Airbnb - Erfaringer

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 155
Likede indlæg: 1775

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf flicka » 19. okt 2017, 15:13

Frøken Himmelblå skrev:Bare lige for at perspektivere Airbnb. Vi brugte det i sommers da vi rejste rundt i Europa. Vi lejede os ind med Airbnb alle 7 byer vi besøgte og alle stederne var fine bortset fra 1.
Da vi bestilte brugte vi laaaang tid på at læse anmeldelser af de forskellige steder, for at finde lejligheder/værelser der lå godt og var gode til prisen.

Desværre var den ene lejlighed, på trods af gode anmeldelser, ubeboelig. Der var skimmelsvamp i hele lejligheden hvilket gjorde luften i lejligheden ulidelig at trække vejret i. Man kunne heller ikke lufte ud, da vi boede ud til en kæmpe vej. Der var derfor enormt høj larm døgnet rundt. Alt i alt en virkelig dårlig oplevelse og vi tog da også på hotel morgenen efter.
Selve forløbet med Airbnb var fint. De tog vores klage alvorligt, og vi fik pengene tilbage, for de nætter vi ikke overnattede i lejligheden.

Og nu til min anke. Hvordan kan sådan en lejlighed få udelukkende positive anmeldelser?
Jo, det kan den, da man i Airbnbs system har incitament til at give gode anmeldelser. Du kan først se udlejers anmeldelse af dig som lejer, efter en rum tid, eller når du har anmeldt udlejer.
Udlejer ved da godt, at det er en crappy bolig han udlejer og hvis man brokker sig, ved han også, at man er negativt stemt. Så som udlejer ved du da godt, hvem der giver en dårlig anmeldelse. Og giver du en dårlig anmeldelse, får du en direkte tilbage. Og hvem gider leje en bolig ud til en dårlig lejer? Så derfor er der rigtig meget hvor man giver gode anmeldelser, der ikke nødvendigvis er troværdige.

En anden ting er, at rejser du før tid og får pengene retur, mister du retten til at klage. Det var hvad der skete for os. Så den forfærdelig oplevelse havde vi ikke engang mulighed for at berette om...

Man skal altså bare være obs på de faldgrupper airbnb har.

Tak for dine perspektiver. De er rigtig gode at have i baghovedet. Tak! :gogo:

Har du nogle tips til at spotte de dårlige steder?
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Kruspersille
Kort karma: 4
Likede indlæg: 96

Indlægaf Kruspersille » 20. okt 2017, 09:03

Jeg har udelukkende brugt airbnb siden de kom frem, og stort set kun med positive oplevelser. Jeg synes, det er en kæmpe fordel at have eget køkken og at hvis man har lyst til en hjemmeaften ikke behøver at sidde i en hotelseng. Ikke alle steder har levet op til vores forventninger, og et af stederne var lidt nusset, men vi har aldrig været i nærheden af at ville flytte.
Jeg kender også flere airbnb-værter, inkl. min kæreste, og det er også næsten altid gået fint. De ting, der har været, har været småting.
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 124
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 1914

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 20. okt 2017, 09:07

Frøken Himmelblå skrev:Bare lige for at perspektivere Airbnb. Vi brugte det i sommers da vi rejste rundt i Europa. Vi lejede os ind med Airbnb alle 7 byer vi besøgte og alle stederne var fine bortset fra 1.
Da vi bestilte brugte vi laaaang tid på at læse anmeldelser af de forskellige steder, for at finde lejligheder/værelser der lå godt og var gode til prisen.

Desværre var den ene lejlighed, på trods af gode anmeldelser, ubeboelig. Der var skimmelsvamp i hele lejligheden hvilket gjorde luften i lejligheden ulidelig at trække vejret i. Man kunne heller ikke lufte ud, da vi boede ud til en kæmpe vej. Der var derfor enormt høj larm døgnet rundt. Alt i alt en virkelig dårlig oplevelse og vi tog da også på hotel morgenen efter.
Selve forløbet med Airbnb var fint. De tog vores klage alvorligt, og vi fik pengene tilbage, for de nætter vi ikke overnattede i lejligheden.

Og nu til min anke. Hvordan kan sådan en lejlighed få udelukkende positive anmeldelser?
Jo, det kan den, da man i Airbnbs system har incitament til at give gode anmeldelser. Du kan først se udlejers anmeldelse af dig som lejer, efter en rum tid, eller når du har anmeldt udlejer.
Udlejer ved da godt, at det er en crappy bolig han udlejer og hvis man brokker sig, ved han også, at man er negativt stemt. Så som udlejer ved du da godt, hvem der giver en dårlig anmeldelse. Og giver du en dårlig anmeldelse, får du en direkte tilbage. Og hvem gider leje en bolig ud til en dårlig lejer? Så derfor er der rigtig meget hvor man giver gode anmeldelser, der ikke nødvendigvis er troværdige.

En anden ting er, at rejser du før tid og får pengene retur, mister du retten til at klage. Det var hvad der skete for os. Så den forfærdelig oplevelse havde vi ikke engang mulighed for at berette om...

Det underminerer selvfølgelig konceptet lidt.
Da jeg læste anmeldelser gik jeg efter de meget personlige, hvor lejer fortalte om hvor venlig og gæstfri udlejer havde været, og hvor der blev skrevet i detaljer. Det går jeg ud fra en utilfreds lejer ikke vil skrive, hvis det bare er en "pligtanmeldelse".
2
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 44
Likede indlæg: 973

Indlægaf Frøken Himmelblå » 24. okt 2017, 09:58

flicka skrev:

Tak for dine perspektiver. De er rigtig gode at have i baghovedet. Tak! :gogo:

Har du nogle tips til at spotte de dårlige steder?

Sorry. Jeg glemte lige at svare.

Jeg tror desværre det er svært at gardere sig 100%. På baggrund af deres anmeldelsessystem, er det virkelig svært at vide hvilke anmeldelser der er reelle.
Ved vores lejlighed var der f.eks. ikke en eneste der nævnte støj fra hovedvejen på trods af, at hele lejligheden rystede hver gang en lastbil/bus/sporvogn kørte forbi (hvilket skete ca. hvert 10. minut døgnet rundt).

Jeg tror det er vigtigt at kigge billeder igennem, læse de kommentarer der er og så måske krydstjekke med google maps, for at se præcis hvordan boligen ligger i forhold til omgivelserne.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 569
Likede indlæg: 4608
Kontakt:

Indlægaf Annione » 29. okt 2017, 21:15

Jeg har lejet mere end 20 gange med airbnb. Alt fra store huse i Caribien til en lille lejlighed i Tokyo. Og vi taler her hele verden, Australien, New Zealand, Thailand, Japan, Malaysia, Caribien, Chile, New York, Norge, Tyskland, Frankring, London... jeg har aldrig haft en rigtig dårlig oplevelse. Enkelte minde fede, men aldrig forfærdeligt.
I Spanien havde vi lidt kakerlakker og myrer, i Kuala Lumpur lugtede der af myregift, i London var der ikke særligt rent.
Intet har afskrækket mig - jeg lejer lystigt videre.

Jeg tog billed af mit pas og sendte ind for ... 2 år siden ca.

I finder ofte superhosts - de er meget øvede udlejere og de har styr på det hele.
Vi læser gerne +15 anmeldelser igennem, for at se, hvad der går igen. Var check in nemt? Var udlejer til at få fat i? Er der pænt og rent? Er sengen god? Hvordan er wifi? Er der langt til et supermarked eller offentlig transport? Nattero? Godt bad? Den slags.
Jeg taget mig også tid til at skrive anmeldelser - gerne uddybende, om senge, bad, køkken, lys og lyd. Det som jeg gerne selv vil vide noget om.
2

Tilbage til "Rejser"