At rejse alene?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: At rejse alene?

Indlægaf HotStuff » 5. okt 2016, 16:01

Annione skrev:
Delfin skrev:Hvor er det fedt, der er så mange, som rejser alene.
IRL er første spørgsmål jeg oftest møder, hvem jeg skal rejse med, og næste er: Alene? med spørgende øjenbryn efterfulgt af en pause. Hvorfor er det, at man nærmest skal retfærdiggøre, at man kan lide det?


Jeg ved det ikke. Det virker muligvis i manges øjne som om man er lidt venne-løs og taberagtigt... Jeg er meget uenig. Jeg synes man skal være selvstændig og modig for at kunne rejse alene ud og opleve verden.
Jeg følte mig i hvert fald vild, da jeg rejste alene til Tokyo i 8 dage :dance:


Lige præcis. Jeg tror når man fortæller at man har været/skal ud at rejse alene, at folk tænker du nok kun gør det fordi du ikke har nogen som ville med dig.
Hvilket er utroligt snæversynet - men det er til gengæld ofte også kun mennesker der alene rejser for at ligge i solen i en uge og så hjem til Danmark igen. :gruble:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: At rejse alene?

Indlægaf Delfin » 5. okt 2016, 17:37

HotStuff skrev:
Annione skrev:
Delfin skrev:Hvor er det fedt, der er så mange, som rejser alene.
IRL er første spørgsmål jeg oftest møder, hvem jeg skal rejse med, og næste er: Alene? med spørgende øjenbryn efterfulgt af en pause. Hvorfor er det, at man nærmest skal retfærdiggøre, at man kan lide det?


Jeg ved det ikke. Det virker muligvis i manges øjne som om man er lidt venne-løs og taberagtigt... Jeg er meget uenig. Jeg synes man skal være selvstændig og modig for at kunne rejse alene ud og opleve verden.
Jeg følte mig i hvert fald vild, da jeg rejste alene til Tokyo i 8 dage :dance:


Lige præcis. Jeg tror når man fortæller at man har været/skal ud at rejse alene, at folk tænker du nok kun gør det fordi du ikke har nogen som ville med dig.
Hvilket er utroligt snæversynet - men det er til gengæld ofte også kun mennesker der alene rejser for at ligge i solen i en uge og så hjem til Danmark igen. :gruble:


Det er også min fornemmelse.
Jeg kunne såmænd også finde på at tage på sol-ferie sammen med en god bog. Jeg behøver ikke oplevelser hele tiden, men jeg gider dog heller ikke ligge ved pool hele dagen.
0
14 11 14
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: At rejse alene?

Indlægaf Joe » 8. okt 2016, 19:24

Jeg har rejst alene to gange, da jeg var 19-20 år. Først syv dage i Barcelona, derefter to måneder i Asien.

Jeg elskede det. Det gav mig en frihed til at gøre lige præcis det jeg ville, og dertil en tro på at jeg sagtens kunne klare mig selv - jeg var på det tidspunkt ikke flyttet hjemmefra endnu.

Samtidig gjorde det det meget lettere at møde nye mennesker - fordi jeg var tvunget til at snakke med fremmede, hvis jeg ønskede at være social. Derfor mødte jeg så mange skønne mennesker på den tur, som jeg havde spændende oplevelser med. Og jeg boede i virkeligheden sjældent alene, f.eks. tog jeg til en thailandsk ø, hvor jeg fandt to mænd at dele bungalow med på færgen derhen.

Men jeg havde også mange dage alene, og det var skønt. Jeg trives rigtigt godt i mit eget selskab, så jeg hyggede mig altid. Og kunne vælge helt selv hvor jeg ville hen, hvad jeg ville se, hvor jeg ville spise, og hvor længe jeg ville blive der. Nu hvor jeg kun rejser med andre, kan jeg oftest tænke at det lige nu ville være lettere hvis jeg var alene.

Jeg kan slet ikke genkende jeres oplevelser med ubehagelige reaktioner fra andre. Jeg oplevede tværtimod folk var imponerede over mig, da jeg som 20-årig rendte alene rundt i Asien. Jeg oplevede at det gav respekt. Og det virker stadig sådan, når jeg i dag kaster mig ud i at fortælle om det.
1
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: At rejse alene?

Indlægaf TomKah » 9. okt 2016, 19:46

Jeg har rejst alene, men jeg bryder mig ikke om det. Mine tanker kører rundt og jeg kan ikke rigtig fokusere og nyde det, når jeg er alene.
For mig har det så primært været drevet af nød (studie, arbejde eller lign), så jeg tror ikke jeg ville planlægge at tage afsted alene på en decideret ferie.
Jeg har dog intet imod at besøge folk som arbejder hvor jeg selv skal underholde mig hele dagen. Sightseeing alene er fint, men flere dage alene er ikke.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: At rejse alene?

Indlægaf Wizzze » 9. okt 2016, 20:47

Mange, hvis ikke de fleste rejer alene på forretningsrejser, uden nogen ser skævt til det. Hvorfor skulle der så blive set skævt til at man rejste alene på private ferier? :forvirret:
Jeg har rejst meget, både familieferier, med grupper af venner, ferier med en enkelt eller to venner/veninder og så rejser alene. Alle har hver deres fordele og ulemper. Rejser du alene skal der ikke tages hensyn til andre end dig selv, du kan se og opleve præcist hvad du har lyst til, bevæge dig i det tempo som passer dig, tage en dovne og sove længe på hotelværelset hvis man har lyst til det, spise præcist hvad man har lyst til. Den eneste bagdel jeg kan se er man ikke lige har en at genopleve rejsen med ala "kan du huske da .... " Men så kan man jo kigge på billeder, eller vise dem til andre, og derigennem genopleve turen.

Jeg siger REJS, uanset om du er alene eller ej, der er altid oplevelser der venter.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: At rejse alene?

Indlægaf lillebjoern » 11. jan 2018, 12:09

Jeg hiver lige tråden op igen, for jeg er i gang med at skrive speciale og har i den forbindelse en del tid på hænderne. Jeg elsker at sidde og kigge på rejser og kan jo ikke lade være med at finde afbudsrejser til helt vanvittigt lave priser, og nu har jeg faktisk set mig lidt varm på at rejse alene. Min kæreste vil egentlig gerne med, men fordi vi også skal på skiferie og han ikke har så meget ferie tilbage på arbejdet, kan det være at han ikke kan komme med. Jeg har sådan set ikke noget problem med at være alene i en uges tid, men der er nogle små ting, som jeg tror kan blive ubehageligt for mig – fx hvis man skal tage en taxa alene til hotellet (jeg regner med at det ville skulle være et varmt sted på hotel ved strand), og når man skal være alene om aftenen. Jeg tror jeg ville føle det lidt som fiasko hvis jeg skulle gå op på mit værelse kl. 20 efter at have spist aftensmad selv. Og jeg ville ikke turde at gå rundt alene i byen og skulle alene hjem i taxa. Hvad laver I om aftenen, når I er på ferie alene? Går I ”bare” op på værelset eller sætter I jer i baren/restaurant og snakker med andre?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: At rejse alene?

Indlægaf lillebjoern » 11. jan 2018, 12:32

Nomine skrev:Jeg ville i første omgang vælge en destination hvor du ikke er utryg ved at være alene. Men ellers så bruger jeg aftenen på sen aftensmad, se forestillinger, hygge på hotellet eller lignende. Hvis du har specialet med derned, så kan du jo skrive om aftenen.


Det var nok ikke en dårlig idé at bruge aftenerne på at skrive speciale. Så kan jeg bruge dagene på at læse i bøger, jeg rent faktisk nyder at læse :D Jamen jeg føler faktisk ikke der er noget sted, hvor jeg ikke ville være utryg i en taxa alene. Jeg kan godt tage en taxa alene i dagtimerne, men ville ikke turde hjem fra byen en aften fx. Men der kan jeg jo bare sørge for at være på hotellet om aftenen.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: At rejse alene?

Indlægaf Ficus » 11. jan 2018, 12:44

Jeg ville også foreslå at det kunne være speciale tid om aftenen.

Når jeg har været alene, så har jeg brugt aftenerne på at slappe HELT af. Det er slet ikke mig at sidde i en bar eller restaurant alene, og endnu mindre med det formål at komme til at snakke med fremmede. Så det er mere noget med ligge i badekaret, læse blade/bøger, se en serie, dase med en ansigtsmaske eller hårkur. Sidst jeg var afsted alene/med arbejdet, i Zürich, var jeg 3 aftener nede i hotellets pool, som jeg husker det mødte jeg ikke nogen andre gæster og flød bare rundt. Hvis jeg fx ikke gider spise ude den dag, så har jeg også tit haft købt forskelligt lækkert take away som sushi og så spist i sengen.

Hvis du tager sådan en solferie på afbud, så tjek om det ikke er et sted med transfer fra lufthavn, så slipper du for en tilfældig taxa. Generelt vil jeg også selv hellere tage en form for offentlig transport end taxa, hvis jeg er alene.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: At rejse alene?

Indlægaf sigge » 11. jan 2018, 13:01

Hvis du gerne vil lidt ud blandt mennesker om aftenen, så ville jeg kigge efter et hotel, der ligger centralt i et by-/turistområde, så der er flere restauranter og barer tæt på hotellet. Så tæt på, at du kan gå hjem på kort tid uden at skulle igennem øde områder uden en masse andre mennesker. Alternativt et større hotel/resort med en restauranter og barer på området.
Så kan du godt gå ud og få en drink eller to efter maden uden at skulle med en taxi hjem.

Jeg har aldrig været på ferie alene, men jeg tror faktisk, jeg ville synes, det var skønt at bruge dagen på at opleve ting og så bare læse eller se TV på værelset om aftenen. Men så ville jeg også vælge et hotel af en lidt højere standard, så der var rart at være. Evt. gå efter noget med badekar, så man kan ligge i blød i det om aftenen.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: At rejse alene?

Indlægaf Flora » 11. jan 2018, 14:26

lillebjoern skrev:Jeg hiver lige tråden op igen, for jeg er i gang med at skrive speciale og har i den forbindelse en del tid på hænderne. Jeg elsker at sidde og kigge på rejser og kan jo ikke lade være med at finde afbudsrejser til helt vanvittigt lave priser, og nu har jeg faktisk set mig lidt varm på at rejse alene. Min kæreste vil egentlig gerne med, men fordi vi også skal på skiferie og han ikke har så meget ferie tilbage på arbejdet, kan det være at han ikke kan komme med. Jeg har sådan set ikke noget problem med at være alene i en uges tid, men der er nogle små ting, som jeg tror kan blive ubehageligt for mig – fx hvis man skal tage en taxa alene til hotellet (jeg regner med at det ville skulle være et varmt sted på hotel ved strand), og når man skal være alene om aftenen. Jeg tror jeg ville føle det lidt som fiasko hvis jeg skulle gå op på mit værelse kl. 20 efter at have spist aftensmad selv. Og jeg ville ikke turde at gå rundt alene i byen og skulle alene hjem i taxa. Hvad laver I om aftenen, når I er på ferie alene? Går I ”bare” op på værelset eller sætter I jer i baren/restaurant og snakker med andre?


Jeg plejer at være på sightseeing i løbet af dagen og så være på hotellet/i lejligheden om aftenen. Så sidder jeg f.eks. og planlægger de ting jeg skal dagen efter, slapper af i et karbad, læser en bog eller ser tv. Hvis der foregår et eller andet om aftenen jeg har lyst til, har jeg dog ikke noget problem med at færdes ude om aftenen. Jeg har ikke følt mig utryg nogen af de steder jeg har været. Jeg kommer som regel omkring med offentlig transport, men har en enkelt gang kørt i taxa en sen aften i Barcelona. Det føltes sådan cirka som at køre i taxa i Danmark og altså ikke utrygt overhovedet.

Medmindre du tager et sted hen, hvor der decideret advares mod at færdes ude om aftenen, så synes jeg ikke du har grund til at være utryg ved det. Men hvis du ikke bryder dig om det, kan du jo bare slappe af på hotellet. Det kan jo også være rart efter en hel dag ude. Mht. til at komme fra lufthavnen til hotellet, kan du prøve at se om hotellet tilbyder afhentning eller om der kører offentlig transport. Men ellers ville jeg ikke være bange for at tage en taxa :)
2
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: At rejse alene?

Indlægaf lillebjoern » 11. jan 2018, 15:01

Tak for alle de gode inputs. Jeg tror sgu at jeg gør det :D
7
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: At rejse alene?

Indlægaf Selma156 » 12. jan 2018, 13:13

Jeg synes, at det er ærgerligt, at så mange tøver med at rejse alene. Det er det fedeste! Jeg har netop rejst jorden rundt i over et halvt år, og 1/3 af tiden rejste jeg alene. Også på lange flyvninger, sene aftener, og i u-lande. Mange siger, at jeg er bundnaiv og overmodig, men altså, det virker åbenbart. Jeg har tomlet, gået rundt alene i mørke områder, taget ud og festet alene, taget busser, tog og taxa alene, you name it. Der ér altså sjældent noget at frygte. Derimod går man ofte glip af en masse fede oplevelser, hvis man ikke tør tage chancer. Jeg har fx været til fest i et skummelt slumkvarter i Kenya, hvilket var en af de bedste aftener. Jeg har også couchsurfet rundt, dvs. boet hos fremmede rundt omkring, som så har vist mig lokalområderne. Jeg har også været alene i teateret, alene på et honeymoon-resort og spist alene på utallige restauranter.

Hvis jeg var dig, ville jeg udnytte det og gå på eventyr - verden er som regel et skønt sted :)
3

Tilbage til "Rejser"