When in Rome...

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: When in Rome...

Indlægaf Ficus » 22. jan 2018, 11:59

Ved ikke hvordan der er i Rom, når der er helligdage, for har aldrig været der. Men den 25. april, som må være den dag i lander, er deres befrielsesdag og en helligdag :)
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14669
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: When in Rome...

Indlægaf sigge » 22. jan 2018, 12:07

Jeg var i Rom d. 25. april sidste år, men vi mærkede faktisk ikke ret meget til, at det var helligdag. Der var godt nok en af de der hop on-hop off busser, der kørte en anden rute af den grund, men vi oplevede ikke, at butikker og restauranter havde lukket f.eks. Og det var heller ikke noget problem at få en taxi til lufthavnen (det var vores hjemrejsedag). Så jeg vil ikke være nervøs for at ankomme på den dag.

Edit: Nu var 25. april så en tirsdag sidste år, og derfor holdt mange italienere fri om mandagen og havde sig en lang weekend, hvilket var medvirkende årsag til den meeeegalange kø, vi stod i ved Vatikanet. Jeg ved ikke, om man så kan være ude for, at mange af dem holder fri torsdag-fredag i år, når de nu har fridag onsdag. Men under alle omstændigheder ville jeg købe en billet på forhånd, hvis I vil ind og se Vatikanmuseerne. De 4€ ekstra, det koster at købe billetten online, er helt klart godt givet ud, hvis der er bare 1 times kø, synes jeg. Og se i øvrigt også rådet vedr. billetter til Colosseum i mit tidligere indlæg.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2888

Re: When in Rome...

Indlægaf Kilix » 1. maj 2018, 22:50

Jeg genopliver lige denne dejlige tråd, da jeg simpelthen er så ufatteligt snot forkælet, at min kæreste har givet mig en VIP billet til Roger Waters "Us and Them" koncert in Circus Maximus i midten af Juli :D :danse:
Så det skal vi da have lavet en lille tur ud af, nu hvor ingen af os har været i Italien før.

Udrejse: 7/7 Første 4 nætter nær Sorrento i Bay of Naples. Dernæst 4 nætter i Rom, fra 11/7. Hjemrejse 15/7.
Grunden til Bay of Naples, eller tæt på Sorrento, er Pompei og Herculaneum ruinerne som jeg glæder mig vildt til at besøge, samt en tur til Sorrento og en bustur til Amalfi. På den del af turen har vi styr på overnatningen. Vi har generelt styr på transporten mellem Rom og Sorrento og tilbage.

Men jeg ved simpelthen ikke hvor vi skal bo i Rom.
BrainStorm tid:
Det er jo noget nær højsæson, og garanteret hammer varmt, og proppet med mennesker, lommetyve, nassere, tiggere og alt det negative ved at rejse :P
Jeg har kigget på Wizzze's links på hoteller og de ser allesammen toplækre ud, og til en rimelig pris på de valgte dage. Jeg er måske bare bange for at det bliver lidt -for- centralt? Eller er det bare helt perfekt at have alting så tæt på? I don't know... Er der en af dem der bare er STEDET?

Vi har nogen kriterier til overnatningssted:
2 personer, 4 dage: Max 800 euro
Aircondition er simpelthen et must...!
God morgenmad - Gerne buffet
En communal kick+ass (roof top) terrace med morgenmad / dinner / bar (til en kølig aften drink efter at have travet byen rundt) betaler vi gerne lidt ekstra for.
Eller en balkon med siddepladser og en fin udsigt vil være top nice. (Både balkon og (roof top) terrace vil være top bonus)
Vi er ligeglade med pool.

Er der nogen fantastiske (aften) spisesteder som vi simpelthen skal opleve pga udsigten eller atmosfæren?
Er der en hop on/hop off bus rute som er værd at anbefale?
Nogen kombi-biletter som vi bør kigge på?

Al information er vi dybt taknemmelige for :kys:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14669
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: When in Rome...

Indlægaf sigge » 2. maj 2018, 06:40

Kilix skrev:Jeg genopliver lige denne dejlige tråd, da jeg simpelthen er så ufatteligt snot forkælet, at min kæreste har givet mig en VIP billet til Roger Waters "Us and Them" koncert in Circus Maximus i midten af Juli :D :danse:
Så det skal vi da have lavet en lille tur ud af, nu hvor ingen af os har været i Italien før.

Udrejse: 7/7 Første 4 nætter nær Sorrento i Bay of Naples. Dernæst 4 nætter i Rom, fra 11/7. Hjemrejse 15/7.
Grunden til Bay of Naples, eller tæt på Sorrento, er Pompei og Herculaneum ruinerne som jeg glæder mig vildt til at besøge, samt en tur til Sorrento og en bustur til Amalfi. På den del af turen har vi styr på overnatningen. Vi har generelt styr på transporten mellem Rom og Sorrento og tilbage.

Men jeg ved simpelthen ikke hvor vi skal bo i Rom.
BrainStorm tid:
Det er jo noget nær højsæson, og garanteret hammer varmt, og proppet med mennesker, lommetyve, nassere, tiggere og alt det negative ved at rejse :P
Jeg har kigget på Wizzze's links på hoteller og de ser allesammen toplækre ud, og til en rimelig pris på de valgte dage. Jeg er måske bare bange for at det bliver lidt -for- centralt? Eller er det bare helt perfekt at have alting så tæt på? I don't know... Er der en af dem der bare er STEDET?

Vi har nogen kriterier til overnatningssted:
2 personer, 4 dage: Max 800 euro
Aircondition er simpelthen et must...!
God morgenmad - Gerne buffet
En communal kick+ass (roof top) terrace med morgenmad / dinner / bar (til en kølig aften drink efter at have travet byen rundt) betaler vi gerne lidt ekstra for.
Eller en balkon med siddepladser og en fin udsigt vil være top nice. (Både balkon og (roof top) terrace vil være top bonus)
Vi er ligeglade med pool.

Er der nogen fantastiske (aften) spisesteder som vi simpelthen skal opleve pga udsigten eller atmosfæren?
Er der en hop on/hop off bus rute som er værd at anbefale?
Nogen kombi-biletter som vi bør kigge på?

Al information er vi dybt taknemmelige for :kys:


Jeg synes faktisk ikke, det kan blive for centralt i Rom. Det er meget federe at kunne gå direkte ud i det historiske centrum end at skulle bruge ½-1 time bare på at nå frem til de ting, man gerne vil se. Og selv om man er tæt på f.eks. Piazza Navona skal man kun lige et par sidegader væk, før man er i "det ægte Rom", hvor de lokale bor, og spisestederne er bedre og billigere.
Jeg har desværre ikke konkrete hoteltip.

Mht. hop-on/hop-off bus kører de vist ret identiske ruter. Jeg læste anmeldelser på tripadvisor af de forskellige selskaber - og læste kommentarerne med for at finde ud af, hvorfor folk evt. ikke kunne lide dem, det kunne jo være pga. ting, jeg ikke vægter (såsom ingen wifi ombord). Mange gange kan man handle sig til lidt rabat med de meget insisterende sælgere, de har stående nær alle deres stop. Vær i øvrigt opmærksom på, at nogle af dem kører en anden rute i weekender end på hverdage.

Koncert ved Circus Maximus lyder i øvrigt virkelig fedt. Heldige dig.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: When in Rome...

Indlægaf Tricolette » 2. maj 2018, 07:40

Kilix skrev:Jeg genopliver lige denne dejlige tråd, da jeg simpelthen er så ufatteligt snot forkælet, at min kæreste har givet mig en VIP billet til Roger Waters "Us and Them" koncert in Circus Maximus i midten af Juli :D :danse:
Så det skal vi da have lavet en lille tur ud af, nu hvor ingen af os har været i Italien før.

Udrejse: 7/7 Første 4 nætter nær Sorrento i Bay of Naples. Dernæst 4 nætter i Rom, fra 11/7. Hjemrejse 15/7.
Grunden til Bay of Naples, eller tæt på Sorrento, er Pompei og Herculaneum ruinerne som jeg glæder mig vildt til at besøge, samt en tur til Sorrento og en bustur til Amalfi. På den del af turen har vi styr på overnatningen. Vi har generelt styr på transporten mellem Rom og Sorrento og tilbage.

Men jeg ved simpelthen ikke hvor vi skal bo i Rom.
BrainStorm tid:
Det er jo noget nær højsæson, og garanteret hammer varmt, og proppet med mennesker, lommetyve, nassere, tiggere og alt det negative ved at rejse :P
Jeg har kigget på Wizzze's links på hoteller og de ser allesammen toplækre ud, og til en rimelig pris på de valgte dage. Jeg er måske bare bange for at det bliver lidt -for- centralt? Eller er det bare helt perfekt at have alting så tæt på? I don't know... Er der en af dem der bare er STEDET?

Vi har nogen kriterier til overnatningssted:
2 personer, 4 dage: Max 800 euro
Aircondition er simpelthen et must...!
God morgenmad - Gerne buffet
En communal kick+ass (roof top) terrace med morgenmad / dinner / bar (til en kølig aften drink efter at have travet byen rundt) betaler vi gerne lidt ekstra for.
Eller en balkon med siddepladser og en fin udsigt vil være top nice. (Både balkon og (roof top) terrace vil være top bonus)
Vi er ligeglade med pool.

Er der nogen fantastiske (aften) spisesteder som vi simpelthen skal opleve pga udsigten eller atmosfæren?
Er der en hop on/hop off bus rute som er værd at anbefale?
Nogen kombi-biletter som vi bør kigge på?

Al information er vi dybt taknemmelige for :kys:


Jeg kom hjem fra Rom i søndags.
Vi havde den mest charmerende lejlighed i Trastevere med egen tagterasse, booket via Airbnb.

Vi gik til alle de seværdighederne. Det tog os 30-45 minutter at gå fra lejligheden til både Colosseum og Vertikanet.

Selve Trastevere er vildt charmerende, små hyggelige gader med brosten.
Der er rigtig mange hyggelig spisesteder, men som alle steder så er det en god ide lige at gå væk fra mainstreet og finde ud i sidegaderne.

Billetter til Colosseum giver også adgang til Palatinerhøjen - det er en 2 dags billet, så man behøver ikke se begge dele samme dag.
1
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2888

Re: When in Rome...

Indlægaf Kilix » 4. maj 2018, 23:58

Så fik vi styr på Flybiletter, og hotel i Rom. Vi skal bo på 9 Cesari https://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review ... Lazio.html lige mellem Pantheon of Trevi fountain. Lyder til at have en solid morgenmads buffet som indtages på deres hyggelige tagterasse, som også serverer drinks om aftenen :D
Og så var det en rimelig pris + 788 euro for 4 nætter. Ikke billigt, men rimeligt.

Vi har også booked night tour til Colosseum med The Roman Guy den første aften. Glæder mig sygt til at se det! (148 eur for 2, men så har vi til gengæld også Colosseum (næsten) for os selv, under månens skær :D )
Vatikanet og museerne sammen med Sistine Chapel tager vi freestyle med en guidebook en morgen + skal lige have bestilt billet da vi ikke gider stå i kø.
Forum og Palantiner højen en anden morgen (med forudbestilt billet), og så freestyler vi nogen langsomme gå ture omkring Rom med den her guidebook: "The Rome Guide: Step by Step Through History's Greatest City" - Mauro Lucentini om aftenen.

Andre ting vi gerne vil se:
Leonardo da Vinci museet under Santa Maria del Popolo kirken.
Resterne af Domitian's stadium under Piazza Navona
Largo Argentina hvor Julius Cæsar blev dræbt, og hvor der nu er et cat sanctuary.

I Sorrento tror jeg også vi ender med at booke en guided tour til Pompeii, da der er SÅ meget at se, og vi vil helst ikke gå glip af noget.

I det at vi skal afsted i midten af Juli, og der er åndssvagt varmt, skal jeg lige have researched nogen "Cooling towels" som vidst nok er grimme som bare fanden, men til gengæld guld værd hvis de så også ender med at kunne holde os på benene, et par timer længere. :D
1
Modesty Blame
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 518
Likede indlæg: 9401

Re: When in Rome...

Indlægaf Modesty Blame » 5. maj 2018, 05:39

På Piazza di Pasquino (meget tæt på Navona) ligger et lille sted, der hedder Cul de Sac. Det er vist en vinbar, men de har også mad. Og de laver en artiskoktærte, der smager så fuglene synger.

Det vil jeg bare lige anbefale.
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: When in Rome...

Indlægaf Alphilia » 5. maj 2018, 16:12

Modesty Blame skrev:På Piazza di Pasquino (meget tæt på Navona) ligger et lille sted, der hedder Cul de Sac. Det er vist en vinbar, men de har også mad. Og de laver en artiskoktærte, der smager så fuglene synger.

Det vil jeg bare lige anbefale.


Det sted kan jeg også anbefale
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24984
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: When in Rome...

Indlægaf Wizzze » 5. maj 2018, 16:51

Nu vi snakker Navona, hvis man tager den nordlige udgang fra pladsen og følger via dei soldati op til floden og pointe Umberto over til justitspaladset, så kommer man forbi Memmo, som er super italiensk, en rigtig romersk familierestaurant. www.osteriadememmo.it

Og nu I også har indlogeret jer tæt på Sordi og Trevi fontænen, så ligger der, på en ellers uanseelig sidegade bag Sordi på vej ned til Trevi, Al Moro, igen en stolt lille romersk familierestaurant, prøv deres Caprese (de laver deres egen ost) og så ikke mindst deres version af pasta carbonara, O M G :savl:
Deres jomfruhummer er i øvrigt også super!
www.ristorantealmororoma.com

Endelig er der i samme område Baccano, som vel bedst kan beskrives som en fransk bistro med italienske retter, det er ikke super autentisk, men især deres retter med tomat/tomatsovs er rigtig gode (og.i Italien er det jo de fleste ;) ). Deres udeservering sent om aftenen, kan med fordel kombineres med et Trevibesøg efter mørkets frembrud, det er rigtig smukt, og der er langt færre mennesker.

www.baccanoroma.com
2
Do as I say! :whip:
hejdi
Indlæg: 228
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 88

Re: When in Rome...

Indlægaf hejdi » 20. maj 2018, 12:49

Bare lige vedr. Pompeii, aner intet om Rom - kan kun på det varmeste anbefale at hyre jeres egen guide i stedet for at vade rundt med headset og kigge på en app - man får så meget info med en guide så det er det hele værd (mener vi gav ca. 120 EUR (4 personer) for en tur der skulle vare ca. 2 timer, men han brugte næsten 3 timer på os.
Jeg har vores guides visitkort hvis du vil have en anbefaling :-)
1
hyben
Indlæg: 379
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: When in Rome...

Indlægaf hyben » 20. maj 2018, 17:24

Et lille museum, der kan anbefales. Det er i hvert fald tankevækkende og meget specielt.

https://www.tripadvisor.dk/Attraction_R ... Lazio.html
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: When in Rome...

Indlægaf Maoam » 20. maj 2018, 17:39

Hosteria Grappolo d’Oro laver virkelig god mad, og vi var de eneste turister i en fyldt restaurant til frokost. Jeg fik pasta med artiskoksovs til forret og rødvinsbraserede oksekæber, der var vildt lækre, til hovedret.
Senest rettet af Maoam 26. maj 2018, 08:55, rettet i alt 1 gang.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: When in Rome...

Indlægaf 1234 » 26. maj 2018, 06:13

Jeg synes det er svært at bestemme sig for, hvor vi skal bo i Rom. Tror jeg bliver ramt lidt af præstationsangst, fordi det er til en gave :lol:
Jeg har haft kig på nogen af dem Wizze forslår, men jeg synes bare lidt er lidt for dyrt.
Jeg ved min kæreste ville nyde en par gode middage for de penge mere end luksus hoteller, men kan heller ikke få mig til at tage en de der helt basis steder, der er centralt. First worlds problem :genert: :fløjt:
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2888

Re: When in Rome...

Indlægaf Kilix » 26. maj 2018, 09:44

1234 skrev:Jeg synes det er svært at bestemme sig for, hvor vi skal bo i Rom. Tror jeg bliver ramt lidt af præstationsangst, fordi det er til en gave :lol:
Jeg har haft kig på nogen af dem Wizze forslår, men jeg synes bare lidt er lidt for dyrt.
Jeg ved min kæreste ville nyde en par gode middage for de penge mere end luksus hoteller, men kan heller ikke få mig til at tage en de der helt basis steder, der er centralt. First worlds problem :genert: :fløjt:


Jeg havde samme problem. Derfor endte vi paa 9 Cesari https://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review ... Lazio.html
Jeg er ret vild med at de har en roof terasse til morgenmad, og drinks :D Romerne er vist ikke de vilde morgenmads spisere, og 9 cesari har (tilsyneladende) en solid buffet.
Jeg glaeder mig SAA meget :D
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2888

Re: When in Rome...

Indlægaf Kilix » 26. maj 2018, 09:47

hejdi skrev:Bare lige vedr. Pompeii, aner intet om Rom - kan kun på det varmeste anbefale at hyre jeres egen guide i stedet for at vade rundt med headset og kigge på en app - man får så meget info med en guide så det er det hele værd (mener vi gav ca. 120 EUR (4 personer) for en tur der skulle vare ca. 2 timer, men han brugte næsten 3 timer på os.
Jeg har vores guides visitkort hvis du vil have en anbefaling :-)


Det er jeg meget interesseret i, Hejdi :)
0

Tilbage til "Rejser"