Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 22:22

Mig og min lillesøster har her til aften booket en 3 dages tur til Budapest d. 27-30 januar 2018 :banan:

Ingen af os har været i Budapest før og vi søger derfor alverdens tips, som f.eks hvor det er godt at spise, godt at shoppe, hvad man gør med transport rundt i byen og bare generelle tips om hvad man skal se og opleve i denne angiveligt mget smukke hovedstad :love:

Hit us!
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Filipai » 11. nov 2017, 22:47

zembra1986 skrev:Mig og min lillesøster har her til aften booket en 3 dages tur til Budapest d. 27-30 januar 2018 :banan:

Ingen af os har været i Budapest før og vi søger derfor alverdens tips, som f.eks hvor det er godt at spise, godt at shoppe, hvad man gør med transport rundt i byen og bare generelle tips om hvad man skal se og opleve i denne angiveligt mget smukke hovedstad :love:

Hit us!


Deres gratis gå ture synes jeg var utroligt fint, nu har jeg været der i sommeren, så ved ikke hvor sjovt det er i 2 timer når det er koldt.
De har en meget fin metro, det er nemt at hitte ud af :)

Shopping har jeg ikke gjort mig meget i, min veninde er fra en by 1 time ude fra Budapest, og der koster alt meget mindre, så det er der, der bliver shoppet. Men altså generelt er sådan noget tøj som h&m f.eks dyrt (altså ikke dyrere end herhjemme) men i forhold til en del andre mærker der er. Hvor skal i bo i nærheden af?
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 22:48

Det ER en meget smuk by :D

Den ene af de to ting, jeg først og fremmest mindes fra mit besøg i Budapest for fire år siden, er en eftermiddagsgåtur i tusmørke fra Pest- til Budasiden, hvor vi var oppe ved Fiskerbastionen, Matthiaskirken og områdets andre flotte bygninger samt selvfølgelig så Pest som panorama.

Den anden er frokost på restaurant Onyx med mad, indretning og betjening i absolut topklasse.
Vi gav i alt 650 kr. for treretters menu, drikkevarer og kaffe med petit fours for to personer. I dag er er prisen 425 kr. for tre retter, kan jeg se, men det er stadig mere end rimeligt for den oplevelse, man får, og drikkevarerne kan fås i alle prisklasser. Min veninde fik fx. en flaske febertræs-juice til sin mad, og der var ingen, der prøvede at få hende til at bestille mere.



Restaurantens hjemmeside: http://www.onyxrestaurant.hu/
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 22:51

Filipai skrev:
Deres gratis gå ture synes jeg var utroligt fint, nu har jeg været der i sommeren, så ved ikke hvor sjovt det er i 2 timer når det er koldt.
De har en meget fin metro, det er nemt at hitte ud af :)

Shopping har jeg ikke gjort mig meget i, min veninde er fra en by 1 time ude fra Budapest, og der koster alt meget mindre, så det er der, der bliver shoppet. Men altså generelt er sådan noget tøj som h&m f.eks dyrt (altså ikke dyrere end herhjemme) men i forhold til en del andre mærker der er. Hvor skal i bo i nærheden af?


Jeg var på sådan en gåtur i november, og det var koldt, men også en rigtig flot og stemningsfuld oplevelse.
Vi havde ikke regnet med, at turen ville være så lang; ellers havde vi klædt os varmere på, og så havde der ikke været nogen problemer.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Flora » 11. nov 2017, 22:57

I skal prøve deres termiske bade. De er SÅ lækre! :love:

Jeg synes Szechenyi-badet er det bedste og det er også det største, men Gellert-badet er også lækkert. Udover de termiske bade tilbyder begge steder også massage, ansigtsbehandlinger og lignende, hvis man er til sådan noget :).

http://szechenyispabaths.com/
http://gellertspa.com/
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 22:58

DetSorteCirkus skrev:Det ER en meget smuk by :D

Den ene af de to ting, jeg først og fremmest mindes fra mit besøg i Budapest for fire år siden, er en eftermiddagsgåtur i tusmørke fra Pest- til Budasiden, hvor vi var oppe ved Fiskerbastionen, Matthiaskirken og områdets andre flotte bygninger samt selvfølgelig så Pest som panorama.

Den anden er frokost på restaurant Onyx med mad, indretning og betjening i absolut topklasse.
Vi gav i alt 650 kr. for treretters menu, drikkevarer og kaffe med petit fours for to personer. I dag er er prisen 425 kr. for tre retter, kan jeg se, men det er stadig mere end rimeligt for den oplevelse, man får, og drikkevarerne kan fås i alle prisklasser. Min veninde fik fx. en flaske febertræs-juice til sin mad, og der var ingen, der prøvede at få hende til at bestille mere.



Restaurantens hjemmeside: http://www.onyxrestaurant.hu/


Altså pr. person?? For det er over vores budget må jeg indrømme :genert:

Vi vil bestemt kraftigt overveje sådan en eftermiddagsgåtur, tak for tip! :gogo:
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 23:03

Var lige inde og tjekke Restaurant Onyx's webite ud, og kan ikke se at de tilbyder andet end 6 eller 8 retter om aftenen. Frokosten er tilgengæld 3-4 retter og har en ris hvor vi bedre kan være med, men der står at de kun servere frokost torsdag, fredag og lørdag med senest ankomst 13.30 og vi ankommer først til Budapest lørdag kl. 15.00, desværre.

EDIT: Har så lige studeret menuen og noget af det lyder slet ikke lækkert efter min smag :genert: skal ikke nyde noget af gåse lever :tie:
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 23:06

Flora skrev:I skal prøve deres termiske bade. De er SÅ lækre! :love:

Jeg synes Szechenyi-badet er det bedste og det er også det største, men Gellert-badet er også lækkert. Udover de termiske bade tilbyder begge steder også massage, ansigtsbehandlinger og lignende, hvis man er til sådan noget :).

http://szechenyispabaths.com/
http://gellertspa.com/


Ja, jeg har godt hørt om de der termiske bade :P det vil vi helt sikkert undersøge nærmere, tak for tip :)
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 23:08

Filipai skrev:
zembra1986 skrev:Mig og min lillesøster har her til aften booket en 3 dages tur til Budapest d. 27-30 januar 2018 :banan:

Ingen af os har været i Budapest før og vi søger derfor alverdens tips, som f.eks hvor det er godt at spise, godt at shoppe, hvad man gør med transport rundt i byen og bare generelle tips om hvad man skal se og opleve i denne angiveligt mget smukke hovedstad :love:

Hit us!


Deres gratis gå ture synes jeg var utroligt fint, nu har jeg været der i sommeren, så ved ikke hvor sjovt det er i 2 timer når det er koldt.
De har en meget fin metro, det er nemt at hitte ud af :)

Shopping har jeg ikke gjort mig meget i, min veninde er fra en by 1 time ude fra Budapest, og der koster alt meget mindre, så det er der, der bliver shoppet. Men altså generelt er sådan noget tøj som h&m f.eks dyrt (altså ikke dyrere end herhjemme) men i forhold til en del andre mærker der er. Hvor skal i bo i nærheden af?


Nu spørger jeg muligvis dumt, men er de der gåture nogle man skal melde sig til/have billetter til? :genert:

Vi skal bo på dette hotel: http://www.royalparkboutiquehotel.hu/
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Filipai » 11. nov 2017, 23:09

zembra1986 skrev:
Filipai skrev:
zembra1986 skrev:Mig og min lillesøster har her til aften booket en 3 dages tur til Budapest d. 27-30 januar 2018 :banan:

Ingen af os har været i Budapest før og vi søger derfor alverdens tips, som f.eks hvor det er godt at spise, godt at shoppe, hvad man gør med transport rundt i byen og bare generelle tips om hvad man skal se og opleve i denne angiveligt mget smukke hovedstad :love:

Hit us!


Deres gratis gå ture synes jeg var utroligt fint, nu har jeg været der i sommeren, så ved ikke hvor sjovt det er i 2 timer når det er koldt.
De har en meget fin metro, det er nemt at hitte ud af :)

Shopping har jeg ikke gjort mig meget i, min veninde er fra en by 1 time ude fra Budapest, og der koster alt meget mindre, så det er der, der bliver shoppet. Men altså generelt er sådan noget tøj som h&m f.eks dyrt (altså ikke dyrere end herhjemme) men i forhold til en del andre mærker der er. Hvor skal i bo i nærheden af?


Nu spørger jeg muligvis dumt, men er de der gåture nogle man skal melde sig til/have billetter til? :genert:

Vi skal bo på dette hotel: http://www.royalparkboutiquehotel.hu/


man møder bare op :)

Og angående shopping, så er Arena Plaza også tæt på. Hvis man er til at gå i biffen, er det mega billigt i de biografer der. I hvert fald sidst vi var der. Mener det var 25-30 kr for en billet.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 23:12

Filipai skrev:
zembra1986 skrev:
Filipai skrev:
zembra1986 skrev:Mig og min lillesøster har her til aften booket en 3 dages tur til Budapest d. 27-30 januar 2018 :banan:

Ingen af os har været i Budapest før og vi søger derfor alverdens tips, som f.eks hvor det er godt at spise, godt at shoppe, hvad man gør med transport rundt i byen og bare generelle tips om hvad man skal se og opleve i denne angiveligt mget smukke hovedstad :love:

Hit us!


Deres gratis gå ture synes jeg var utroligt fint, nu har jeg været der i sommeren, så ved ikke hvor sjovt det er i 2 timer når det er koldt.
De har en meget fin metro, det er nemt at hitte ud af :)

Shopping har jeg ikke gjort mig meget i, min veninde er fra en by 1 time ude fra Budapest, og der koster alt meget mindre, så det er der, der bliver shoppet. Men altså generelt er sådan noget tøj som h&m f.eks dyrt (altså ikke dyrere end herhjemme) men i forhold til en del andre mærker der er. Hvor skal i bo i nærheden af?


Nu spørger jeg muligvis dumt, men er de der gåture nogle man skal melde sig til/have billetter til? :genert:

Vi skal bo på dette hotel: http://www.royalparkboutiquehotel.hu/


man møder bare op :)

Og angående shopping, så er Arena Plaza også tæt på. Hvis man er til at gå i biffen, er det mega billigt i de biografer der. I hvert fald sidst vi var der. Mener det var 25-30 kr for en billet.


Men men, hvor dog?? :lol:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2017, 23:14

zembra1986 skrev:
Altså pr. person?? For det er over vores budget må jeg indrømme :genert:

Vi vil bestemt kraftigt overveje sådan en eftermiddagsgåtur, tak for tip! :gogo:


Ja, desværre pr. person. Da vi var dernede, var prisen det halve. Det er en Michelin-restaurant, så hvis man er nysgerrig efter at prøve sådan en, er det stadig en meget fair pris. Især fordi de tre retter laves i normal størrelse og ikke blot som tastings.

Onyx er dog i sagens natur meget dyr sammenlignet med byens øvrige niveau, så der er masser af andre gode steder at spise :) Vi fik traditionel ungarsk mad i en kælderrestaurant midt i Pest, men jeg kan simpelthen ikke huske navnet. Stedet var dog anbefalet på Tripadvisor, så jeg vil lige se, om jeg kan finde det.
Byen er desuden fyldt med store, elegante caféer, hvor prislejet er under dansk standard. Fx. Gerbeaud, der ligger ved siden af Onyx og har samme ejere.

Billede

Gåturen var arrangeret af foretagendet, Filipai nævner. Du kan læse mere om det her: http://www.triptobudapest.hu/
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 23:14

Lige et praktisk/generelt spørgsmål: Er det til at snakke engelsk med dem i Budapest? For jeg kan godt forstille mig vi har brug for at spørge om vej m.m. :genert:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf Flora » 11. nov 2017, 23:17

zembra1986 skrev:Lige et praktisk/generelt spørgsmål: Er det til at snakke engelsk med dem i Budapest? For jeg kan godt forstille mig vi har brug for at spørge om vej m.m. :genert:


Ja, de fleste taler udmærket engelsk, så det er ikke noget problem at bede om hjælp :)
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tips til spisning, seværdigheder og andet i Budapest

Indlægaf zembra1986 » 11. nov 2017, 23:18

DetSorteCirkus skrev:
zembra1986 skrev:
Altså pr. person?? For det er over vores budget må jeg indrømme :genert:

Vi vil bestemt kraftigt overveje sådan en eftermiddagsgåtur, tak for tip! :gogo:


Ja, desværre pr. person. Da vi var dernede, var prisen det halve. Det er en Michelin-restaurant, så hvis man er nysgerrig efter at prøve sådan en, er det stadig en meget fair pris. Især fordi de tre retter laves i normal størrelse og ikke blot som tastings.

Onyx er dog i sagens natur meget dyr sammenlignet med byens øvrige niveau, så der er masser af andre gode steder at spise :) Vi fik traditionel ungarsk mad i en kælderrestaurant midt i Pest, men jeg kan simpelthen ikke huske navnet. Stedet var dog anbefalet på Tripadvisor, så jeg vil lige se, om jeg kan finde det.
Byen er desuden fyldt med store, elegante caféer, hvor prislejet er under dansk standard. Fx. Gerbeaud, der ligger ved siden af Onyx og har samme ejere.

Billede

Gåturen var arrangeret af foretagendet, Filipai nævner. Du kan læse mere om det her: http://www.triptobudapest.hu/


Helt sikkert en meget fair pris når det er en michellin-restaurant! Det bliver bare ikke denne gang vi skal prøve den, men vil da lige huske på den....for jeg regner ikke med det er den eneste gang jeg skal til Budapest :)

Hvor ser den cafe (Gerbeaud) dog fabelagtig ud :love: Den vil vi helt sikkert søge efter, tak for tip og link.
0

Tilbage til "Rejser"