Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf Vixen » 27. mar 2016, 23:39

Jeg bliver stadig barnligt begejstret, når jeg rejser. Helt klart. Især hvis der venter noget ganske smukt eller kulturelt spændende forude. (Men jeg er selvfølgelig også "kun" i midt 20'erne, så det kan velsagtens nå at falme endnu, omend jeg ikke håber det sker... ) :)

Især naturoplevelser kan gøre mig høj. I sommer sad jeg på taget af en gigantisk speedbåd med udsigt til vulkaner på to forskellige øer i Indonesien. Pludselig var havoverfladen foran os fyldt med en flok store, helt mørke, let krummede rygfinner. Først troede jeg, det var delfiner, men det gik op for mig, at de var alt for store til at være delfiner (som vi lige havde set en uge tidligere, så det var friskt i hukommelsen) - det viste sig at være en flok halv-spækhuggere, pseudo-orcas, hvilket åbenbart er en af de største delfinarter, næsten så store som spækhuggere. Der blev jeg så ekstatisk, at jeg nær eksploderede! :)
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf Mumifar » 28. mar 2016, 00:11

For mit vedkommende tror Jeg det manglende "kick" er begrundet af tilgængelighed.
Altså, Jeg kan stort set rejse hvorhen Jeg har lyst til mange gange om året.
Da jeg var yngre, skulle Jeg først spare sammen i mange måneder og inddrage ferier, så jeg kunne tjene penge til projektet.
Havde måske råd til at komme afsted en enkelt gang om året.
Nu rejser jeg også meget i forbindelse med mit arbejde og hader synet af min kuffert.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf Mani » 28. mar 2016, 06:50

Nej, jeg bliver ikke sværere at stille tilfreds - men jeg bliver mere bevidst om hvad jeg planlægger og hvor jeg rejser til.

Vi har lige været i London - og det var 4. gang jeg var der på 4 år - og jeg har været der en del gange før efterhånden. Så det er jo ikke en ny oplevelse - men så er det dels et spørgsmål om at genopleve de interessante steder og finde nye steder at se. London er så stor og med så megen historie, museer, parker etc. at jeg stadig snildt kan finde et hjørne jeg ikke har set.

Og når vi rejser længere turer eller bare efter naturoplevelser - seneste Cinque Terre i Italien og en længere tur i Brasilien - så bliver jeg forsat lige betaget over naturen. Men det afhænger nok også af hvad ens fokus er - og hvad der giver kicket.

Det er klart at er man forvent med Michelin stjerner - så bliver man ikke imponeret over den lille bistro på samme vis, som den der kun har været på cafe.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf Lurende Peber » 28. mar 2016, 07:07

Jeg er tudsegammel (50+) men kan stadig begejstres af at opleve nye ting. Jeg interesserer mig både for pompøse bygninger, klassiske kunstværker og dagligdags bybillede.
Jeg rejser mest gennem arbejdet men benytter mig gerne af situationen til at snuppe en dag som turist. Hvis jeg kan. Elskede at trave gennem Brooklyn sidste år. Bare det der New York fænomen med at gå ned af 1 gade og både se dyre forretninger , ydmyge latino hoods og sirligtholdte rækkehuse. Ja jeg er nok nem at begejstre. Håber at det fortsætter :-D
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. mar 2016, 19:58

TomKah skrev:I øvrigt har jeg ødelagt, tror jeg at mine børn nogensinde får noget kick. Min søn er ikke engang 10 år og har været i 28 lande.



Nogle børn er nok mere forvente ifht. at man som familie rejser, og sætter måske ikke pris på at have muligheden, sat ifht. dem hvor det er noget virkelig virkelig stort at komme på en charterrejse til tyrkiet på et billigt hotel.
Men jeg tror nu sagtens man kan få et kick, og nyde oplevelsen, påskønne at se og opleve en anden kultur, levemåde, natur, religion, se de for området specielle bygninger, museer, osv.

Vi har ikke rejst mega meget, men vores ældste har da nået en del, og han glæder sig virkeligt over at skulle ud og opleve, og det er for ham ligegyldigt om det er tæt på, langt væk. Han vil gerne ud og se div. arkitektoniske og historiske seværdigheder, han vil gerne ud og smage på maden osv.
Faktisk er netop historiske og naturmæssige seværdigheder noget af det han husker bedst fra vores rejser. Han kan f.x. tydeligt huske at vi har set Pamukkale / Bomulsbjerget i tykiet, og badet i varm kilde, og han var 3 år da vi var afsted.
Han og far var i vinterferien i Ægypten, med det formål at han skulle lære at dykke, og dét nød han i den grad, og han havde den fedste oplevelse med at dykke. Men han var også ærgerlig over ikke at opleve Ægypten som sådan, han ville gerne ha set pyramiderne, redet på kamel osv.


Jeg selv kan i den grad få et kick ud af at rejse. Jeg elsker at komme ud og opleve.
Nu har jeg kun få destinationer jeg har opsøgt gang på gang, - mit barndomssommerland, den norske skærgård, den vil jeg til hver en tid få kriller i maven over. Og ski-ferie, elsker det.
Men storbyer har jeg ikke besøgt gentagende gange, og jeg vil da nok også til hver en tid prioritere at opsøge et nyt sted jeg endnu ikke har besøgt, men der er bestemt også steder jeg ønsker at genopleve, men det er mange år siden jeg har været der.
Jeg tror aldrig det bliver en "vane" for mig at rejse og være gæst i andre lande og byer, jeg tror altid jeg vil sætte pris på at have det pivilegie at kunne rejse ud på den måde.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf TomKah » 28. mar 2016, 21:35

DD_81 skrev:
TomKah skrev:I øvrigt har jeg ødelagt, tror jeg at mine børn nogensinde får noget kick. Min søn er ikke engang 10 år og har været i 28 lande.



Nogle børn er nok mere forvente ifht. at man som familie rejser, og sætter måske ikke pris på at have muligheden, sat ifht. dem hvor det er noget virkelig virkelig stort at komme på en charterrejse til tyrkiet på et billigt hotel.
Men jeg tror nu sagtens man kan få et kick, og nyde oplevelsen, påskønne at se og opleve en anden kultur, levemåde, natur, religion, se de for området specielle bygninger, museer, osv.

Vi har ikke rejst mega meget, men vores ældste har da nået en del, og han glæder sig virkeligt over at skulle ud og opleve, og det er for ham ligegyldigt om det er tæt på, langt væk. Han vil gerne ud og se div. arkitektoniske og historiske seværdigheder, han vil gerne ud og smage på maden osv.
Faktisk er netop historiske og naturmæssige seværdigheder noget af det han husker bedst fra vores rejser. Han kan f.x. tydeligt huske at vi har set Pamukkale / Bomulsbjerget i tykiet, og badet i varm kilde, og han var 3 år da vi var afsted.
Han og far var i vinterferien i Ægypten, med det formål at han skulle lære at dykke, og dét nød han i den grad, og han havde den fedste oplevelse med at dykke. Men han var også ærgerlig over ikke at opleve Ægypten som sådan, han ville gerne ha set pyramiderne, redet på kamel osv.


Jeg selv kan i den grad få et kick ud af at rejse. Jeg elsker at komme ud og opleve.
Nu har jeg kun få destinationer jeg har opsøgt gang på gang, - mit barndomssommerland, den norske skærgård, den vil jeg til hver en tid få kriller i maven over. Og ski-ferie, elsker det.
Men storbyer har jeg ikke besøgt gentagende gange, og jeg vil da nok også til hver en tid prioritere at opsøge et nyt sted jeg endnu ikke har besøgt, men der er bestemt også steder jeg ønsker at genopleve, men det er mange år siden jeg har været der.
Jeg tror aldrig det bliver en "vane" for mig at rejse og være gæst i andre lande og byer, jeg tror altid jeg vil sætte pris på at have det pivilegie at kunne rejse ud på den måde.


Jeg synes det er kæmpe forskel på at sætte pris på at rejse og få et overstadigt kick ud af(GUD HVOR ER DET BARE FOR VILDT ALTSÅ!!!!)
Så jeg synes vi skal præcisere hvad det er vi diskuterer!

Jeg læser i hvert fald ikke at min oplevelse af at rejse er mindre end din, men jeg læser oplægget som om det er en noget større rus der er blevet væk.

Jeg husker godt den rus. Der på min allerførste tur hjemmefra og vi stoppede i Paris og så Eiffeltårnet (GUD HVOR ER DET BARE FOR VILDT!!! JEG HAR RØRT EIFFELTÅRNET!!!!) nu kan jeg godt nøjes med - nej hvor er det fint det Eiffeltårn, det er ligeså stort som jeg forestillede mig.

Bare for st præcisere.

Min søn sagde nøjagtig det samme begge gange vi var på charter i Ægypten "ævvvv skal vi ikke engang se pyramiderne")
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Bliver du også svære og svære at "stille tilfreds"?

Indlægaf Grissebassen » 6. apr 2016, 19:12

Jeg kan godt sætte mig ind i det. Men jeg har det ikke på samme måde. For mig er at rejse sådan et basalt behov der skal dækkes. Har jeg ikke været afsted længe, får jeg nærmest abstinenser. Og så skal der nærmest ikke mere til end at krydse grænsen, før jeg får det kick, jeg har brug for. Det kan sagtens dulme abstinenserne i noget tid.
1

Tilbage til "Rejser"