i fængsel hvis man træder ved siden af – afhængig af hvad man har gjort naturligvis. Ofte får man en venlig, men meget bestemt henstilling.

Man bliver udsat for meget propaganda, men det har også sin charme. Jeg kunne godt finde på at rejse tilbage en dag.

Jeg kunne på en måde godt tænke mig at opleve Nordkorea - selvom det bliver den polerede udgave, som nordkoreanerne ønsker at vise frem. Problemet er bare, at styret er uforudsigeligt, og at selvom man følger alle regler, kan man ende med at blive en brik i et politisk spil og pludselig blive arresteret for et eller andet obskurt - og det er i hvert fald en oplevelse, jeg ikke skal bede om.
De lokale guider er langt fra strengt statsudnævnte kontrollanter; i stedet er de nordkoreansk turismes unge, venlige og for det meste kvindelige ansigt. At danne et godt forhold og forståelse med dem, gør hele turen meget mere gavnlig for alle.

Det var da en kvalmende omgang propaganda du der fyrer af - eller i aller bedste fald en uendelig naiv tilgang til et af de værste regimer på planeten.
Ja tak! Så klapper vi lige hesten.

Jeg er hverken dum eller naiv. Jeg tror på det største potentiale i at bringe mennesker sammen. Nordkorea er ikke et land af robotfolk, men en nation af mennesker, der lever under vanskelige omstændigheder – omstændigheder, der er blevet skabt over ikke bare årtier, men århundreder med traumer, kolonisering, krig, propaganda, mistillid, misbrug og politik. Jeg ser værdi i at opleve landet, selvom det kun er for en uge, under et system fyldt med ekstrem propaganda. Turismen er lille, kun omkring 0,3 % af deres BNP, men det er et stort skridt i at opbygge tillid til nordkoreanere, der ikke er uvidende om omverdenen. Og antag aldrig, at de er det. Propaganda er ikke nødvendigvis så troet, som man kan antage.

Tænk over hvilken indflydelse turismen havde i den sovjetiske blok og Kina, og hvad det også kan betyde for et fremtidigt Nordkorea og ikke mindst relationer til andre lande. Det er et personligt valg at tage til Nordkorea, der er ingen universel etisk standard med hensyn til dette spørgsmål. Man kan vælge og jeg rejste ikke til Nordkorea for at have det sjovt, feste eller slappe af. Jeg opfordrer faktisk enhver, som overvejer at tage til Nordkorea, til at læse, lære og engagere sig før, under og efter deres rejse, og til ikke at tage noget for pålydende. Jeg tog til Nordkorea med både et åbent og kritisk sind.

Jo mere vi isolerer Nordkorea, jo mindre kontakt med omverdenen, hvilket yderligere begrænser informationsstrømmen og styrker Kim-regimet. Når vi ser på de historiske eksempler på kommunistiske regimer som Sovjetunionen eller dets østeuropæiske satellitter, var sjældne interaktioner mellem deres befolkninger og den vestlige verden såvel som andre former for penetrering af information udefra en af nøglefaktorerne for efterfølgende transformation af disse regimer.

At skabe fred uden fjenden er som at føre krig uden fjenden: det eksisterer ikke. Tidligere kunne vest- og sovjetblokkene tale med hinanden, forhandle og finde geostrategiske kompromiser og begrænse voldscyklussen. Som Nelson Mandela sagde: “If you want to make peace with your enemy, you have to work with your enemy”. Men indrømmet, det er en kompleks opgave, der involverer lande, der er gensidigt fjendtlige og mistroiske og vil kræve en konsekvent, vedvarende indsats
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Alenetid
Indlæg: 187
Tilmeldt: 17. jul 2023, 13:53
Kort karma: 11
Likede indlæg: 339

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Alenetid » 31. jan 2024, 09:03

Selma156 skrev:Jeg har været i en del lande, som andre næppe ville rejse til, fordi jeg synes de mere ukendte/mindre turistede destinationer er spændende.

Der findes dog lande, jeg ikke har trang til at opleve: Saudi Arabien, Irak, Brasilien, Nordkorea, Kina, Indien og Japan. Især sidstnævnte er meget hypet i min vennegruppe, men af den ene eller anden årsag siger ovenstående lande mig ikke rigtig noget.


Din liste får mig til at tænke på: Lande/stater med dødsstraf er jeg heller ikke interesseret i at besøge.
0
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41076

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Akehurst2 » 31. jan 2024, 09:19

Alenetid skrev:
Selma156 skrev:Jeg har været i en del lande, som andre næppe ville rejse til, fordi jeg synes de mere ukendte/mindre turistede destinationer er spændende.

Der findes dog lande, jeg ikke har trang til at opleve: Saudi Arabien, Irak, Brasilien, Nordkorea, Kina, Indien og Japan. Især sidstnævnte er meget hypet i min vennegruppe, men af den ene eller anden årsag siger ovenstående lande mig ikke rigtig noget.


Din liste får mig til at tænke på: Lande/stater med dødsstraf er jeg heller ikke interesseret i at besøge.


Det er ikke så mange lande, du undlader - kun 20 lande har dødsstraf i dag: https://denstoredanske.lex.dk/d%C3%B8dsstraf

En hel del af dem ville jeg også undgå af andre grunde, men ikke isoleret på grund af dødsstraffen. Jeg har ingen trang til at komme tilSuadi-Arabien af alle mulige grunde, hvor dødsstraf kun er et element, og flere af de andre er jo voldsomt konfliktramt, men jeg betragter fx Japan som rimelig civiliseret og demokratisk, uanset at de har dødsstraf, og ville gerne se landet.
0
Cornus
Indlæg: 144
Tilmeldt: 10. okt 2022, 08:11
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Cornus » 21. mar 2024, 16:38

Udover de lande I har nævnt i denne tråd:

Det hollandske, kinesiske og japanske sprog er jeg ikke vild med...

Jeg skal heller ikke til Indien eller Afrika, da jeg ville blive dehydreret i den varme, de steder. Selvom det kunne være sjovt at stå ved
foden af Kheops-pyramiden, hvor man nok ville føle det, som om man stod ude på en fjern planet he he...

Øen Borneo(nord for Australien) dropper jeg også, som familien Beha Erichsen har besøgt(ja, hvor har de ikke været?).
Jeg tror vist man skal forberede en del på at mødes med primitive folkestammer, inden man lægger vejen forbi... :fløjt:
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27613

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf ajnaM » 23. mar 2024, 12:07

Dubai.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Tux » 23. mar 2024, 15:12

Jasmin skrev:
Tux skrev:
Jasmin skrev:
Charly skrev:
Jasmin skrev:Sjovt at mange nævner Nordkorea. Det er et meget smukt og specielt land. Det er ikke farligt at rejse til Nordkorea. Det er nok et af de sikreste lande at rejse i – forudsat at man følger reglerne og dem er der mange af. Men bare rolig – man har altid en dansk rejseguide og en til to officielle guides med sig altid. Faktisk må man ikke bevæge sig rundt alene.

Det var en super fed oplevelse at være der. Man blev altid informeret om hvad der var tilladt, før man tog ud på turene. Desuden var de to nordkoreanske guides virkelig imødekommende. Var man i tvivl om noget, så var det bare at spørge dem. Det er en oplevelse og ja, der er en del regler. Men det er ikke sådan, at man ryger i fængsel hvis man træder ved siden af – afhængig af hvad man har gjort naturligvis. Ofte får man en venlig, men meget bestemt henstilling.

Man bliver udsat for meget propaganda, men det har også sin charme. Jeg kunne godt finde på at rejse tilbage en dag.

Jeg kunne på en måde godt tænke mig at opleve Nordkorea - selvom det bliver den polerede udgave, som nordkoreanerne ønsker at vise frem. Problemet er bare, at styret er uforudsigeligt, og at selvom man følger alle regler, kan man ende med at blive en brik i et politisk spil og pludselig blive arresteret for et eller andet obskurt - og det er i hvert fald en oplevelse, jeg ikke skal bede om.
De lokale guider er langt fra strengt statsudnævnte kontrollanter; i stedet er de nordkoreansk turismes unge, venlige og for det meste kvindelige ansigt. At danne et godt forhold og forståelse med dem, gør hele turen meget mere gavnlig for alle.

Det var da en kvalmende omgang propaganda du der fyrer af - eller i aller bedste fald en uendelig naiv tilgang til et af de værste regimer på planeten.

Jeg er hverken dum eller naiv.

Tænk over hvilken indflydelse turismen havde i den sovjetiske blok og Kina, og hvad det også kan betyde for et fremtidigt Nordkorea og ikke mindst relationer til andre lande.

Det ledes man ellers hurtigt til at tro, hvis man læser dine indlæg.

Med Rusland og Kinas totale mangel på demokrati og menneskerettigheder, er det ellers svært at se hvad årtiers samhandel og turisme har udrettet.
0
Kanga
Indlæg: 2959
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3744

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Kanga » 23. mar 2024, 16:17

Ado skrev:
* Florida. Jeg skal ikke bo et sted, hvor krokodiller er en del af hverdagsbilledet.


Jeg har boet i Florida , og jeg kan ikke helt følge det her med krokodiller (du mener måske alligatorer). Jeg har to gange set dem i det fri, ved Cape Canaveral og en gang på the keys. Men aldrig ellers.

Der er lande, som jeg end ikke ville overveje som ferie/rejsemål, så de er slet ikke oplagte for mig. Fx. Rusland. Men ellers af oplagte rejsemål, ville jeg ikke rejse til

Dubai
Thailand
Tyrkiet
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13088
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3548
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56263
Kontakt:

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf Ado » 23. mar 2024, 16:42

Kanga skrev:
Ado skrev:
* Florida. Jeg skal ikke bo et sted, hvor krokodiller er en del af hverdagsbilledet.


Jeg har boet i Florida , og jeg kan ikke helt følge det her med krokodiller (du mener måske alligatorer). Jeg har to gange set dem i det fri, ved Cape Canaveral og en gang på the keys. Men aldrig ellers.


:genert: Jeg kender simpelthen ikke forskellen på de to. Og jeg har tydeligvis set for mange film. Jeg troede vitterligt det vrimlede med dem der. :D
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21510

Re: Hvor kunne du ikke drømme om at rejse hen på ferie?

Indlægaf catnip » 23. mar 2024, 17:00

Ado skrev:
Kanga skrev:
Ado skrev:
* Florida. Jeg skal ikke bo et sted, hvor krokodiller er en del af hverdagsbilledet.


Jeg har boet i Florida , og jeg kan ikke helt følge det her med krokodiller (du mener måske alligatorer). Jeg har to gange set dem i det fri, ved Cape Canaveral og en gang på the keys. Men aldrig ellers.


:genert: Jeg kender simpelthen ikke forskellen på de to. Og jeg har tydeligvis set for mange film. Jeg troede vitterligt det vrimlede med dem der. :D


Krokodiller lever fortinsvis i saltvand, alligatorer i ferskvand (jeg har dog set en krokodille og en alligator side om side i Myakka State Park). Alligatorer har en rund, bred snude, hvor krokodiller har en lang spids snude.

Der ER mange alligatorer i Flordia, lige som der er dådyr i Danmark. Jeg ser dem hvert år når vi er hjemme, men bliver ofte skuffet over hvor få vi ser (men altså jeg er også biolog). De er bestemte steder, og ikke i ens pool eller på hver en golfbane, selvom det er det man altid ser i nyhederne. Tommelfingerreglen er dog at er der vand, skal man antage at der kan være en alligator.
1
- Nevertheless she persisted -

Tilbage til "Rejser"