Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Mette » 14. mar 2024, 10:10

Vi har ikke været udenlands i sommerferierne efter vi har fået børn, men nu skal det være.

Er der steder/områder i Italien eller Grækenland, som bare er helt fantastiske i juli måned med børn?
De er 8 og 10 år, og det er vigtigt med pool og strand.

Vi har ca 2,5 uge, så vi har også tid til at kom flere steder hen. Med fly :D
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6398
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14753

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Pjeps » 14. mar 2024, 10:22

Jeg tror de fleste steder er helt fantastiske med børn.

Men måske du skal præciserer hvad der ville være fantastisk for dine børn.
Er det vandland agtig poolområde , nogle hoteller har jo decideret vandland tilknyttet
Skal der være en børnevenlig strand?
Skal det være charter, eller selvarrangeret.
Er det vigtigt at der er børneunderholdning.
Hvad vil I også gerne opleve udover pool?

Personligt kan jeg ikke anbefale noget børnevenligt, da jeg gør alt for at undgå børnevenligt når jeg rejser uden børn
0
:ninja:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3101
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8122

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Charly » 14. mar 2024, 10:31

Generelt synes jeg at Grækenland er et virkelig dejligt land at rejse i med børn :) Men som Pjeps skriver, så vil det være godt at vide lidt mere om jeres præferencer.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3101
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8122

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Charly » 14. mar 2024, 10:33

Men jeg har personligt været super glad for Kalives på Kreta:

https://www.tui.dk/rejse/graekenland/kreta/kalives/
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30659

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf TinaW » 14. mar 2024, 10:35

Vi var her da min søn var 7.
Det var et hit.
Hotellet var fint, der er dog ikke super meget at se i byen. Men der var nogle okay restauranter (vi havde kun morgenmad inkluderet, børn under 12 spiste gratis på hotellets frokostrestaurant, der var helt i orden)
Vi lejede bil og kørte ud og så lidt.
Men det primære formål var sol, afslapning og pool og til det, var det som det skulle være.

https://www.spies.dk/graekenland/kreta/ ... n=overview
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf paint » 14. mar 2024, 10:54

Et måske for de fleste mindre kendt sted på Kreta, er Agii Apostoli, som ligger lige uden for Chania. Her ligger ikke mindre end 4 af Kretas bedste strande, på rad og række. Gyldent sand, stille vand.
Området er en slags Gentofte/villakvarter til København - et fredeligt område uden store, høje hoteller. Der er et par lokale restauranter, og så kører der en bus ind til Chania (10 min) - hvis man synes der er for langt at gå langs kysten.

Tager man med charter, har Apollo nogle steder i området - også med pool mv.

Billede

https://www.apollorejser.dk/graekenland ... i-apostoli

https://www.apollorejser.dk/graekenland ... 0%2F571816
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Mette » 14. mar 2024, 12:17

Tak for forslag, so far :)

De gange vi har rejst, har været charter i efterårs/vinter-ferie. Med hele balladen: all inklusive, børneunderholdning osv.

Det behøver vi ikke længere. De vil bare gerne bade i en pool, slentre i en by, spise en is og lave et sand-slot.

Det må gerne være hvor vi selv finder fly og hotel/lejlighed.

Det vigtige er, at der er pool og strand i nærheden, så vi ikke dør af varme.

Der må gerne være noget flot natur og lækker mad.

Jeg kender intet til Italien udover Firenze og intet til Grækenland udover bar-gaden på Kos.
Skal vi kigge efter Nord-italien eller Syd? Eller er der en lækker græsk ø, vi bare må se?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf paint » 14. mar 2024, 14:41

Italien er et fantastisk land at rejse og opholde sig i. Mange vil gerne til Toscana, Rom osv. og det forstår jeg godt. Det er bare ikke udprægede rejsemål, som børn vil finde spændende.
Så er det de traditionelle rejsemål, hvor italienere selv rejser hen, såsom Rimini, og lignende steder med strand. De er bare ekstremt overendte, og består sådan set bare af hoteller og strand (med tusindvis af mennesker)

Skal man nævne nogle steder, hvor det er lidt mere behersket med den slags, kunne det være (i ikke prioriteret rækkefølge)

Lido de Jesolo, Den langstrakte ø i Venedig-bugten. Det er ikke i Venedig by men overfor i lagunen. Der sejler små både over til Marcuspladsen (F.eks) Men der er også lidt by at vandre rundt i på stedet.

Amalfikysten, er betagende smuk, men er ikke direkte et decideret rejsemål for børn.

Taormina/Taormina Mare (ned til vandet) på Sicilien, er straks mere velegnet. En gammel klassisk italiensk ferieby, et stykke fra Catania (man kan flyve relativt billigt til Catania, direkte fra Kbh)

Sardinien kunne også være et bud – f.eks. Alghero – som også er et fint sted.

På Sicilien, kunne også det være: Cefalù, Giardini-Naxos, Letojanni eller Siracusa.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 633
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1265

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf LittleLemon » 14. mar 2024, 15:18

Vi har været på en del græske øer efterhånden og elsker det. De fleste kender nok de mest almindelige rejsemål som Kreta, Santorini og Rhodos, men I sommer faldt vi over den lille ø Karpathos, som vi aldrig før havde hørt om.

Det var en rigtig fin lille ø med en hyggelig havnefront med restauranter og nogle virkelig smukke strande med hvide sten, hvor man kunne køre ud til med lejet bil. En tur op i bjergene med bil kan også anbefales.
Der var ikke en masse seværdigheder, heller ikke så mange turister og ingen bar-gade med fulde englændere. Det hele var meget stille og roligt, vi nød det virkelig. En meget anderledes græsk oplevelse end feks Chania-området på Kreta.

Men er man til vandland for fuld udblæsning og store seværdigheder, så er det ikke stedet.
2
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Mette » 14. mar 2024, 16:40

Uh, tak!

Vi havde faktisk kigget på Sicilien, men er blevet frarådet det pga varmen i juli. Remini var på listen, men den bliver slettet nu :D

De andre steder taget jeg et kig på. Tak :)

Karpathos lyder virkelig lækkert!
1
Mariajensen83
Indlæg: 301
Tilmeldt: 2. nov 2015, 21:03
Kort karma: 17
Likede indlæg: 166

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Mariajensen83 » 15. mar 2024, 20:37

Mette skrev:Uh, tak!

Vi havde faktisk kigget på Sicilien, men er blevet frarådet det pga varmen i juli. Remini var på listen, men den bliver slettet nu :D

De andre steder taget jeg et kig på. Tak :)

Karpathos lyder virkelig lækkert!


Jeg vil virkelig anbefale Sicilien. Vi var der sidste år med to børn på 6 og 13 år og det var en fantastisk ferie. Der var sindssygt smukt, hyggelige byer, flotte strande, dejlig mad der var virkelig billig. Vi fløj til Palermo og boede halvdelen af tiden i Cefalu, den anden halvdel i Taormina.
Jeg kunne tage dertil igen bare for deres morgenmad :D de spiser granita - en slags slushice lavet med frisk frugt og store bløde briocheboller til morgenmad. Det var så lækkert i varmen. Generelt var maden virkelig god. Vi kunne spise pizza eller pasta med havudsigt og give under 10 euro for mad pr. Person. Is og kaffe var også lækkert og meget billigt.
Men altså, ja, der var varmt. Men i samme periode var der varmere i Grækenland, så på det grundlag synes jeg ikke i skal afskrive Sicilien.
Se evt sæson to af The White Lotus, der er optaget i netop Cefalu og Taormina :)
2
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Mette » 15. mar 2024, 22:10

Mariajensen83 skrev:
Mette skrev:Uh, tak!

Vi havde faktisk kigget på Sicilien, men er blevet frarådet det pga varmen i juli. Remini var på listen, men den bliver slettet nu :D

De andre steder taget jeg et kig på. Tak :)

Karpathos lyder virkelig lækkert!


Jeg vil virkelig anbefale Sicilien. Vi var der sidste år med to børn på 6 og 13 år og det var en fantastisk ferie. Der var sindssygt smukt, hyggelige byer, flotte strande, dejlig mad der var virkelig billig. Vi fløj til Palermo og boede halvdelen af tiden i Cefalu, den anden halvdel i Taormina.
Jeg kunne tage dertil igen bare for deres morgenmad :D de spiser granita - en slags slushice lavet med frisk frugt og store bløde briocheboller til morgenmad. Det var så lækkert i varmen. Generelt var maden virkelig god. Vi kunne spise pizza eller pasta med havudsigt og give under 10 euro for mad pr. Person. Is og kaffe var også lækkert og meget billigt.
Men altså, ja, der var varmt. Men i samme periode var der varmere i Grækenland, så på det grundlag synes jeg ikke i skal afskrive Sicilien.
Se evt sæson to af The White Lotus, der er optaget i netop Cefalu og Taormina :)

Åhr, det lyder skønt! Har du anbefaling til et specifikt sted at bo? Og anbefalinger til hvad vi skal se og opleve som dine børn syntes var fedt?
0
TomKah
Indlæg: 4211
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4355

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf TomKah » 16. mar 2024, 05:44

Vi var i Grækenland sidste år og havde en virkelig dejlig ferie.
Den første uge havde vi lejet bil og var halvdelen af tiden i Meteora og halvdelen på Lefkas. Der var virkelig hyggelig ved Milos Beach.
Herefter fløj vi til Santorini og var en uge. Boede også to steder - på krateret ( dog i en mindre landsby - ikke de kendte) og ved stranden.
Sejlede til Athen og brugte tre dage her før vi tog hjem. Vi havde tre børn med på 7, 13 og 16 år. De kunne alle lide det.
1
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf Mette » 16. mar 2024, 07:28

TomKah skrev:Vi var i Grækenland sidste år og havde en virkelig dejlig ferie.
Den første uge havde vi lejet bil og var halvdelen af tiden i Meteora og halvdelen på Lefkas. Der var virkelig hyggelig ved Milos Beach.
Herefter fløj vi til Santorini og var en uge. Boede også to steder - på krateret ( dog i en mindre landsby - ikke de kendte) og ved stranden.
Sejlede til Athen og brugte tre dage her før vi tog hjem. Vi havde tre børn med på 7, 13 og 16 år. De kunne alle lide det.

Tak :) Det vil jeg kigge nærmere på :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Italien (evt. Grækenland) i sommerferien med børn

Indlægaf paint » 16. mar 2024, 10:33

Hvis man vil en tur til Taormina, kan jeg da godt anbefale et hotel, hvis primære selling point er at det ikke koster 15-20.000 kr for en uges opold (som mange af de andre hoteller i byen gør).

Hotellet hedder Ipanema Hotel, og ligger i den del af byen, der kaldes Taormina Mare - dvs. det ligger nede ved kysten. Og med "nede" mener jeg, at Taormina, er ligesom delt i to. Delen ved kysten og så selve den gamle by, der ligger oppe ad en bjergskråning. Der kører en svævebane derop fra Taormina Mare - faktisk lige i nærheden af det nævnte hotel.
Efter en dag med vand og strand, tager folk 'nedefra' ofte op til 'bjergdelen' af byen om aftenen, og går på café, spiser, eller går rundt i de små smalle stræder. Ganske hyggeligt. Turen med svævebanen koster vist 1 eller 1½ Euro, og man lander lige oppe i byen. Som dansker vil man måske studse lidt over hotellets indretning, møbler mv.
Tidsrejsende fra 1930'ern/1940'erne, ville sikkert føle sig hjemme. Men det er pænt og velholdt, og der er en pool. Som gæst på hotellet har man også adgang til en slags Beach Club, nede på stranden.
Sicilien er det gamle autentiske Italien, og de holder fast i den stil Man kan booke hotellet med morgenmad, eller morgenmad og aftensmad - og maden er god.

Hotel Ipanema

ipanema.jpg


Udsigt
ipanema 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Rejser"