Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4303

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 25. jan 2018, 19:27

Der fik jeg lige skabt røre i andedammen! :LOL:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jan 2018, 20:58

Jeg har lige bestilt fire dage i Bruxelles i påsken.
Jeg syntes, at der skulle ske lidt, men ikke for meget, da jeg nogle uger senere skal på studietur med min klasse :gisp: og derfor nok gør klogt i at lade lidt op i ferien :P

Jeg har været på jagt efter billige flybilletter og ditto hotel, og det er lidt af en opgave, når det drejer sig om en international højtid, og man ikke er i vildt god tid. Bruxelles kom som lidt af en indskydelse, og det skal nok blive godt, da jeg kender byen, og det samtidig er så mange år, siden jeg sidst var der, at der er er meget nyt at opleve.

Jeg skal bo i et gammelt byhus lige ved, hvis faktisk ikke på, Grand Place, så jeg klager ikke over at betale knap 1000 kr. for tre overnatninger :D
3
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6626
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1180
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9490

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FrøkenM » 2. feb 2018, 17:36

Hurtigt spørgsmål:

Jeg skal med tog til KBH i morgen tidlig. Tager en flyver hjem i morgen aften, men da det er en lang dag vil jeg gerne have en deo og lidt parfume med til at friske op i løbet af dagen. Må jeg godt tage en 30 ml parfume med i håndbagagen hjem eller skal den tjekkes ind som bagage? :)
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LadyFox » 2. feb 2018, 17:49

FrøkenM skrev:Hurtigt spørgsmål:

Jeg skal med tog til KBH i morgen tidlig. Tager en flyver hjem i morgen aften, men da det er en lang dag vil jeg gerne have en deo og lidt parfume med til at friske op i løbet af dagen. Må jeg godt tage en 30 ml parfume med i håndbagagen hjem eller skal den tjekkes ind som bagage? :)

Ja, den skal bare i en af de der poser.
0
...
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6626
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1180
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9490

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FrøkenM » 2. feb 2018, 17:53

LadyFox skrev:
FrøkenM skrev:Hurtigt spørgsmål:

Jeg skal med tog til KBH i morgen tidlig. Tager en flyver hjem i morgen aften, men da det er en lang dag vil jeg gerne have en deo og lidt parfume med til at friske op i løbet af dagen. Må jeg godt tage en 30 ml parfume med i håndbagagen hjem eller skal den tjekkes ind som bagage? :)

Ja, den skal bare i en af de der poser.

Super. Sådan en tror jeg også jeg har :)
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LadyFox » 2. feb 2018, 17:56

FrøkenM skrev:
LadyFox skrev:
FrøkenM skrev:Hurtigt spørgsmål:

Jeg skal med tog til KBH i morgen tidlig. Tager en flyver hjem i morgen aften, men da det er en lang dag vil jeg gerne have en deo og lidt parfume med til at friske op i løbet af dagen. Må jeg godt tage en 30 ml parfume med i håndbagagen hjem eller skal den tjekkes ind som bagage? :)

Ja, den skal bare i en af de der poser.

Super. Sådan en tror jeg også jeg har :)

Ellers plejer de at have dem i lufthavnen mener jeg.
0
...
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6626
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1180
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9490

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FrøkenM » 2. feb 2018, 18:16

LadyFox skrev:
FrøkenM skrev:
LadyFox skrev:
FrøkenM skrev:Hurtigt spørgsmål:

Jeg skal med tog til KBH i morgen tidlig. Tager en flyver hjem i morgen aften, men da det er en lang dag vil jeg gerne have en deo og lidt parfume med til at friske op i løbet af dagen. Må jeg godt tage en 30 ml parfume med i håndbagagen hjem eller skal den tjekkes ind som bagage? :)

Ja, den skal bare i en af de der poser.

Super. Sådan en tror jeg også jeg har :)

Ellers plejer de at have dem i lufthavnen mener jeg.

Tak :)
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 2. feb 2018, 21:52

FrøkenM skrev:
LadyFox skrev:
FrøkenM skrev:Hurtigt spørgsmål:

Jeg skal med tog til KBH i morgen tidlig. Tager en flyver hjem i morgen aften, men da det er en lang dag vil jeg gerne have en deo og lidt parfume med til at friske op i løbet af dagen. Må jeg godt tage en 30 ml parfume med i håndbagagen hjem eller skal den tjekkes ind som bagage? :)

Ja, den skal bare i en af de der poser.

Super. Sådan en tror jeg også jeg har :)


Og ellers ligger de i lufthavnen i København, på 1. sal lige før sikkerhedstjekket.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 3. feb 2018, 14:19

Jeg vil gerne først slå fast, at jeg ikke er forarget eller ude på at pege fingre af nogen som helst i den her tråd, jeg blev bare lige inspireret af snakken om væsker i håndbagage. Jeg har nemlig flere gange undret mig over, at lufthavne tilbyder de der poser til væsker. Jeg har tænkt, at nu har de regler da eksisteret i så mange år, at selv uerfarne rejsende efterhånden måtte have hørt om dem og taget deres forholdsregler hjemmefra (aka selv sørget for at anskaffe en genlukkelig 1 liters pose). Jeg har ikke lige tænkt over, at de skulle være svære at få fat i, fordi jeg selv købte en større pakke specielt designet til formålet i et supermarked, dengang reglerne var nye, så jeg har ikke haft behov for at købe nye før fornylig, hvor jeg så tilfældigvis havde købt en pakke lynlåsposer i IKEA, hvor der også var 1 liters i.
Men hvis der stadig ligger en forventning blandt rejsende om, at man bare kan få en pose i lufthavnen, kan jeg godt forstå, at de fortsat har dem. Jeg synes også, det er en fin service af lufthavnene, som jo godt kunne vælge bare at afvise folk, bede dem smide deres væsker ud eller henvise til at købe en pose til overpris i en kiosk i forhallen. Det giver da helt sikkert en hurtigere afvikling af sikkerhedstjek og meget gladere kunder at yde den service.
0
You can't spell awesome without me.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ficus » 7. feb 2018, 08:07

^ jeg har til gengæld set en blive afvist og henvist tilbage før køen, fordi hun havde sine ting i en IKEA pose. Den skulle være klar og der er print/farve på IKEAs. Ved ikke om kontrolmanden bare var ekstra skrap eller om reglen helt reelt er sådan
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Ficus » 7. feb 2018, 08:10

Er ved at skrive til deres chat - men er der nogen der har oplevet ikke at kunne bestille sæde hos SAS?

Det var hverken en mulighed under booking og nu heller ikke inde på rejsens side. :gruble: der er et felt med sædebooking, men “knappen” er ligesom inaktivt. Har før prøvet at blive splittet af SAS og med babys første flyvning magter jeg egentligt ikke at skulle deale med deres skrankeansatte
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Akehurst2 » 7. feb 2018, 08:48

sigge skrev:Jeg vil gerne først slå fast, at jeg ikke er forarget eller ude på at pege fingre af nogen som helst i den her tråd, jeg blev bare lige inspireret af snakken om væsker i håndbagage. Jeg har nemlig flere gange undret mig over, at lufthavne tilbyder de der poser til væsker. Jeg har tænkt, at nu har de regler da eksisteret i så mange år, at selv uerfarne rejsende efterhånden måtte have hørt om dem og taget deres forholdsregler hjemmefra (aka selv sørget for at anskaffe en genlukkelig 1 liters pose). Jeg har ikke lige tænkt over, at de skulle være svære at få fat i, fordi jeg selv købte en større pakke specielt designet til formålet i et supermarked, dengang reglerne var nye, så jeg har ikke haft behov for at købe nye før fornylig, hvor jeg så tilfældigvis havde købt en pakke lynlåsposer i IKEA, hvor der også var 1 liters i.
Men hvis der stadig ligger en forventning blandt rejsende om, at man bare kan få en pose i lufthavnen, kan jeg godt forstå, at de fortsat har dem. Jeg synes også, det er en fin service af lufthavnene, som jo godt kunne vælge bare at afvise folk, bede dem smide deres væsker ud eller henvise til at købe en pose til overpris i en kiosk i forhallen. Det giver da helt sikkert en hurtigere afvikling af sikkerhedstjek og meget gladere kunder at yde den service.


I Bruxelles lufthavn skal man købe poser - 2 stk. for en euro. Så det er ikke standard, at de er gratis.

Og jeg oplever simpelthen så tit, at folk ikke har styr på det med væskerne. Nogen, der slet ikke har opdaget at det er indført (det er jeg også lidt forundret over, men der er jo folk, der sjældent flyver), men også forvirring over hvad der skal hvor. Og det sidste kan jeg godt forstå, for har oplevet at bruge den samme gennemsigitge toilettaske to uger i træk i den samme terminal i Heathrow og så den tredje gang blive vredt afvist, ligesom jeg har prøvet at glemme læbepomader løst i tasken hvor det er blevet påtalt og hvor det ikke er. Så det er svært at finde en helt skudsikker metode.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8913
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18041

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 7. feb 2018, 08:51

Akehurst2 skrev:I Bruxelles lufthavn skal man købe poser - 2 stk. for en euro. Så det er ikke standard, at de er gratis.

Og jeg oplever simpelthen så tit, at folk ikke har styr på det med væskerne. Nogen, der slet ikke har opdaget at det er indført (det er jeg også lidt forundret over, men der er jo folk, der sjældent flyver), men også forvirring over hvad der skal hvor. Og det sidste kan jeg godt forstå, for har oplevet at bruge den samme gennemsigitge toilettaske to uger i træk i den samme terminal i Heathrow og så den tredje gang blive vredt afvist, ligesom jeg har prøvet at glemme læbepomader løst i tasken hvor det er blevet påtalt og hvor det ikke er. Så det er svært at finde en helt skudsikker metode.


Jeg bliver også tit overrasket over, at på trods af store billeder og skærme med forklaringer, så fatter folk stadig ikke, at de skal tage deres computer og iPad ud af tasken eller tage deres bælter af. Det er som om de tænker, at de regler gælder jo ikke for MIG! Men ja, lufthavnspersonalet er ikke helt kalibrerede. En enkelt gang (i Gdansk) fik jeg besked på, at mine hårnåle skulle fjernes og køres igennem scanneren. :forvirret: Det var jo metal! Jeg ville mene, at der er mere metal i min BH, men den er jeg nu alligevel aldrig blevet bedt om at fjerne.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Akehurst2 » 7. feb 2018, 09:03

Mi55y skrev:
Akehurst2 skrev:I Bruxelles lufthavn skal man købe poser - 2 stk. for en euro. Så det er ikke standard, at de er gratis.

Og jeg oplever simpelthen så tit, at folk ikke har styr på det med væskerne. Nogen, der slet ikke har opdaget at det er indført (det er jeg også lidt forundret over, men der er jo folk, der sjældent flyver), men også forvirring over hvad der skal hvor. Og det sidste kan jeg godt forstå, for har oplevet at bruge den samme gennemsigitge toilettaske to uger i træk i den samme terminal i Heathrow og så den tredje gang blive vredt afvist, ligesom jeg har prøvet at glemme læbepomader løst i tasken hvor det er blevet påtalt og hvor det ikke er. Så det er svært at finde en helt skudsikker metode.


Jeg bliver også tit overrasket over, at på trods af store billeder og skærme med forklaringer, så fatter folk stadig ikke, at de skal tage deres computer og iPad ud af tasken eller tage deres bælter af. Det er som om de tænker, at de regler gælder jo ikke for MIG! Men ja, lufthavnspersonalet er ikke helt kalibrerede. En enkelt gang (i Gdansk) fik jeg besked på, at mine hårnåle skulle fjernes og køres igennem scanneren. :forvirret: Det var jo metal! Jeg ville mene, at der er mere metal i min BH, men den er jeg nu alligevel aldrig blevet bedt om at fjerne.


Jeg forsøger også altid at stille mig bag dem, der ligesom jeg selv allerede har taget jakken af og står med ipad og væskepose i hånden, hvor man kan se, de har prøvet det før.

Men det er tit lidt tilfældigt om sko skal af, og jeg har opdaget, at mine briller får maskinen til at hyle, hvor min BH kun gav udslag engang i en scanner i en nationalbank i udlandet (og den unge mandlige vagt blev ildrød i hovedet da han kørte håndscanneren rundt og den hylede op lige ved mine bryster :-D) - så selvom man gør sig umage kan man stadig være til besvær.
Senest rettet af Akehurst2 7. feb 2018, 09:15, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 7. feb 2018, 09:10

Mi55y skrev:
Akehurst2 skrev:I Bruxelles lufthavn skal man købe poser - 2 stk. for en euro. Så det er ikke standard, at de er gratis.

Og jeg oplever simpelthen så tit, at folk ikke har styr på det med væskerne. Nogen, der slet ikke har opdaget at det er indført (det er jeg også lidt forundret over, men der er jo folk, der sjældent flyver), men også forvirring over hvad der skal hvor. Og det sidste kan jeg godt forstå, for har oplevet at bruge den samme gennemsigitge toilettaske to uger i træk i den samme terminal i Heathrow og så den tredje gang blive vredt afvist, ligesom jeg har prøvet at glemme læbepomader løst i tasken hvor det er blevet påtalt og hvor det ikke er. Så det er svært at finde en helt skudsikker metode.


Jeg bliver også tit overrasket over, at på trods af store billeder og skærme med forklaringer, så fatter folk stadig ikke, at de skal tage deres computer og iPad ud af tasken eller tage deres bælter af. Det er som om de tænker, at de regler gælder jo ikke for MIG! Men ja, lufthavnspersonalet er ikke helt kalibrerede. En enkelt gang (i Gdansk) fik jeg besked på, at mine hårnåle skulle fjernes og køres igennem scanneren. :forvirret: Det var jo metal! Jeg ville mene, at der er mere metal i min BH, men den er jeg nu alligevel aldrig blevet bedt om at fjerne.


De er måske alligevel ikke helt galt på den i USA, hvor de har ansatte til at stå og råbe af folk i security-køen, selvom det på mig virker unødvendigt og stressende, at man i en 15 min. lang kø konstant skal høre på "Remove your jackets! Take off your shoes! Empty yoyr pockets! Belts must be taken off! Remove your jackets! etc. etc." Så står man der med sit overtøj og sko i favnen, mens man balancerer håndbagage og forsøger at finde sin væskepose og samtidig skal rykke med køen. :nerve:

Men ja, det ville være meget rart, hvis de var helt konsekvente i alle lufthavne. Jeg har indenfor et år rejst flere gange med e-bogslæser og hårtørrer i håndbagagen - et sted gik det igennem med begge dele i tasken, et andet sted skulle e-bogslæseren tages ud men ikke hårtørreren, og det tredje sted var det omvendt. Men heldigvis er der de fleste steder en person, man kan spørge, inden man kører bakken igennem scanneren.
2
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Rejser"