Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 27. jun 2022, 08:24

Hvilke sider (udover AirBnB) kan man kigge på, hvis man leder efter feriehuse med privat pool i Kroatien?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Den norske løve » 27. jun 2022, 11:45

Mi55y skrev:Hvilke sider (udover AirBnB) kan man kigge på, hvis man leder efter feriehuse med privat pool i Kroatien?

Tja, f eks https://villamania.net/search (bare ukeleie lørdag-lørdag). Søkte nettopp på en uke fra 30.7. og fant sju stk, prisklasse 1700-14000 EUR.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FruKuk » 27. jun 2022, 22:00

Jeg forstår ikke helt det med flystrejkerne :genert: Er det udvalgte lande/lufthavnes personale, der strejker? Eller er det hele flyselskaber? Eller noget helt 4.?
0
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Den norske løve » 28. jun 2022, 08:14

Litt av alt har jeg inntrykk av. For Norges del er samtlige flymekanikere i streik/lockout (så nettopp arbeidsminsteren har innkalt til møte) slik at det blir ekstra trykk for flymekanikere andre steder, mens SAS' norske flygere streiker fra i dag og mange danske/svenske fra i morgen. I UK er det visst helst London-flyplassene som er utsatt rund baut med BA (som flyselskap OG underleverandør av service til andre flyselskap) som særlig i skuddlinjen, i tillegg har landet generell mangel på ansatte i flybransjen etter oppsigelser i forbindelse med korona-oppsigelser. Tyskland er generelt mangel på ansatte og ved noen flyplasser i tillegg periodevise aksjoner hos sikkerhetskontroll-ansatte (f eks så jeg i en rapport kl 7 i dag minst seks timers venting i sikkerhetskontrollen og minst fire timer venting på bagasje ved en av flyplassene). I Sør-Europa har jeg inntrykk av en generell mangel på kapasitet mht til både landingsslot og flygeledere, samt litt aksjoner her og der.

Og så forplanter problemene seg random rundt etter hvert som flyene blir mer og mer forsinket i løpet av dagen og befinner seg på feil sted i forhold til ruten neste morgen. Til dels også passasjerer nødinnkvartert over natten underveis fordi passasjeren hadde gjennomgående bilett, men kom ikke helt frem samme dag.

Hva mer kan man ønske seg for den mest fantastiske feriestart pr fly?
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 29. jun 2022, 10:35

FruKuk skrev:Jeg forstår ikke helt det med flystrejkerne :genert: Er det udvalgte lande/lufthavnes personale, der strejker? Eller er det hele flyselskaber? Eller noget helt 4.?


Der er jo lidt forskellige strejker pt.

Men hos SAS er det de 4 skandinaviske pilotforeninger (en del af SAS Pilot Group), som har varslet strejke. De 4 foreninger er Dansk Pilotforening, Norske SAS-flygeres Forening, SAS Norge Flygerforening og Svensk Pilotförening.
Derfor vil en eventuel strejke ikke omfatte produktionsselskaberne SAS Connect, SAS Link samt de eksterne partnere CityJet, Xfly og airBaltic på alle afgange med et SK-rutenummer.

Derudover har 200 flymekanikere meddelt, at de vil sympatistrejke fra 5. juli.

Jeg læste en artikel igår, som forklarede, at strejkereglerne dog veksler fra land til land, så udskydelsen af strejken kan betyde noget forskelligt i de 3 lande. Så de 72 timers udskydelse lige nu kan vist stadig påvirke nogle lande.

Hos Norwegian og Widerøe var det flymekanikerne, der strejkede i juni.

Hos Ryanair strejkede kabinepersonalet.

Hos Easyjet er det Interne strejker, hvor ansatte, der arbejdede direkte for flyselskabet, nedlagde arbejdet på grund af uoverensstemmelser. Dvs. piloter, kabinepersonale, flyingeniører og andre medarbejdere. De har strejket i juni og strejker igen i juli.

I Brussels Airlines var det både piloter og kabinepersonale.

Derudover er der lokale problemer i visse lufthavne med enten manglende personale og/eller arbejdsnedlæggelse blandt ground personel.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FruKuk » 29. jun 2022, 11:32

Stitch skrev:
FruKuk skrev:Jeg forstår ikke helt det med flystrejkerne :genert: Er det udvalgte lande/lufthavnes personale, der strejker? Eller er det hele flyselskaber? Eller noget helt 4.?


Der er jo lidt forskellige strejker pt.

Men hos SAS er det de 4 skandinaviske pilotforeninger (en del af SAS Pilot Group), som har varslet strejke. De 4 foreninger er Dansk Pilotforening, Norske SAS-flygeres Forening, SAS Norge Flygerforening og Svensk Pilotförening.
Derfor vil en eventuel strejke ikke omfatte produktionsselskaberne SAS Connect, SAS Link samt de eksterne partnere CityJet, Xfly og airBaltic på alle afgange med et SK-rutenummer.

Derudover har 200 flymekanikere meddelt, at de vil sympatistrejke fra 5. juli.

Jeg læste en artikel igår, som forklarede, at strejkereglerne dog veksler fra land til land, så udskydelsen af strejken kan betyde noget forskelligt i de 3 lande. Så de 72 timers udskydelse lige nu kan vist stadig påvirke nogle lande.

Hos Norwegian og Widerøe var det flymekanikerne, der strejkede i juni.

Hos Ryanair strejkede kabinepersonalet.

Hos Easyjet er det Interne strejker, hvor ansatte, der arbejdede direkte for flyselskabet, nedlagde arbejdet på grund af uoverensstemmelser. Dvs. piloter, kabinepersonale, flyingeniører og andre medarbejdere. De har strejket i juni og strejker igen i juli.

I Brussels Airlines var det både piloter og kabinepersonale.

Derudover er der lokale problemer i visse lufthavne med enten manglende personale og/eller arbejdsnedlæggelse blandt ground personel.


Så en rigtig blandet landhandel :stoned: Men så er der måske ikke så meget andet at gøre end at følge med på ens flyselskabshjemmeside/facebook/info og se, om man fortsat kommer afsted.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 29. jun 2022, 11:35

FruKuk skrev:Så en rigtig blandet landhandel :stoned: Men så er der måske ikke så meget andet at gøre end at følge med på ens flyselskabshjemmeside/facebook/info og se, om man fortsat kommer afsted.


Jeps :/ Jeg anbefaler, at man holder øje med flyselskabet og så afgangs/ankomstlufthavn.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43967

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 29. jun 2022, 14:17

Vil man være helt sikker på flyveturen, er der kun én ting at gøre ;)

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Stitch » 1. jul 2022, 18:07

Jeg har lige set denne tiktok ang. situationen i Heathrow.
Ikke rigtig tillidsvækkende.

https://vm.tiktok.com/ZMNkwgKPk/?k=1
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Bergen » 4. jul 2022, 10:44

Så var det bal forbi... SAS har en pilotstrejke.

https://nyheder.tv2.dk/business/2022-07 ... lotstrejke
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43967

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 4. jul 2022, 13:04

Bergen skrev:Så var det bal forbi... SAS har en pilotstrejke.

https://nyheder.tv2.dk/business/2022-07 ... lotstrejke


Det er surt for dem, hvis feriedrømme skulle have luft under vingerne med SAS. :(
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2351

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf didaa » 7. jul 2022, 05:55

Jeg skal flyve til Grækenland i morgen tidlig, men aner intet om noget endnu. På rejseselskabets hjemmeside står der stadig “afventer info” ved afgangen.

Jeg vil gerne vide om jeg skal pakke eller ej….
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 7. jul 2022, 07:43

didaa skrev:Jeg skal flyve til Grækenland i morgen tidlig, men aner intet om noget endnu. På rejseselskabets hjemmeside står der stadig “afventer info” ved afgangen.

Jeg vil gerne vide om jeg skal pakke eller ej….


Jeg faldt over denne tidligere:

https://taenk.dk/forbrugerliv/rejser-og ... -forsinket

Ifølge den skal du møde op i lufthavnen, med mindre flyselskabet på tryk direkte har givet udtryk for noget andet.
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2351

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf didaa » 7. jul 2022, 07:52

MOGA skrev:
didaa skrev:Jeg skal flyve til Grækenland i morgen tidlig, men aner intet om noget endnu. På rejseselskabets hjemmeside står der stadig “afventer info” ved afgangen.

Jeg vil gerne vide om jeg skal pakke eller ej….


Jeg faldt over denne tidligere:

https://taenk.dk/forbrugerliv/rejser-og ... -forsinket

Ifølge den skal du møde op i lufthavnen, med mindre flyselskabet på tryk direkte har givet udtryk for noget andet.


Ja. Det er dog ikke SAS jeg skal i dialog med, men et rejseselskab.

Problemet er at alle afgange med SAS (medmindre det er nogen af deres link selskaber) stort set bliver aflyst, og det er sådan en jeg har. Så derfor tror jeg at det også kommer til at gå sådan, og det vil være rart at vide snart.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 7. jul 2022, 09:21

Stitch skrev:Jeg har lige set denne tiktok ang. situationen i Heathrow.
Ikke rigtig tillidsvækkende.

https://vm.tiktok.com/ZMNkwgKPk/?k=1


Jeg fløj fra Heathrow til Billund i går aftes, og jeg var ikke imponeret. Vi havde hørt om lange køer til security, så derfor valgte vi at være i lufthavnen 3 timer før afgang. Der fik vi at vide af en BA-medarbejder, at det var for tidligt til bag-drop, så vi måtte komme tilbage ½ time senere. Vi var både sultne og tørstige, men der var ikke umiddelbart nogen som helst muligheder for at købe noget i afgangshallen, og der var et værre kaos af lange køer på kryds og tværs, så vi satte os udenfor og ventede, indtil vi kunne aflevere kufferter.
Da vi havde gjort det og skulle ovenpå til security, var der kun 1 trappe af de ca. 8 i hallen, som var åben for adgang til etagen ovenover - det tog også lidt tid og hjælp fra en medarbejder overhovedet at finde den. Da vi kom op på etagen over kunne vi så se, at der var flere muligheder for at købe mad og drikke - og vi kunne faktisk have taget vores kufferter med derop, indtil de skulle checkes ind, men det fremgik ikke nogen steder. Nu ville vi så ikke købe noget, fordi vi "snart" skulle igennem security. Vi endte med at stå i kø i over 1 time, og enden af vores kø blev flyttet over bagerst i en anden kø undervejs. Så vi kunne sagtens have nået at købe og indtage noget, mens vi stod i kø.
Men da vi endelig kom igennem security var der fin plads og masser af muligheder for at handle uden for meget kø, så vi nåede at få noget, inden vi skulle med flyet. Og vores kufferter kom også med til Danmark.
Flyet endte godt nok med at være 1 time forsinket, fordi piloten efter eget udsagn var ankommet forsinket fra Paris og derfor måtte løbe over til vores fly for at flyve det...
1
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Rejser"