Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 8. aug 2018, 16:20

Fræksak skrev:
TomKah skrev:
Fræksak skrev:
sigge skrev:
Fræksak skrev:Er der nogen her, der har taget bilen til Paris i stedet for fly?

Vi ville egentlig have været til Berlin i efterårsferien, hvor man jo kan køre til på små 7 timer fra Kbh, hvor vi bor. Men nu har vi bestemt os for Paris i stedet. Dog bliver det desværre en helt anden pris, hvis vi pludselig skal til at flyve (vi er 4 personer, umiddelbart finder jeg billetter til 5-6000 kr for os fire retur). Vi kører på gratis el, så bilturen koster os ikke andet end færgeoverfart og mad/snacks undervejs (og så hvis der er sådan noget vej... -øh, told eller hvad det hedder :genert:).

Er det helt hul i hovedet at køre frem og tilbage? Det tager ca. 13 timer ekskl. pauser. Vi har "kun" fire overnatninger dernede.

Jeg har så tænkt på, at vi kan gøre en tur ud af det og køre dagen før for at overnatte undervejs og dermed få delt køreturen op i to 6-7 timers bidder. Er der nogen, der har gjort noget lignende og kender et godt overnatningssted på ruten? Morgenmad og pool ville være luksus men ikke dødsens nødvendigt. (vi skal jo så også til at tjekke priser, for hvis det løber op og begynder at nærme sig prisen for flybiletter, kan det jo være det samme).


Nu skriver du, at I kører på el. Hvor langt kan I køre på en opladning? Og hvor lang tid tager det at lade bilen op igen? Det skal man jo også lige tage med i planlægningen på så lang en tur. Hvis I nu kunne køre til f.eks. Køln på 1-2 opladninger, kunne det evt. tale for at tage et længere stop der og få slappet lidt af og set noget andet, mens bilen lader op igen.


Vi kører ca. 380 km på en opladning, og så tager det en god times tid at lade op igen alt efter hvor hurtig chargeren er. Og det er rigtigt, at det skal vi altid lige planlægge efter. Heldigvis står det noget bedre til med chargere på turen end i DK generelt, hvor vi har ret få Tesla-opladere.


Du behøver ikke køre rundt inde i Paris. Vælg et hotel med P kælder og hold bilen der under hele opholdet.
Tror kun det er hvis man forsøger med gadeparkering at det er slemt. Sådan er det i hvert fald i Spanien.


Der var et link til et parkeringssite på hotellets hjemmeside, så jeg lige. Hvis vi parkerer i p-kælder 2 km fra hotellet (og som du skriver bare lader bilen stå der hele opholdet), koster det 67 euro. Det er til at leve med, og så står bilen vel i sikkerhed, som du siger :).


Og man gider heller ikke køre rundt i bil i Paris alligevel.
2
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 9. aug 2018, 18:22

Lad være med at tage tre uger på sommerferie uden at tømme den grønne affaldsbøtte i køkkenet :tie:
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 11. aug 2018, 17:16

Fræksak skrev:Hov forresten, vi skal absolut ikke til Disneyland men bo lige omkring Montmartre, så vi slipper ikke for at køre helt ind til Paris, Wizze.

Men forhåbentlig er der grænser for hvor meget de når at molestrere vores bil, hvis vi bare kører den direkte hen i en p-kælder :-D.


Undgå turen rundt om Triumfbuen i egen bil, og kan i ramme Paris ved aftentide (efter18ish) så er byen både smukt oplyst, og det værste kaos er væk. Men ja god ide at parkere og så bruge offentlig transport rundt i byen. Bare sørg for at stedet i parkerer ikke parkerer i lag.
Jeg har været i Paris, endda på luksushotel, hvor gæsterne først parkerede i båse, så lejede hotellet pladsen bag gæsterne til de lokale natten over, så de ikke fik gadebuler, og så kom de ansatte om morgenen og parkerede bag de lokale, så biler i 3 lag. Når man så planlægger at køre hjemad tidlig søndag morgen, så er det svært at komme nogen steder :evil:
Den hotelansatte kunne flytte sin bil, men igen havde nøgle til den lokale i næste geled, og igen svarede på hotellet opkald, så det endte med at hele køkkenstaben måtte ned i kælderen og løfte bilen væk, ret sjovt at se :lol:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 11. aug 2018, 17:30

Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 11. aug 2018, 17:34

Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?


Jeg plejer at researche de større linjer, men ikke en masse restauranter, seværdigheder mm. Der spørger jeg helst de lokale eller andre backpackere. Der kan man finde guldkorn.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 11. aug 2018, 18:12

Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?


Slet ikke. Jeg kan forstå på denne tråd at jeg er fuldstændig analfabet i den retning.
I Asien har vi brugt Tripadvisor til mad og i den forbindelse haft nogle superoplevelser.
Her i USA hvor vi lige har været var budgettet ikke til meget over fastfood - vi var på nogle lokale diners og på Applebee’s/Ruby Tuesday - men ikke på noget over det niveau.

Jeg er så heller ikke typen der værdsætter restaurantmad i dk. Jeg er vild med asiatisk, Og det er heldigvis tit billigt selvom det er godt.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9840
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9575

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Spjaerten » 11. aug 2018, 18:16

Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?


Spørger dig :devil:
6
Tryk på * :slem:
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 11. aug 2018, 18:19

Fræksak skrev:Hov forresten, vi skal absolut ikke til Disneyland men bo lige omkring Montmartre, så vi slipper ikke for at køre helt ind til Paris, Wizze.

Men forhåbentlig er der grænser for hvor meget de når at molestrere vores bil, hvis vi bare kører den direkte hen i en p-kælder :-D.

I øvrigt er Disneyland Paris dejligt synes jeg. Jeg er så absolut ikke typen som ville magte det to eller flere dage i træk, men synes det er skønt.
Tænker dog at din ældste måske er lidt for gammel til det efterhånden.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4230

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fræksak » 11. aug 2018, 18:27

TomKah skrev:
Fræksak skrev:Hov forresten, vi skal absolut ikke til Disneyland men bo lige omkring Montmartre, så vi slipper ikke for at køre helt ind til Paris, Wizze.

Men forhåbentlig er der grænser for hvor meget de når at molestrere vores bil, hvis vi bare kører den direkte hen i en p-kælder :-D.

I øvrigt er Disneyland Paris dejligt synes jeg. Jeg er så absolut ikke typen som ville magte det to eller flere dage i træk, men synes det er skønt.
Tænker dog at din ældste måske er lidt for gammel til det efterhånden.


Jeg har et par mærkværdige unger, der ikke tør prøve ret meget, så det vil være spild af penge at tage Disneyland med, desværre.

De vil altid gerne i forlystelsesparker, men når vi så er der, er det især frustrerende for den store (snart 13), at hun egentlig gerne vil prøve andet end børneforlystelserne, men hun tør simpelthen ikke. Vi har brugt en del timer på at stå forgæves i kø på den konto. Engang imellem prøver vi alligevel, også for at få skubbet lidt til deres grænser (for at hjælpe dem, altså), men så tager vi steder hen, hvor det er billigt (Bakken fx).
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4230

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fræksak » 11. aug 2018, 18:28

Wizzze skrev:
Fræksak skrev:Hov forresten, vi skal absolut ikke til Disneyland men bo lige omkring Montmartre, så vi slipper ikke for at køre helt ind til Paris, Wizze.

Men forhåbentlig er der grænser for hvor meget de når at molestrere vores bil, hvis vi bare kører den direkte hen i en p-kælder :-D.


Undgå turen rundt om Triumfbuen i egen bil, og kan i ramme Paris ved aftentide (efter18ish) så er byen både smukt oplyst, og det værste kaos er væk. Men ja god ide at parkere og så bruge offentlig transport rundt i byen. Bare sørg for at stedet i parkerer ikke parkerer i lag.
Jeg har været i Paris, endda på luksushotel, hvor gæsterne først parkerede i båse, så lejede hotellet pladsen bag gæsterne til de lokale natten over, så de ikke fik gadebuler, og så kom de ansatte om morgenen og parkerede bag de lokale, så biler i 3 lag. Når man så planlægger at køre hjemad tidlig søndag morgen, så er det svært at komme nogen steder :evil:
Den hotelansatte kunne flytte sin bil, men igen havde nøgle til den lokale i næste geled, og igen svarede på hotellet opkald, så det endte med at hele køkkenstaben måtte ned i kælderen og løfte bilen væk, ret sjovt at se :lol:


:tie: :tie:


Nå, men tak for tips :gogo:
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 11. aug 2018, 18:59

Fræksak skrev:
TomKah skrev:
Fræksak skrev:Hov forresten, vi skal absolut ikke til Disneyland men bo lige omkring Montmartre, så vi slipper ikke for at køre helt ind til Paris, Wizze.

Men forhåbentlig er der grænser for hvor meget de når at molestrere vores bil, hvis vi bare kører den direkte hen i en p-kælder :-D.

I øvrigt er Disneyland Paris dejligt synes jeg. Jeg er så absolut ikke typen som ville magte det to eller flere dage i træk, men synes det er skønt.
Tænker dog at din ældste måske er lidt for gammel til det efterhånden.


Jeg har et par mærkværdige unger, der ikke tør prøve ret meget, så det vil være spild af penge at tage Disneyland med, desværre.

De vil altid gerne i forlystelsesparker, men når vi så er der, er det især frustrerende for den store (snart 13), at hun egentlig gerne vil prøve andet end børneforlystelserne, men hun tør simpelthen ikke. Vi har brugt en del timer på at stå forgæves i kø på den konto. Engang imellem prøver vi alligevel, også for at få skubbet lidt til deres grænser (for at hjælpe dem, altså), men så tager vi steder hen, hvor det er billigt (Bakken fx).


Ok, men så vil jeg alligevel anbefale Disneyland. Det er nemlig ikke voldsomt dyrt i hverdagene i efterårsferien (lav sæson) og det er ikke vilde forlystelser overhovedet.
Meget af det er faktisk at gå rundt og kigge på ting.
Min ældste havde brækket armen da vi var der, så ingen vilde forlystelser.
2
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4230

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fræksak » 11. aug 2018, 19:03

TomKah skrev:
Fræksak skrev:
TomKah skrev:
Fræksak skrev:Hov forresten, vi skal absolut ikke til Disneyland men bo lige omkring Montmartre, så vi slipper ikke for at køre helt ind til Paris, Wizze.

Men forhåbentlig er der grænser for hvor meget de når at molestrere vores bil, hvis vi bare kører den direkte hen i en p-kælder :-D.

I øvrigt er Disneyland Paris dejligt synes jeg. Jeg er så absolut ikke typen som ville magte det to eller flere dage i træk, men synes det er skønt.
Tænker dog at din ældste måske er lidt for gammel til det efterhånden.


Jeg har et par mærkværdige unger, der ikke tør prøve ret meget, så det vil være spild af penge at tage Disneyland med, desværre.

De vil altid gerne i forlystelsesparker, men når vi så er der, er det især frustrerende for den store (snart 13), at hun egentlig gerne vil prøve andet end børneforlystelserne, men hun tør simpelthen ikke. Vi har brugt en del timer på at stå forgæves i kø på den konto. Engang imellem prøver vi alligevel, også for at få skubbet lidt til deres grænser (for at hjælpe dem, altså), men så tager vi steder hen, hvor det er billigt (Bakken fx).


Ok, men så vil jeg alligevel anbefale Disneyland. Det er nemlig ikke voldsomt dyrt i hverdagene i efterårsferien (lav sæson) og det er ikke vilde forlystelser overhovedet.
Meget af det er faktisk at gå rundt og kigge på ting.
Min ældste havde brækket armen da vi var der, så ingen vilde forlystelser.


Jeg må indrømme, at jeg overhovedet ikke havde tænkt tanken før det blev nævnt her i tråden, men det kan da godt være, at vi skal kigge på det. Kan være pigerne mod forventning ville synes, at det var fedt :).
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 11. aug 2018, 19:07

Fræksak skrev:
TomKah skrev:
Fræksak skrev:
TomKah skrev:
Fræksak skrev:Hov forresten, vi skal absolut ikke til Disneyland men bo lige omkring Montmartre, så vi slipper ikke for at køre helt ind til Paris, Wizze.

Men forhåbentlig er der grænser for hvor meget de når at molestrere vores bil, hvis vi bare kører den direkte hen i en p-kælder :-D.

I øvrigt er Disneyland Paris dejligt synes jeg. Jeg er så absolut ikke typen som ville magte det to eller flere dage i træk, men synes det er skønt.
Tænker dog at din ældste måske er lidt for gammel til det efterhånden.


Jeg har et par mærkværdige unger, der ikke tør prøve ret meget, så det vil være spild af penge at tage Disneyland med, desværre.

De vil altid gerne i forlystelsesparker, men når vi så er der, er det især frustrerende for den store (snart 13), at hun egentlig gerne vil prøve andet end børneforlystelserne, men hun tør simpelthen ikke. Vi har brugt en del timer på at stå forgæves i kø på den konto. Engang imellem prøver vi alligevel, også for at få skubbet lidt til deres grænser (for at hjælpe dem, altså), men så tager vi steder hen, hvor det er billigt (Bakken fx).


Ok, men så vil jeg alligevel anbefale Disneyland. Det er nemlig ikke voldsomt dyrt i hverdagene i efterårsferien (lav sæson) og det er ikke vilde forlystelser overhovedet.
Meget af det er faktisk at gå rundt og kigge på ting.
Min ældste havde brækket armen da vi var der, så ingen vilde forlystelser.


Jeg må indrømme, at jeg overhovedet ikke havde tænkt tanken før det blev nævnt her i tråden, men det kan da godt være, at vi skal kigge på det. Kan være pigerne mod forventning ville synes, at det var fedt :).


Du ved selvfølgelig bedst hvad dine piger kan lide. Men min ældste er jo også sådan en kylling, som absolut ikke skal prøve noget som helst. Vi har været i Tivoli 3 gange i alt.

Men Disneyland Paris er så meget andet end det. Man skal selvfølgelig være vild med Disney - ellers er der jo ingen pointe i det.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 11. aug 2018, 19:29

Nå, jeg fortæller lige lidt om vores sommerferie her. Specielt til dig, Wizze :)

Vi fløj til Denver og kørte til Cheyenne, Mt Rushmore/Custer SP, Sheridan, Cody, Yellowstone, SLC, Park city, Dinosaur Monument, Steamboat Springs, Denver.

Vi har en rigtig dejlig tur. Vejret var blandet. Det var varmt om dagen (nogle steder RIGTig varmt (Når vi ikke var oppe i højderne).
Vi havde rigtig uvejr to gange på tre uger. Den ene gang ved Mt Rushmore hvor det regnede/stormede med fuldt åbne sluser i 4 timer. Det var der i typisk amerikansk stil meget der ikke var bygget til at holde ude, så næste dag var en del lukket for at rydde op.
En anden dag blev vi fanget i en seriøs haglbyge ca 20 minutter fra Gillette, Wyoming. Hagl på størrelse med Maltesere bankede ned og vi var nødt til at holde ind til siden i de ti minutter det varede.
Derudover har vi haft alm regn et par gange, men ingen med heldagsregn.

Der var seriøst mange mennesker i Yellowstone. På tords af områdets størrelse var jeg virkelig overrasket over hvor mange der var. Tit var der bilkøer for at komme ind på selv de mindste p-pladser. I nordenden var der lidt færre end nede ved geyserne. Vejret var fint - varmt og dejligt. Om natten var det ret koldt.

I SLC var det sygt varmt 24 timer i døgnet. Planen var ellers at vi skulle have været til Moab, men tanken var uoverskuelig. Vi tog i stedet til Park City hvor vi vandrede i bjergene. Vi var i en tosset by ala Solvang bare Schweitz i Utah, hvor vi boede på et ret lækkert alpehotel.

Videre til Dinosaur NM. Det var fedt, men bekræftede os i at det var rigtigt ikke at tage til Moab. Hold nu op det var varmt.

Slutteligt Steamboat Springs - havde rigtig meget vejr som Østrig. Lækkert bjergvejr - igen ret koldt om natten. Det ligger ikke så højt som Aspen - derfor valgt vi det.

Vi var oppe på Mt Evans - det var pivkoldt (8 grader), men så var det dejligt at komme ned i varme Denver. Dog ikke hedt som SLC.
3
Cbas
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Cbas » 11. aug 2018, 20:20

Jeg vil så modsat ikke anbefale Disneyland Paris i efterårsferien. Vi var der i 2016 og der var virkelig lange køer til det meste. Jeg behøver bestemt ikke komme i Disneyland Paris igen. Det er alt for kommercielt og den konstante Disney musik, var ikke til at holde ud.

I år har vi været i Europa park i Tyskland. Det kan jeg anbefale. Der vil vi gerne hen igen.
1

Tilbage til "Rejser"