Airbnb - Erfaringer

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3226

Airbnb - Erfaringer

Indlægaf flicka » 17. okt 2017, 18:17

Jeg er fristet til at benytte mig af Airbnb på en kommende rejse.

Men er lidt skeptisk alligevel. Hvad er jeres erfaringer med Airbnb?

Er man overhovedet sikret som "forbruger", hvis det viser sig, at den lejlighed/bolig man har booket slet ikke er som beskrevet?

Derudover er jeg ret skeptisk overfor kravet om ID-verifikation, hvor man skal indsende et billede af ens pas/kørekort og et nyt billede af en selv, før man kan booke bolig. Er det overhovedet sikkert at sende ens pasinformationer på den måde?
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf Lys » 17. okt 2017, 18:40

Jeg har prøvet det to gange, hvor en veninde bookede. Det har været helt uproblematisk og lejligheder helt som lovet på billederne.

Mht det med legitimation, så er det formentlig krav i henhold til hvidvasklovgivning pga de formidler penge mellem brugerne.
1
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf Lykke » 17. okt 2017, 18:41

Jeg har kun positive oplevelser. Mener man bare tager på hotel hvis det viser sig, at det slet ikke lever op til der lovede. Og så kontakter man Airbnb og fortæller/viser billeder af sagen.

Det er meget federe end at være på hotel, især hvis man er en børnefamilie.
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3072

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf Alphilia » 17. okt 2017, 19:17

Jeg har brugt air b'n'b i Rom, Barcelona, New York (x2) og Berlin.
Har dog ingen af gangene skulle sende billede id, men det er også 1 1/2 år siden sidst.

Alle gange har det været en rigtig fin oplevelse, god kommunikation med værten og det har levet op til den standard jeg/vi forventede.
For mig har det været vigtigt med mange omtaler af det sted jeg valgte
1
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf didas » 17. okt 2017, 20:17

Har brugt det i New York for nogle år siden uden problemer og langt billigere end hotel. Vi gav 9.000kr for 10 dage i en 2 værelses lejlighed på Upper East Side :)
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf Lykke » 18. okt 2017, 05:11

Jeg har bare sendt det der id-billede.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf Stitch » 18. okt 2017, 06:18

Jeg har kun prøvet det i Danmark og det er gået over alt forventning. Jeg har venner, der har prøvet det i udlandet også uden at kunne sætte en finger på noget som helst.

Jeg husker dog at Pelle... noget fra fjernsynet havde problemer for et par mdr. siden med en lejlighed der var uhumsk. Han fik hjælp af Airb'n'b og de betalte for hotelværelset etc. Det var ret fin service.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf JoyNips » 18. okt 2017, 06:53

Jeg har aldrig prøvet det selv, men jeg har indtryk af, udfra historier i medierne og hvad jeg har hørt rundtomkring, at deres kundeservice er rigtig fin hvis der skulle være nogen problemer.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf StripesAddict » 18. okt 2017, 08:22

Jeg har brugt det både i Berlin, London, Venedig og New York. Alle gange har været gode oplevelser - jeg foretrækker det over hotel fordi man får set området fra en helt anden vinkel når man har en lokal (vi har kun boet steder hvor værten selv var til stede) til at guide én. I NYC var værelset ikke noget særligt (ikke uhumsk eller med fejl og mangler, bare ikke noget særligt), til gengæld var vores vært smadder sød og vi spiste med hende flere aftener.

I Venedig var vores airbnb bedre end det 4-stjernede hotel vi kom fra, værten solgte klippekort til bussen, vores senge blev redt mens vi var ude, der var morgenmadsbuffet - og vin på terassen når vi kom hjem om aftenen. Da vi var der var der desuden tre andre par fra UK, Australien/Finland og Canada, så det var også en fed måde at møde nye mennesker på.

Jeg går efter nogen med mange gode omtaler og spørger gerne venner og bekendte eller herinde, om anbefalinger af værter.
1
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3226

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf flicka » 18. okt 2017, 09:59

Tusind tak for jeres tilbagemeldinger :gogo:

Jeg tror, vi hellere må springe ud i det. Og gå efter dem med gode omtaler.

Det ville være rigtig fedt at få set byerne/stederne fra en hel anden vinkel ifht. at "bare" bo på hotel, som oftest er langt dyrere.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3226

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf flicka » 18. okt 2017, 10:07

Når I kigger på forskellige boliger, hvordan sorterer I imellem dem?

Jeg kigger umiddelbart efter stjernerne og hvis der er lutter 5 stjerner, tænker jeg jo at det er godt. Men hvornår er I trygge ved at vælge dem? Efter minimum 10 eller 50 eller 100 gode anmeldelser?
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 18. okt 2017, 10:09

Vi har brugt det to gange, og det har været rigtig godt. Man føler sig mere som en del af de lokale når man bor i samme opgang som dem, og ikke på et stort hotel eller endnu værre, i en hotelby.
Mht. sikkerhed, så tror jeg faktisk de gode anmeldelser betyder mere for AirBnB-udlejere end hotellerne. En dårlig anmeldelse vil sikkert ramme hårdere hos den private, og det er også tydeligt at anmeldelserne er noget de går meget op i. Hele konceptet er jo egentlig bygget op på det.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 18. okt 2017, 10:11

flicka skrev:Når I kigger på forskellige boliger, hvordan sorterer I imellem dem?

Jeg kigger umiddelbart efter stjernerne og hvis der er lutter 5 stjerner, tænker jeg jo at det er godt. Men hvornår er I trygge ved at vælge dem? Efter minimum 10 eller 50 eller 100 gode anmeldelser?


Jeg har ikke sorteret ud fra anmeldelser. Jeg har sat mine kriterier og fundet dem jeg var interesseret i, og derefter tjekket anmeldelserne. Hvad der bliver skrevet er vigtigere end hvor mange stjerne der er givet. Nogle kan jo finde på at give en dårlig anmeldelse fordi der manglede toiletpapir. Der vil jeg gerne selv være den der vurdere, om udlejer så er god eller dårlig.
2
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3226

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf flicka » 18. okt 2017, 15:26

Nu har jeg booket det første sted.
En strandhytte på Perhentian Island - fordi alle andre steder (læs: resorts) var fuldt bookede i den periode, vi ville afsted.

Men strandhytten ser også langt mere hyggelig ud end de der næsten-all-inclusive-resorts :love:
Og billigere!
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2945
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Airbnb - Erfaringer

Indlægaf Fru Himmelblå » 19. okt 2017, 12:31

Bare lige for at perspektivere Airbnb. Vi brugte det i sommers da vi rejste rundt i Europa. Vi lejede os ind med Airbnb alle 7 byer vi besøgte og alle stederne var fine bortset fra 1.
Da vi bestilte brugte vi laaaang tid på at læse anmeldelser af de forskellige steder, for at finde lejligheder/værelser der lå godt og var gode til prisen.

Desværre var den ene lejlighed, på trods af gode anmeldelser, ubeboelig. Der var skimmelsvamp i hele lejligheden hvilket gjorde luften i lejligheden ulidelig at trække vejret i. Man kunne heller ikke lufte ud, da vi boede ud til en kæmpe vej. Der var derfor enormt høj larm døgnet rundt. Alt i alt en virkelig dårlig oplevelse og vi tog da også på hotel morgenen efter.
Selve forløbet med Airbnb var fint. De tog vores klage alvorligt, og vi fik pengene tilbage, for de nætter vi ikke overnattede i lejligheden.

Og nu til min anke. Hvordan kan sådan en lejlighed få udelukkende positive anmeldelser?
Jo, det kan den, da man i Airbnbs system har incitament til at give gode anmeldelser. Du kan først se udlejers anmeldelse af dig som lejer, efter en rum tid, eller når du har anmeldt udlejer.
Udlejer ved da godt, at det er en crappy bolig han udlejer og hvis man brokker sig, ved han også, at man er negativt stemt. Så som udlejer ved du da godt, hvem der giver en dårlig anmeldelse. Og giver du en dårlig anmeldelse, får du en direkte tilbage. Og hvem gider leje en bolig ud til en dårlig lejer? Så derfor er der rigtig meget hvor man giver gode anmeldelser, der ikke nødvendigvis er troværdige.

En anden ting er, at rejser du før tid og får pengene retur, mister du retten til at klage. Det var hvad der skete for os. Så den forfærdelig oplevelse havde vi ikke engang mulighed for at berette om...

Man skal altså bare være obs på de faldgrupper airbnb har.
5
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Rejser"