Amsterdam

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Amsterdam

Indlægaf Æble » 22. sep 2016, 03:17

Hvor skal man bo og hvad skal man se? :D
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Amsterdam

Indlægaf Grissebassen » 22. sep 2016, 12:20

Mine erfaringer med Amsterdam er, at der er enormt stor forskel på, hvornår på året man er der.
I sommermånederne er det næsten uudholdeligt at være i den indre del af byen, fordi der er fulde og skæve backpackere over alt. Det på trods af, at jeg var selv en fuld og skæv backpacker på 20, da jeg var der i højsommeren.
I efterårs- og vintermånederne er der meget mere afslappet, roligt og affolket, og på den tid af året, er jeg faktisk ret vild med byen. Så der ville jeg godt turde bo centralt uden at frygte at få pip i låget. Jeg kan dog ikke anbefale noget specifikt sted at bo. Jeg har boet hos bekendte, og har kun prøvet at bo på hotel på Krasnapolsky, som til gengæld er ret lækkert, hvis budgettet er til det. Men med mindre du svømmer i penge, er jeg sikker på, at du godt kan finde noget acceptabelt og lækkert meget billigere. Byen er jo ret lille, så du kan gå rundt til det meste - det er måske også værd at overveje, når du vælger hotel.
Af seværdigheder er det eneste jeg kan anbefale rijks museet. Jeg har aldrig fået set Anne Fransk hus, hvilket jeg egentlig er lidt ærgerlig over.
Jeg er ret vild med de parker, der er i byen, og der er også mange lækre markeder, hvis man er til bare at ose rundt.
Det er også en oplevelse i sig selv at gå en tur gennem red light district efter mørkest frembrud.
Og så er jeg ret sikker på, at en kanalrundfart også er værd at overveje.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Amsterdam

Indlægaf Mi55y » 22. sep 2016, 12:23

Jeg har kun været i Amsterdam i to hurtige omgange, men jeg vil gerne anbefale en kanalrundfart - det var superhyggeligt.

Vi boede i området omkring zoo, og det var i fin gåafstand til centrum - selv med en bedstemor på 75 i selskabet.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Amsterdam

Indlægaf dykkersild » 22. sep 2016, 12:38

Vi boede her http://www.amsterdamtropenhotel.com/- selve hotellet var ret neutralt, pænt og rent og med god morgenmad.
Jeg husker det også som om, at vi var i nærheden af zoo - og der var mange rigtig gode restaruanter og cafeer.
Vi havde udsigt til en park og var i gåafstand til centrum. Det var også sporvogn lige ud for døren.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19604

Re: Amsterdam

Indlægaf Animi » 22. sep 2016, 12:39

Anne Franks hus er helt klart værd at se synes jeg, men evt se om I kan bestille billetter hjemmefra, for ellers skal man sætter et par timer af til at stå i kø.

Hvis I en dag har lyst til lidt lækker frokost et hyggeligt sted, kan jeg anbefale Greenwoods på Singel 103. Det er er engelsk sted, så der er ikke så meget hollandsk over det, men det er virkelig et fint lille sted.

Vondelpark synes jeg også er et besøg værd.
Kanalrundfart er også et must.

Haarlemmerdijk er en hyggelig lille gågade, som ender ud i Haarlemmerplein pladsen, som er lige ved Westerpark, der også er hyggelig nok. På Haarlemmerdijk er der også en virkelig virkelig hyggelig biograf "The Movies" som I lige burde tage ind og se. Også selvom der måske ikke lige er tid til at se en film, er den superhyggelig og pæn og et godt sted lige at få en øl/sodavand. Hele det område er faktisk bare ret hyggeligt, det var det område jeg boede i :D faktisk er der tæt på Haarlemmerdijk en cafe der ikke er særlig touristet, der hedder Cafe 't Blaauwhooft (Blaauwhooft.nl)

Ofte er der også gademarkeder på Noordmarkt 37, ved Prinsengracht som er ret hyggeligt. Det er egentlig også bare et hyggeligt fint nabolag, der ikke er særlig touristet, med hyggelige cafeer rundt omkring.

HEMA skal I også lige ind i - det er en butik der er sådan lidt Søstrene Grene møder IKEA :D

Et tip, så er deres største supermarkedskæde Albert Heijn. Men husk kontanter, for i mange af supermarkederne tager de ikke VISA.

Det var umiddelbart lige det jeg kunne komme på :)
Senest rettet af Animi 22. sep 2016, 15:53, rettet i alt 1 gang.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19604

Re: Amsterdam

Indlægaf Animi » 22. sep 2016, 13:53

Zeedjik er også en fed gade, hvor man kommer forbi Chinatown og Nieuwmarkt, som ja er et marked.

Og nu ved jeg ikke om det er noget i er til, men da jeg boede i Amsterdam sidste år, var der ved Universitetet ved Oudemanhuispoort et lille marked hvor de solgte gamle bøger og en masse fine billeder/plakater. Det var også ret hyggeligt, men er ikke sikker på om det stadigvæk er der.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Amsterdam

Indlægaf Æble » 22. sep 2016, 15:22

Årh tak for alle de gode input. Bare fortsæt :D

Det bliver her i November vi skal afsted, bare en weekend.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19604

Re: Amsterdam

Indlægaf Animi » 22. sep 2016, 15:42

Jeg kan fortælle at lørdag d 12 november, er der Sinterklaas intocht som er et kæmpe optog på kanalerne med Sinterklaas og Zwartepieten. Det kunne måske være sjovt at opleve :D

Årh, jeg sidder her og bliver helt nostalgisk, Amsterdam er virkelig bare en skøn by :lun:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Amsterdam

Indlægaf Viskelæder » 22. sep 2016, 17:36

Jeg overvejer Amsterdam her i oktober, så jeg læser med :)

Sikke gode tips, Animi
1

Tilbage til "Rejser"