Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 23:23

Åh ja, og så spiste vi flere gange på HummusBar, der har filialer flere steder i byen. Hyggeligt koncept med lækker, billig mad.

Jeg skal ikke kunne sige, om det stadig er sådan, men da vi var der, blev man ved ankomsten endda budt på et lille krus gratis mynte-te.

https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_R ... ngary.html
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 23:26

Flora skrev:
zembra1986 skrev:Lige et praktisk/generelt spørgsmål: Er det til at snakke engelsk med dem i Budapest? For jeg kan godt forstille mig vi har brug for at spørge om vej m.m. :genert:


Ja, de fleste taler udmærket engelsk, så det er ikke noget problem at bede om hjælp :)


Super. Det er virkelig betryggende at vide :genert: ;)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 23:32

Café Callas er også et besøg værd!

Billede
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 23:44

Hov, det her må ikke glemmes. Budapests store gamle madmarked med masser af boder og små spisesteder.
Rigtig godt sted til frokostpause og indkøb af spiselige souvenirs.
https://www.tripadvisor.dk/Attraction_R ... ngary.html

I det ungarske køkken er Lángos (tykke, bløde brød med forskelligt fyld på toppen) en klassiker, og det spiste vi et sted i hallen.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Nesnay » 12. nov 2017, 07:12

Jeg ville tilmelde mig en rundvisning i parlamentet, det er fuldstændig overdådigt.
Hvis I gerne vil på michelinrestaurant, kan jeg anbefale en såkaldt business lunch på Costes Downtown. Der er stadig tre retter for ca. 165 kr. på hverdage, kan jeg se, og det var fremragende, da vi var der. Der er tre valgmuligheder til hver ret, så du kan gå uden om gåseleveren :)
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Nesnay » 12. nov 2017, 07:14

Og hvis I er til makeup mv., er byen fyldt med sindssygt billige mataslignende butikker. De kendte mærker er oftest billigere end herhjemme, men de lokale er meget billigere, og mange af deres læbeprodukter mv. er virkelig gode. Jeg kan ikke huske kædernes navn, men I kan ikke undgå at falde over dem, hvis I bevæger jer rundt i byen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. nov 2017, 07:22

Nesnay skrev:Jeg ville tilmelde mig en rundvisning i parlamentet, det er fuldstændig overdådigt.
Hvis I gerne vil på michelinrestaurant, kan jeg anbefale en såkaldt business lunch på Costes Downtown. Der er stadig tre retter for ca. 165 kr. på hverdage, kan jeg se, og det var fremragende, da vi var der. Der er tre valgmuligheder til hver ret, så du kan gå uden om gåseleveren :)



Hvor godt at de stadig er helt billig Michelin-mad i byen :klap:

Jeg er lige kommet i tanke om endnu en café: Café New York. Der nåede vi desværre ikke hen.

Billede
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Filipai » 12. nov 2017, 09:17

zembra1986 skrev:Lige et praktisk/generelt spørgsmål: Er det til at snakke engelsk med dem i Budapest? For jeg kan godt forstille mig vi har brug for at spørge om vej m.m. :genert:


I Ungarn begyndte man at få engelsk i skolerne fra 1991, så de unge snakker fint Engelsk.

http://www.triptobudapest.hu
Her er linket til de gratis ture. Det er lige ved Vörösmarty tér station. Bonusinfo er det også der man kan finde nogle af de kendte mærker at shoppe :)

Edit: I kommer forøvrigt til at bo tæt på restaurant Huszar etterem, den er god og fornuftig i pris, og serverer traditionel ungarnsk mad og en god pálinka :D Husk at få bestilt bord.
Senest rettet af Filipai 12. nov 2017, 09:25, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. nov 2017, 09:21

Filipai skrev:
zembra1986 skrev:Lige et praktisk/generelt spørgsmål: Er det til at snakke engelsk med dem i Budapest? For jeg kan godt forstille mig vi har brug for at spørge om vej m.m. :genert:


I Ungarn begyndte man at få engelsk i skolerne fra 1991, så de unge snakker fint Engelsk.

http://www.triptobudapest.hu
Her er linket til de gratis ture. Det er lige ved Vörösmarty tér station. Bonusinfo er det også der man kan finde nogle af de kendte mærker at shoppe :)


Sommetider kan det også hjælpe at tale tysk i Østeuropa, da det under kommunismen nogle steder var andet fremmedsprog efter russisk i skolerne. Det var mig engang til stor hjælp i Polen.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf LaScrooge » 12. nov 2017, 09:27

Det jeg husker bedst fra min tur til Budapest, er Szimpla Kert, en virkelig stemningsfuld såkaldt ruin-pub. Ligesom mange andre steder i Budapest er den bygget ind i og ud af utroligt smukke, overdådige bygninger. Jeg kan ikke helt huske om der er andet seværdigt i området, men skulle I komme forbi er den et besøg værd. Man kan godt få andre drikkevarer end alkohol og også mad, så vidt jeg husker (men tjek det eventuelt ud inden, så I ikke tager dertil for at spise frokost og man så ikke kan få noget).
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf sigge » 13. nov 2017, 08:11

Jeg kan varmt tilslutte mig anbefalingerne af cafeerne Gerbaud og New York. Sidstnævnte har den vildeste indretning med guld og malede lofter for alle pengene.
Parlamentet og borghøjen inkl. Mathiaskirken er også virkeligt gode oplevelser.

Hvis I er til italiensk mad, vil jeg anbefale dette sted:https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_Review-g274887-d696083-Reviews-Trattoria_Pomo_D_Oro-Budapest_Central_Hungary.html
De laver gode pizzaer, og deres øvrige mad så også lækkert ud - desværre var der fuldt booket anden gang, vi ville spise der, så jeg fik ikke prøvet andet end pizza.

Hvis I orker at kæmpe jer op ad bakken til Citadellet, er der en rigtigt flot udsigt over byen deroppefra - særligt om aftenen, når der er lys på alle bygninger og broer.

Jeg oplevede, at de forstod engelsk de fleste turistmindede steder. Men man kan godt komme ud for, at nogle af de ældre måske hellere vil tale tysk. Ellers så lykkedes det mig også at få anvisninger til at finde vej primært ved hjælp af tegn og fagter og få tyske ord. Hvis bare man nogenlunde kan sige stednavnet på ungarsk eller måske har det på skrift, så går det som regel.

I skal i øvrigt ikke forsøge at snige jer til en gratis tur i offentlig transport. For der er ofte kontrol, og hvis man bliver taget, skal bøden betales kontant på stedet, inden man får lov at gå. (Den erfaring gjorde en af mine kolleger.)
Hvis I køber enkeltbilletter, så husk at stemple dem, ellers er de ikke gyldige. I metroen skal man stemple, inden man tager (den superhurtige) rulletrappe ned til perronen, i sporvogne og busser skal billetten stemples, når man stiger ombord.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Flora » 13. nov 2017, 10:49

^Og hvis I ikke orker at kæmpe jer op ad bakken til Citadellet, så kører bus 27 helt op til toppen fra metrostationen Móricz Zsigmond körtér :)
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2017, 09:01

Nesnay skrev:Jeg ville tilmelde mig en rundvisning i parlamentet, det er fuldstændig overdådigt.
Hvis I gerne vil på michelinrestaurant, kan jeg anbefale en såkaldt business lunch på Costes Downtown. Der er stadig tre retter for ca. 165 kr. på hverdage, kan jeg se, og det var fremragende, da vi var der. Der er tre valgmuligheder til hver ret, så du kan gå uden om gåseleveren :)


https://www.jegymester.hu/eng/Productio ... ment-visit

Dette link skal du bruge hvis du skal bestille biletter til rundvisningen. Det kan klart anbefales at købe online før I kommer derned. Jeg syntes at det var rigtig spændende og det tog en lille times tid. Metroen stopper lige uden for.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 16. nov 2017, 21:17

Havde glemt alt om denne tråd...

Har det ikke lige så godt i disse dag, så jeg kan desværre ikke overskue at læse jeres svar ordentlig igennem, men jeg er taknemlig for dem, og vil have alle jeres anbefalinger skrevet ned en dag inden vi tager afsted :)
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 23. jan 2018, 14:14

Så er der 4 dage til vi tager afsted :klap:

Hvordan er det med væsker og håndbagage? ved godt beholderen max må være på 100 ml. pr stk og skal være i en genlukkelig pose på max 1 lt. men hvor mange beholdere må man ha' med? Jeg har svært ved at reducere antallet til 10 stk., så håber man må ha' mere med....

af væske har jeg følgende:

Mascara
Concealer
Lipgloss
Deodorant
Parfume
Tandpasta
Bodylotion
Håndcreme
Ansigtscreme
Renselotion
Tørshampoo (??)
Hårspray

Altså 12. stk og synes ikke der er noget jeg kan tage fra :panik:

Har også en fast concealer....går den under væske?? bliver virkelig rundforvirret af de regler :stoned:
Senest rettet af zembra1986 23. jan 2018, 14:18, rettet i alt 2 gange.
0

Tilbage til "Rejser"