Tyrkiet? Er det sikkert?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
HendeMedS
Indlæg: 35
Tilmeldt: 19. mar 2016, 17:10
Kort karma: 6
Likede indlæg: 38

Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf HendeMedS » 27. jun 2016, 15:55

Overskriften siger sig selv. Nu bøvler de jo med terror i Tyrkiet men gælder det også turiststeder som alanya, marmaris osv?
Hvad er jeres egene erfaringer lige nu??
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf Chachacha » 27. jun 2016, 16:03

Turiststeder er ofte mål for terror.

Pt. ville jeg slet ikke have lyst til at rejse i Tyrkiet, men mange gør det og de fleste gange er det jo helt uproblematisk. Hvis du er i tvivl ville jeg følge UMs vejledning.
0
Simsallabim
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31. maj 2016, 20:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 14

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf Simsallabim » 27. jun 2016, 17:14

Der skulle være skræmmende mennesketomt på turiststederne, tror det var i TV.
Jeg ville klart holde mig væk.
0
HendeMedS
Indlæg: 35
Tilmeldt: 19. mar 2016, 17:10
Kort karma: 6
Likede indlæg: 38

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf HendeMedS » 27. jun 2016, 19:25

Tak for jeres svar.. Jeg har været inde og se hvad de råder til og der siger de turistbyerne ved kysten længst fra grænsen er sikre.
Men med alle de medier osv. Kan man blive i tvivl. Vi havde tænkt meget bare at tage til Tyrkiet, jeg synes det er så hyggeligt i marmaris. Men så kom svigermor på banen med pas på der er terror og i kan dø osv.

Jeg er med på man skal passe på men som Angelina vist også nævner er storbyer som Paris,London osv. Jo lige udsatte områder pt. Intet er vel sikkert når det kommer til stykket :)
0
honeybee
Indlæg: 255
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf honeybee » 27. jun 2016, 22:25

Mine forældre har hus i Tyrkiet og været der 4 gange indtil videre i 2016. De oplever det kun somsikkert, og fortæller at der som en positiv ting er mere sikkerhed ved lufthavnen :) Jeg selv skal afsted i august og gør det uden at tøve.
Det er tæt på Alanya og med landing i Antalya. Ville ikke vælge fly med mellemlanding i Istanbul fx..
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf kidkomb » 28. jun 2016, 20:36

:(
Ataturk lufthavnen i Istanbul er lige blevet angrebet.
På den anden side kan det betyde at sikkerheden bliver højnet markant.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf HappyPaww » 28. jun 2016, 20:46

Jeg ville holde mig langt væk derfra...
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf kidkomb » 28. jun 2016, 21:12

Angelina skrev:
kidkomb skrev::(
Ataturk lufthavnen i Istanbul er lige blevet angrebet.
På den anden side kan det betyde at sikkerheden bliver højnet markant.


Men det ligger jo stadig ikke i nærheden af turistbyerne.

Det ved jeg godt. Det var en service-info.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf HappyPaww » 29. jun 2016, 07:43

Angelina skrev:
HappyPaww skrev:Jeg ville holde mig langt væk derfra...


Hvorfor?


Pga. alle de angreb der er sket. Ja, de sker også andre steder, men jeg ivlle simpelthen ikke turde, fordi de mange steder går direkte efter turister. Det er bare et spørgsmål om tid, før de rammer badebyerne også. De her tal er skræmmende - det er jo ikke små angreb:

På bare 1 år :trist: :

36 dræbt i Istanbul i går

March 19, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide bombing in Istanbul’s popular Istiklal Avenue caused five deaths and injured approximately 40 more.

March 13, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara’s Kızılay district, near a transit hub where many bus lines meet, killed 37 and wounded hundreds more.

February 17, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara targeted a convoy of military vehicles, killing 29 and injuring 60.

January 12, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide attack in Istanbul’s Sultanahmet Square killed 13 and wounded more than a dozen others.

October 10, 2015: ISIS Bombing in Ankara
A suicide attack outside of Ankara’s central railway station killed 103, and injured over 400, making it the deadliest terror attack in Turkey’s recent history.

July 20, 2015: ISIS Bombing in Suruç
A bombing outside of a culture center in the primarily Kurdish Southeastern town of Suruç killed 33 and injured over 100 more. På bare 1 år:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43980

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf paint » 29. jun 2016, 08:03

Der har faktisk været terrorangreb i turistbyerne - både i Antalya og Marmaris.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf kidkomb » 29. jun 2016, 08:15

Angelina skrev:
De går netop ikke efter turister, men efter lokale, politi, militær, regering osv.

Men du må så også være latterligt bekymret for at være herhjemme - sidst bombede de i Bruxelles, som er sådan ca ligeså tæt på Danmark - som ferieområderne er på Istanbul - det var i øvrigt også i en lufthavn. (Der er 744 km fra Istanbuls lufthavn til Antalyas - sammenlignet 862 km fra den i Bruxelles til Billund) - afstanden til Paris er selvfølgelig lidt større, men alligevel ikke så meget.

Latterligt bekymret er altså ikke et særlig rart udtryk.
Faktum er, at der har været mange angreb i Tyrkiet.
Det var det, der blev snakket om. Ikke afstanden fra Istanbul til Antalya.
19
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf Code71 » 29. jun 2016, 08:16

Jeg ville holde mig rigtig langt væk fra Tyrkiet.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf Wizzze » 29. jun 2016, 08:29

Angelina skrev:
HappyPaww skrev:
Angelina skrev:
HappyPaww skrev:Jeg ville holde mig langt væk derfra...


Hvorfor?


Pga. alle de angreb der er sket. Ja, de sker også andre steder, men jeg ivlle simpelthen ikke turde, fordi de mange steder går direkte efter turister. Det er bare et spørgsmål om tid, før de rammer badebyerne også. De her tal er skræmmende - det er jo ikke små angreb:

På bare 1 år :trist: :

36 dræbt i Istanbul i går

March 19, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide bombing in Istanbul’s popular Istiklal Avenue caused five deaths and injured approximately 40 more.

March 13, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara’s Kızılay district, near a transit hub where many bus lines meet, killed 37 and wounded hundreds more.

February 17, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara targeted a convoy of military vehicles, killing 29 and injuring 60.

January 12, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide attack in Istanbul’s Sultanahmet Square killed 13 and wounded more than a dozen others.

October 10, 2015: ISIS Bombing in Ankara
A suicide attack outside of Ankara’s central railway station killed 103, and injured over 400, making it the deadliest terror attack in Turkey’s recent history.

July 20, 2015: ISIS Bombing in Suruç
A bombing outside of a culture center in the primarily Kurdish Southeastern town of Suruç killed 33 and injured over 100 more. På bare 1 år:


De går netop ikke efter turister, men efter lokale, politi, militær, regering osv.

Men du må så også være latterligt bekymret for at være herhjemme - sidst bombede de i Bruxelles, som er sådan ca ligeså tæt på Danmark - som ferieområderne er på Istanbul - det var i øvrigt også i en lufthavn. (Der er 744 km fra Istanbuls lufthavn til Antalyas - sammenlignet 862 km fra den i Bruxelles til Billund) - afstanden til Paris er selvfølgelig lidt større, men alligevel ikke så meget.


PKK går ikke efter turister, men efter politi osv.
Men IS går netop efter turister og højprofil mål, for at skade Tyrkiet og skræmme turisterne væk.

Jeg ville ikke have problemer med at tage til Kusadasi, Bodrum eller Marmaris, men jeg ville flyve direkte, og undgår Istanbul, Ankara, Izmir og Antalya/Alanya.
6
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. jun 2016, 08:31

HappyPaww skrev:
Angelina skrev:
HappyPaww skrev:Jeg ville holde mig langt væk derfra...


Hvorfor?


Pga. alle de angreb der er sket. Ja, de sker også andre steder, men jeg ivlle simpelthen ikke turde, fordi de mange steder går direkte efter turister. Det er bare et spørgsmål om tid, før de rammer badebyerne også. De her tal er skræmmende - det er jo ikke små angreb:

På bare 1 år :trist: :

36 dræbt i Istanbul i går

March 19, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide bombing in Istanbul’s popular Istiklal Avenue caused five deaths and injured approximately 40 more.

March 13, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara’s Kızılay district, near a transit hub where many bus lines meet, killed 37 and wounded hundreds more.

February 17, 2016: TAK Bombing in Ankara
A car bomb in Ankara targeted a convoy of military vehicles, killing 29 and injuring 60.

January 12, 2016: ISIS Bombing in Istanbul
A suicide attack in Istanbul’s Sultanahmet Square killed 13 and wounded more than a dozen others.

October 10, 2015: ISIS Bombing in Ankara
A suicide attack outside of Ankara’s central railway station killed 103, and injured over 400, making it the deadliest terror attack in Turkey’s recent history.

July 20, 2015: ISIS Bombing in Suruç
A bombing outside of a culture center in the primarily Kurdish Southeastern town of Suruç killed 33 and injured over 100 more. På bare 1 år:


Og det er bare terror-relaterede ting. Så er der episoder som den for et par uger siden, hvor en dansk 16-årig kvinde blev voldtaget.

Her er Udenrigsministeriets opdaterede rejsevejledning, der bl.a. siger "stor risiko for terror".

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-t ... r/tyrkiet/
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tyrkiet? Er det sikkert?

Indlægaf HappyPaww » 29. jun 2016, 08:37

Det er naivt, at tro, der ikke sker mere:

UM:
"Der er en stor risiko for terrorangreb i Tyrkiet, herunder mod turister og andre rejsende. Konflikterne i hhv. Syrien og Irak samt konflikten mellem kurdiske militante grupper og tyrkiske sikkerhedsstyrker har skærpet sikkerhedssituationen i Tyrkiet. Samtidig er truslen mod turistmål øget væsentligt i løbet af 2016.

Terrorangreb i Tyrkiet har primært været rettet mod tyrkisk militær og politi eller politiske forsamlinger og demonstrationer. Der har dog tillige været angreb rettet mod vesterlændinge, herunder turister. Flere forsøg på angreb må forventes, herunder mod turistmål."


Jeg er ikke latterligt bekymret for at være herhjemme, fordi vi ligger tæt på Bruxelles (synes egentlig heller ikke sammenligningen på tværs af landegrænser er relevant), men jeg er da klart opmærksom på, at det kan ske. Men nu sker der heldigvis, og trods alt, ikke så hyppige angreb i vesteuropa i samme grad som i tyrkiet. Var der sket så mange angreb fx i Spanien, ville jeg sgu heller ikke rejse til Costa Del Sol eller Mallorca, også selvom det måske lå langt fra angrebene.
Senest rettet af HappyPaww 29. jun 2016, 11:23, rettet i alt 1 gang.
4

Tilbage til "Rejser"