New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Fru Himmelblå » 20. jun 2018, 21:19

Alkaia skrev:Af mine tre måneder i NZ var jeg ret glad for Wellington, Kaikoura, Taupo, Bay of Islands (omg! :love2:), Abel Tasman NP. Napier er også et besøg værd.
Jeg har oplevet Christchurch før, under og efter jordskælvet i januar 2011. Jeg har ikke været der siden, men husker at have været ret begejstret for Air Force Museum of New Zealand. Katedralen var ret smuk, men er så vidt jeg ved ikke bygget op igen.

Lake Tekapo og Mount Cook skal opleves for deres utrolige skønhed.


Der er desværre ikke meget katedral tilbage nej.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 21. jun 2018, 10:44

Da jeg var i Christchurch for 2 år siden, blev jeg ret overrasket over, hvor smadret byen stadig så ud. Der var faktisk ikke rigtigt noget bymidte. Dengang havde de lige fået gang i sporvognene igen, selvom de kørte en reduceret rute ift. før jordskælvet. Ja, og katedralen var et sørgeligt syn.

FruKuk, nu kan jeg se, at I har pingviner på nede ved Dunedin, men jeg vil også gerne slå et slag for Oamaru Blue Penguin Colony https://www.penguins.co.nz/. Vi var både på en guidet rundvisning i kolonien og til deres "evening viewing", hvor alle pingvinerne kommer ude fra havet og hjem til kolonien for at sove. Jeg har aldrig set noget så nuttet som de der bittesmå pingviner, der kom spænende op ad skråningen. :dåne:
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Annione » 21. jun 2018, 11:22

Alkaia skrev:
Lake Tekapo og Mount Cook skal opleves for deres utrolige skønhed.


Helt enig! Utroligt smukt :love:

Ved Mount Cook koster det forøvrigt kun 10 dollars at overnatte. Der er ingen strøm - eller bad, men der er toiletter man kan benytte.

Ved Hobbitton (for det skal I vel se?!) bør man forøvrigt tage den tidligste Tour - og man kan overnatte gratis på parkeringspladsen. Igen - der er ingen strøm eller bad, kun toiletter.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 22. jun 2018, 20:04

Hvor er det skønt, at I bliver ved med at bidrage :love:

Efter diverse tilbud, der alle lå på de der ca 110.000 kr for 8 uger, kom hr Kuk i tanke om, at den herreklub han er en del af her i Danmark også har klubber i NZ - og dem skrev han så til og klagede sin nød. Og vupti et tilbud på 90.000 kr for 9 uger :banan: Det er stadig røv mange penge, men 30.000 kr billigere end det billigste tilbud i samme periode for samme antal uger. Så nu er der booket kæmpe camper fra 21. december 2019 til 22. februar 2020 :banan:
7
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 23. jun 2018, 09:33

Annione skrev:Prøv at se, om det er andre priser, hvis I nu ikke har camperen i julen?! Hvor I evt kunne bo i en spændende by, som Queenstown.
Julen er hysterisk dyr i autocamper.

I skal huske at regne med omkring 40 dollars for en campingplads, med strøm, pr nat.

Maui og Kea er slået sammen nu. Det er dem, der har de bedste (nyeste) campere.


Er det NZ dollars?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Annione » 23. jun 2018, 09:48

FruKuk skrev:
Annione skrev:Prøv at se, om det er andre priser, hvis I nu ikke har camperen i julen?! Hvor I evt kunne bo i en spændende by, som Queenstown.
Julen er hysterisk dyr i autocamper.

I skal huske at regne med omkring 40 dollars for en campingplads, med strøm, pr nat.

Maui og Kea er slået sammen nu. Det er dem, der har de bedste (nyeste) campere.


Er det NZ dollars?


Ja! De fleste steder koster 40.
Bad og andre faciliteter er gratis (bortset fra tøjvask). Og i NZ er faciliteterne helt generelt lækre, semi nye og rene.

Tøjvask er super nemt forøvrigt. Der er gode maskiner på alle pladser - det koster typisk 4 dollars for en maskine. Og der er alle steder mulighed for at hænge tøj op/tørretumble.

Man må ikke campere på parkeringspladser i NZ.

Forøvrigt. Skal I overnatte ved Milford Sound (det anbefaler jeg på det kraftigste) så book en plads i god tid!
Der er mange der snakker om den rædselsfulde tunnel derop - men den er så nem at køre gennem.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 23. jun 2018, 21:27

Annione skrev:
Forøvrigt. Skal I overnatte ved Milford Sound (det anbefaler jeg på det kraftigste) så book en plads i god tid!
Der er mange der snakker om den rædselsfulde tunnel derop - men den er så nem at køre gennem.


Vi havde også hørt en masse om “Tunnel of Death”, og der mangler da heller ikke advarselsskilte, før man kører ind i den, så jeg blev nærmest helt skuffet over, hvor udramatisk det var at køre igennem den. :D Hvis bare man kommer i det tidsrum, hvor lysreguleringen er i drift, er den piece of cake.
Vi kørte godt nok i en almindelig personbil og ikke en autocamper, men stadig.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 24. jun 2018, 12:33

FruKuk skrev:
Fru.skruk skrev:Har I fået planlagt noget? Og har I et budget? Specielt det sidste er jeg meget interesserer i. Gerne i detaljer. Jeg vil nemlig også gerne en tur til NZ med mand og børn. Og vil for en gangs skyld prøve at være økonomisk ansvarelig og lægge budget :genert:


Vi har ikke planlagt noget konkret, og vores budget er totalt overordnet, men vi satser på at skulle bruge et sted mellem 120.000 og 150.000 alt efter hvor dyrt det bliver at leje autocamper.


Vil bare lige opdatere mht budget;

Camper 9 uger - 90.000 kr
Flybilletter - 35.000 kr
Forplejning 9 uger - 31.500 kr
Hotel i hver ende - 10.000 kr
Overnatning campingpladser - 10.000 kr
Brændstof ubekendt endnu

Så det bliver markant dyrere end først antaget, og da vi meget gerne vil opleve en hel masse, forventer vi, at afsætte omkring 50.000 kr til aktiviteter. Så nu må manden op i tid igen (han har været på deltid i en årrække, hvor vi har haft små børn), så vi kan få sparet de ekstra penge sammen.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 24. jun 2018, 12:36

Annione skrev:
FruKuk skrev:
Annione skrev:Prøv at se, om det er andre priser, hvis I nu ikke har camperen i julen?! Hvor I evt kunne bo i en spændende by, som Queenstown.
Julen er hysterisk dyr i autocamper.

I skal huske at regne med omkring 40 dollars for en campingplads, med strøm, pr nat.

Maui og Kea er slået sammen nu. Det er dem, der har de bedste (nyeste) campere.


Er det NZ dollars?


Ja! De fleste steder koster 40.
Bad og andre faciliteter er gratis (bortset fra tøjvask). Og i NZ er faciliteterne helt generelt lækre, semi nye og rene.

Tøjvask er super nemt forøvrigt. Der er gode maskiner på alle pladser - det koster typisk 4 dollars for en maskine. Og der er alle steder mulighed for at hænge tøj op/tørretumble.

Man må ikke campere på parkeringspladser i NZ.

Forøvrigt. Skal I overnatte ved Milford Sound (det anbefaler jeg på det kraftigste) så book en plads i god tid!
Der er mange der snakker om den rædselsfulde tunnel derop - men den er så nem at køre gennem.


Vores camper må ikke køre til Milford Sound, så vi kigger på en båd/bustur og overnatning i Lodgens backpacker rooms.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 8. mar 2019, 13:37

Så er der købt flybilletter :banan: Afrejse 16. december 2019 og hjemkomst 24. februar 2020. Jeg kamp glæder mig :lun:
8
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 8. jul 2019, 14:45

Har glemt at spørge, om der er nogle, der har gode ideer til juleaften og nytårsaften? Kan læse mig til, at fyrværkeri vist ikke er så almindeligt i New Zealand, men er der så noget andet, man bør gå efter?

Og så har lillebror et stort ønske om at komme ud og surfe på sin 7 års fødselsdag - er der nogle steder, der er mere oplagte til 4 novicer end andre?
0
Slaske
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. jul 2019, 19:20
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Slaske » 23. jul 2019, 19:28

Vi fejrede nytår i Auckland ved årskiftet 2015-2016.
De har musik, lysshow og fyrværkeri fra fjernsynstårnet / Sky Tower.
Deres nytår er mindre druk og mindre autonomt end i DK, så man kan roligt tage børn med, hvis de kan holde sig vågne :)
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 6. sep 2019, 05:26

I morgen er der 100 dage til vi skal afsted. Den ældste har lavet en fin nedtællingskalender.
Vi har booket campingplads lidt udenfor Auckland til nytårsaften, og jeg har fået fornyet mit pas og fået mig et internationalt kørekort. På mandag får manden styr på sit pas/kørekort og så skal vi have søgt NZeTa (esta-ish), der bliver et krav pr 1/10. Var lige ved at ansøge, da jeg kom i tanke om, at vi skulle have fornyet vores pas. Det havde været kønt at stå der med det forkerte pasnummer :stoned: Ungerne har fået "godkendt" fri fra skole, og der er styr på mandens orlov og min ferie. Camperen er betalt og ruten er ved at være på plads.

Nu er det altså lige om lidt. Jeg er både nervøs og spændt.
7
HElsibae
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. aug 2019, 12:11
Kort karma: 1
Likede indlæg: 2

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf HElsibae » 6. sep 2019, 15:11

Jeg rejste rundt i new zealand i tre måneder i vinter/forår 2018 (og var der 6 uger med min familie i 2009).
Jeg vil helt klart anbefale:
Wellington - virkelig dejligt by. Te papa museum er helt klart et besøg værd (Det var både et hit hos min søster og jeg da vi var børn, og da jeg var der alene). Havneområdet er dejligt, tjek om der er nogle aktiviteter i de dage i er der.
Cape reinga (nordligste punkt i NZ). Meget smukt, men kom tideligt og undgå de værste turister. Jeg var på en guidet tur med en maori guide hvor vi også sandboardede og så kæmpetræer.
Hot water beach! Der er ikke meget i nærheden, så en enkelt overnatning er nok, men det er sjovt at grave sin egen pool og sidde i det varme vand.
Tongariro national park. Så smukt, men måske er jeres børn for små. Men helt sikker Abel Tasman national mark. Prøv at checke deres 9 great walks - de kan sagtens deles op i dagsruter.
I er der på NZ national dag d. 6/2 - der sker altid alt muligt sjovt. Jeg var i greymouth den dag, og der var grilmad, musik, aktiviteter, hoppeborg og alt muligt i den lokale park. Der ligger også montheiths bryggeri. Turen fra greymouth til christchurch gennem arthurs pass er også virkelig flot.
Franz joseph gletcheren. Meget flot, igen kom tideligt, så undgår man de store turist flokke. Mellem franz joseph og wanaka ligger Lake matheson. helt klart et stop værd hvis man er den vej.
Selvfølgelig milford sound og fiordland national park.
Lake tekapo med den helt fantastiske farve.
Whakatane og whakaarie -> At gå på en aktiv vulkan ø! Ret vild oplevelse.
Quenstown er flot, men også mange unge (fulde) turister.
1
didaa
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf didaa » 10. sep 2019, 10:47

FruKuk skrev:I morgen er der 100 dage til vi skal afsted. Den ældste har lavet en fin nedtællingskalender.
Vi har booket campingplads lidt udenfor Auckland til nytårsaften, og jeg har fået fornyet mit pas og fået mig et internationalt kørekort. På mandag får manden styr på sit pas/kørekort og så skal vi have søgt NZeTa (esta-ish), der bliver et krav pr 1/10. Var lige ved at ansøge, da jeg kom i tanke om, at vi skulle have fornyet vores pas. Det havde været kønt at stå der med det forkerte pasnummer :stoned: Ungerne har fået "godkendt" fri fra skole, og der er styr på mandens orlov og min ferie. Camperen er betalt og ruten er ved at være på plads.

Nu er det altså lige om lidt. Jeg er både nervøs og spændt.


Det lyder så fedt altså! Går dine børn i folkeskole? Må jeg spørge hvordan det er lykkedes for jer at få godkendt fri? Vi skal selv til Thailand om en god måned, og har fået læst og påskrevet af skolen. Vi snakker 1. klasse ikk :lol: Så vi har fået at vide at det er ikke med deres velsignelse, og at vi som forældre overtager undervisningspligten i den periode. Hele 12-13 skoledage nemlig.
0

Tilbage til "Rejser"