Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Aima » 6. feb 2018, 16:48

Du kan spørge din læge, om du må få noget antibiotika med hvis uheldet skulle være ude. Avelox virker både mod maveonder halsbetændelse og infektioner hvis du skulle være uheldig at skære dig på en sten eller sådan noget. Jeg har det selv med i tasken, og det burde ikke være et problem at få en lille pakke udskrevet.

Pillepas er ikke nødvendigt for ovenstående eller allergimedin :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Aima » 6. feb 2018, 16:54

Ift. shopping har jeg overvægt af hudprodukter. Seriøs, vulgær overvægt af cremer, masker og serummer. De har et væld af lækre produkter herude, udvalget er viiirkeligt stort, også indenfor k-beauty. Derudover har jeg shoppet sko og tasker i de store shoppecentre, billigere end hjemme og igen et andet udvalg. Og så har jeg købt en del møgbilligt tøj på markeder.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf LaMariposa » 6. feb 2018, 17:56

Aima skrev:Du kan spørge din læge, om du må få noget antibiotika med hvis uheldet skulle være ude. Avelox virker både mod maveonder halsbetændelse og infektioner hvis du skulle være uheldig at skære dig på en sten eller sådan noget. Jeg har det selv med i tasken, og det burde ikke være et problem at få en lille pakke udskrevet.

Pillepas er ikke nødvendigt for ovenstående eller allergimedin :)


Min tidligere kollega, som er tropelæge, anbefalede altid Ciprofloxaxin (staves??) til eventuelle maveonder.

Og så husk forsikring. - ja, sorry, men jeg skal jo sige det :genert:. Thailand har et godt privat sygehusvæsen, og nogle forsikringsselskaber har også en lokal agent, der tager sig af alt det administrative omkring eventuelle lægebesøg. Det får det hele til at fungere ret godt, hvis uheldet er ude. Og som en af de andre også er inde på, så hold øje med influenzasymptomer. Der kan være dengue, så det er værd at få det undersøgt relativt hurtigt, hvis der er noget i den retning. Man har ikke en kur mod dengue, men man symptombehandler med blandt andet væske og holder øje med diverse forskellige tal.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf LaMariposa » 6. feb 2018, 18:06

girl_beat skrev:Har du husket vacciner? Kan ikke huske anbefalingerne præcist, men noget med Hepatitis og evt. stivkrampe, hvis du ikke har fået den længe :) Også en god idé med håndsprit og stop-dårlig-mave piller for en sikkerheds skyld. Og solcreme med HØJ faktor; solen er virkelig skrap og som vinterbleg dansker skal man tænke sig godt om især de første dage.

Og så rigtig god tur! Thailand er virkelig skønt :-D

Edit: Ao Nang by er altså virkelig hyggelig - ikke det store shoppingmekka, men masser af liv om aftenen og skønne små restauranter enten langs hovedvejen og nede ved stranden.


Tjekkede lige ssi.dk, og det ser ud til, at de anbefaler stivkrampe, difteri, hepatitis og gul feber.

https://www.ssi.dk/Vaccination/Rejsevac ... EnTil4Uger
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2018, 19:05

Vi har begge hep a+b, stivkrampe og kolera (mener jeg det er der hører sammen med stivkrampe) vi er ikke blevet anbefalet vaccination mod gul feber.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2018, 19:06

Og forsikring er der også styr på. Jeg har tryg og deres rejseforsikring dækker så vidt jeg kan se, det det skal. :)

Vender lige retur senere, men foreløbig tusind tak for jeres svar.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Ondemand » 6. feb 2018, 19:24

Aima skrev:Du kan spørge din læge, om du må få noget antibiotika med hvis uheldet skulle være ude. Avelox virker både mod maveonder halsbetændelse og infektioner hvis du skulle være uheldig at skære dig på en sten eller sådan noget. Jeg har det selv med i tasken, og det burde ikke være et problem at få en lille pakke udskrevet.

Pillepas er ikke nødvendigt for ovenstående eller allergimedin :)


Det er slet ikke nødvendigt .. alt kan købes i håndkøb derude.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Aima » 6. feb 2018, 19:28

LaMariposa skrev:
Aima skrev:Du kan spørge din læge, om du må få noget antibiotika med hvis uheldet skulle være ude. Avelox virker både mod maveonder halsbetændelse og infektioner hvis du skulle være uheldig at skære dig på en sten eller sådan noget. Jeg har det selv med i tasken, og det burde ikke være et problem at få en lille pakke udskrevet.

Pillepas er ikke nødvendigt for ovenstående eller allergimedin :)


Min tidligere kollega, som er tropelæge, anbefalede altid Ciprofloxaxin (staves??) til eventuelle maveonder.


Avelox er Ciprofloxacins ‘afløser’, men også en opgradering af præparatet, da det er mere bredsprektret. Ciprofloxacin vil fx. ikke have effekt på halsbetændelse og lungebetændelse.

Derudover, og vigtigst, sælges Ciprofloxacin i håndkøb herude, hvilket har haft den konsekvens at mange bakterier simpelthen er blevet resistente overfor præparatet, og det derfor ikke har den fornødne effekt længere. I 2015 skønnedes det at 25% af salmonella-bakterier og 90% af campylobacter-bakterier var resistente overfor ciproxin, så hvis man får et trælst maveonde, er man ikke specielt godt dækket ind med den længere.

PS. Håber ikke, jeg lyder for bedrevidende. Drugs er bare på top 3 over mine yndlingsnørdeemner :P
Senest rettet af Aima 6. feb 2018, 19:56, rettet i alt 1 gang.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Aima » 6. feb 2018, 19:34

Ondemand skrev:
Aima skrev:Du kan spørge din læge, om du må få noget antibiotika med hvis uheldet skulle være ude. Avelox virker både mod maveonder halsbetændelse og infektioner hvis du skulle være uheldig at skære dig på en sten eller sådan noget. Jeg har det selv med i tasken, og det burde ikke være et problem at få en lille pakke udskrevet.

Pillepas er ikke nødvendigt for ovenstående eller allergimedin :)


Det er slet ikke nødvendigt .. alt kan købes i håndkøb derude.


Også moxifloxacin? Jamen ja, det undrer mig ikke. No wonder de konstant må udvikle nye præparater sådan som det skambruges herude :nerve:

7-Eleven der ligger nede om hjørnet er også nærmest mere et apotek end en kiosk. Det tager altid en time at købe is, fordi jeg skal nærstudere alle deres gode medicin-forslag :D
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf LaMariposa » 6. feb 2018, 20:18

Aima skrev:
LaMariposa skrev:
Aima skrev:Du kan spørge din læge, om du må få noget antibiotika med hvis uheldet skulle være ude. Avelox virker både mod maveonder halsbetændelse og infektioner hvis du skulle være uheldig at skære dig på en sten eller sådan noget. Jeg har det selv med i tasken, og det burde ikke være et problem at få en lille pakke udskrevet.

Pillepas er ikke nødvendigt for ovenstående eller allergimedin :)


Min tidligere kollega, som er tropelæge, anbefalede altid Ciprofloxaxin (staves??) til eventuelle maveonder.


Avelox er Ciprofloxacins ‘afløser’, men også en opgradering af præparatet, da det er mere bredsprektret. Ciprofloxacin vil fx. ikke have effekt på halsbetændelse og lungebetændelse.

Derudover, og vigtigst, sælges Ciprofloxacin i håndkøb herude, hvilket har haft den konsekvens at mange bakterier simpelthen er blevet resistente overfor præparatet, og det derfor ikke har den fornødne effekt længere. I 2015 skønnedes det at 25% af salmonella-bakterier og 90% af campylobacter-bakterier var resistente overfor ciproxin, så hvis man får et trælst maveonde, er man ikke specielt godt dækket ind med den længere.

PS. Håber ikke, jeg lyder for bedrevidende. Drugs er bare på top 3 over mine yndlingsnørdeemner :P


Du lyder ikke bedrevidende :) Det er seks år siden jeg sad med den slags, så der er sikkert sket en hel masse.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf LaMariposa » 7. feb 2018, 05:07

Moxy-lady skrev:Vi har begge hep a+b, stivkrampe og kolera (mener jeg det er der hører sammen med stivkrampe) vi er ikke blevet anbefalet vaccination mod gul feber.


Nopes, det er da også kun hvis man kommer fra et land, hvor der er gul feber.
1
:lun: Be brave
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Juliet » 7. feb 2018, 08:01

Moxy-lady skrev:Vi har begge hep a+b, stivkrampe og kolera (mener jeg det er der hører sammen med stivkrampe) vi er ikke blevet anbefalet vaccination mod gul feber.


Det er difteri der er med sammen med stivkrampe. Jeg ville også tage panodil og antihistamin med i flyet. det er så ærgerligt at sidde der og så ikke rigtig have noget hvis man bliver utilpas. Og antihistamin kan hjælpe mod kløen fra myggestik hvis man er uheldig at blive hårdt ramt af det.
Mega meget god tur, det lyder fandme lækkert med sol og varme lige nu.
1
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Bad Samaritan » 7. feb 2018, 11:18

Nu er jeg selv 100-meter mester i at stocke up på antibiotika og slæbe det med til de mere eksotiske dele af verden, hvor jeg arbejder... men må jeg ikke lige mane til besindighed i forhold til det dér med bare helt hovedløst at købe antibiotika i kiosker og den slags - især i Sydøstasien og dele af Afrika? Først og fremmest er der riiiiiiiiigtig meget bootleg stuff på markedet, som kan være direkte sundhedsskadeligt, både på grund af at det måske ikke indeholder det, det skal, men også fordi substandard antibiotika fremmer bakterieresistens - og pakkerne kan i nogen tilfælde nærmest være umulige at skelne fra den ægte vare. Typiske tegn er små stave- og slåfejl på indpakningen, identiske serienumre på æskerne, matte farver, brudte emballager, etc.

Derudover støtter man også en trend, som sundhedsfaglige organisationer kæmper imod med næb og kløer, fordi hverdagsbrug af antibiotika lige pt. er direkte årsag til udvikling af multi-resistente bakterier. Vi er jo så priviligerede, at vi kan tage hjem til et hospitalsvæsen, hvor vi konstant udvikler nye former for antibiotika (indtil videre i hvert fald). Men i mange lande med lave gennemsnitlige indkomster bliver en lille familie altså ramt noget hårdere, når de bakterier deres børn angribes af pludselig er resistente overfor alt, hvad de har adgang til. Så tag det med hjemmefra - og brug det kun efter aftale med din læge og efter de foreskrifter, han anviser. :)
8
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf Moxy-lady » 8. feb 2018, 11:40

Vi rejser til Thailand i morgen, og af forskellige grunde er der gået koks i vores medicin attest. Vi har fået en attest fra psykiateren på ADHD og angstmedicin, men da vi skulle have verificeret den hos Udenrigsministeriet og den thailandske ambassade gik det i koks - de skal åbenbart have en underskrift fra psykiateren til at sammenligne med. Det kan vi af gode grunde ikke nå.

Hvad er jeres erfaring med dette? Vil de godtage en attest der ikke er underskrevet? Min psykiater nævnte at attesten kunne bruges som en recept - vil vi så kunne gøre det på den måde, altså finde en læge og på baggrund af attesten få udskrevet noget medicin der?

Min psykiater mente bare at attesten skulle vises i tolden, ikke noget om hverken attestering eller underskrifts-verificering fra tidligere patienter. Jeg vil meget nødigt ende i et thailandsk fængsel :panik:
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Thailand for en rejse-jomfru (næsten da)

Indlægaf LaMariposa » 10. feb 2018, 15:42

Fik I det løst?
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Rejser"