Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Sof » 16. jun 2018, 06:58

Mi55y skrev:Vi er pt i Calella på den spanske Costa Brava. Min niece vil gerne se et slot, nogle forslag i nærområdet, hvor man kan køre tæt på, så hendes små ben og mit gravide korpus ikke skal gå for langt?

Og er der nogen, der kan anbefale Dalì-museet i Figuerras?


Det er godt nok 7-8 år siden jeg har været på museet, men husker at det som ret fint. Ikke en heldagstur, tror vi var der i halvanden-2 timer måske.

Jeg kan lige høre mine forældre om et slot. Vi har haft hus lidt længere nord på, men synes mest vi har været på borgruiner og klostre umiddelbart og mere nogle med stejl vandring op til :gruble:
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mani » 16. jun 2018, 07:03

Mi55y skrev:Vi er pt i Calella på den spanske Costa Brava. Min niece vil gerne se et slot, nogle forslag i nærområdet, hvor man kan køre tæt på, så hendes små ben og mit gravide korpus ikke skal gå for langt?

Og er der nogen, der kan anbefale Dalì-museet i Figuerras?

Vi synes Dali museet var fantastisk. Tog en 1-dags tur til Figuerras
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 07:24

Mi55y skrev:Vi er pt i Calella på den spanske Costa Brava. Min niece vil gerne se et slot, nogle forslag i nærområdet, hvor man kan køre tæt på, så hendes små ben og mit gravide korpus ikke skal gå for langt?

Og er der nogen, der kan anbefale Dalì-museet i Figuerras?


Jeg er ikke rigtig kendt på de kanter, men i denne artikel henvises i hvert fald til flere slotte beliggende ved byer.
Måske kan i finde et i nærheden af jer?
Jeg kunne forestille mig, at paladser og palæer i eller tæt ved byer generelt er lettere tilgængelige, da dem udenfor (aka borge) sandsynligvis ofte har haft en forsvarsmæssig funktion og af den grund er blevet placeret på mere ufremkommelige steder.

https://www.feriebolig-spanien.dk/Costa ... er-besoege
1
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Lys » 16. jun 2018, 07:37

Mani skrev:
Mi55y skrev:Vi er pt i Calella på den spanske Costa Brava. Min niece vil gerne se et slot, nogle forslag i nærområdet, hvor man kan køre tæt på, så hendes små ben og mit gravide korpus ikke skal gå for langt?

Og er der nogen, der kan anbefale Dalì-museet i Figuerras?

Vi synes Dali museet var fantastisk. Tog en 1-dags tur til Figuerras


Enig - jeg var der som barn og synes det var fantastisk. Det er så skørt, at det appellerer til mange :)
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 07:43

Nogle ideer til hvad jeg skal lave på min anden dag i Kolding? Den første bliver selvfølgelig brugt på Koldinghus.
Jeg overvejer at tage bussen til Trapholt, men da deres aktuelle udstillinger ikke ligner noget, jeg bare MÅ se, vil jeg lige så gerne blive i centrum. Det er også hyggeligere. Jeg drager mod København kl. 17.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 16. jun 2018, 07:57

Mi55y skrev:Vi er pt i Calella på den spanske Costa Brava. Min niece vil gerne se et slot, nogle forslag i nærområdet, hvor man kan køre tæt på, så hendes små ben og mit gravide korpus ikke skal gå for langt?

Og er der nogen, der kan anbefale Dalì-museet i Figuerras?



I kunne tage en tur til Montserat. Et kæmpestort Benediktinerkloster, beliggende højt oppe i bjergene i Costa Bravas bagland. Er man i bil, er der ikke specielt langt fra Calella, til der hvor man stiller bilen. Ellers kører der busser.
Op til selve klostret er der både en svævebane og et særligt bjergtog. Både selve klostret og turen derop er en fantastisk tur.

Santa Maria de Montserrat



Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Sof » 16. jun 2018, 08:04

paint skrev:
Mi55y skrev:Vi er pt i Calella på den spanske Costa Brava. Min niece vil gerne se et slot, nogle forslag i nærområdet, hvor man kan køre tæt på, så hendes små ben og mit gravide korpus ikke skal gå for langt?

Og er der nogen, der kan anbefale Dalì-museet i Figuerras?



I kunne tage en tur til Montserat. Et kæmpestort Benediktinerkloster, beliggende højt oppe i bjergene i Costa Bravas bagland. Er man i bil, er der ikke specielt langt fra Calella, til der hvor man stiller bilen. Ellers kører der busser.
Op til selve klostret er der både en svævebane og et særligt bjergtog. Både selve klostret og turen derop er en fantastisk tur.

Santa Maria de Montserrat



Billede


Det er ret fint!
Og med rigtig mange fine spots i området, hvor man kan holde ind og spise medbragt frokost (vil ikke anbefale at købe noget i cafeteriet tæt på klosteret.)
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 16. jun 2018, 09:01

Jeg er også med på Museo Teatro Dali i Figueres. Det er fantastisk. Kender ingen slotte, desværre.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 16. jun 2018, 09:02

Mi55y skrev:Vi er pt i Calella på den spanske Costa Brava. Min niece vil gerne se et slot, nogle forslag i nærområdet, hvor man kan køre tæt på, så hendes små ben og mit gravide korpus ikke skal gå for langt?

Og er der nogen, der kan anbefale Dalì-museet i Figuerras?


Hvis i kører lidt op ad kysten kommer i til Tossa de Mar, hvor den gamle by og slot er velbevaret og en spændende oplevelse, og så ligger det flot ud til vandet. Ellers vil jeg anbefale jer at besøge Girona, som pga. sin historie er godt fyldt med slotte og borge.

Hvis I planlægger en tur over grænsen til Frankrig, så kan jeg anbefale et stop lige ved grænsen
http://www.fincaderequesens.cat/castell.html
1
Do as I say! :whip:
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 16. jun 2018, 09:27

det er godt nok svært at navigere i at planlægge en tur i et land med kæmpe afstande.
Faldt lige over Laura Ingalls Wilder Memorial i SD og tænkte det ville da være fint - så kunne vi læse bøgerne på starten af turen og gå all in på total oplevelsen. Der står i kommentarsporet på Tripadvisor, at det er en lille detour fra Badlands/Mt Rushmoore ruten.
Tjekker det så lige på google - mere end fem timers kørsel i den modsatte retning af hvad vi skal er jo bare en lille detour :rulle:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 09:44

TomKah skrev:det er godt nok svært at navigere i at planlægge en tur i et land med kæmpe afstande.
Faldt lige over Laura Ingalls Wilder Memorial i SD og tænkte det ville da være fint - så kunne vi læse bøgerne på starten af turen og gå all in på total oplevelsen. Der står i kommentarsporet på Tripadvisor, at det er en lille detour fra Badlands/Mt Rushmoore ruten.
Tjekker det så lige på google - mere end fem timers kørsel i den modsatte retning af hvad vi skal er jo bare en lille detour :rulle:


Det minder mig om en amerikansk udvekslingsstudent, som jeg engang kendte, der ville på endagstur til Skagen fra København.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jun 2018, 09:47

kartoffelpizza skrev:Hvis du er til spa er der dronning dorotheas badstue i nærheden af Koldinghus. Det er så lækkert og ordentligt med mange faciliteter.

Ude ved koldingfjord er der sygeplejemuseet, der går bussen til døren.

Ellers synes jeg mest Kolding er til at gå rundt og hygge i


Det lyder godt. En dag på slottet og en halv til bare at slente rundt er faktisk ideelt.
Hvor er byen hyggeligst? :)

Jeg har set på badstuen, men man kan vist desværre ikke booke en tid, medmindre man skal have en behandling. Men jeg kan jo altid kigge forbi.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 16. jun 2018, 10:10

TomKah skrev:det er godt nok svært at navigere i at planlægge en tur i et land med kæmpe afstande.
Faldt lige over Laura Ingalls Wilder Memorial i SD og tænkte det ville da være fint - så kunne vi læse bøgerne på starten af turen og gå all in på total oplevelsen. Der står i kommentarsporet på Tripadvisor, at det er en lille detour fra Badlands/Mt Rushmoore ruten.
Tjekker det så lige på google - mere end fem timers kørsel i den modsatte retning af hvad vi skal er jo bare en lille detour :rulle:


Ja South Dakota er lidt af en "snyde stat" Med Sioux City og Sioux Falls i det ene hjørne og Rapid City i det andet, og intet i midten :lol:
Skal man opleve den gamle prærie så synes jeg at Kansas er bedre til at krydse, fordi man kan følge de gamle Chisholm, Santa Fe og Shawnee Trails, og de gamle Cowtowns Abilene, Newton, Wichita og Dodge City hen over prærien og få et indtryk af hvordan "civilisationen" spredte sig vest.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5084
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9836

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Tilly » 17. jun 2018, 19:00

Nogen der har erfaring med hvordan man nemmest kommer fra Girona lufthavn til Lloret de Mar? Vi er 5 voksne. Er det en fordel at booke en taxa på forhånd? Eller er der andre gode transfer muligheder der kan anbefales? Vi lander sendt aften (23.15)...

Edit

Overvejer lidt denne bookingside https://www.suntransfers.com/ eller anden lignende service. Udfordringen for os er jo lidt at vi er 5 personer, så vi kan jo ikke være i en almindelig taxa. Men via ovenstående side kan vi bestille en bil der er stor nok til 5 personer.
0
Petrix
Indlæg: 3752
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Petrix » 18. jun 2018, 13:58

Tilly skrev:Nogen der har erfaring med hvordan man nemmest kommer fra Girona lufthavn til Lloret de Mar? Vi er 5 voksne. Er det en fordel at booke en taxa på forhånd? Eller er der andre gode transfer muligheder der kan anbefales? Vi lander sendt aften (23.15)...

Edit

Overvejer lidt denne bookingside https://www.suntransfers.com/ eller anden lignende service. Udfordringen for os er jo lidt at vi er 5 personer, så vi kan jo ikke være i en almindelig taxa. Men via ovenstående side kan vi bestille en bil der er stor nok til 5 personer.


Lej en bil, det plejer at være billigt i Spanien
0
27102021

Tilbage til "Rejser"