Længere rejse foråret 2018

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Længere rejse foråret 2018

Indlægaf didaa » 28. jun 2017, 18:37

Vi er på sidste udkald med selvbestemmelse af ferie inden skolestart næste år, og derfor vil vi gerne udnytte muligheden og tage afsted i 3-4 uger omkring slut marts/start april næste år.

Vi er lidt i vildrede omkring hvad vi vil, men der skal være en kombi af flot natur, oplevelser, strand og en smule storby (men ikke for meget af det hvis vi snakker Østen). Vi kredser en del omkring Vietnam, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan det er rent vejrmæssigt fordi landet fordeler sig som det gør, og så har jeg fra en kollega at man ikke finder specielt gode strande i Vietnam? Vi har også tænkt Singapore og Bali i en kombi, men ved ikke om det er meget dyrt?

En anden mulighed er Californien, men jeg frygter her at det vil være småkoldt, og godt vejr som i varmt er et must. Og så er dollarkursen jo også noget møg, så tænker at den tur vil blive noget dyrere end at tage øst på?

Er der nogen af jer som har været de steder her som kan uddybe lidt, eller også kan komme med nogle helt andre forslag? Hov glemte at skrive at vi har en dreng med på 5 1/2 år, som er meget social og elsker at opleve, men som også står af på feks ture og nationalparker hvis det er meget langt at gå.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7370

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf Neenah » 28. jun 2017, 19:01

Californien er i hvert fald rigeligt varmt i marts-april. Jeg var der i februar, og der var dejligt lunt.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf Wizzze » 28. jun 2017, 19:38

didaa skrev:Vi er på sidste udkald med selvbestemmelse af ferie inden skolestart næste år, og derfor vil vi gerne udnytte muligheden og tage afsted i 3-4 uger omkring slut marts/start april næste år.

Vi er lidt i vildrede omkring hvad vi vil, men der skal være en kombi af flot natur, oplevelser, strand og en smule storby (men ikke for meget af det hvis vi snakker Østen). Vi kredser en del omkring Vietnam, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan det er rent vejrmæssigt fordi landet fordeler sig som det gør, og så har jeg fra en kollega at man ikke finder specielt gode strande i Vietnam? Vi har også tænkt Singapore og Bali i en kombi, men ved ikke om det er meget dyrt?

En anden mulighed er Californien, men jeg frygter her at det vil være småkoldt, og godt vejr som i varmt er et must. Og så er dollarkursen jo også noget møg, så tænker at den tur vil blive noget dyrere end at tage øst på?

Er der nogen af jer som har været de steder her som kan uddybe lidt, eller også kan komme med nogle helt andre forslag? Hov glemte at skrive at vi har en dreng med på 5 1/2 år, som er meget social og elsker at opleve, men som også står af på feks ture og nationalparker hvis det er meget langt at gå.


Du skal huske på at Californien er en meget stor stat og generelt dækker 3 klimazoner. Det nordlige Californien har generelt et klima, der kan minde om Dansk forårsvejr i marts/april, så er der midten omkring San Francisco og Sacramento der vejrmæssigt kan sammenlignes med Frankrig, og så er der det sydlige Californien med Los Angeles, San Diego og Palm Springs. Vi var der i November og havde over 30 grader, men men skal også huske at man er på samme breddegrad som Nordafrika og Sahara. Hvilket også forklarer ørkner som Mojave, Sonora og Death Valley.
Og på den anden side af bjergene, har Californien jo naboer som Nevada, Arizona og New Mexico, som er endnu varmere, for de har ikke kysten og stillehavet til at give lidt afkøling. Og de er klart et besøg værd, med flotte store naturoplevelser. Og så er der også masser af spændende for børn.

Singapore er en lækker og flot by, men hvis du er bange for priser i Californien, så får du et chok i Singapore, ALT er dyrt!
Vietnam kan du prøve at spørge fru Dulle om, hun kan både de gode og dårlige oplevelser.
1
Do as I say! :whip:
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf Chichu » 28. jun 2017, 20:17

Det er rigtigt, at strandene i Vietnam ikke er tropisk smukke, men det er de til gengæld i nabolandet Cambodia. De to lande er oplagte at kombinere :)
1
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf didaa » 1. jul 2017, 17:59

Chichu skrev:Det er rigtigt, at strandene i Vietnam ikke er tropisk smukke, men det er de til gengæld i nabolandet Cambodia. De to lande er oplagte at kombinere :)


Hvordan er det at rejse i Cambodia?
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf TomKah » 2. jul 2017, 15:46

Det er rigtig fint i Cambodia, men der er stadig vildt mange tiggere på stranden, så vi valgte at bo på et stort resort med lukket strand.
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf didaa » 13. jul 2017, 18:36

Wizzze skrev:
didaa skrev:Vi er på sidste udkald med selvbestemmelse af ferie inden skolestart næste år, og derfor vil vi gerne udnytte muligheden og tage afsted i 3-4 uger omkring slut marts/start april næste år.

Vi er lidt i vildrede omkring hvad vi vil, men der skal være en kombi af flot natur, oplevelser, strand og en smule storby (men ikke for meget af det hvis vi snakker Østen). Vi kredser en del omkring Vietnam, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan det er rent vejrmæssigt fordi landet fordeler sig som det gør, og så har jeg fra en kollega at man ikke finder specielt gode strande i Vietnam? Vi har også tænkt Singapore og Bali i en kombi, men ved ikke om det er meget dyrt?

En anden mulighed er Californien, men jeg frygter her at det vil være småkoldt, og godt vejr som i varmt er et must. Og så er dollarkursen jo også noget møg, så tænker at den tur vil blive noget dyrere end at tage øst på?

Er der nogen af jer som har været de steder her som kan uddybe lidt, eller også kan komme med nogle helt andre forslag? Hov glemte at skrive at vi har en dreng med på 5 1/2 år, som er meget social og elsker at opleve, men som også står af på feks ture og nationalparker hvis det er meget langt at gå.


Du skal huske på at Californien er en meget stor stat og generelt dækker 3 klimazoner. Det nordlige Californien har generelt et klima, der kan minde om Dansk forårsvejr i marts/april, så er der midten omkring San Francisco og Sacramento der vejrmæssigt kan sammenlignes med Frankrig, og så er der det sydlige Californien med Los Angeles, San Diego og Palm Springs. Vi var der i November og havde over 30 grader, men men skal også huske at man er på samme breddegrad som Nordafrika og Sahara. Hvilket også forklarer ørkner som Mojave, Sonora og Death Valley.
Og på den anden side af bjergene, har Californien jo naboer som Nevada, Arizona og New Mexico, som er endnu varmere, for de har ikke kysten og stillehavet til at give lidt afkøling. Og de er klart et besøg værd, med flotte store naturoplevelser. Og så er der også masser af spændende for børn.

Singapore er en lækker og flot by, men hvis du er bange for priser i Californien, så får du et chok i Singapore, ALT er dyrt!
Vietnam kan du prøve at spørge fru Dulle om, hun kan både de gode og dårlige oplevelser.


Du har helt ret med Californien. Jeg har selv kun rejst i området omkring SF, og slut juni kan jeg huske at jeg småfrøs. Det gider jeg ikke igen.

New Mexico og de andre stater lyder spændende. Hvad kan du anbefale af børnevenlige seværdigheder og naturparker? Har også overvejet en sydstatstur.

Så USA spøger stadig i kamp med Vietnam. Vi må nok snart have taget en beslutning tænker jeg....
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf TomKah » 13. jul 2017, 18:44

Vi var i Vietnam i 2016 og er en børnefamilie med 3 børn.
Vi var afsted i februar. Der var sindssygt hedt i Saigon, blandet vejr i midten og oppe nordpå var vi super heldige med vejret. Det var 25 grader i Hanoi, men ugen før havde det været 14 gr.
Hvis man har penge nok kan man jo flyve ned på den tropiske ø - hedder den Quog? Jeg har ikke været der, men mine kolleger som har var meget begejstrede.

Det var super nemt at rejse rundt og overordnet havde vi en dejlig tur. Vietnam bliver dog aldrig mit ynglingsland i Asien - det er klart blevet bedre (jeg var der første gang i 1998), men jeg synes stadig det er rimelig præget af hvad jeg vil kalde kommunistisk oppotunisme (hvor man anser vesterlændinge som grusomme kapitalister som det er helt okay at blanke af i generel misbilligelse).
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf didaa » 13. jul 2017, 19:00

TomKah skrev:Vi var i Vietnam i 2016 og er en børnefamilie med 3 børn.
Vi var afsted i februar. Der var sindssygt hedt i Saigon, blandet vejr i midten og oppe nordpå var vi super heldige med vejret. Det var 25 grader i Hanoi, men ugen før havde det været 14 gr.
Hvis man har penge nok kan man jo flyve ned på den tropiske ø - hedder den Quog? Jeg har ikke været der, men mine kolleger som har var meget begejstrede.

Det var super nemt at rejse rundt og overordnet havde vi en dejlig tur. Vietnam bliver dog aldrig mit ynglingsland i Asien - det er klart blevet bedre (jeg var der første gang i 1998), men jeg synes stadig det er rimelig præget af hvad jeg vil kalde kommunistisk oppotunisme (hvor man anser vesterlændinge som grusomme kapitalister som det er helt okay at blanke af i generel misbilligelse).


Tak Tomkah. Det lyder trist, men måske også nogen gange forventeligt. Jeg har oplevet små landsbyer i Malaysia hvor der også var tydelig misbilligelse af mig som vesterlænding; både som ikke-muslim og som åbenlys rockefeller. For sådan er vi jo alle herfra...

Hvis du skal anbefale noget andet i Asien, hvad vil det så være?
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf TomKah » 13. jul 2017, 19:14

Altså jeg er stor Thailand fan, og som tidligere nævnt i tråden og meget begejstret for Cambodia.
Jeg var også glad for både Indonesien og Malaysia.
Myanmar ligger længere nede af min præference liste end Vietnam, men jeg tror de har udviklet sig helt sindssygt, så måske er det ændret i dag, sådan som Vietnam.
Laos synes jeg var kedeligt.

Jeg drømmer om at komme til Philippinerne i 2018 eller 2019 - der har jeg aldrig været!
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf Wizzze » 13. jul 2017, 21:23

didaa skrev:
Wizzze skrev:
didaa skrev:Vi er på sidste udkald med selvbestemmelse af ferie inden skolestart næste år, og derfor vil vi gerne udnytte muligheden og tage afsted i 3-4 uger omkring slut marts/start april næste år.

Vi er lidt i vildrede omkring hvad vi vil, men der skal være en kombi af flot natur, oplevelser, strand og en smule storby (men ikke for meget af det hvis vi snakker Østen). Vi kredser en del omkring Vietnam, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan det er rent vejrmæssigt fordi landet fordeler sig som det gør, og så har jeg fra en kollega at man ikke finder specielt gode strande i Vietnam? Vi har også tænkt Singapore og Bali i en kombi, men ved ikke om det er meget dyrt?

En anden mulighed er Californien, men jeg frygter her at det vil være småkoldt, og godt vejr som i varmt er et must. Og så er dollarkursen jo også noget møg, så tænker at den tur vil blive noget dyrere end at tage øst på?

Er der nogen af jer som har været de steder her som kan uddybe lidt, eller også kan komme med nogle helt andre forslag? Hov glemte at skrive at vi har en dreng med på 5 1/2 år, som er meget social og elsker at opleve, men som også står af på feks ture og nationalparker hvis det er meget langt at gå.


Du skal huske på at Californien er en meget stor stat og generelt dækker 3 klimazoner. Det nordlige Californien har generelt et klima, der kan minde om Dansk forårsvejr i marts/april, så er der midten omkring San Francisco og Sacramento der vejrmæssigt kan sammenlignes med Frankrig, og så er der det sydlige Californien med Los Angeles, San Diego og Palm Springs. Vi var der i November og havde over 30 grader, men men skal også huske at man er på samme breddegrad som Nordafrika og Sahara. Hvilket også forklarer ørkner som Mojave, Sonora og Death Valley.
Og på den anden side af bjergene, har Californien jo naboer som Nevada, Arizona og New Mexico, som er endnu varmere, for de har ikke kysten og stillehavet til at give lidt afkøling. Og de er klart et besøg værd, med flotte store naturoplevelser. Og så er der også masser af spændende for børn.

Singapore er en lækker og flot by, men hvis du er bange for priser i Californien, så får du et chok i Singapore, ALT er dyrt!
Vietnam kan du prøve at spørge fru Dulle om, hun kan både de gode og dårlige oplevelser.


Du har helt ret med Californien. Jeg har selv kun rejst i området omkring SF, og slut juni kan jeg huske at jeg småfrøs. Det gider jeg ikke igen.

New Mexico og de andre stater lyder spændende. Hvad kan du anbefale af børnevenlige seværdigheder og naturparker? Har også overvejet en sydstatstur.

Så USA spøger stadig i kamp med Vietnam. Vi må nok snart have taget en beslutning tænker jeg....


Uhhh, der er meget synes jeg.

I Arizona har du Grand Canyon og Salt River Canyon, virkelig store naturoplevelser. Så er der Page med Horseshoe Bend og Antelope Canyon, og på grænsen mellem Arizona og Utah, har du Monument Valley, kendt fra utallige film gennem tiderne. Arizona har også Meteor Crater og den forstenede skov med dinosaur resterne. Der er også gamle bevarede cowboybyer som Tombstone, med skuddueller i gaderne, og gamle saloons. Men Arizona har også storbyer som Phoenix og Tuscon, med mere tidssvarende forlystelser ;)

I New Mexico finder man Santa Fe, en af USA´s ældste byer, med historie helt tilbage til 1500-tallet, endestation for den berømte Santa Fe Trail, hvor de første nybyggere krydsede prærien. I området omkring Santa Fe, finder man også mange rester af Pueblo kulturen, indianer byer der går tilbage til omkring år 1000. Midten af New Mexico, med steder som Lincoln, Fort Stanton og Las Vegas, er i høj grad forbundet med det lovløse westen, det var her personer som Jesse James og Billy the kid, søgte tilflugt uden for lovens lange arm. Nutidens Las Vegas i Nevada, har overtaget rollen som syndens hule, men i slutningen af 1800-tallet var det her. Kører man længere sydpå, finder man de flotte naturfænomener, Carlsbad Caverns og White Sands, en ørken hvid som sne

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede



Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Og så er der alle de mange mange steder som ikke er nævnt, men er lige så flotte, spændende, sjove eller interessante.
4
Do as I say! :whip:
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf didaa » 14. jul 2017, 18:39

^ Tusind tak Wizzze - virkelig flot indlæg!!
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf TomKah » 15. jul 2017, 06:08

Sand boarding - ser klart federe ud på billeder end det er IRL.

Der er mange flotte/smukke steder i USA. Men skal gøre sig selv klar på at sidde mange timer i bilen gennem senneste ørken fra sted til sted. Det er jo også en kvalitet, men det er virkelig en anderledes tur end i Asien. Så man må gøre op med sig selv hvad man er mest til.
1
Loly
Indlæg: 30
Tilmeldt: 5. maj 2016, 08:02
Kort karma: 0
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 8

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf Loly » 16. jul 2017, 17:24

Jeg kan klart anbefale Vietnam. Jeg synes, at strandene ved Danang var superlækre og at befolkningen var helt vildt søde :)
0
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1242
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4366

Re: Længere rejse foråret 2018

Indlægaf Q-beben » 28. jul 2017, 10:25

Vi plejer at rejse 3-4 uger med små og mellemstore børn - er lige kommet hjem fra 4 ugers ferie i Vietnam.

Vi rejste på egen hånd fra Hanoi i Nord til Ho Chi Minh i syd, og det gik super. Der er så meget forskelligt at se, - og smukke strande også... og noget for børn/voksne i alle aldre. Folk er meget gæstfrie, og det er meget billigt (billigere end Thailand). Jeg følte mig meget sikker ved at rejse der. Faktisk mere tryg end andre steder vi har rejst. Send mig en privat besked, så kan jeg sende dig links over hoteller, transport, lokale guider osv.

Ellers har vi rejst om foråret og været 3-4 uger i:
Venezuela - fantastisk stemning, folk er enormt imødekommende, fantastiske strande, men jeg ved ikke, hvordan den politiske situation er lige nu
Cuba - spændende kultur, der bobler af musik, fantastiske strande, - aftenvinden er dog meget kold i foråret
Dansk Vestindiske ø'er - de mest flotte strande, jeg nogensinde har set i mit liv, - men enormt dyrt. Puha, det var virkelig dyrt.
Thailand - fantastisk land og strande, men overfyldt med turister.
1

Tilbage til "Rejser"