Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 12. apr 2016, 13:07

Mi55y skrev:Er der nogen, der har rejst i Skotland uden for højsæsonen?

Min kæreste og jeg snakker om, at næste rejsedestination måske kunne være Skotland... Han er glad for at vandre, og Skotland byder jo på en masse dejlig natur at rende rundt i. Men hvad med temperaturen? Sommeren er nemlig booket op, men spørgsmålet er, om det kunne klares engang i efteråret? Hvornår er det for sent/tidligt på året, hvis man gerne vil bruge et par dage på at vandre?

Tager selvfølgelig gerne imod tips til flotte områder, der er til at vandre i også for en nybegynder...


Slet ingen, der har rejst i Skotland?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Rapfisk » 12. apr 2016, 13:30

Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:Paris FTW. Det skal nok blive godt.

Ohrid er det også næste år, og Skopje er i øvrigt en fin by, som jeg husker den.


Du garanterer at der ikke kommer flere bomber, ´ikk?? :D

Og at solen skinner, så skal resten nok gå helt af sig selv :-D

Solen kan jeg nærmest godt garantere. Hvad angår bomberne har landet nogle bøffer med Grækenland, men jeg ser ikke den store fare for den form for krig inden for de næste 18 måneder :-P
0
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf JoyNips » 13. apr 2016, 07:13

Wizzze skrev:
Jeg troede kun Maldiverne duede der? :gruble:

Vi kigger pt. på Malta, Sardinien og Sicilien. Portugal er lidt ude, de vil have mere end for en USA billet, hvis det ikke skal være Ryanair og en masse skift.


Drop Sardinien og tag Korsika i stedet! :lun:
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Annione » 13. apr 2016, 23:46

Mi55y skrev:
Slet ingen, der har rejst i Skotland?


Jeg ville frygteligt gerne komme med tips, men jeg har aldrig været der. Det er dog på ønskelisten :-D

Hvad med en masse whiskey-destillerier? :D
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 14. apr 2016, 05:50

Annione skrev:
Mi55y skrev:
Slet ingen, der har rejst i Skotland?


Jeg ville frygteligt gerne komme med tips, men jeg har aldrig været der. Det er dog på ønskelisten :-D

Hvad med en masse whiskey-destillerier? :D


Kan man få kaffe, brun farin og flødeskum i? For så er jeg klar!
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mani » 14. apr 2016, 06:01

Annione skrev:
Mi55y skrev:
Slet ingen, der har rejst i Skotland?


Jeg ville frygteligt gerne komme med tips, men jeg har aldrig været der. Det er dog på ønskelisten :-D

Hvad med en masse whiskey-destillerier? :D

Og jeg skal først afsted i efteråret. Vi skal til et arrangement derovre - men satser på at få smidt en vandretur og lidt whiskey smagning ind undervejs.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf JoyNips » 14. apr 2016, 07:23

Min mor har rejst rundt i Skotland og var vildt begejstret. Selv skal jeg over i juni og besøge en veninde, hvis mand er udstationeret i Glasgow, så kan jeg komme med lidt tips til dét område bagefter.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Sjg » 14. apr 2016, 16:42

Mi55y skrev:
Mi55y skrev:Er der nogen, der har rejst i Skotland uden for højsæsonen?

Min kæreste og jeg snakker om, at næste rejsedestination måske kunne være Skotland... Han er glad for at vandre, og Skotland byder jo på en masse dejlig natur at rende rundt i. Men hvad med temperaturen? Sommeren er nemlig booket op, men spørgsmålet er, om det kunne klares engang i efteråret? Hvornår er det for sent/tidligt på året, hvis man gerne vil bruge et par dage på at vandre?

Tager selvfølgelig gerne imod tips til flotte områder, der er til at vandre i også for en nybegynder...


Slet ingen, der har rejst i Skotland?

Jeg var med min kæreste i Skotland i efteråret 2015, hvor vi kørte fra Edinburgh igennem Cairngorms National Park, forbi Loch Ness, op på Isle of Skye og tilbage igen igennem Lochaber og Glenfinnan - og det var en fuldstændig fantastisk oplevelse.

Vi var ikke på vandretur, men vi tog et par overnatninger i telt i Cairngorms, som simpelthen bare indeholder den flotteste, nærmest Jurassic Park-agtige natur med masser af bjerge og bregner alle vegne. Parken er meget stor, så jeg er helt sikker på, at der også er gode vandreområder at finde - evt. med en Google-søgning. :) Derudover byder parken også på masser af forskellige oplevelser i naturen - den er bl.a. hjem til en stor flok fritgående rensdyr, som man kan besøge og fodre, ligesom der er mulighed for bungee jump, river rafting og lignende.

Vejret var OK. Vi var heldige, at det ikke regnede, mens vi var derovre, men jeg ville nok pakke regntøj, for det er vist ikke normen. Temperaturmæssigt mindede det om Danmark med blandede gode og dårlige dage. Jeg havde en tynd uldfrakke med, og den kunne jeg sagtens holde varmen i.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Isle of Skye. Naturen deroppe er simpelthen så smuk, og så er der ekstremt mange får, som nogle steder nærmest går frit omkring. I hvert fald er de sjældent indhegnede. Det er nu en sjov oplevelse at måtte stå ud af bilen ca. 1 gang hver 10. kørte km for at genne får væk fra vejen. :D
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 14. apr 2016, 17:11

Sjg skrev:Jeg var med min kæreste i Skotland i efteråret 2015, hvor vi kørte fra Edinburgh igennem Cairngorms National Park, forbi Loch Ness, op på Isle of Skye og tilbage igen igennem Lochaber og Glenfinnan - og det var en fuldstændig fantastisk oplevelse.

Vi var ikke på vandretur, men vi tog et par overnatninger i telt i Cairngorms, som simpelthen bare indeholder den flotteste, nærmest Jurassic Park-agtige natur med masser af bjerge og bregner alle vegne. Parken er meget stor, så jeg er helt sikker på, at der også er gode vandreområder at finde - evt. med en Google-søgning. :) Derudover byder parken også på masser af forskellige oplevelser i naturen - den er bl.a. hjem til en stor flok fritgående rensdyr, som man kan besøge og fodre, ligesom der er mulighed for bungee jump, river rafting og lignende.

Vejret var OK. Vi var heldige, at det ikke regnede, mens vi var derovre, men jeg ville nok pakke regntøj, for det er vist ikke normen. Temperaturmæssigt mindede det om Danmark med blandede gode og dårlige dage. Jeg havde en tynd uldfrakke med, og den kunne jeg sagtens holde varmen i.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Isle of Skye. Naturen deroppe er simpelthen så smuk, og så er der ekstremt mange får, som nogle steder nærmest går frit omkring. I hvert fald er de sjældent indhegnede. Det er nu en sjov oplevelse at måtte stå ud af bilen ca. 1 gang hver 10. kørte km for at genne får væk fra vejen. :D


Det lyder helt fantastisk! :love2:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Sjg » 14. apr 2016, 18:11

Mi55y skrev:
Sjg skrev:Jeg var med min kæreste i Skotland i efteråret 2015, hvor vi kørte fra Edinburgh igennem Cairngorms National Park, forbi Loch Ness, op på Isle of Skye og tilbage igen igennem Lochaber og Glenfinnan - og det var en fuldstændig fantastisk oplevelse.

Vi var ikke på vandretur, men vi tog et par overnatninger i telt i Cairngorms, som simpelthen bare indeholder den flotteste, nærmest Jurassic Park-agtige natur med masser af bjerge og bregner alle vegne. Parken er meget stor, så jeg er helt sikker på, at der også er gode vandreområder at finde - evt. med en Google-søgning. :) Derudover byder parken også på masser af forskellige oplevelser i naturen - den er bl.a. hjem til en stor flok fritgående rensdyr, som man kan besøge og fodre, ligesom der er mulighed for bungee jump, river rafting og lignende.

Vejret var OK. Vi var heldige, at det ikke regnede, mens vi var derovre, men jeg ville nok pakke regntøj, for det er vist ikke normen. Temperaturmæssigt mindede det om Danmark med blandede gode og dårlige dage. Jeg havde en tynd uldfrakke med, og den kunne jeg sagtens holde varmen i.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Isle of Skye. Naturen deroppe er simpelthen så smuk, og så er der ekstremt mange får, som nogle steder nærmest går frit omkring. I hvert fald er de sjældent indhegnede. Det er nu en sjov oplevelse at måtte stå ud af bilen ca. 1 gang hver 10. kørte km for at genne får væk fra vejen. :D


Det lyder helt fantastisk! :love2:

Det var det virkelig også. Jeg vil vildt gerne derover igen engang - det er virkelig et skønt sted.

Hvis man (som mig) har en indre Harry Potter-freak, er der i øvrigt mange scener fra filmene, der er optaget rundt omkring i den skotske natur. :P Bl.a. Genfinnan Viaduct, som også er et imponerende syn for ikke-fans - og mulighed for at booke en tur med det tog, der er brugt som Hogwarts Express.

Hvis I beslutter jer for at besøge nogle af de områder, vi var igennem, kan jeg muligvis også komme med mere specifikke anbefalinger til hyggelige bed & breakfasts, gode restauranter, oplevelser osv. Synes i hvert fald vi fik set og prøvet en masse anbefalelsesværdigt. :D Vi lejede dog en bil, så jeg har ikke rigtig nogen erfaringer med den offentlige transport og ved ikke, om det er til at komme rundt med i højlandet.
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 15. apr 2016, 04:35

Sjg skrev:Det var det virkelig også. Jeg vil vildt gerne derover igen engang - det er virkelig et skønt sted.

Hvis man (som mig) har en indre Harry Potter-freak, er der i øvrigt mange scener fra filmene, der er optaget rundt omkring i den skotske natur. :P Bl.a. Genfinnan Viaduct, som også er et imponerende syn for ikke-fans - og mulighed for at booke en tur med det tog, der er brugt som Hogwarts Express.

Hvis I beslutter jer for at besøge nogle af de områder, vi var igennem, kan jeg muligvis også komme med mere specifikke anbefalinger til hyggelige bed & breakfasts, gode restauranter, oplevelser osv. Synes i hvert fald vi fik set og prøvet en masse anbefalelsesværdigt. :D Vi lejede dog en bil, så jeg har ikke rigtig nogen erfaringer med den offentlige transport og ved ikke, om det er til at komme rundt med i højlandet.


det vil jeg nok benytte mig af på et tidspunkt. Vi ville højst sandsynligt også leje en bil - for at være lidt mere fri.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 15. apr 2016, 06:27

Vi tager jo snart et smut til Lissabon og skal flyve fra Hamburg - hvilket er første gang for os begge. Hvordan er det lige med parkering? Kan det betale sig at forudbestille? Og hvor lang tid skal vi sætte af til parkering? Har hørt grumme ting, om folk der næsten missede deres fly, fordi de landede på en p-plads langt væk fra lufthavnen og shuttlebussen ikke kom.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 682
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Kruspersille » 15. apr 2016, 13:08

Skumfidusen skrev:Vi har lige booket en tur til Barcelona fra d. 11. april. Første ferie i næsten tre år, fordi der har været kaos omkring min kærestes datter, som har haft det virkelig svært. Men nu går det så godt og hun trives så fint, pigen, så nu kan vi komme afsted igen. Ingen af os har været i Barcelona og ud over flybilletter og lejlighed er intet planlagt.

Og på fredag tager vi på gourmet kroophold og skal drikke os småfulde og være uterlige.


Nu ved jeg ikke, hvor længe er I er afsted, måske er du allerede hjemme igen. Men ellers vil jeg anbefale en tur på Montjuic. Tag et par sandwich og nogle drikkevarer med, så I kan sagtens tilbringe en hel dag deroppe (hvis ikke, det er for koldt, men vejret ser ok ud lige nu?). Der er masser at se! Hvis ikke man gider gå ned igen (ikke hårdt), eller det passer bedre, kan man tage kabelbanen ned til Barcelonetta, men husk kontanter, de tager ikke kort.

Jeg vil også anbefale et tur til den anden 'bjergtop' i Barcelona - Tibidabo. Da vi var der i sommerferien var der ikke ret mange turister deroppe, det var dejligt. Der er et lille Tivoli, som måske mest er for børn, men ret hyggeligt. Og så en kirke med en Jesusfigur på toppen (som kan ses fra hele Barcelona), vi var fem mennesker, der fik en rundtur :D Fantastisk udsigt fra toppen. Man kan tage en sporvogn noget af vejen, vi missede den, fordi man vist skulle købe billetter et andet sted, end hvor den kører fra, så vi gik. Det kan man sagtens, men det er ikke en specielt spændende tur gennem et villaområde.
Den sidste del af turen går med skinnevogn - hyggeligt :)
Billede
1
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 682
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Kruspersille » 15. apr 2016, 13:20

Jeg synes også, der er fedt i de nyerer kvarterer ude østpå. Jeg kan anbefale at tage en af busturene rundt, og så hoppe af og på, hvis der er noget, I vil se. Det er lidt halvdyrt, men jeg synes jeg det er en god måde at se Barcelona på.
Vi så også Guell-paladset, der ligger i en sidegade til Ramblaen. Det er ret nyåbnet, og jeg synes, det var fedt. Kom sidst på dagen, så er køen mindre.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 18. jun 2016, 14:57

Jeg har lige siddet og set kvalifikation til Formel 1. De kører i Baku i Azerbaijan. Og det ligner faktisk en rigtigt hyggelig og interessant by, som kunne være et besøg værd på et tidspunkt. Er der nogen af jer, der har erfaring med at være turist i Azerbaijan: Visum, sikkerhed, sprogfærdigheder, holdning til "vesteuropæere" osv. osv.?
1
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Rejser"