Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 1. aug 2018, 20:04

1234 skrev:
TomKah skrev:
1234 skrev:
TomKah skrev:
Da vi fik den første var jeg sådan lidt småbekymret i starten. Vi fløj ikke så langt og var meget børnevenlige steder.
Vi var i USA da han var knap 2 år.

Jeg synes det er nemt at flyve langt med små børn. Med nummer 2 var jeg i USA da hun var 4 måneder og i Mexico da hun var 6 måneder. Med nummer 3 var vi i Vietnam da han var 8 måneder.

Der er lige en periode hvor de kan være lidt belastende. Vi havde en tur til Ægypten hvor den yngste var 20 måneder - der var han mega belastende og vi droppede at tage til USA sidste sommer pga det. Vi var i Georgien i stedet.

Min erfaring som rejsemor med tre børn og 25plus lande for børnene i bagagen (jeg har selv rejst i 50-60 lande), er at hvis man vil det, så kan man tage børnene med.


Jeg er heller ikke i tvivl om vi nok skal tage afsted og skal klare det mest.
Jeg tænker bare der nogle destinationer og typer ferie der mindre velegnet.
Fx tager vi på den ultimativ romantiske ferie i Rom om lidt, hvor der bare skal være all in på romantik, kultur og mad.
Jeg tænker den bliver ret svær med en 2 årig fx :)


Romantiske ferier har jeg aldrig gjort det i. Jeg har krudt i røven så jeg ville blive bims af at skulle holde min mand i hånden og se ham i øjenene. Mad er også bare noget der skal overstås for det meste. Kultur - museer specielt, men selvfølgelig ikke teater og musik - kan man sagtens med det lille bare. Det er man først afskåret fra når de når 2-3 års alderen.


Okay der vidst ikke så meget grund til vi diskuterer destinationer så :lol:
For os er mad en kæmpe del af ferien. Det eneste min mand reelt laver af research er om mad.

For mig har romantisk ferie nu ikke noget med at sidde at kigge hinanden dybt i øjnene i flere timer.

Ja men tror næppe nogen børn orker museum med mig. Min mand orker det knapt :lol: jeg er typen der læser alt i alle rum :lol:[/

Nej der er så mange måder at rejse på at det kan være svært at udveksle gode ideer når man ikke kender hinandens præferencer.

Hvad er romantisk ferie så, hvis det ikke handler om tosomhed?

Mine børn er faktisk gode til at gå på museum. Vi var på naturhistorisk museum i forgårs og efter 4 timer måtte jeg bede dem om at gøre sig færdige.
Jeg kan huske min ældste var fuldstændig opslugt af Guggenheim Bilbao da han var fem.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 2. aug 2018, 02:39

TomKah skrev:
Nej der er så mange måder at rejse på at det kan være svært at udveksle gode ideer når man ikke kender hinandens præferencer.

Hvad er romantisk ferie så, hvis det ikke handler om tosomhed?

Mine børn er faktisk gode til at gå på museum. Vi var på naturhistorisk museum i forgårs og efter 4 timer måtte jeg bede dem om at gøre sig færdige.
Jeg kan huske min ældste var fuldstændig opslugt af Guggenheim Bilbao da han var fem.

Jeg elsker du skriver som om 4 timer er lang tid :lol: sidst jeg var på naturhistorisk museum brugt jeg hele dagen. Den eneste grund til min mand fik man videre var at de lukkede.

For mig er tosomhed ikke nødvendigvis at kigge hinanden dybt i øjnene hele tiden. Noget det mest romantiske min mand og jeg gjorde på dine her ferie var at bestige en vulkan :) men det var så også en lidt speciel oplevelse.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 2. aug 2018, 14:54

TomKah skrev:Jeg synes egentlig ikke at nogle af de steder jeg nævnte var en udfordring. Som i overhovedet. Det var bare lækkert og godt.
I Mexico kørte vi rundt i en lejebil så jeg aner faktisk ikke meget om hvor nemt eller ikke det var :)


Hvorhenne i Mexico havde I lejebil? Vi overvejer nemlig lejebil på Yucatan i januar, men jeg er lidt uskarp på, om det er sikkert nok? Ville ikke rigtigt turde det andre steder i landet, men ville elske det, så nu blev jeg lidt nysgerrig efter, hvor I kørte rundt?
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 2. aug 2018, 14:58

TomKah skrev:
1234 skrev:
TomKah skrev:Jeg synes egentlig ikke at nogle af de steder jeg nævnte var en udfordring. Som i overhovedet. Det var bare lækkert og godt.
I Mexico kørte vi rundt i en lejebil så jeg aner faktisk ikke meget om hvor nemt eller ikke det var :)

Okay jeg troede bare det var, fordi de var vanskelig, at du nævnt i forhold til den her snak. Og fordi jeg lidt læst det som USA var kedeligt, fordi det er nemt.

Det er også rigtig læst og jeg synes også at Mexico og USA adskiller sig. I Mexico spiste vi fastfood i det lokale foodcourt på plazaen. I USA sidder man i et forfærdeligt airconditioneret lokale og kører fra det ene sted til det andet.
Det er jo svært at forklare med få ord, men jeg synes ikke Mexico var kedeligt på samme måde.


Helt enig. USA er et fint land, men Mexico kryber bare under huden på en anden måde. Og så er maden bare vanvittigt lækker i Mexico, og befolkningen er simpelthen så fantastisk.
0
:lun: Be brave
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 3. aug 2018, 18:33

Nu ved jeg noget jeg skal se inden vi får børn Chernobyl, der vil jeg ikke have dem med hen.
Men virkelig gerne se det selv.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2018, 08:42

LaMariposa skrev:
TomKah skrev:Jeg synes egentlig ikke at nogle af de steder jeg nævnte var en udfordring. Som i overhovedet. Det var bare lækkert og godt.
I Mexico kørte vi rundt i en lejebil så jeg aner faktisk ikke meget om hvor nemt eller ikke det var :)


Hvorhenne i Mexico havde I lejebil? Vi overvejer nemlig lejebil på Yucatan i januar, men jeg er lidt uskarp på, om det er sikkert nok? Ville ikke rigtigt turde det andre steder i landet, men ville elske det, så nu blev jeg lidt nysgerrig efter, hvor I kørte rundt?


Det er godt nok 9 år siden, men vi har været 2½ uge i cancun og med lejebil.
Absolut intet problem at komme rundt, fine veje, overskueligt at finde rundt.
Vi besøgte bl.a. de forskellige Maya ruiner, cenoter, andre byer i nærheden

Havde småbørn med, så det var fedt at komme fra a til b på så enkel vis, kunne have badetøj osv. med i bilen, og ikke skulle vurdere hvor meget vi kunne slæbe hele tiden.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2018, 08:45

Jeg og mine drenge havde planlagt sommerhus i sverige, fra igår til næste fredag.
Vi tager først afsted i dag, og kommer nok hjem onsdag eller torsdag.
For der er simpelthen ingen vand i sommerhuset - hvor der er egen grundvandsbrød.... HALELUJA!

Teenageren er stået lidt af på projektet, og siger at så gider han fanme ikke.
Men jeg VIL afsted, jeg vil på ferie med dem, væk hjemmefra, ha de store væk fra computeren nogle dage.
Og vi kan jo nærmest nøjes med at sove der, hvis det er, opholde os ved sø og bade dagen lang, sejle i kanoer m.m.

Men æv, alligevel... skide tørke ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 4. aug 2018, 11:54

Madam Pomfrey skrev:
LaMariposa skrev:
TomKah skrev:Jeg synes egentlig ikke at nogle af de steder jeg nævnte var en udfordring. Som i overhovedet. Det var bare lækkert og godt.
I Mexico kørte vi rundt i en lejebil så jeg aner faktisk ikke meget om hvor nemt eller ikke det var :)


Hvorhenne i Mexico havde I lejebil? Vi overvejer nemlig lejebil på Yucatan i januar, men jeg er lidt uskarp på, om det er sikkert nok? Ville ikke rigtigt turde det andre steder i landet, men ville elske det, så nu blev jeg lidt nysgerrig efter, hvor I kørte rundt?


Det er godt nok 9 år siden, men vi har været 2½ uge i cancun og med lejebil.
Absolut intet problem at komme rundt, fine veje, overskueligt at finde rundt.
Vi besøgte bl.a. de forskellige Maya ruiner, cenoter, andre byer i nærheden

Havde småbørn med, så det var fedt at komme fra a til b på så enkel vis, kunne have badetøj osv. med i bilen, og ikke skulle vurdere hvor meget vi kunne slæbe hele tiden.


Det lyder altså lækkert, og fedt at I har testet (og godkendt :D) lejebil på Yucatán.
0
:lun: Be brave
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf 1234 » 4. aug 2018, 13:02

Yucatán halvøen er simpelthen fantastisk! Jeg har godt nok ikke kørt de selv, men jeg husker vejene som gode og ikke vildt trafikkeret. Næste gang jeg skal derhen vil jeg i hvert fald helt sikker køre rundt selv, selvom de godt nok også havde de lækreste busser jeg nogensinde har kørt med.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LaMariposa » 4. aug 2018, 13:57

1234 skrev:Yucatán halvøen er simpelthen fantastisk! Jeg har godt nok ikke kørt de selv, men jeg husker vejene som gode og ikke vildt trafikkeret. Næste gang jeg skal derhen vil jeg i hvert fald helt sikker køre rundt selv, selvom de godt nok også havde de lækreste busser jeg nogensinde har kørt med.


Mexico har generelt god bustransport :gogo:

Og ja, Yucatán er skøn! Har været der to gange, og der er stadig masser af ting at se.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 5. aug 2018, 13:46

Er der nogen, der har tips til must sees i Milano? Jeg skal derned for at se Formel 1, men vi får også nogle timer formiddag eller sen eftermiddag til at se byen.

Jeg er ikke så meget til kunstmuseer.

Tips til nogenlunde budgetvenlige spisesteder modtages også gerne. Eller hvis nogen ved, hvor man kan få en fantastisk carbonara. :savl:

Endelig: Er det værd at bruge tid og penge på at se “Den sidste nadver”?
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. aug 2018, 14:37

sigge skrev:Er der nogen, der har tips til must sees i Milano? Jeg skal derned for at se Formel 1, men vi får også nogle timer formiddag eller sen eftermiddag til at se byen.

Jeg er ikke så meget til kunstmuseer.

Tips til nogenlunde budgetvenlige spisesteder modtages også gerne. Eller hvis nogen ved, hvor man kan få en fantastisk carbonara. :savl:

Endelig: Er det værd at bruge tid og penge på at se “Den sidste nadver”?


Jeg har ikke været i Milano, men når jeg en dag skal derned, står Sforza-familiens gamle slotskompleks/citadel højt på min to do-liste. Det rummer en masse museer, som jeg nok skal besøge nogle af, men egentlig synes jeg, at det ser ud til, at bygningerne i sig selv er meget imponerende, så en gåtur deromkring kunne måske være noget.
Som trivia bør det nævnes, at den sidste Sforza-hertuginde i Milano såmænd var en dansk prinsesse, datter af Christian 2.

Byens domkirke ser også flot ud, og begge steder får gode anmeldelser på nettet.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 5. aug 2018, 16:00

Hvis man er i Milano, skal man ikke snyde sig selv for 'Galleria Vittorio Emanuelle II'. Hér kan man se et shoppingcenter anno 1876. Bygningerne er de samme som dengang. Og er man modeinteresseret, er det hér det sner. Samtlige store modemærker er repræsenteret her. SOm regel udstilles deres kollektioner hér i forretningerne, før de kommer ud på markedet.

Billede

Et andet sted man skal opleve er Navigli Distriktet. Det er her man finder Milanos gamle kanalsystem. Noget af det står selveste Da Vinci bag (har tegnet noget af det). Der er masser af barer og restauranter og der er helt sikkert også et sted, hvor man kan få Carbonara. ;)

Billede
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 5. aug 2018, 16:45

paint skrev:Hvis man er i Milano, skal man ikke snyde sig selv for 'Galleria Vittorio Emanuelle II'. Hér kan man se en shoppingcenter anno 1876. Bygningerne er de samme som dengang. Og er man modeinteresseret, er det hér det sner. Samtlige store modemærker er repræsenteret her. SOm regel udstilles deres kollektioner hér i forretningerne, før de kommer ud på markedet.

Billede

Et andet sted man skal oplever er Navigli Distriktet. Det er her man finder Milanos gamle kanalsystem. Noget af det står selveste Da Vinci bag (har tegnet noget af det). Der er masser af barer og retestauranter og der er helt sikkert også et sted, hvor man kan få Carbonara. ;)

Billede


Og når man har shoppet eller bare kigget vinduer, så er Duomoen lige udenfor, så det er nemt at slå to fluer med et smæk ;)
Den sidste nadver er malet i spisesalen på et gammel kloster ved siden af kirken Santa Maria della grazie (gul bygning ved siden af kirken, en del går forkert) Men maleriet et ret medtaget, så der er begrænset adgang, og man skal bestille billetter i god tid, da de kun lukker et bestemt antal ind hver dag. Ellers vil jeg som DSC anbefale Sforza slottet og museerne deromkring.

God billig pasta, incl Carbonara
http://www.ristorantedaoscar.com/
http://www.giuliopaneojo.com/en/

Og ellers der masser af gode steder langs kanalerne som Paint beskriver, de er typisk bare lidt mere pebrede i pris.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. aug 2018, 19:19

Så er der bestilt juletur til Malmø. Eller rettere en enkelt overnatning midt i byen og med morgenmad til 232 kr. (normalpris: 500-) for to personer.
Gotta love hotel.coms bonusovernatningsordning :D
3

Tilbage til "Rejser"