Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 14. maj 2018, 14:13

Mi55y skrev:Min kæreste og jeg har en enkelt overnatning i Barcelona om en måneds tid, før turen går op ad kysten til badeferie med min familie. Vi har begge været der før og har derfor ikke et behov for at se de gængse seværdigheder. Vi skal bo lige ved siden af Mercat de la Boqueria og Ramblaen, så det er ret centralt.

Er der nogen, der kan anbefale en god restaurant at spise på? Ingen af os er de store fiske-spisere, så der skal gerne være andet på menukortet os.

Hvis der er nogen, der har nogle tips til nogle lidt mere atypiske ting at lave/se, så kom endelig med dem :)


I Spanien er gode skinker jo konge, og fås overalt, men nu er hele grisen jo ikke skinke, så de har mange andre gode retter med øffer, f.eks. har de mange retter med mørbad, og så er der mange guisados, som er deres sammenkogte retter ala vores mørbradgryde. Så er Barcelona meget glad for canelones, som er en spansk kopi af italinens Canneloni, men i Barcelona, er det ikke en tomat bolognese i midten, men ofte strimlet øffer eller kylling, og så kun en hvid bechamel og gratineret med ost. Og så er der jo Albondigas eller kødboller, som findes i flere forskellige retter. Personligt kan jeg godt lide Mandonguilles, som er kødboller og blæksprutte i en lækker sovs, men nu var i ikke så meget til fisk og seafood, men så bare vælg kødboller, eller kig efter et sted der laver en af mine favoritter Fricando, kalvekød i en lækker sovs med mandler og svampe. :savl:

Steder jeg kan anbefale:
ikke så langt fra Ramblaen hvor i skal bo, lige i starten af Passig Gracia ligger El Nacional https://www.elnacionalbcn.com/en/restau ... -braseria/ som er en stor restaurant som er inddelt i 4 restauranter og 4 barer, så man kan altid finde noget der passer til ens humør. Deres Braseria har fokus på kød, så det er et godt sted at starte.

Lidt længere oppe ad Passig Gracia, lige ved Dolce & Gabbana butikken går en lille sidegade ned, den ser ikke ud af meget, men faktisk alle restauranterne i gaden er super gode. Kan især anbefale https://grupotragaluz.com/en/restaurant/tragaluz/ og https://petitcomite.cat/en/ sidstnævnte laver en god Fricando :savl:
2
Do as I say! :whip:
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Selma156 » 15. maj 2018, 15:50

Jeg skal til sølvbryllup hos noget familie nær Birmingham i juni. Jeg tænker at blive et par dage efterfølgende i området. Er der nogle steder, I kan anbefale? Jeg har efterhånden set meget af England, og har været der af flere omgange. London, Birmingham, Leicester, Oxford og Cambridge er i hvert fald udelukket. Vil gerne se noget nyt. Tænker umiddelbart helst nordpå. Men er der nogle spændende og flotte byer i det område? Eller god hiking? Jeg har desværre ikke kørekort så er også lidt handicappet. Og offentlig transport i England er virkelig dyrt - men måske jeg hitchhiker ;)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 15. maj 2018, 17:25

Selma156 skrev:Jeg skal til sølvbryllup hos noget familie nær Birmingham i juni. Jeg tænker at blive et par dage efterfølgende i området. Er der nogle steder, I kan anbefale? Jeg har efterhånden set meget af England, og har været der af flere omgange. London, Birmingham, Leicester, Oxford og Cambridge er i hvert fald udelukket. Vil gerne se noget nyt. Tænker umiddelbart helst nordpå. Men er der nogle spændende og flotte byer i det område? Eller god hiking? Jeg har desværre ikke kørekort så er også lidt handicappet. Og offentlig transport i England er virkelig dyrt - men måske jeg hitchhiker ;)


Stratford-upon-Avon, Shakespears hjemby (ihvertfald hvis man er til den officielle historie om manden og hans skuespil) Det er en hyggelig lille by, med en masse liv og leben nede omkring floden og den gamle by (den moderne by med supermarkeder og megacity uden for byen, er ret kedeligt).

Tewkesbury, hjemsted for middelalderes største slag i England, og nu det største middelaldermarked og historisk genopførsel om sommeren.

Worcester, kendt for sin sovs (Worcestershire sauce) :D
Billede

Men trods alt nok mere for sin katedral og andre kirkelige bygninger, en del af dramaet i "Jordens søjler" er inspireret af hvad der skete i Worcester i 1100-tallet. Byen har også stor betydning i den engelske borgerkrig, og har stadig en masse flotte gamle bygninger fra 15- og 1600-tallet, og så selvfølgelig Katedralen som er endnu ældre.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. maj 2018, 18:05

Hvor skal man bo i New York?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 15. maj 2018, 19:41

Frøken Himmelblå skrev:Hvor skal man bo i New York?

Bare det er på manhatten, så er det fedt.
Vi boede i chelsea. Det var jeg ret vild med.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FrøkenM » 15. maj 2018, 20:10

Frøken Himmelblå skrev:Hvor skal man bo i New York?

Vi boede på Crowne Plaza TImes Square og det kan klart anbefales. Især hvis man har få dage i byen og gerne vil bo centralt :)
https://www.cpmanhattantimessquare.com/?gclid=CjwKCAjwiurXBRAnEiwAk2GFZrW9I-1vA7pjfUhpzG_WyCAzozTAlr_8S5hcYFlcs8aV3cIPHu-5yhoCdj4QAvD_BwE
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Alphilia » 15. maj 2018, 20:29

Frøken Himmelblå skrev:Hvor skal man bo i New York?


Vi boede udenfor Manhattan, i Williamsburg, det fungerede super fint.
Hyggeligt område og nemt at komme til Manhattan.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Zonta » 16. maj 2018, 10:04

Frøken Himmelblå skrev:Hvor skal man bo i New York?

Personligt ville jeg bo på Manhanttan - jeg har boet flere forskellige steder og kan godt anbefale disse to hoteller: http://www.skylinehotelny.com/ og https://www.wjhotel.com/.

Det er altså ret fedt, at man kan gå til Times Square på et par minutter :D
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Tilly » 17. maj 2018, 09:29

Jeg har boet på The New Yorker på Manhattan. Fantastisk placering :) https://www.newyorkerhotel.com/
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Tilly » 17. maj 2018, 09:36

Jeg begynder at blive lidt bekymret for min ferie til Spanien til sommer https://www.bt.dk/udland/populaert-feri ... r-lammelse

Skal dog til Lloret de Mar. Men jeg er panisk angst for vandmænd og brandmænd. Og da slet ikke mindre bange for den såkaldte “portugisiske orlogsmand” :( Godt vi skal på et hotel med flere pools. Kan dog rigtig godt lide at bade i havet, men nu må jeg se, hvordan situationen er i juli.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 17. maj 2018, 09:44

Tilly skrev:Jeg begynder at blive lidt bekymret for min ferie til Spanien til sommer https://www.bt.dk/udland/populaert-feri ... r-lammelse

Skal dog til Lloret de Mar. Men jeg er panisk angst for vandmænd og brandmænd. Og da slet ikke mindre bange for den såkaldte “portugisiske orlogsmand” :( Godt vi skal på et hotel med flere pools. Kan dog rigtig godt lide at bade i havet, men nu må jeg se, hvordan situationen er i juli.


Jeg skal afsted til Calella lidt længere nede af kysten fra Lloret om en lille måned. Har været der mange gange, og har aldrig set en vandmand, så forhåbentligt kommer de slet ikke så langt nordpå. :kryds:
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fru Himmelblå » 17. maj 2018, 10:39

Zonta skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Hvor skal man bo i New York?

Personligt ville jeg bo på Manhanttan - jeg har boet flere forskellige steder og kan godt anbefale disse to hoteller: http://www.skylinehotelny.com/ og https://www.wjhotel.com/.

Det er altså ret fedt, at man kan gå til Times Square på et par minutter :D


Vi er desværre i en situation hvor hotel bliver for dyrt. Så det bliver AirBNB i denne omgang :) Ellers tak for linksene.

Det ser ud som om, der er konsensus omkring, at man skal bo på Manhattan og gerne i nærheden af Times Square. Det vil vi gå efter :)
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lone » 17. maj 2018, 14:09

Lone skrev:Vi overvejer en uges tid i Bukarest og omegn i starten af august. Er der nogen, der har været der og har gode ideer til steder at bo, mad, oplevelser?


Jeg hiver mig lige frem igen :genert: Slet ingen, der har tips til Bukarest? Vi tager afsted den første uge af august, hvis det har noget at sige
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 22. maj 2018, 15:48

Er der nogen der har en anbefaling til en god frokost restaurant i Göteborg, som ikke koster alt for meget?
0
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mædem » 24. maj 2018, 18:55

Lone skrev:
Lone skrev:Vi overvejer en uges tid i Bukarest og omegn i starten af august. Er der nogen, der har været der og har gode ideer til steder at bo, mad, oplevelser?


Jeg hiver mig lige frem igen :genert: Slet ingen, der har tips til Bukarest? Vi tager afsted den første uge af august, hvis det har noget at sige


Nope, men jeg kigger lige med her, da jeg selv lige har bestilt billetter til Bukarest i efterårsferien. Vi bliver kun i byen to dage, hvorefter vi tager toget til Brasov i Transylvanien; udover Draculaslottet og middelalderbyen skulle der nemlig være gode vandreruter i det område.
1

Tilbage til "Rejser"