Mor-datter tur til Århus

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Stars » 3. maj 2016, 17:09

Jeg planlægger en mor-datter tur til Århus med den 17 årige. Vi har været der før for et par år siden ... Denne gang er hoved-eventen Tivoli Friheden. Vi har booket lejlighed gennem Airbnb lørdag til tirsdag, og planen er, at søndag og mandag (eftermiddag) tilbringes i Tivoli Friheden. Derudover skal der bare slappes af, hygges og shoppes. Mandag har jeg lovet, at vi spiser på Flammen.

Jeg har set en deal, hvor vi kan få frokost på Margueritten (pizza/pasta i Guldsmedgade) for 64 kr. Jeg tænker, det er en ok pris mandag inden Tivoli eller tirsdag inden turen hjem. Nogen der ved, om maden er god?
Og jeg har lovet take-away sushi - det behøver ikke være gourmet, bare over supermarkedskvalitet og helst ikke for dyrt. Nogle bud?

Er der andre steder, vi bare MÅ spise? Datteren er ikke meget for grøntsager, men er "krydderimæssigt" ikke kræsen.

Der er ikke meget tid til andre ting, men er der noget, vi bare ikke må gå glip af?
Et sjovt marked, en hyggelig park eller ...?
Sidst var vi på kvindemuseet, Den gamle By og Steno museet.
Desuden har hun været på Aros.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf POCKETKITTEN » 3. maj 2016, 17:20

Margueritten er ok. Virkelig intet særligt, men til 64 kr. helt bestemt spiseligt. :)

Til aftensmad er Oli Nico i Mejlgade ofte ret fantastisk. Der er få siddepladser, men man kan få maden med som take away. Menuen skifter hver dag og kan ses fra kl. 12.00 på Facebook eller hjemmesiden. Der er to retter for 100 og tre retter for 130.

Hvis I skal på strøget, har Søstrene Grene en ret hyggelig café på første sal.

Lørdag er der som regel bagagerumsmarked på Store Torv ved Domkirken. Hvis I er fra Sjælland og er til boligindretning er Sinnerup altid et besøg værd.

Marselisborg Dyrehave er et hyggeligt sted til en gåtur med mange fritgående hjorte. Moesgaard Museum er blevet totalt ombygget og er ret fedt nu.

Butikkerne er vel snart åbnet alle steder, men hvis I bor et sted, hvor der ikke er en Normal, er det nok et sikkert hit for en 17-årig. Der ligger både en på Østergade tæt ved Strøget og i butikscentret Bruuns Galleri.
2
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Muspel » 3. maj 2016, 21:44

Jeg hepper også på olinico. De har i øvrigt også frokost.
Mange af cafeerne ved åen har morgenmad i hverdagene til ca 30 kr. Og det er faktisk ret fint! Fx globen flakket for enden af åen. Typisk fra 9-11, så det kunne evt være en lidt tidlig frokost inden friheden?

Og så ville jeg besøge dokk 1- for at se bygningen og hænge ud i dens dejlige hjørner som en pause fra byen.

Sakura sushi ved banegården er lækker- jeg tror lidt, at sushistederne har nogenlunde de samme priser faktisk. Hvor i byen ligger lejligheden?

Og måske lidt skørt men; jeg ville nok gå til gudstjeneste i domkirken om søndagen, fordi den er så fantastisk at opleve.

Der er en hjemmeside - aoa.dk hvor I kan tjekke arrangementer mv.

2 dage i friheden? Er I sådan helt særligt Tivoli-tossede? Ellers har jeg lidt svært ved at forestille mig så længe?
3
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Stars » 4. maj 2016, 04:35

Jeg er ikke specielt Tivoli-tosset, men datteren kan godt være det. Når vi er i Legoland hvert 2.-3. år, er hun der gerne hver dag, 3-4-5 dage i træk. Kun halve dage som regel, men hun når kun at "få nok", hun når ikke at blive træt af det. Og jeg har næsten samlet nok kuponer på "Sjov på tur" til 3 billetter med turpas og 1 uden til ca halv pris :-D (jeg vil gerne prøve nogle ting den ene dag). Jeg regner heller ikke med, vi er der hele 8 timer hver dag, men jeg vil hellere betale ekstra for 2 gange 4 hyggelige timer end at spare og have en meget lang dag, for man bliver træt og muggen, fordi man lige skal prøve lidt mere.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Stars » 4. maj 2016, 06:46

Vi skal forresten bo i Studsgade, ca midvejs, så Olinico er jo lige rundt om hjørnet (ok - rundt om 2 hjørner måske :D )
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf POCKETKITTEN » 4. maj 2016, 08:37

Hvis det er nu i weekenden, er der også et stort kræmmermarked på Tangkrogen lørdag og søndag. :)
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Stars » 4. maj 2016, 08:58

POCKETKITTEN skrev:Hvis det er nu i weekenden, er der også et stort kræmmermarked på Tangkrogen lørdag og søndag. :)


Det er først i juli, d. 2.-5.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf No_Link » 4. maj 2016, 23:26

Der ligger en del små-restauranter og cafeer rundt hjørnet studsgade->Graven->Mejlgade. Flere har dagens tilbud - ligesom Olinico - som ikke vil ruinere dig.

Hvis I er til running sushi er der Oishii Sushi i Nørregade (nærmest der hvor Paradisgade munder ud i Nørregade). Husk bordbestilling! Det er populært!

Hvis I er til take away som er god og tæt på er der Siam Sushi
http://aplussiamsushi.dk

Jeg vil også anbefale DOKK1 (husk at gå ned til den fuldautomatiske parkeringskælder under bygningen og kig op i loftet).

I kunne også gå modsat og ud til Isbjerget og trisse lidt rundt ved Øhaven.

Der skulle også komme er nyt marked/madmarked på havnen :
http://smagaarhus.dk/nyt-marked-paa-hav ... -madboder/

Og ellers kan man også gå ned og kigge lidt på det mere alternative miljø på Godsbanen.
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf No_Link » 4. maj 2016, 23:28

Har I mere tid - så er Moesgaard museum også et besøg værd. Der er særudstilling om gladiatorer.
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf No_Link » 4. maj 2016, 23:31

Hvis I selv køber mad og laver mad selv er der en super fin rema1000 i Nørregade - og en Føtex food på hjørnet af Guldsmedegade og Klostergade.
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Sjg » 5. maj 2016, 08:57

Sushimania i Guldsmedgade er også godt. De kører (som vist nok det eneste sushisted i byen) et pick'n'mix-system, så man ikke er bundet af at skulle have 8 af hver slags, men i stedet kan blande på kryds og tværs. :) Ellers kan jeg også anbefale A Plus Siam.

Oishii er fint, hvis man insisterer på running, men sushien fås både billigere og markant bedre andre steder.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Mi55y » 6. maj 2016, 10:03

No_Link skrev:
Der skulle også komme er nyt marked/madmarked på havnen :
http://smagaarhus.dk/nyt-marked-paa-hav ... -madboder/
.


Madmarkedet er ikke oppe at køre endnu - og kommer i øvrigt til at ligge i den gamle busterminal ved Rutebilstationen :)
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Mor-datter tur til Århus

Indlægaf Stars » 6. maj 2016, 10:09

No_Link skrev:Der ligger en del små-restauranter og cafeer rundt hjørnet studsgade->Graven->Mejlgade. Flere har dagens tilbud - ligesom Olinico - som ikke vil ruinere dig.

Hvis I er til running sushi er der Oishii Sushi i Nørregade (nærmest der hvor Paradisgade munder ud i Nørregade). Husk bordbestilling! Det er populært!

Hvis I er til take away som er god og tæt på er der Siam Sushi
http://aplussiamsushi.dk

Jeg vil også anbefale DOKK1 (husk at gå ned til den fuldautomatiske parkeringskælder under bygningen og kig op i loftet).

I kunne også gå modsat og ud til Isbjerget og trisse lidt rundt ved Øhaven.

Der skulle også komme er nyt marked/madmarked på havnen :
http://smagaarhus.dk/nyt-marked-paa-hav ... -madboder/

Og ellers kan man også gå ned og kigge lidt på det mere alternative miljø på Godsbanen.


Der er vist et par ting der, der skal Googles :gogo:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Rejser"