Japan!

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 351
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 5722

Re: Japan!

Indlægaf Mi55y » 25. maj 2018, 06:30

Vi købte ikke JR pass, da vi kun skulle fra Kyoto til Tokyo en gang - vi landede i Osaka og fløj hjem fra Tokyo, og jeg var der i 10 dage og kunne altså ikke nøjes med et 7-dages alligevel, hvis jeg skulle have kørt på det til lufthavnen f.eks. Men skulle vi have taget turen to gange, er det lige før, at det kunne have betalt sig, da turen er ret pebret. Så man skal ikke køre mange flere gange med Shinkansen, før passet er hentet hjem, tror jeg.

I Kyoto vil jeg gerne anbefale en night walking tour i Gion - det var superspændende at høre om Geishaerne, deres historie, uddannelse, traditioner osv. Vi spottede også både Meikoer og Geikoer på turen. Lad dig ikke narre af alle dem, der render rundt i kimonoer i Kyoto - det er turister.

Lige uden for Kyoto ved bambusskoven vil jeg også gerne anbefale Okochi Sanso-garden. Virkelig hygggelig og flot oplevelse, som inkluderer en kop te og en kage. Nijo castle samt haven omkring er også en god oplevelse - især nattergalegulvet, som virkelig synger!

Vil du have en kimono med hjem, så er det i Kyoto, den skal købes. De fås i mange prisklasser, udvalget er især stort i Teramachi og Shinkyogoko - to parallelle overdækkede shoppinggader, med alt hvad hjertet begærer.

Hvis I får muligheden for det, så tag en eller to overnatninger på Ryokan - traditionel japansk kro. Det er ret hyggeligt! Jeg var glad for, at vi kun havde en enkelt nat, da jeg bare ikke sov særlig godt på en futon på gulvet. Men sjov oplevelse!

I Tokyo vil jeg anbefale observationsdækket i Mori tower til solnedgang. Virkelig flot! Hvis man er til rutschebaner kan jeg også anbefale en tur i Thunder Dolphin, som ligger midt i Tokyo.

Og så selvfølgelig karaoke! Det er SÅ sjovt, om man er to eller mange. Og spillehaller!
1
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=50&t=7064

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Mædem
Kort karma: 23
Likede indlæg: 481

Indlægaf Mædem » 25. maj 2018, 09:42

Mi55y skrev:Vi købte ikke JR pass, da vi kun skulle fra Kyoto til Tokyo en gang - vi landede i Osaka og fløj hjem fra Tokyo, og jeg var der i 10 dage og kunne altså ikke nøjes med et 7-dages alligevel, hvis jeg skulle have kørt på det til lufthavnen f.eks. Men skulle vi have taget turen to gange, er det lige før, at det kunne have betalt sig, da turen er ret pebret. Så man skal ikke køre mange flere gange med Shinkansen, før passet er hentet hjem, tror jeg.

I Kyoto vil jeg gerne anbefale en night walking tour i Gion - det var superspændende at høre om Geishaerne, deres historie, uddannelse, traditioner osv. Vi spottede også både Meikoer og Geikoer på turen. Lad dig ikke narre af alle dem, der render rundt i kimonoer i Kyoto - det er turister.

Lige uden for Kyoto ved bambusskoven vil jeg også gerne anbefale Okochi Sanso-garden. Virkelig hygggelig og flot oplevelse, som inkluderer en kop te og en kage. Nijo castle samt haven omkring er også en god oplevelse - især nattergalegulvet, som virkelig synger!

Vil du have en kimono med hjem, så er det i Kyoto, den skal købes. De fås i mange prisklasser, udvalget er især stort i Teramachi og Shinkyogoko - to parallelle overdækkede shoppinggader, med alt hvad hjertet begærer.

Hvis I får muligheden for det, så tag en eller to overnatninger på Ryokan - traditionel japansk kro. Det er ret hyggeligt! Jeg var glad for, at vi kun havde en enkelt nat, da jeg bare ikke sov særlig godt på en futon på gulvet. Men sjov oplevelse!

I Tokyo vil jeg anbefale observationsdækket i Mori tower til solnedgang. Virkelig flot! Hvis man er til rutschebaner kan jeg også anbefale en tur i Thunder Dolphin, som ligger midt i Tokyo.

Og så selvfølgelig karaoke! Det er SÅ sjovt, om man er to eller mange. Og spillehaller!

Jeg tror måske, at vi efter Koyasan tager mod Osaka, Hiroshima og Miyajima, for så at tage Shinkansen tilbage til Tokyo derfra. Vi kunne derfor godt købe et pas, der kun knytter sig til den del af landet, det mærkelige er bare, at udover det nationale pas, så er der ingen af de andre pas, der inkulderer Tokyo-Kyoto, f.eks. Kan du huske, hvad billetten fra Kyoto - Tokyo ca. kostede?

Tusind tak for gode fifs! Vi skal helt bestemt også overnatte på en Ryokan, hvilken en af byerne det bliver i ved jeg ikke helt endnu, og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal bestille hjemmefra. I Koyasan har jeg bestilt plads til os i et af de buddistiske templer, men der er udbudet jo heller ikke så stort.
Senest rettet af Mædem 25. maj 2018, 09:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 25. maj 2018, 10:23

Mædem skrev:
Jeg tror måske, at vi efter Koyasan tager mod Osaka, Hiroshima og Miyajima, for så at tage Shinkansen tilbage til Tokyo derfra. Vi kunne derfor godt købe et pas, der kun knytter sig til den del af landet, det mærkelige er bare, at udover det nationale pas, så er der ingen af de andre pas, der inkulderer Tokyo-Kyoto, f.eks. Kan du huske, hvad billetten fra Kyoto - Tokyo ca. kostede?

Tusind tak for gode fifs! Vi skal helt bestemt også overnatte på en Ryokan, hvilken en af byerne det bliver i ved jeg ikke helt endnu, og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal bestille hjemmefra. I Koyasan har jeg bestilt plads til os i et af de buddistiske templer, men der er udbudet jo heller ikke så stort.

Vi gav lige knap 1.600,- for to personer Kyoto-Tokyo :)
1

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 25. maj 2018, 10:25

Jeg vil i øvrigt gerne fraråde at betale for at komme ind i borgen i Osaka - det er ikke det værd. Indmaden er moderne og er bare et museum med en masse billeder, tegninger og malerier af borgen - der er ikke kig til noget at det originale interiør, mure, lofter, noget som helst. Men parken og området omkring er fint til en gåtur.
1

JoyNips
Kort karma: 543
Likede indlæg: 8225

Indlægaf JoyNips » 25. maj 2018, 10:54

Jeg havde JR-pass da jeg rejste i Japan og det var super. Men vi rejste også Tokyo-Izu Kogen-Hiroshima-Kyoto, så andet kunne ikke betale sig.
1
Brugeravatar
Mædem

Indlægaf Mædem » 25. maj 2018, 19:24

Nej, hvis to billetter fra Kyoto - Tokyo koster 1600 kr, så kan det kun betale sig for os at købe et nationalt pass til 3000 kr stykket. Vi skal jo både frem og tilbage til Tokyo, og derudover kommer vi til at bruge passet imellem Koyasan, Osaka og Hiroshima. Så den er jo tjent hjem alene ved turene fra og til Tokyo.
0
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 80
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 1762

Indlægaf Alkaia » 26. maj 2018, 08:12

Mædem skrev:Nå, jeg vækker lige tråden her til live igen. Håber du havde en fantastisk tur, Mi55y.

Er der nogle af jer Japan-kyndige, der har erfaringer med JR-pass og/eller generelle priser på offentlig transport?

Vi skal tre uger til Japan til sommer, og planen er indtil nu, at vi starter i Tokyo, derefter Kyoto og Koyasan. Efter koyasan ved vi endnu ikke i hvilken retning rejsen går, og finder først ud af det til den tid, det eneste vi ved nu er, at vi skal ende i Tokyo igen.

Vi kommer helt sikkert til at rejse med tog eller andet offentligt transport, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan svare sig at købe et JR-pass, når vi ikke med sikkerhed ved, hvor vi skal hen, og hvor meget vi derfor kommer til at bruge det. Selvom det alle steder står, at det er den billigste løsning, så koster det alligevel 3000 kr for et Nationalt pas i 21 dage, hvilket er pebret, hvis vi ikke bruger det nok.

Nogle erfaringer? (andre Japanråd er naturligvis også velkomne, hvis der kan vristes flere ud af jer)

Toget er en fantastisk oplevelse, men I kan også vælge at tage bus. De kører hele døgnet, er knapt så hurtige, men meget billige.
Jeg kørte en del med bus på Hokkaido.
1
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 26. maj 2018, 08:19

Jeg havde for øvrigt også et nationalt togpas tll tre uger. Jeg var i Japan i seks uger, og kørte hele vejen fra Hakodate på Hokkaido til Nagasaki på Kyushu.

Hokkaido var helt sikkert mit yndlings sted. Fukushima-området er også flot.

Jeg kunne ikke udstå Tokyo. Tror det var en blanding af jetlag og høj luftfugtighed.
Må jeg anbefale en smuttur til Yokohama? Byen har en del gode seværdigheder.
0
Sof
Kort karma: 12
Likede indlæg: 344

Indlægaf Sof » 26. maj 2018, 09:48

Vi skal til Japan om knapt 2 år.

En rejse vi længe har snakket om, men er altid endt med at rejse til USA eller den vej, når det er kommet til stykket. Nu bliver det i fælles rund fødselsdagsgave. Og jeg glæder mig helt vildt! Suger alle jeres tips til mig.
1
JoyNips
Kort karma: 543
Likede indlæg: 8225

Indlægaf JoyNips » 26. maj 2018, 11:55

Jeg vil virkelig anbefale Izu-kogen og Hiroshima. Førstnævnte for sin natur og sidstnævnte for sin stemning.
1
Brugeravatar
Mædem

Indlægaf Mædem » 27. maj 2018, 10:07

Alkaia skrev:Jeg havde for øvrigt også et nationalt togpas tll tre uger. Jeg var i Japan i seks uger, og kørte hele vejen fra Hakodate på Hokkaido til Nagasaki på Kyushu.

Jeg kunne ikke udstå Tokyo. Tror det var en blanding af jetlag og høj luftfugtighed.

Dækker passet også til visse busruter? Eller brugte du bare dit JR-pass, når det passede, og så bus for resten?

Jeg tror desværre ikke vi kan nå til Hokkaido, da det ligger så nordligt, men det lyder virkelig dejligt. Tokyo glæder jeg mig meget til, men jeg er sandt og sige også meget spændt på den høje luftfugtighed, som jeg heller ikke fungerer super godt i. Og vi rejser i Juli, hvor den skulle være aller højest. Hvornår på året var du afsted? Og ligger Yokohama tæt på Tokyo?
0
Brugeravatar
Mædem

Indlægaf Mædem » 27. maj 2018, 10:11

JoyNips skrev:Jeg vil virkelig anbefale Izu-kogen og Hiroshima. Førstnævnte for sin natur og sidstnævnte for sin stemning.

Izu-kogen kunne måske give mening at tage forbi på vores tur tilbage til Tokyo.

Hiroshima vil jeg sindsygt gerne opleve, og det ligger i fornuftig afstand fra Osaka, så jeg tror vi gør det. Er der noget særligt du vil anbefale fra byen? Spisesteder? Attraktioner? Overnatning?
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 28. maj 2018, 11:49

Mædem skrev:
Alkaia skrev:Jeg havde for øvrigt også et nationalt togpas tll tre uger. Jeg var i Japan i seks uger, og kørte hele vejen fra Hakodate på Hokkaido til Nagasaki på Kyushu.

Dækker passet også til visse busruter? Eller brugte du bare dit JR-pass, når det passede, og så bus for resten?

Jeg tror desværre ikke vi kan nå til Hokkaido, da det ligger så nordligt, men det lyder virkelig dejligt. Tokyo glæder jeg mig meget til, men jeg er sandt og sige også meget spændt på den høje luftfugtighed, som jeg heller ikke fungerer super godt i. Og vi rejser i Juli, hvor den skulle være aller højest. Hvornår på året var du afsted? Og ligger Yokohama tæt på Tokyo?

Det har engang dækket nogle busruter, men gør det ikke længere.
Der findes separate buspas som man kan købe (og de er latterligt billige i forhold til togrejser i Japan).
Jeg brugte bus og købte lidt metrobilletter de første tre uger, og så en blanding af JR-pas og diverse i de sidste tre uger. Passet kører jo ud i ét. Ikke bare 21 forskellige dage, men 21 dage i streg.

Jeg var af sted i august og september sidste år.

Jeg fløj til Hokkaido. Det var en helt magisk oplevelse. Udover at det er en fantastisk flot tur, så var det også en lettelse at stå af flyet og ikke blive overfaldet af en luftfugtighed fra helvede.
Tohoku-området er også skønt, hvis Hokkaido er for nordligt.

Yokohama er en dagstur fra Tokyo, men vil anbefale et par dage. De havde en Pokemon-festival da jeg var der.
Byen er kendt for sin cup noodle-fabrik og for at have verdens mindste rulletrappe. :-D
1

Tilbage til "Rejser"