Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Fræksak » 11. aug 2018, 20:36

Cbas skrev:Jeg vil så modsat ikke anbefale Disneyland Paris i efterårsferien. Vi var der i 2016 og der var virkelig lange køer til det meste. Jeg behøver bestemt ikke komme i Disneyland Paris igen. Det er alt for kommercielt og den konstante Disney musik, var ikke til at holde ud.

I år har vi været i Europa park i Tyskland. Det kan jeg anbefale. Der vil vi gerne hen igen.


Jeg har tjekket priserne, og det er noget billigere, end jeg havde troet. Så vi overvejer lidt. Tak for input :).
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3441
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Alphilia » 11. aug 2018, 20:48

Jeg/vi planlægger ikke specielt meget hjemmefra ift spisning.
Hvis jeg falder over noget på nettet, der lyder godt har jeg det i baghovedet. Det samme med anbefalinger fra andre, der har været samme sted.
Som regel er det mere på et “det her land er kendt for x, det skal jeg prøve” plan
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 06:23

Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?


Det kommer lidt an på destinationen, men efter at vi i New York præsteret nærmest kun at spise dårlig steder, udover de fastfood steder min mand ville prøve, er vi begyndt at researche en hel del.

Vi skal til Rom i efteråret og der skal vi klart researche, så vi ved en masse gode steder rundt om i byen. Ellers ved jeg bare, at vi i et af mine hangry øjeblikke sætter os i et overpriced turitehelvede. Vi bliver så heller ikke skuffet hvis vi ikke når alle de gode steder. Som regel bestiller vi bord, hvis der er et sted vi synes lyder særlig godt. Det gjorde vi i Singapore. Der havde vi også researchet, men mindre end vi kommer til ved Rom. I Singapore havde vi mere fundet ud af, hvilket mad vi skulle prøve og nogle gode Hawker centre. Og så stillede vi os i kø de steder, hvor der var længst kø.

Men altså alt dette gælder kun hvis min mand er med, når jeg rejser selv researcher jeg ikke nær så meget omkring mad. Jeg går lidt mindre op i det og så tager jeg bare noget, der ser fint ud eller tjekker Tripadvisor om der noget godt i nærheden.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 12. aug 2018, 06:26

Jeg vil altså også anbefale Disneyland, jeg var godt nok 15, da jeg var der, men synes det var mega fedt! Og min veninde der intet tør og prøve havde virkelig også en fed tur, især fordi der er så mange ting, der handler om bare at opleve Disney universet. Jeg var der september og der var nærmest ingen kø. Men hvis man ikke er Disney fan er det selvfølgelig ikke fedt, men jeg :love: Disney.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 12. aug 2018, 08:00

Cbas skrev:Jeg vil så modsat ikke anbefale Disneyland Paris i efterårsferien. Vi var der i 2016 og der var virkelig lange køer til det meste. Jeg behøver bestemt ikke komme i Disneyland Paris igen. Det er alt for kommercielt og den konstante Disney musik, var ikke til at holde ud.

I år har vi været i Europa park i Tyskland. Det kan jeg anbefale. Der vil vi gerne hen igen.

Sjovt - vi var der også i 2016. Jeg kan kun huske vi ikke fik prøvet Ratatouille pga for lang kø. Vi havde faktisk købt sådan en 2 parker på en dag billet fordi det var samme pris, så vi valgte at gå over i Disneyland midt på eftermiddagen fordi vi gerne ville se paraden.

I Disneyland stod vi stort set ikke i kø, vi fik endda prøvet Dumbo karusellen som ellers har meget lille kapacitet.
1
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 12. aug 2018, 08:22

Jeg plejer at researche mad, men laver ikke en fast plan. Jeg er nærig, så jeg vil gerne spise bedst muligt billigst muligt, men jeg gider fx ikke sidde en halv time i en metro for at komme et godt sted hen.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17195
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41854

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 12. aug 2018, 11:34

Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?


Jeg researcher ikke særlig meget mad inden. Vi plejer gerne at kigge på Tripadvisor, når vi kommer frem og tjekke, om de steder, vi gerne vil prøve, kræver reservation. Ellers plejer vi at undersøge et par stedee, hvor vi gerne vil spise om aftenen, når vi holder siesta, og så går vi efter dem. Så kan det være, at vi falder over noget andet på vejen.

Edit: Efter en rædsom tur til Puerto Rico på Cran Canaria er vi blevet ret glade for Trip Advisor. Det styrer udenom de værste turistfælder.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf girl_beat » 12. aug 2018, 13:58

LaMariposa skrev:
Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?


Jeg researcher ikke særlig meget mad inden. Vi plejer gerne at kigge på Tripadvisor, når vi kommer frem og tjekke, om de steder, vi gerne vil prøve, kræver reservation. Ellers plejer vi at undersøge et par stedee, hvor vi gerne vil spise om aftenen, når vi holder siesta, og så går vi efter dem. Så kan det være, at vi falder over noget andet på vejen.

Edit: Efter en rædsom tur til Puerto Rico på Cran Canaria er vi blevet ret glade for Trip Advisor. Det styrer udenom de værste turistfælder.

Vi laver som regel også lige en Tripadvisor-research en af de første dage, så vi har en nogenlunde idé om, hvad der findes i nærheden og anbefales generelt. Der er også altid plads til impulsive indslag eller hurtig overlevelsesmad, hvis vi bare har brug for hurtig energi på farten.

Kan I ikke nøjes med 2-3 forslag i nærheden og så prioritere dem? Det er da møgærgerligt at blive skuffet over alt det, man ikke når, hvis destinationen byder på alt muligt andet godt :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2018, 14:27

girl_beat skrev:
LaMariposa skrev:
Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?


Jeg researcher ikke særlig meget mad inden. Vi plejer gerne at kigge på Tripadvisor, når vi kommer frem og tjekke, om de steder, vi gerne vil prøve, kræver reservation. Ellers plejer vi at undersøge et par stedee, hvor vi gerne vil spise om aftenen, når vi holder siesta, og så går vi efter dem. Så kan det være, at vi falder over noget andet på vejen.

Edit: Efter en rædsom tur til Puerto Rico på Cran Canaria er vi blevet ret glade for Trip Advisor. Det styrer udenom de værste turistfælder.

Vi laver som regel også lige en Tripadvisor-research en af de første dage, så vi har en nogenlunde idé om, hvad der findes i nærheden og anbefales generelt. Der er også altid plads til impulsive indslag eller hurtig overlevelsesmad, hvis vi bare har brug for hurtig energi på farten.

Kan I ikke nøjes med 2-3 forslag i nærheden og så prioritere dem? Det er da møgærgerligt at blive skuffet over alt det, man ikke når, hvis destinationen byder på alt muligt andet godt :)


Det er over de seneste 45 år endnu ikke lykkedes mig at kontrollere mit planlægningsgen, det er mit største problem, jeg kender ikke til "nøjes" :genert:
Bare det at skulle skære steder fra at besøge på næste tur, for at holde os indenfor de feriedage vi har, har været som at skulle skære i sig selv :whine: :genert:
2
Do as I say! :whip:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Sof » 12. aug 2018, 14:53

Jeg kommer nogle gange til det der med at blive lidt skuffet over ikke-besøgte steder :genert:

Efter en ferie hvor det var umuligt at få bord et bestemt sted i løbet af ferien, hvor måske nævnte der liiidt for mange gange, så blev jeg pålagt at lave mere research. Det positive er helt sikkert at vi har spist nogle rigtig gode steder og fået så meget lækkert mad.

Laver både en del research på mad og attraktioner og deler begge dele op i “må/skal besøges” og “kunne være spændende,hvis det lige passer”. Steder hvor der skal bestilles bord i god tid, har jeg kun haft held med at bestille, har ellers fået nogle skeptiske kommentarer fra forskellige steder, omkring det at sætte et bestemt tidspunkt på et måltid, på en ferie, om 3 måneder, men det har fungeret så fint, synes jeg.

På denne her ferie er vi væk i halvanden uge, har 3 bordreservationer og 3 museer/steder vi skal hen, har nok derudover 10-12 restauranter og isbutikker jeg har læst godt om, så hvis vi er ude og en af dem er i nærheden når sulten melder sig, så vil jeg heller et af de steder end et tilfældigt(som også ku være godt, selvfølgelig, men der er relativt tætpakket med turistfælder her på øen :D )
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf ExCoastal » 14. aug 2018, 21:42

Så er Yosemite åben igen og der er godt styr på branden (langt om længe).

https://abc7news.com/travel/yosemite-re ... e/3955644/
2
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Myresluger » 14. aug 2018, 22:26

Jeg skal til Lissabon med nogle veninder i efteråret. Ingen af os kender byen - hvilke områder kan i anbefale at bo i? Gerne centralt og med mulighed for offentlig transport. Og ellers bare gode ideer til tre damer på tur ;)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 14. aug 2018, 22:36

Mavis skrev:Jeg skal på studeietur til Madrid om nogle uger med min klasse, og vi skal planlægge nogle forskellige steder at se. Nogle der har nogle helst ikke for dyre forslag?


Mange af de store museer har gratis adgang de sidste 2 timer af deres åbningstid, I kan tjekke deres hjemmesider og se reglerne og tiderne for de enkelte museer I kunne være interesserede i.

I Parque del Oeste er der i sydenden genopført et af de ægyptiske templer der blev reddet, da Aswan dæmningen blev opført. Spanien var med til at betale for redningen af Abu Simbel og anden vigtige fortidsminder der ellers ville være blevet oversvømmet, og som tak blev dette tempel pillet ned og sejlet til Spanien, og genopført her i Madrid.
Parken har også en utrolig flot rosenhave/labyrint tæt ved templet, men om årstiden passer med blomstring, ved jeg ikke, der skal I bruge en med grønnere fingre/viden end mig :genert:
Bag templet er der et udsigtspunkt hvor man kan se ud over meget af Madrid, bl.a. hele komplekset omkring kongeslottet, med arsenalet, katedralen osv. (kongeslottet er bl.a. et af de steder som har gratis adgang sent på dagen, så I kan jo starte med parken, og så bevæge jer ned til slottet senere).
Midtvejs mellem pladsen foran kongeslottet og teatret og Plaza Puerte del sol, ligger verdens bedste Chokolade Churros sted :savl: https://chocolateriasangines.com/

Madrids gamle hovedbanegård Atocha, ligger tæt på en af byens store parker, hvor også den botaniske have ligger, men som en slags afstikker, er hovedbanegårdens gamle forhal ombyttet til et tropehus/indepark, hvor der er gratis adgang for alle. Ret flot oplevelse. Og har man så mod på mere, kan man gå over i den rigtige botaniske have. Det er også her man finder det berømte Prado Museum (også et af dem med gratis sen adgang). Bag Prado ligger den store Retiro park, med bådsø, og krystal paladset, hvor der plejer at være gratis udstillinger, og masser af plads at boltre sig på.
0
Do as I say! :whip:
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lys » 15. aug 2018, 04:49

Wizzze skrev:
Mavis skrev:Jeg skal på studeietur til Madrid om nogle uger med min klasse, og vi skal planlægge nogle forskellige steder at se. Nogle der har nogle helst ikke for dyre forslag?


Mange af de store museer har gratis adgang de sidste 2 timer af deres åbningstid, I kan tjekke deres hjemmesider og se reglerne og tiderne for de enkelte museer I kunne være interesserede i.

I Parque del Oeste er der i sydenden genopført et af de ægyptiske templer der blev reddet, da Aswan dæmningen blev opført. Spanien var med til at betale for redningen af Abu Simbel og anden vigtige fortidsminder der ellers ville være blevet oversvømmet, og som tak blev dette tempel pillet ned og sejlet til Spanien, og genopført her i Madrid.
Parken har også en utrolig flot rosenhave/labyrint tæt ved templet, men om årstiden passer med blomstring, ved jeg ikke, der skal I bruge en med grønnere fingre/viden end mig :genert:
Bag templet er der et udsigtspunkt hvor man kan se ud over meget af Madrid, bl.a. hele komplekset omkring kongeslottet, med arsenalet, katedralen osv. (kongeslottet er bl.a. et af de steder som har gratis adgang sent på dagen, så I kan jo starte med parken, og så bevæge jer ned til slottet senere).
Midtvejs mellem pladsen foran kongeslottet og teatret og Plaza Puerte del sol, ligger verdens bedste Chokolade Churros sted :savl: https://chocolateriasangines.com/

Madrids gamle hovedbanegård Atocha, ligger tæt på en af byens store parker, hvor også den botaniske have ligger, men som en slags afstikker, er hovedbanegårdens gamle forhal ombyttet til et tropehus/indepark, hvor der er gratis adgang for alle. Ret flot oplevelse. Og har man så mod på mere, kan man gå over i den rigtige botaniske have. Det er også her man finder det berømte Prado Museum (også et af dem med gratis sen adgang). Bag Prado ligger den store Retiro park, med bådsø, og krystal paladset, hvor der plejer at være gratis udstillinger, og masser af plads at boltre sig på.


Fra templet kan man også gå videre langs floden og opleve den 10 km lange park Rio (eller er det floden, der hedder Rio??). Det er en fin gåtur og sjovt at se hvordan parken løbende ændrer sig og undervejs tilpasser sig stilen på gamle broer etc.

Tæt på den sydlige ende af parken kan man gå videre til Madrids gamle kødby, der er omdannet til kultursted med udstillinger mv. Det er meget sjovt at se, hvis man kender Kødbyen i Kbh.

2-timers tricket som Wizze nævner kan fx udnyttes til at se Picassos Guernica på Reina Sofia-museet.
1
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Muddi » 15. aug 2018, 15:30

Nogen der ved, om man tage offentlig transport over broerne i bugten i San Fransisco i stedet for at skulle hele vejen udenom?

Vi skal bo på hotel første nat, tæt på lufthavnen, og derfra, til Newark dagen efter, og hente vores autocamper.
0

Tilbage til "Rejser"