Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 255
Likede indlæg: 9259

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 14. okt 2017, 18:05

.
Senest rettet af paint 14. okt 2017, 23:15, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Lys
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2129

Indlægaf Lys » 14. okt 2017, 18:18

Muddi skrev:
Lys skrev:
Muddi skrev:Nogen der kan anbefale en god café i København? Sådan en hvor man kan sidde godt, og tilbringe lidt tid efter indtagelsen af det msm nu skal spise/drikke? :)

Selvom den er kæmpestor og ret dyr, vil jeg anbefale Cafe Norden på Strøget. Gå ovenpå og tag en vinduesplads - det er superhyggeligt at sidde i de bløde puder og sludre efter maden Og kigge ud på folk. Selvom man kun er to, må man godt tage et firepersonersbord, så begge kan sidde i vinduet.

Må man også tage et firemandsbord, selvom man bare er sig selv? :genert: Det lyder ellers superhyggeligt, at sidde i vinduet og se på mennesker, og en dejlig aleneaktivitet :)

Det må man nok godt, men der er også tomandsborde langs vinduerne :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2220
Likede indlæg: 13280

Indlægaf Wizzze » 14. okt 2017, 20:32

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:TAG

Du skrev på et tidspunkt i grønt, at du gerne gav tips til Wien.
Det tilbud vil jeg meget gerne benytte mig af :blomst:
Jeg har rimelig godt styr på de store, kendte steder og besøgte mange af dem, da jeg var i Wien i 2011.

Hvad slags tips er du efter, mad, oplevelser, museer?

I 2011 nåede jeg på fem dage Schönbrunn, Den Spanske Rideskole (morgentræning og rundvisning), Kunsthistorisches Museum, Schloss Belvedere, skatkammeret, Secession-bygningen, Stadtpark, koncert i Johann Strauss' gamle koncertsal, Café Sacher og Naschmarkt, så denne gang kunne jeg egentlig godt tænke mig at fordybe mig mere i selve byen i stedet for som en anden Isbjørnen Osvald at springe fra isflage til isflage, altså fra den ene seværdighed til den anden.
Helt uvant for mig har jeg 2-3 dage, som jeg ikke har planlagt endnu :nerve:

Så ja, jeg er vel ude efter tips til alt andet end de store, kendte seværdigheder, som jeg kender godt i forvejen :D

Nu du har været på Sacher, så jeg vil anbefale dig at starte en af dine dage rundt om hjørnet på Cafe Mozart til morgenmad. Cafe Mozart er en af de store gamle wienercafeer, men de er flugt med tiden (øko morgenmad fra 75,-).
Cafe Mozart ligger på Albertina platz bag Operaen, og overfor Albertinamuseet, hvor jeg vil anbefale du går over efter morgenmaden. Albertina ligger forhøjet over resten af pladsen, men inden du bevæger dig derop (der er både rulletrappe og elevator) så vil jeg anbefale dig, at gå lidt længere ned af pladsen, ved siden af det store turist bureau, ligger en lille slik- & chokoladeforretning Anzinger, hvor jeg personligt godt kan bruge timer :genert: Men mere normale mennesker også vil få et par oplevelser, de laver alle wienerspecialiteterne og har masser af andet godt :savl:

Når du har forsynet dig, så begiv dig op i højderne. Fra pladsen foran Albertina er der en flot udsigt over Operaen og de omkringliggende gamle palæer og slotte, og slotshaven. Albertina er det yderste led af Hofburg komplekset, og lidt et sjovt sted. Det er en blanding af nyt og gammelt. Selve bygningen er et flot 1700-tals palads, men kunsten er Picasso og tilsvarende moderne, dog er de besøgende udstillinger ofte rigtig gamle, Bruegel, Dürer, de store italienske mestre mm. http://.albertina.at/en

Albertina ligger som sagt også ud til slotshaven, og her finder man Hofburgs sommerfugle- og tropehus. Flot bygning med interessant indhold og godt til en regnvejrspause, eller bare lidt fred og ro, da det ikke er så overrendt som resten af Hofburg komplekset, fordi det ligger lidt gemt. http://www.schmetterlinghaus.at/en/

Du kender resten af Hofburg, så jeg vil hellere foreslå dig at følge augustinerstrasse fra Albertina ned langs rideskolen og de gamle adelspalæer til Michaelpladsen foran Hofburg (den med alle hestevognene). Herfra går Kohlmarkt ned til Graben, det store centrale torv og shoppemekka i Wien. Men i første omgang vil jeg kun sende dig kort ned af Kohlmarkt, hvor du til venstre vil finde den berømte konditor Demel.
Demel er den anden part i den store krig om Sacher tærten, nemlig hvem som laver den "rigtige" sacher torte, en krig som i stor grad handler om hvor i kagen at marmeladen hører til, og så selvfølgelig hvem der opfandt og hvem som ejer ideen. Lige når man kommer ind i cafeen, er det mest butik. Men fortsæt lige frem mod den lille dør på bagcæggen, lidt til højre, så kommer du ud og kan se bagerne arbejde, og der er plads til at sidde og nyde deres arbejde og frembringelser, og selvfølgelig en af de mange kaffefrembringelser som også hører til Wiens cafekultur. Du har været på Sachers, prøv nu Demels, og beslut så hvilken der er den "rigtige" http://www.demel.at/frames/index_wien_kaffeehaus.htm

Fra Demels gå op til Michaelpladsen igen, og gå i stedet ned af Herrengasse. Ca. halvvejs nede af gaden kommer du til Cafe Central, endnu en af de store gamle wienercafeer. Hvis der er plads til noget efter Demels, så gå ind (der kan godt være lidt kø), ellers gem til senere, de laver også god mad udover kager. https://www.cafecentral.wien/en/
Fra Cafe Central gå lidt videre af Herrengasse, og så kommer du til Ferstel Passage. Flot shoppearkade i gammelt palæ. Lige når du kommer ind, vil du se en flot fontæne. Gå helt tæt til fontænen og kig op :love: Fra fontænen er der også ruder, så man kan se ind til resten af det flotte Ferstel palæ. Følg passagen til den anden side, og husk ikke kun at kigge på butiksruder, kig også op for den fulde oplevelse. Sidst i passagen finder du en lækker chokoladebutik, kan især anbefale deres stykker med citronfyld og så chokoladerne med pistacienødder, men der er også meget andet godt :savl:
Når du kommer ud af Ferstel passagen, står du på Freyung, en af Wiens helt gamle pladser. Langs kirken er der hver fredag/lørdag frugt- og grøntmarked med lokale producenter, og omkring højtiderne er der jule- eller påskemarked her. Hvis du går lidt til venstre op foran kirkens hovedindgang, og vender dig om, så vil du se over på Kinsky palæet, et af de flotteste af slagsen i Wien, og som regel er porten åben, og du kan gå ind og se dig om. Palæerne i Wien er som regel private og lukkede for offentligheden. Men Kinsky bliver brugt til af et auktionshus og som festlokale, og er derfor som regel til at komme ind og se. Indenfor vil du finde et af Europas flotteste trappepartier.
Billede

Gå ned langs Kinskypalæet ad Teinfaltstrasse og drej så op ad Schreyvogelstrasse, her går det pludseligt opad, det er noget af resterne af Wiens murer og volde, her Mölker bastionen, nu bebygget. Og det er værd at bemærke for en af bygningerne er Schuberts Restaurant, en af Weins bedre http://www.restaurant-schubert.at/en/home/
Fortsætter man ligeud på den høje del af gaden så kommer man til Beethovens hus i Wien. Her skrev han flere af sine værker, incl. den berømte 5.symfoni, spændende lille besøg http://www.wienmuseum.at/en/locations/b ... ihaus.html

Tag stien ned foran Beethovens hus, for at komme ned på pladsen foran. Her står et monument over en af Wiens tidligere borgmestre, som var med til at redde byen fra tyrkerne i 1683, bl.a. ved at bygge de volde og bastioner du lige er kommet ned fra. Pladsen ligger også lige overfor Wiens universitet, men mere om det senere, mere vigtig er det at Wiens bedste billige restaurant også ligger på hjørnet ud til pladsen http://www.holunderstrauch.at/

Gå til højre fra pladsen op til Schottentor og den grønne park her. Parken er en mindepark for Freud, men mere interessant er den store kirke bag parken. Votivkirche ligner meget den store Stepansdom i indre by, men er bare en nyere "kopi". Men indmaden er ældre, bl.a. er der et lille museum højt over alteret, der indeholder en af de berømte Antwerpen altertavler fra omkring år 1500.
http://www.votivkirche.at/_museum.htm

Næsten alle de store bygninger i området bag kirken, er en del af Wiens universitet, og omgiver flotte universitetshaver, som man ikke lige kan komme ind til uden at være del af universitetet. Men heldigvis er den største og flotteste åben udefra. Du kommer til den, ved at gå til højre når du kommer ud af kirken, så kommer du til universitätsstrasse, som du følger til den bliver Alser strasse. Gå lidt ned af Alser strasse så komme du til en åben port, lige før du kommer til porten, ligger der en lille kirke med 2 tårne på den anden side af vejen, så det skulle være let at finde. Når du går ind ad porten kommer du til universitetshaven. Der plejer at være fyldt af små stader der sælger mad og drikke til de studerende, og der er grønne områder, springvand, og hyggekroge. Op til højtiderne er der også markeder her.

Når du kommer ud af universitetshaven, så kryds over gaden og gå ned ad Wickenburggasse, forbi alt det moderne byggeri til du kommer til Florianigasse, her ligger en af byens bedste italiense restauranter, til når man er blevet træt af Schnitzel eller taffelspitz ;-) http://ristorantepizzeriascarabocchio.s ... ellung.at/
Gå til højre efter pizzariaet, så kommer du ud lige bag ved rådhuset. Hvis det ikke er for sent, kan du gå gennem rådhuset ud til rådhuspladsen foran. Selve gården inde i rådhuset er virkelig flot. Som flere af de gamle rådhuse i det germanske kulturområde, har dette rådhus også en rådhuskælder med servering, og det er god mad og drikke de byder på, og flotte hvælvinger. På selve rådhuspladsen er der ofte events, boder, markeder, koncerter osv.
Fra Rådhuspladsen kan du krydse over i volkeparken bag Hofburg, og så er du på kendt område igen, eller du kan gå forbi parlamentet og så kommer du til det naturhistoriske museum og alle de mange andre museer omkring museumspladsen, og så er du også hvor du har været før.
Jeg tror ikke du kan nå det hele på en dag, men du kan dele op og tage de elementer der tiltaler.

Andre interessante steder:
Am Hof, med nok verdens flotteste brandstation (tæt på Freyung, gå til højre efter Kinsky istedet for venstre) Fra Am hof kan man også finde ned til http://bierhof.at/bierhof-home.html via en tynd passage ned ad lidt stejle strapper, så åbner passagen op til en hyggelig lille krog, med borde og hyggelig servering. Rigtig godt mørkt øl og kalve Wienerschnitzler.

Hoher Markt, med Wiens romerske museum http://www.wienmuseum.at/en/locations/roemermuseum.html hvor man kan komme ned i Wiens fortid som romersk garnision. Her lå også wiens ældste marked gennem middelalderen, hvor tekstiler blev handlet, og byens første offentlige brønd var også her, nu i en noget mere elegant version end originalen.
Fra Hoher markt går judengasse til synagogen(og simon Wiesenthalcenteret) og Ruprechtkirken. Dette er den ældste del af Wien, desværre er der ikke meget af middelalderbyen tilbage, men kirken er der da stadig, fra omkring år1200.
Fra Synagogen kan man følge Fleischmarkt ned til http://www.griechenbeisl.at/page.asp/lang%3Den/24.htm byens ældste restaurant/gæstgiveri, hvor de alle har været over årene, Mozart, Beethoven, Schubert, Strauss, Freud, Einstein osv. osv.
Eller fra Fleischmarkt kan man tage Köllnerhofgasse til passagen mellen Bäckerstrasse og Wollzeile hvor man finder https://www.figlmueller.at/en/ og byens bedste schnitzel af gris, og trods berømmelsen, faktisk ret billig. FraWollzeile leder endnu en passage lige ud til bagsiden af Stephansdom, hvis man også vil besøge den. Også virkelig flot.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1015
Likede indlæg: 17970

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. okt 2017, 22:33

:love:
Tusind tak for alle de gode tips!
Det var netop sådan noget, jeg var på udkig efter, da mine ferier har det med at blive spise morgenmad - besøge kæmpe museum/slot/anden seværdighed - vende kvæstet hjem til hotellet om aftenen. Jeg kan mærke, at jeg har lyst til at få set noget mere by og undervejs kigge ind små, spændende steder. Jeg krydser fingre for, at der er adgang til Kinsky-palæet. Trapper som den på billedet er lige mig.

Enkelte af de nævnte anbefalinger var allerede plottet ind på mit google-kort, og resten er blevet tilføjet. Så må vi se, hvor meget jeg når. Der tegner sig nogle mønstre kvartermæssigt.

Jeg kommer til at have 2½ dag i selve Wien (+ 1 på Schönbrunn og 1 i Bratislava), og dem vil jeg prøve at bruge på flere mindre ting i stedet for få store. Jeg kan se, at Albertina har en Raphael-særudstilling, og den bliver jeg nødt til at opleve, men så kan jeg jo gemme resten til en anden gang. Jeg bor næsten ved siden af Votivkirche, så jeg skal have klemt det alter ind et sted i programmet. Også selvom det lille museum kun har åbent to timer om dagen.
Jeg planlægger at vende tilbage til Schloss Belvedere, som jeg også besøgte i 2011. Jeg var dengang ikke opmærksom på deres samling af Egon Schiele-malerier, så det skal der rådes bod på nu, ligesom jeg vil gå en tur i parken.
Jeg er blevet lidt i tvivl, om det er en god ide at dedikere en hel dag til Schönbrunn, når der nu er så meget fint i centrum, men dels har jeg jo allerede investeret i den store billet, dels plejer det at fungere rigtig godt for mig at have en hel dag med god plads i grønne omgivelser. Det er derfor, jeg nu tre gange har været på Påfugleøen udenfor Berlin, og på Kalmar-turen havde en dag på Øland. Jeg kan mærke effekten af disse udflugter i lang tid, og det er generelt vigtigt, at jeg husker at få slappet ordentligt af på mine ferier. Det er jeg ikke så god til.

Også mange tak for tips til spisesteder og caféer! Der var en del imellem, som var nye for mig.
1
I know when that hotline bling
That can only mean one thing
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 16. okt 2017, 08:21

DetSorteCirkus skrev::love:
Tusind tak for alle de gode tips!
Det var netop sådan noget, jeg var på udkig efter, da mine ferier har det med at blive spise morgenmad - besøge kæmpe museum/slot/anden seværdighed - vende kvæstet hjem til hotellet om aftenen. Jeg kan mærke, at jeg har lyst til at få set noget mere by og undervejs kigge ind små, spændende steder. Jeg krydser fingre for, at der er adgang til Kinsky-palæet. Trapper som den på billedet er lige mig.

Enkelte af de nævnte anbefalinger var allerede plottet ind på mit google-kort, og resten er blevet tilføjet. Så må vi se, hvor meget jeg når. Der tegner sig nogle mønstre kvartermæssigt.

Jeg kommer til at have 2½ dag i selve Wien (+ 1 på Schönbrunn og 1 i Bratislava), og dem vil jeg prøve at bruge på flere mindre ting i stedet for få store. Jeg kan se, at Albertina har en Raphael-særudstilling, og den bliver jeg nødt til at opleve, men så kan jeg jo gemme resten til en anden gang. Jeg bor næsten ved siden af Votivkirche, så jeg skal have klemt det alter ind et sted i programmet. Også selvom det lille museum kun har åbent to timer om dagen.
Jeg planlægger at vende tilbage til Schloss Belvedere, som jeg også besøgte i 2011. Jeg var dengang ikke opmærksom på deres samling af Egon Schiele-malerier, så det skal der rådes bod på nu, ligesom jeg vil gå en tur i parken.
Jeg er blevet lidt i tvivl, om det er en god ide at dedikere en hel dag til Schönbrunn, når der nu er så meget fint i centrum, men dels har jeg jo allerede investeret i den store billet, dels plejer det at fungere rigtig godt for mig at have en hel dag med god plads i grønne omgivelser. Det er derfor, jeg nu tre gange har været på Påfugleøen udenfor Berlin, og på Kalmar-turen havde en dag på Øland. Jeg kan mærke effekten af disse udflugter i lang tid, og det er generelt vigtigt, at jeg husker at få slappet ordentligt af på mine ferier. Det er jeg ikke så god til.

Også mange tak for tips til spisesteder og caféer! Der var en del imellem, som var nye for mig.

Jeg vil også mene at man skal bruge en hel dag på Schönbrunn, og kom tidligt, helst før alle busserne kommer og læsser deres horder af kinesere af. Og så synes jeg man skal bruge mindst lige så lang tid på parken (incl. zoo og tropehusene) som på slottets fine sale.

I forbindelse med dit Belvederebesøg, må jeg så anbefale at gå ned gennem parken til det nedre Belvedere og efter det, så gå videre til det store springvand på Schwarzenbergplatz, derfra er det kun en kort tur forbi den flotte franske ambassade ad Brucknerstrasse til Wiens by museum på Karlplatz http://www.wienmuseum.at/en/locations/w ... platz.html her har de nemlig også flotte Klimt og Schiele værker, og man får et godt indblik i Wiens udvikling.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1015
Likede indlæg: 17970

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. okt 2017, 08:52

Så er de to første dage i Wien gået. og jeg synes, at jeg allerede har oplevet en masse.
Mit hotelværelse er lille og hyggeligt, som jeg foretrækker det, når jeg rejse alene, jeg har eget bad, selvom jeg ikke bestilte, endsige betalte for det, og beliggenheden er en meget positiv overraskelse.

I mandags efter ankomst og indtjekning prøvede jeg noget helt nyt for mit vedkommende, nemlig at gå ud i byen uden de store planer. Jeg havde en intention om at finde ned til Stephansplatz, men det var også omtrent det. Allerede få hundrede meter fra hotellet fik jeg den første uventede oplevelse i form af en åben dør ind til noget på gang mørkt, gyldent og lysende. Det viste sig at være en lille, betagende smuk græsk-ortodoks kirke.
Når jeg nu alligevel var der, gik jeg indenfor og kiggede i Stephansdom. Det var fint nok - og dejligt at se en turistattraktion blive brugt af lokale -, men jeg bliver aldrig rigtig fan af den kirkes interiør. Udenpå er den til gengæld flot.
Jeg fortsatte ad Graben, en af Wiens mest kendte shoppegader, i retning mod Hofburg. På vejen kom jeg forbi konditoriet Demels, hvor der helt ærligt var så klemt med plads og præget af fortravlede ansatte, at jeg hverken fik lyst til at købe noget, stå i kø til en plads i caféen eller vende tilbage. Det kan også blive for meget samlebånd. I stedet gik jeg ned ad Herrengasse og kom på den måde hen til det lille "baggårdstorv", som Wizzze nævnte i sit indlæg. Det var et anderledes roligt og hyggeligt sted, og jeg genkendte navnet "Bierhof". Så der spiste jeg en lækker toretters frokost med god østrigsk øl til for omkring 10 euro. På deres hjemmeside kan jeg nu se, at jeg fik: "Kraeftige Rindsuppe mit Leberknoedel & Champignon-Schnitzel vom Schweinekarree dazu Duftreis". De kører med et frokosttilbud med to retter for 7.10 euro mellem 11.30 og 14.30.
Jeg var også lige forbi Café Central, men der var kø, og det gider jeg ikke bruge tid på. Så hellere prøve at komme forbi på et knap så populært tidspunkt.

Efter frokosten flanerede jeg rundt i kvarteret omkring Freyung, hvor jeg gik i gennem den meget flotte Ferstel Passage og også fik sneget mig ind i Palais Daun-Kinsky ved at tage en auktionsbrochure under armen lege, at jeg skulle op og bese antikviteterne. Jeg fik set en smukt ornamenteret trappe, men jeg tror desværre ikke, at det var den, Wizzze viste, for der var ingen dekorationer i loftet. Nå, men flot var det i hvert fald, og jeg fik i den grad loftmalerier for alle pengene, da jeg tog en bus tilbage til Stephansplatz (for at spare på bentøjet) og efter en lille hurtig is-snack i automatiseret McDonald's gik ned til Prinz Eugen's Winterpalais. Stedet må være blevet renoveret for nyligt, for det fremstod virkelig i al sin glans med krummelurer, guldbelagte paneler og karme, enorme lysekroner og lige så store vægmalerier og det pynteligste basunengle-tapet. Rummene er mindre end dem på Schönbrunn, og der er i sagens natur færre af dem, men faktisk virker palæets indre mere storslået end de fleste af salene på det kæmpe slot. Hvilket ikke er en måde at tale Schönbrunn ned på. Vinterpaladset er åbenbart blot i en liga for sig, når det gælder interiør og vil, er jeg sikker på, i modsætning til mange andre mindre seværdigheder, kunne begejstre bredt og ikke kun særligt interesserede. Som de sagde i den gamle bind-reklame "Prøv det. Prøv det."

Ovenpå alle dagens oplevelser købte jeg mad med på hotellet og gik tidligt i seng.

I går var jeg hele dagen på Schönbrunn og fik foruden slottet, der altid er et besøg værd og nemt at overskue takket være en gennemtænkt rute og rigtig god og klar formidling (audio guides), gået tur i parken, kigget indenfor i kronprinsens private have, faret vild i en labyrint (det tog mig 45 min. og lidt snyd at finde centrum) og beundret Wiens skyline fra toppen af Gloriette, hvor jeg i øvrigt spiste en lækker frokost, selvfølgelig med apfelstrudel til dessert.
Tilbage i centrum blev det til hurtig, men lækker vietnamesisk mad og så tilbage på hotellet.

Og nu er jeg på vej ned til Hofburg-komplekset med Albertina som primært mål.
4
I know when that hotline bling
That can only mean one thing
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 167
Likede indlæg: 1551

Indlægaf Little_Woman » 18. okt 2017, 09:13

Jeg er på Karpathos, en lille græsk ø tæt på Kreta og Rhodos. Det er allersidste uge af sæsonen, her er ikke mange turister (som i: jeg ligger næsten alene på stranden ved den største by) og en del ting er lukket ned for sæsonen. Der er dog rigeligt åbne restauranter, butikker og halløj til mig. Jeg bor i en lille lejlighed, så jeg leger jeg er i sommerhus og spiser morgenmad på terrassen. Jeg forestiller mig lidt det er som at være på Bornholm som turist udenfor sæsonen; man kan se der normalt er mega meget leben, men gearet er bare et andet.

Men vejret :lun: 23-25 grader, let brise og skyfri himmel. Varmt, på en måde en bleg dansker kan holde ud, uden at svede bort. En trøje om aftenen er alt man behøver af overtøj.

Og her er RO! Om aftenen og natten er alt jeg kan høre bølgebrus og nu hvor jeg ligger på stranden er det de podcasts jeg afspiller. Ingen larmende musik, strandsælgere, trafik; bare ro.

Bevæbnet med bøger, badetøj, podcasts og egne tanker, mangler jeg intet i den her uge :lun:
10
Nu med fugl
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 151
Likede indlæg: 1617

Indlægaf flicka » 18. okt 2017, 15:32

Jeg har booket flybilletter og de første overnatninger på Airbnb nu - nu tæller jeg bare ned. 4 mdr. og 1 uge endnu. Åhr! :dåne:

Vi skal på bryllupsrejse og tager til Malaysia, inkl. Perhentian Islands og Borneo. Og et smut forbi Bruxelles på vejen hjem. 4 uger på farten. Det bliver SÅ godt!
4
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Kruspersille
Kort karma: 4
Likede indlæg: 67

Indlægaf Kruspersille » 20. okt 2017, 09:14

Vi skal til Australien i julen, men hvornår er det godt at købe flybilletter? Skal vi skynde os, eller kan vi godt have is i maven lidt endnu? Jeg synes, man plejer at sige, at det er bedst at vente til seks uger før, men jeg ved ikke om, vi tør vente så længe. Der kommer kun rejser frem over Kina (kinesiske flyselskaber), men der plejer da også at være andre asiatiske (arabiske) selskaber, der har rejser til Australien, synes jeg :gruble:
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 20. okt 2017, 09:23

Kruspersille skrev:Vi skal til Australien i julen, men hvornår er det godt at købe flybilletter? Skal vi skynde os, eller kan vi godt have is i maven lidt endnu? Jeg synes, man plejer at sige, at det er bedst at vente til seks uger før, men jeg ved ikke om, vi tør vente så længe. Der kommer kun rejser frem over Kina (kinesiske flyselskaber), men der plejer da også at være andre asiatiske (arabiske) selskaber, der har rejser til Australien, synes jeg :gruble:

Et hurtigt tjek viser at Emirates/Quantas er hurtigst/billigst fra CPH til Sydney, men Thai og Singapore Airlines har også billetter.
2
Brugeravatar
Kruspersille
Kort karma: 4
Likede indlæg: 67

Indlægaf Kruspersille » 20. okt 2017, 09:27

Wizzze skrev:
Kruspersille skrev:Vi skal til Australien i julen, men hvornår er det godt at købe flybilletter? Skal vi skynde os, eller kan vi godt have is i maven lidt endnu? Jeg synes, man plejer at sige, at det er bedst at vente til seks uger før, men jeg ved ikke om, vi tør vente så længe. Der kommer kun rejser frem over Kina (kinesiske flyselskaber), men der plejer da også at være andre asiatiske (arabiske) selskaber, der har rejser til Australien, synes jeg :gruble:

Et hurtigt tjek viser at Emirates/Quantas er hurtigst/billigst fra CPH til Sydney, men Thai og Singapore Airlines har også billetter.

Hvor tjekker du det henne? Jeg har søgt på Momondo, men kan det betale sig at tjekke flyselskabernes egne sider? Det synes jeg nemlig ikke, det plejer at kunne.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 20. okt 2017, 09:32

prøv google flights, men Momondo viser også de andre, hvis man begrænser til maks 1 skift.
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 270
Likede indlæg: 5709

Indlægaf sigge » 20. okt 2017, 09:36

Nu ved jeg selvfølgelig ikke på hvilke datoer, I skal rejse, men jeg kan godt finde muligheder med Emirates og Quantas - det er bare langt fra de billigste. Der får jeg også kun kinesiske selskaber. (Jeg har bare lavet en hurtig søgning på momondo).

Alle de artikler, jeg kan finde om emnet, siger, at med "oversøiske" rejser skal man bestille så hurtigt som muligt, fordi de stort set aldrig vil falde i pris, jo tættere man kommer på afgang. Og når I oveni købet skal rejse i en "højsæson", forestiller jeg mig heller ikke, at priserne kommer til at falde, fordi efterspørgslen er så høj.

Dog vil jeg sige, at da jeg var i New York over nytår sidste år, bestilte vi flybilletter her i slutningen af oktober, fordi vi ikke turde vente. Og så kom der en kampagne fra SAS et par uger efter, hvor vi kunne have fået en billigere billet. Så alt efter hvor modig, du er, kan du jo prøve at have lidt is i maven og se, om der kommer en kampagne med billige billetter fra et af de relevante flyselskaber. Der plejer også at være noget synergi-effekt, så priserne fra konkurrerende selskaber falder samtidig.

Nå ja, og husk det der med at bruge en privat browser eller slette cookies mellem hver ny søgning, så du ikke "byder dig selv op".
0
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 22
Geografisk sted: Indien
Likede indlæg: 478

Indlægaf Alkaia » 3. nov 2017, 14:45

Jeg elsker Việt Nam! :love:
1
"What am I supposed to call them? Sweet tangy balls?" - Jessica Day

"Look on the brightside. You'll die with a marvelous erection." - Raymond Reddington
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 851
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 13652

Indlægaf LadyFox » 5. nov 2017, 12:00

Jeg har bestilt flybilletter til Malaga her i januar. Og økonomien er stram. Hvordan er priserne der, hvis vi ikke er ude i at skulle spise særlig fancy?
0
You used to call me on my cell phone
Late night when you need my love

Tilbage til "Rejser"