Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 08:38

De hyggelige og forventningsfulde ting i livet plejer at egne sig rigtig godt til sniksnaktråde, så hvad med en om rejser?

Skriv om rejseplanlægning, drømmeferier, praktiske tips, yndlingssteder i ind- og udland, osv. eller send en hilsen fra din ferie.
Ordet er frit, og det er destinationerne selvfølgelig også :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 08:42

Hvis nogen nåede at se, at jeg først oprettede tråden med overskriften "Den store ferie-sniksnaktråd", vil jeg lige sige, at jeg efter at have tænkt mig om fandt "rejse" mere bredt dækkende, da man jo ikke kun rejser i forbindelse med ferie, og derfor besluttede at kalde det en rejsetråd i stedet.
1
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mholle » 23. sep 2015, 14:21

Rigtig god ide, på lørdag skal jeg på fornøjelses/arbejdstur til London, en af mine veninder kommer derover i weekenden og nogle venner fra Australien er der også, har intet planlagt (altså ud over møder), men det skal nok blive en god tur.

Derefter står den på danmark og sommerhustur :klap:
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 23. sep 2015, 16:56

Vi har lige booket bil til vores USA tur i november.

Har endnu en gang booket en stor fed Jeep
Billede

Så må vi se om det lykkes at få en denne gang. Det er 3. gang vi har booket dette fabeldyr, men vi har endnu ikke set en :D
I stedet er vi endt med en Ford Explorer og en Suburban, sidstnævnte er mere bus end den er bil, men man sidder højt over alle andre på vejen, og den flyder godt.
Men det er altid spændende at booke bil i USA, for får man nu det man venter, eller står der noget helt andet i parkeringshuset når man kommer frem.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf ExCoastal » 23. sep 2015, 19:59

Wizzze skrev:Vi har lige booket bil til vores USA tur i november.

Har endnu en gang booket en stor fed Jeep
Billede

Så må vi se om det lykkes at få en denne gang. Det er 3. gang vi har booket dette fabeldyr, men vi har endnu ikke set en :D
I stedet er vi endt med en Ford Explorer og en Suburban, sidstnævnte er mere bus end den er bil, men man sidder højt over alle andre på vejen, og den flyder godt.
Men det er altid spændende at booke bil i USA, for får man nu det man venter, eller står der noget helt andet i parkeringshuset når man kommer frem.


Det har jeg prøvet mange gange. Man finder en bil, som passer perfekt, og så får man noget andet. Det er ikke for ingenting, at de skriver f. eks. "Jeep Cherokee or similar".

Der er så mange, der er blevet skuffede. De tror, at nu skal vi ud og køre i Ford Mustang, og får de så endelig en Mustang, så er det en V6er.

Hvis man vil betale for det, så kan man godt finde en rigtig amerikansk muscle car. Hertz har f.eks. deres Adrenaline Collection, hvor man er garanteret en Mustang GT eller en Camaro SS. Prisen er så også derefter.
0
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mholle » 23. sep 2015, 20:27

Wizzze hvor skal I hen denne gang?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2015, 20:30

Hov, @Cirkus, jeg glemte jo helt at spørge til din rejse! Hvor skal du bo denne gang?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 23. sep 2015, 20:47

Mholle skrev:Wizzze hvor skal I hen denne gang?


Vi skal på en lille tur og besøge USAs hovedstæder, så skal vi derud hvor elektricitet er et skældsord, guffe chokolade, spise noget kalkun, overleve en sort fredag, og opleve noget smuk natur.



1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 20:53

Rapfisk skrev:Hov, @Cirkus, jeg glemte jo helt at spørge til din rejse! Hvor skal du bo denne gang?


Nærmest samme sted som sidst, dog et andet hotel :)
http://www.hotelzuhauseberlin.de/

Jeg synes selv, at det ser rigtig godt ud, og så ligger det tæt ved Nollendorfplatz; et kvarter jeg godt kan lide.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 21:05

Ja, jeg skal altså til Berlin i slutningen af oktober :)

Mit rejseår 2015 har i høj grad været præget af min mors sygdom sådan at forstå, at en fælles udlandstur samt vores årlige sommerhustur, der altid gør det ud for min sommerferie, har været aflyst. I april tog jeg derfor fire dage til Berlin for at komme lidt ud og se noget andet end København - og nu gentager jeg succesen. Jeg kan ikke huske, om det er 9. eller 10, gang, jeg besøger Berlin, så det er en by, jeg kender godt, og det er bestemt en af årsagerne til, at jeg har valgt at tage derned igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen(-igen). Jeg orker ganske enkelt ikke at skulle sætte mig ind i noget nyt, sådan fra bunden. Jeg vil bare lidt væk og samtidig kunne slappe helt af.
Og så har Berlin endnu engang vist sig fra sin rørende billige side. 700 kr. for flybilletter t/rt inkl. rejse- og afbestillingsforsikring og tre nætter på hotel for 1000 kr. I april havde jeg fire nætter, men den sidste var faktisk overflødig, da jeg alligevel måtte tidligt i seng den sidste aften og sov halvdårligt af frygt for ikke at komme op til tiden. Nu tager jeg i stedet hjem 22.30 den sidste dag. Og tager morgenflyet ud.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 23. sep 2015, 21:20

DetSorteCirkus skrev:Ja, jeg skal altså til Berlin i slutningen af oktober :)

Mit rejseår 2015 har i høj grad været præget af min mors sygdom sådan at forstå, at en fælles udlandstur samt vores årlige sommerhustur, der altid gør det ud for min sommerferie, har været aflyst. I april tog jeg fire dage til Berlin for at komme lidt ud og se noget andet end København - og nu gentager jeg succesen. Jeg kan ikke huske, om det er 9. eller 10, gang, jeg besøger Berlin, så det er en by, jeg kender godt, og det er bestemt en af årsagerne til, at jeg har valgt at tage derned igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen(-igen). Jeg orker ganske enkelt ikke at skulle sætte mig ind i noget nyt, sådan fra bunden. Jeg vil bare lidt ud og samtidig kunne slappe helt af.
Og så har Berlin endnu engang vist sig fra sin rørende billige side. 700 kr. for flybilletter t/rt inkl. rejse- og afbestillingsforsikring og tre nætter på hotel for 1000 kr. Sidst havde jeg fire nætter, men den sidste var faktisk overflødig, da jeg alligevel måtte tidligt i seng den sidste aften og sov halvdårligt af frygt for ikke at komme op til tiden. Nu tager jeg i stedet hjem 22.30 den sidste dag. Og tager morgenflyet ud.


Sådan plejer vi også at gøre ved ved weekend ture. Udnytte al tiden. Nogen gange flyver vi om aftenen efter arbejde, hvis det betyder billigere billet, og det ikke er en af de dyre hotelbyer.
Vi skulle have været på weekend til Budapest her i starten af September, men det faldt desværre sammen med hele flygtningekaoset i Ungarn, så vi blev hjemme og var i sommerhus i stedet, men nu trænger vi virkelig til at komme ud.
Berlin, eller Hamborg er virkelig dejlige/spændende byer, som man skulle være meget bedre til at udnytte i weekender, og andre korte ture, bare det at komme ud :lun:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 21:39

Wizzze skrev:Sådan plejer vi også at gøre ved ved weekend ture. Udnytte al tiden. Nogen gange flyver vi om aftenen efter arbejde, hvis det betyder billigere billet, og det ikke er en af de dyre hotelbyer.
Vi skulle have været på weekend til Budapest her i starten af September, men det faldt desværre sammen med hele flygtningekaoset i Ungarn, så vi blev hjemme og var i sommerhus i stedet, men nu trænger vi virkelig til at komme ud.
Berlin, eller Hamborg er virkelig dejlige/spændende byer, som man skulle være meget bedre til at udnytte i weekender, og andre korte ture, bare det at komme ud :lun:


Vi skulle også have været til Budapest i foråret :mellow: Den by er åbenbart doomed i år.
Jeg mindes ikke, at banegården lå i centrum af byen. Jeg så den i hvert fald ikke. Uanset hvad kan jeg nu godt forstå, at I ikke havde lyst til at tage derned i startseptember. Personligt har min begejstring for Ungarn som rejsemål fået sig nogle gevaldige ridser her på det sidste, hvilket nok ikke er retfærdigt overfor den menige befolkning.

I mange år tog jeg relativt ofte på smuttur til Århus, hvor jeg havde gratis husly hos en veninde. Hun er nu flyttet, og når der både skal investeres i transport og hotel, kan byen slet ikke konkurrere med Berlin.

Jeg sparer 350 kr. ved at nøjes med tre nætter og lagt sammen med de penge, jeg har "tjent" ved at købe en flybillet kun med håndbagage, giver det 550 kr. ekstra at fornøje sig med, hvilket er en pæn slat i mit beskedne rejsebudget :dance:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. sep 2015, 22:00

Nu vi taler Berlin, kan jeg varmt anbefale Sammlung Boros (Reinhardtstrasse 20).
Det er en bunker, der idag bruges som udstillingssted for udvalgte værker fra reklamemanden Christian Boros´ private kunstsamling.
Der bliver kurateret hvert andet år, så udstillingen skifter i 2016. Mener jeg.
Man skal booke en billet til en af de mange daglige rundvisninerg i god tid, for der er rift om pladserne, og det er den eneste måde, man kan besøge bunkeren på. Guiden fortæller både om kunsten og om bunkerens omskiftelige historie fra 2. verdenskrig til nu, så der er lidt for enhver smag.
Besøget står stadig som et højdepunkt fra min april-tur.



Et par huse fra Sammlung Boros i nummer 8 ligger i øvrigt det lille frokost- og kaffe/kagested Fresh Bäckerei, hvor man kan få lækre og mættende retter for 5-6 euro. Jeg fik en yderst velsmagende græsk salat med grillet haloumi og aubergine :savl:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 25. sep 2015, 13:06

Jeg har nu i 1½ år sparet op til den helt store fødselsdagsgave til mig selv, når jeg fylder 40 til februar: 3 ugers drømmeferie i New Zealand sammen med min søster (af forskellige grunde betaler jeg også for hende, så det er lige dobbelt op på opsparing).

Jeg besluttede i forbindelse med min 38 års fødselsdag, at "The Big Four O" skulle være en anledning til at udleve en af drømmene på min rejse top-3: Australien, den amerikanske vestkyst (storbyer, nationalparker osv.) eller New Zealand. Og jeg ville være væk på min fødselsdag d. 21. februar, og så blev det vejr/klima de pågældende steder, der afgjorde, at det skulle være New Zealand. Australien er simpelthen for varmt (jeg har det bedst med temperaturer under 25°) og i USA var det for koldt - eller forstået på den måde, at nogle af nationalparkerne kunne være delvist lukket pga. sne, ellers ville temperaturerne ikke genere mig. Min søster ville heldigvis også gerne se NZ, og da hun så fandt ud af, at de har små, blå pingviner dernede, var hun for alvor solgt.

Vi har booket fly, bil og hoteller på forhånd - det gjorde vi allerede i april. Med henvisning til de øvrige indlæg om lejebiler bliver det så spændende at se, hvad vi får, vi har bestilt i kategorien Ford Focus eller tilsvarende. Det vigtigste for os er nu også bare, at den har automatgear (har ikke finmotorik i venstre hånd til at skifte gear) og aircondition. Så nu mangler så bare den store opgave at udvælge de ting, vi skal opleve. Det bliver mere et spørgsmål om fravalg end tilvalg, for hvis vi skulle nå alt det, jeg gerne ville, skulle vi være væk i 3 måneder og ikke sølle 3 uger. Men jeg glæder mig helt sindssygt.

Derfor har jeg også holdt lidt igen med udlandsrejser de sidste par år - altså bortset fra, at jeg var på en halvdyr ferie på Island denne sommer. Det var egentlig ikke planen, men da en kollega og jeg først kom til at snakke om det for alvor, havde vi heller ikke lyst til at vente 1-2 år endnu. Så det skulle der være plads til i budgettet. Og det var da også en helt fantastisk tur, jeg er lidt småforelsket i Vulkanøen og kunne bestemt godt finde på at komme igen.

Ellers er jeg efterhånden ved at have arbejdet mig igennem nogle voldsomme London-abstinenser, som dog blusser op, hver gang folk omkring mig tager derover. Det er nemlig snart 4 år siden, jeg var der sidst. Jeg har været der 7 gange efterhånden, men jeg er slet ikke færdig. Jeg har det nok lidt som DetSorteCirkus, at det er rart at komme ud og opleve noget nyt, som samtidig er lidt velkendt, så man ikke skal til at sætte sig ind i alt påny. Jeg har godt nok ikke boet på det samme hotel 2 gange, og de har også ligget i forskellige områder. Men man ved ligesom, hvor tingene ligger i forhold til hinanden, og man ved, hvordan Tube'n virker osv. Fordi jeg har været der så mange gange, er der også ved at være visse traditioner, som især knytter sig til mad. :D
Men det skal altså vente til efter NZ-turen. Basta. Blev der sagt.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 754
Likede indlæg: 12359

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Joe » 27. sep 2015, 20:19

Hvor længe skal man trække den, for at få en billig afbudsrejse? Jeg vil gerne til Syden i anden uge af november, og jeg synes ikke helt priserne for alvor er billige endnu.
0

Tilbage til "Rejser"