Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2762
Likede indlæg: 17397

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2018, 14:27

girl_beat skrev:
LaMariposa skrev:
Wizzze skrev:Hvor meget researcher / planlægge I spisesteder hjemmefra, inden en rejse?

Jeg ville gerne være sådan en blanding mellem planlagte steder og spontanitet. Men kommer jeg først i gang med at researche så ender jeg altid med en alenlang liste, som vi slet ikke har dage nok til at spise os igennem, og så bliver jeg lidt skuffet over de steder vi ikke får besøgt, mere end jeg begejstres over dem vi besøger. Og laver jeg ikke research, så synes jeg altid vi ender med at mangle steder, og bliver nødt til at tage hvad vi lige kan finde, og det er så turistfældehelvede eller kedeligt fastfood :whine:

Hvad gør I andre?

Jeg researcher ikke særlig meget mad inden. Vi plejer gerne at kigge på Tripadvisor, når vi kommer frem og tjekke, om de steder, vi gerne vil prøve, kræver reservation. Ellers plejer vi at undersøge et par stedee, hvor vi gerne vil spise om aftenen, når vi holder siesta, og så går vi efter dem. Så kan det være, at vi falder over noget andet på vejen.

Edit: Efter en rædsom tur til Puerto Rico på Cran Canaria er vi blevet ret glade for Trip Advisor. Det styrer udenom de værste turistfælder.

Vi laver som regel også lige en Tripadvisor-research en af de første dage, så vi har en nogenlunde idé om, hvad der findes i nærheden og anbefales generelt. Der er også altid plads til impulsive indslag eller hurtig overlevelsesmad, hvis vi bare har brug for hurtig energi på farten.

Kan I ikke nøjes med 2-3 forslag i nærheden og så prioritere dem? Det er da møgærgerligt at blive skuffet over alt det, man ikke når, hvis destinationen byder på alt muligt andet godt :)

Det er over de seneste 45 år endnu ikke lykkedes mig at kontrollere mit planlægningsgen, det er mit største problem, jeg kender ikke til "nøjes" :genert:
Bare det at skulle skære steder fra at besøge på næste tur, for at holde os indenfor de feriedage vi har, har været som at skulle skære i sig selv :whine: :genert:
2
Do as I say! :whip:
Sof
Kort karma: 21
Likede indlæg: 655

Indlægaf Sof » 12. aug 2018, 14:53

Jeg kommer nogle gange til det der med at blive lidt skuffet over ikke-besøgte steder :genert:

Efter en ferie hvor det var umuligt at få bord et bestemt sted i løbet af ferien, hvor måske nævnte der liiidt for mange gange, så blev jeg pålagt at lave mere research. Det positive er helt sikkert at vi har spist nogle rigtig gode steder og fået så meget lækkert mad.

Laver både en del research på mad og attraktioner og deler begge dele op i “må/skal besøges” og “kunne være spændende,hvis det lige passer”. Steder hvor der skal bestilles bord i god tid, har jeg kun haft held med at bestille, har ellers fået nogle skeptiske kommentarer fra forskellige steder, omkring det at sætte et bestemt tidspunkt på et måltid, på en ferie, om 3 måneder, men det har fungeret så fint, synes jeg.

På denne her ferie er vi væk i halvanden uge, har 3 bordreservationer og 3 museer/steder vi skal hen, har nok derudover 10-12 restauranter og isbutikker jeg har læst godt om, så hvis vi er ude og en af dem er i nærheden når sulten melder sig, så vil jeg heller et af de steder end et tilfældigt(som også ku være godt, selvfølgelig, men der er relativt tætpakket med turistfælder her på øen :D )
1
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 87
Likede indlæg: 943

Indlægaf Mavis » 13. aug 2018, 07:39

Jeg skal på studeietur til Madrid om nogle uger med min klasse, og vi skal planlægge nogle forskellige steder at se. Nogle der har nogle helst ikke for dyre forslag?
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 187
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 3541

Indlægaf ExCoastal » 14. aug 2018, 21:42

Så er Yosemite åben igen og der er godt styr på branden (langt om længe).

https://abc7news.com/travel/yosemite-re ... e/3955644/
2
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 27
Likede indlæg: 1145

Indlægaf Myresluger » 14. aug 2018, 22:26

Jeg skal til Lissabon med nogle veninder i efteråret. Ingen af os kender byen - hvilke områder kan i anbefale at bo i? Gerne centralt og med mulighed for offentlig transport. Og ellers bare gode ideer til tre damer på tur ;)
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 14. aug 2018, 22:36

Mavis skrev:Jeg skal på studeietur til Madrid om nogle uger med min klasse, og vi skal planlægge nogle forskellige steder at se. Nogle der har nogle helst ikke for dyre forslag?

Mange af de store museer har gratis adgang de sidste 2 timer af deres åbningstid, I kan tjekke deres hjemmesider og se reglerne og tiderne for de enkelte museer I kunne være interesserede i.

I Parque del Oeste er der i sydenden genopført et af de ægyptiske templer der blev reddet, da Aswan dæmningen blev opført. Spanien var med til at betale for redningen af Abu Simbel og anden vigtige fortidsminder der ellers ville være blevet oversvømmet, og som tak blev dette tempel pillet ned og sejlet til Spanien, og genopført her i Madrid.
Parken har også en utrolig flot rosenhave/labyrint tæt ved templet, men om årstiden passer med blomstring, ved jeg ikke, der skal I bruge en med grønnere fingre/viden end mig :genert:
Bag templet er der et udsigtspunkt hvor man kan se ud over meget af Madrid, bl.a. hele komplekset omkring kongeslottet, med arsenalet, katedralen osv. (kongeslottet er bl.a. et af de steder som har gratis adgang sent på dagen, så I kan jo starte med parken, og så bevæge jer ned til slottet senere).
Midtvejs mellem pladsen foran kongeslottet og teatret og Plaza Puerte del sol, ligger verdens bedste Chokolade Churros sted :savl: https://chocolateriasangines.com/

Madrids gamle hovedbanegård Atocha, ligger tæt på en af byens store parker, hvor også den botaniske have ligger, men som en slags afstikker, er hovedbanegårdens gamle forhal ombyttet til et tropehus/indepark, hvor der er gratis adgang for alle. Ret flot oplevelse. Og har man så mod på mere, kan man gå over i den rigtige botaniske have. Det er også her man finder det berømte Prado Museum (også et af dem med gratis sen adgang). Bag Prado ligger den store Retiro park, med bådsø, og krystal paladset, hvor der plejer at være gratis udstillinger, og masser af plads at boltre sig på.
0
Lys
Kort karma: 258
Likede indlæg: 3443

Indlægaf Lys » 15. aug 2018, 04:49

Wizzze skrev:
Mavis skrev:Jeg skal på studeietur til Madrid om nogle uger med min klasse, og vi skal planlægge nogle forskellige steder at se. Nogle der har nogle helst ikke for dyre forslag?

Mange af de store museer har gratis adgang de sidste 2 timer af deres åbningstid, I kan tjekke deres hjemmesider og se reglerne og tiderne for de enkelte museer I kunne være interesserede i.

I Parque del Oeste er der i sydenden genopført et af de ægyptiske templer der blev reddet, da Aswan dæmningen blev opført. Spanien var med til at betale for redningen af Abu Simbel og anden vigtige fortidsminder der ellers ville være blevet oversvømmet, og som tak blev dette tempel pillet ned og sejlet til Spanien, og genopført her i Madrid.
Parken har også en utrolig flot rosenhave/labyrint tæt ved templet, men om årstiden passer med blomstring, ved jeg ikke, der skal I bruge en med grønnere fingre/viden end mig :genert:
Bag templet er der et udsigtspunkt hvor man kan se ud over meget af Madrid, bl.a. hele komplekset omkring kongeslottet, med arsenalet, katedralen osv. (kongeslottet er bl.a. et af de steder som har gratis adgang sent på dagen, så I kan jo starte med parken, og så bevæge jer ned til slottet senere).
Midtvejs mellem pladsen foran kongeslottet og teatret og Plaza Puerte del sol, ligger verdens bedste Chokolade Churros sted :savl: https://chocolateriasangines.com/

Madrids gamle hovedbanegård Atocha, ligger tæt på en af byens store parker, hvor også den botaniske have ligger, men som en slags afstikker, er hovedbanegårdens gamle forhal ombyttet til et tropehus/indepark, hvor der er gratis adgang for alle. Ret flot oplevelse. Og har man så mod på mere, kan man gå over i den rigtige botaniske have. Det er også her man finder det berømte Prado Museum (også et af dem med gratis sen adgang). Bag Prado ligger den store Retiro park, med bådsø, og krystal paladset, hvor der plejer at være gratis udstillinger, og masser af plads at boltre sig på.

Fra templet kan man også gå videre langs floden og opleve den 10 km lange park Rio (eller er det floden, der hedder Rio??). Det er en fin gåtur og sjovt at se hvordan parken løbende ændrer sig og undervejs tilpasser sig stilen på gamle broer etc.

Tæt på den sydlige ende af parken kan man gå videre til Madrids gamle kødby, der er omdannet til kultursted med udstillinger mv. Det er meget sjovt at se, hvis man kender Kødbyen i Kbh.

2-timers tricket som Wizze nævner kan fx udnyttes til at se Picassos Guernica på Reina Sofia-museet.
1
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 99
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2180

Indlægaf Alkaia » 15. aug 2018, 12:35

Ting man skal se eller opleve i Flensburg?
0
I always dance like no one is watching. :pompom:
Muddi
Kort karma: 217
Likede indlæg: 1140

Indlægaf Muddi » 15. aug 2018, 15:30

Nogen der ved, om man tage offentlig transport over broerne i bugten i San Fransisco i stedet for at skulle hele vejen udenom?

Vi skal bo på hotel første nat, tæt på lufthavnen, og derfra, til Newark dagen efter, og hente vores autocamper.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 15. aug 2018, 15:41

Muddi skrev:Nogen der ved, om man tage offentlig transport over broerne i bugten i San Fransisco i stedet for at skulle hele vejen udenom?

Vi skal bo på hotel første nat, tæt på lufthavnen, og derfra, til Newark dagen efter, og hente vores autocamper.

Ja I kan bare bruge Bart, der er en station ved lufthavnen og en i Fremont på den anden side ved Newark.
Gul linje fra lufthavnen og skift så til grøn linje ved Balboa Park

Billede
0
Muddi

Indlægaf Muddi » 15. aug 2018, 16:11

Wizzze skrev:
Muddi skrev:Nogen der ved, om man tage offentlig transport over broerne i bugten i San Fransisco i stedet for at skulle hele vejen udenom?

Ja I kan bare bruge Bart, der er en station ved lufthavnen og en i Fremont på den anden side ved Newark.

Billede

Ok, det var vist også den vej vi fandt en rejseplan på, nu jeg kigger nærmere efter. Synes bare det er vildt at det skal tage over to timer at må dertil :genert:

Edit: Ahh, måske hjælper det, at sætte den rigtige station ind, nu er der pludselig skåret en time af rejsetiden :lol:

Problemet er bare, at jeg ikke kan huske den nøjagtige adresse i Newark. Er der flere stationer i Newark?
0
Brugeravatar
ExCoastal

Indlægaf ExCoastal » 15. aug 2018, 16:56

Muddi skrev:
Wizzze skrev:

Ok, det var vist også den vej vi fandt en rejseplan på, nu jeg kigger nærmere efter. Synes bare det er vildt at det skal tage over to timer at må dertil :genert:

Edit: Ahh, måske hjælper det, at sætte den rigtige station ind, nu er der pludselig skåret en time af rejsetiden :lol:

Problemet er bare, at jeg ikke kan huske den nøjagtige adresse i Newark. Er der flere stationer i Newark?

Jeg går ud fra, at I har lejet hos Cruise America.

https://www.cruiseamerica.com/rv-rental ... fo-newark/

Den nærmeste BART station er Fremont, jeg er faktisk overrasket over, at adressen er i Newark. Tager det virkeligt to timer? Fra downtown SF til Fremont tager det under en time. Der er nu et pænt stykke vej fra stationen til der, hvor I skal hente auto camperen. Der er sikkert en taxa ved stationen, ellers kan I bruge Uber eller Lyft. Alternativt kan jeg hente jer ved stationen, jeg arbejder nemlig i Fremont :D
1
Muddi

Indlægaf Muddi » 15. aug 2018, 17:34

ExCoastal skrev:
Muddi skrev:
Wizzze skrev:

Den nærmeste BART station er Fremont, jeg er faktisk overrasket over, at adressen er i Newark. Tager det virkeligt to timer? Fra downtown SF til Fremont tager det under en time. Der er nu et pænt stykke vej fra stationen til der, hvor I skal hente auto camperen. Der er sikkert en taxa ved stationen, ellers kan I bruge Uber eller Lyft. Alternativt kan jeg hente jer ved stationen, jeg arbejder nemlig i Fremont :D

Ja, det er hos Cruise America vi har lejet hos.

Det er hele vejen fra lufthavnen, til selve adressen, det tager så lang tid, for ja, der er langt fra stationen. Kan bare ikke helt greje hvad vi skal skifte til, når vi kommer til Fremont. Og hvad er Uber og Lyft?

Det var ellers noget af et tilbud :D
0
Brugeravatar
ExCoastal

Indlægaf ExCoastal » 15. aug 2018, 18:21

Muddi skrev:
ExCoastal skrev:
Muddi skrev:
Wizzze skrev:

Det er hele vejen fra lufthavnen, til selve adressen, det tager så lang tid, for ja, der er langt fra stationen. Kan bare ikke helt greje hvad vi skal skifte til, når vi kommer til Fremont. Og hvad er Uber og Lyft?

Uber og Lyft er private taxafirmaer, hvor man bestiller og betaler via en app på telefonen. Vi bruger det en del, fordi det er så nemt.

På kortet kan I se, hvor langt tingene ligger fra hinanden. CA er Cruise America, den gule plet er BART stationen, og den røde plet er såmænd, der hvor jeg arbejder :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Muddi

Indlægaf Muddi » 15. aug 2018, 19:23

ExCoastal skrev:
Muddi skrev:
ExCoastal skrev:
Muddi skrev:
Wizzze skrev:

Uber og Lyft er private taxafirmaer, hvor man bestiller og betaler via en app på telefonen. Vi bruger det en del, fordi det er så nemt.

På kortet kan I se, hvor langt tingene ligger fra hinanden. CA er Cruise America, den gule plet er BART stationen, og den røde plet er såmænd, der hvor jeg arbejder :D

Så kan det næsten bedst betale sig, at du henter camperen, og kommer op til stationen med den til os :D

Står det der Uber og Lyft på de pågældende biler, så man kan kende dem?
0

Tilbage til "Rejser"