Caminoen.

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Caminoen.

Indlægaf Artem » 10. dec 2017, 21:28

Måske et dumt spørgsmål, men hvad laver man resten af tiden hvis man kun går 15-30 km om dagen?
Altså hvad er der ellers at se og opleve på sådan en tur?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Caminoen.

Indlægaf avdotja » 10. dec 2017, 21:40

Artem skrev:Måske et dumt spørgsmål, men hvad laver man resten af tiden hvis man kun går 15-30 km om dagen?
Altså hvad er der ellers at se og opleve på sådan en tur?

Nogen går mere, jeg gik ca 40 km om dagen og med morgenmadspause, frokostpause og lidt hyggesnak på vejen, betød det at jeg ofte først var fremme ved 17-19 tiden, selvom jeg startede tidligt. Især i starten er terrænet heller ikke helt fladt og da jeg ikke havde en smartphone, skulle man også holde lidt øje med om man var på rette vej.

Men ellers er det ikke unormalt at man tager et bad og spiser aftensmad mens man snakker og hygger med de andre. Kommer man tidligere, kan man gå lidt rundt i byen og tage sig en kop kaffe/øl. Da de fleste får mere motion end de plejer på sådan en tur (og dermed er trætte) går folk typisk forholdsvist tidligt i seng.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Caminoen.

Indlægaf Artem » 10. dec 2017, 21:47

avdotja skrev:
Artem skrev:Måske et dumt spørgsmål, men hvad laver man resten af tiden hvis man kun går 15-30 km om dagen?
Altså hvad er der ellers at se og opleve på sådan en tur?

Nogen går mere, jeg gik ca 40 km om dagen og med morgenmadspause, frokostpause og lidt hyggesnak på vejen, betød det at jeg ofte først var fremme ved 17-19 tiden, selvom jeg startede tidligt. Især i starten er terrænet heller ikke helt fladt og da jeg ikke havde en smartphone, skulle man også holde lidt øje med om man var på rette vej.

Men ellers er det ikke unormalt at man tager et bad og spiser aftensmad mens man snakker og hygger med de andre. Kommer man tidligere, kan man gå lidt rundt i byen og tage sig en kop kaffe/øl. Da de fleste får mere motion end de plejer på sådan en tur (og dermed er trætte) går folk typisk forholdsvist tidligt i seng.

Tænker netop at en 30-40 km lyder mere passende.
Men er der nogle seværdigheder osv på ruten som man stoppe og ved og bruger tid på? eller ser det mest når man kommer forbi en lille by og får noget mad og drikke?

Jeg kan jo godt lide at gå og på den måde lyder det interessant, men kan ikke helt blive klog på hvad det reelt går ud på?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Caminoen.

Indlægaf Alphilia » 10. dec 2017, 22:02

Det fine er jo bl.a at man kan skrue turen sammen som man vil. Og gå så langt som man føler for. Varmen satte en stopper for noget af min vandring. Det var faktisk noget af det sværeste for mig i starten, at lytte til mig selv og ikke forventningen om at jeg skulle/burde gå så og så meget.
Dagene fik ret hurtigt en rutine - gå, vaske dagens tøj, se hvad der evt var at se i byen, snakke med andre, skrive og tidligt i seng for netop at udnytte dagen før varmen blev for styg.
Meningen - for mig- var at komme helt ned i gear og få reflekteret over forskellige ting. Eller slet ikke tænke.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Caminoen.

Indlægaf ajnaM » 10. dec 2017, 22:04

avdotja skrev:Det er en del år siden jeg har gået den. Det jeg husker bedst er at det var væsentlig koldere og regnede noget mere end jeg havde forudset... Et par gange vågnede jeg op til rimfrost og så var det altså en tak for køligt med shorts :tie: Men et par lange bukser er rigeligt for de fleste, jeg kan ikke anbefale nok at pakke let! Mener selv jeg havde ~5 kg inkl taske, men uden vand og det var altså rart at man - udover de lange ture - ikke også skulle argere pakæsel. Det giver en anden form for bevægelsesfrihed :) Ørepropper (så isolerende som muligt) er en anden ting du SKAL have med. På turen gik det op for mig at tegnefilmssnorken slet ikke er karikeret; der er faktisk folk der lyder som en motorsav. Evt også en sovemaske.

Selve ruten er ikke teknisk svær, så vandrestøvler er ikke et must; selv gik jeg i et par løbesko. Mener faktisk det meste af mit tøj (udover en sove t-shirt) var træningstøj: det er let, fylder ikke meget, er svedtransporterende og tørrer hurtigt. Jeg havde i øvrigt trolig pakket en lille pose med vaskepulver, som selvfølgelig blev væk en af de første dage. På resten af turen brugte jeg bare min almindelig bodyshampoo og en anden gang, er det det eneste jeg tager med: du vasker alligevel det hele i hånden, så om det sker med sæbe eller vaskepulver gør sgu nok ikke den store forskel.

Som udgangspunkt var der plads på vandrehjemmene langs ruten (for de der 8-10 år siden, gik i starten af maj), men mener jeg havde en 4 nætter hvor jeg sov på hotel. Selv om jeg var noget skuffet den første gang jeg var "tvunget" til at tjekke ind på et hotel, var det faktisk rigtig rart at kunne sænke sit luksuslegeme ned i et dejligt varmt badekar for efterfølgende at tøffe ind i en velpolstret dobbeltseng uden snorkende naboer. Ja, faktisk valgte jeg at gå direkte ind på et 4-stjernet hotel i næste "storby" jeg kom til, uden at tjekke om der overhovedet var ledige pladser på vandrehjemmet :genert:.

Jeg gik turen uden smartphone og gik ikke (seriøst) forkert på noget tidspunkt.


Det minder mig om en bekendt, der gik pacific trail - tror hun lagde ud i maj måned, og havde derfor, meget naturligt, pakket til nogenlunde varmt vejr, da hun startede i Mexico.

Efter et par dage så jeg billeder på Instagram med sne! :shock: Ikke lige den bedste vandre-kombi med let oppakning til omkring 20 grader.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Caminoen.

Indlægaf avdotja » 10. dec 2017, 22:05

Artem skrev:
avdotja skrev:
Artem skrev:Måske et dumt spørgsmål, men hvad laver man resten af tiden hvis man kun går 15-30 km om dagen?
Altså hvad er der ellers at se og opleve på sådan en tur?

Nogen går mere, jeg gik ca 40 km om dagen og med morgenmadspause, frokostpause og lidt hyggesnak på vejen, betød det at jeg ofte først var fremme ved 17-19 tiden, selvom jeg startede tidligt. Især i starten er terrænet heller ikke helt fladt og da jeg ikke havde en smartphone, skulle man også holde lidt øje med om man var på rette vej.

Men ellers er det ikke unormalt at man tager et bad og spiser aftensmad mens man snakker og hygger med de andre. Kommer man tidligere, kan man gå lidt rundt i byen og tage sig en kop kaffe/øl. Da de fleste får mere motion end de plejer på sådan en tur (og dermed er trætte) går folk typisk forholdsvist tidligt i seng.

Tænker netop at en 30-40 km lyder mere passende.
Men er der nogle seværdigheder osv på ruten som man stoppe og ved og bruger tid på? eller ser det mest når man kommer forbi en lille by og får noget mad og drikke?

Jeg kan jo godt lide at gå og på den måde lyder det interessant, men kan ikke helt blive klog på hvad det reelt går ud på?

Der er nogle kirker, klostre og udsigtposter og den slags, men ellers ikke. Det handler mest om at gå, slappe af og nyde udsigten :).
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Caminoen.

Indlægaf ajnaM » 10. dec 2017, 22:06

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår pointen. :genert: Altså, er det fordi, det er rart at gå? Møder man interessante mennesker? Er det det særlige område?


Jeg kender mange, der har gjort det, men jeg har aldrig hørt en god grund til, at de gjorde det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Caminoen.

Indlægaf avdotja » 10. dec 2017, 22:15

ajnaM skrev:Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår pointen. :genert: Altså, er det fordi, det er rart at gå? Møder man interessante mennesker? Er det det særlige område?


Jeg kender mange, der har gjort det, men jeg har aldrig hørt en god grund til, at de gjorde det.

Det er afslappende. Man skal bare gå, nyde udsigten og ikke tænke på en hel masse. Men altså, det er jo forskelligt hvad man er til :)
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Caminoen.

Indlægaf Aima » 10. dec 2017, 23:18

avdotja skrev:
Aima skrev:Tak for fine svar!

Jeg har ikke umiddelbart overvejet andre ruter, nej. Caminoen er både relativt tilgængelig og det er overskueligt at finde alverdens oplysninger, begge dele giver en god tryghed, synes jeg.

Mine overvejelser går som udgangspunkt på at gå i maj, alternativt sensommeren. Det må gerne være varmt, men ikke på grænsen til det uudholdelige.

Jeg regner med at købe min rejse gennem bureau, fremfor at stå for alt selv, så pilgrimspas er der styr på.

Sådan at de booker rejse og overnatningen til dig eller sådan at I følges ad i en gruppe med en guide?


Rejse og overnatninger og så går man selv, men kan jo vælge at følges med andre, hvis man har lyst, og man kan fx. også vælge en overnatningsdestination fra og gå to dages etaper på én. Overnatningerne er på små hoteller og ‘pæne’ vandrehjem med eget toilet og bad. Det er mindre primitivt og mindre simpelt, end jeg egentlig kunne ønske, men jeg har en øjensygdom, jeg er nødt til at tage hensyn til, så nogenlunde pæne og funktionelle faciliteter er ret vigtige, når jeg skal rense mine speciallinser, tage dem i og på og behandle med 5-6 forskellige slags dråber og salve hver dag. Derudover er jeg, også grundet øjene, ret afhængig af ordentlig søvn.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Caminoen.

Indlægaf ajnaM » 11. dec 2017, 05:44

avdotja skrev:
ajnaM skrev:Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår pointen. :genert: Altså, er det fordi, det er rart at gå? Møder man interessante mennesker? Er det det særlige område?


Jeg kender mange, der har gjort det, men jeg har aldrig hørt en god grund til, at de gjorde det.

Det er afslappende. Man skal bare gå, nyde udsigten og ikke tænke på en hel masse. Men altså, det er jo forskelligt hvad man er til :)


Men hvorfor så gå den specifikke strækning? Altså, hvor alle andre også går? Og hvorfor rejse så langt?

Jeg forstår det stadig ikke. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Caminoen.

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 07:20

ajnaM skrev:
avdotja skrev:
ajnaM skrev:Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår pointen. :genert: Altså, er det fordi, det er rart at gå? Møder man interessante mennesker? Er det det særlige område?


Jeg kender mange, der har gjort det, men jeg har aldrig hørt en god grund til, at de gjorde det.

Det er afslappende. Man skal bare gå, nyde udsigten og ikke tænke på en hel masse. Men altså, det er jo forskelligt hvad man er til :)


Men hvorfor så gå den specifikke strækning? Altså, hvor alle andre også går? Og hvorfor rejse så langt?

Jeg forstår det stadig ikke. :D

Vel fordi det er en nice rute, og fordi man ikke har noget imod at rejse - og så langt er der da overhovedet heller ikke til Caminoen?
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Caminoen.

Indlægaf paint » 11. dec 2017, 15:48

Artem skrev:
avdotja skrev:
Artem skrev:Måske et dumt spørgsmål, men hvad laver man resten af tiden hvis man kun går 15-30 km om dagen?
Altså hvad er der ellers at se og opleve på sådan en tur?

Nogen går mere, jeg gik ca 40 km om dagen og med morgenmadspause, frokostpause og lidt hyggesnak på vejen, betød det at jeg ofte først var fremme ved 17-19 tiden, selvom jeg startede tidligt. Især i starten er terrænet heller ikke helt fladt og da jeg ikke havde en smartphone, skulle man også holde lidt øje med om man var på rette vej.

Men ellers er det ikke unormalt at man tager et bad og spiser aftensmad mens man snakker og hygger med de andre. Kommer man tidligere, kan man gå lidt rundt i byen og tage sig en kop kaffe/øl. Da de fleste får mere motion end de plejer på sådan en tur (og dermed er trætte) går folk typisk forholdsvist tidligt i seng.

Tænker netop at en 30-40 km lyder mere passende.
Men er der nogle seværdigheder osv på ruten som man stoppe og ved og bruger tid på? eller ser det mest når man kommer forbi en lille by og får noget mad og drikke?

Jeg kan jo godt lide at gå og på den måde lyder det interessant, men kan ikke helt blive klog på hvad det reelt går ud på?


Det er faktisk en pilgrimsvandring for troende katolikker/kristne. Den har også et dansk navn, nemlig Jakobsvejen. På galicisk hedder den 'o Camiño de Santiago'

"Jakobsvejen har siden middelalderen været en af de vigtigste kristne pilgrimsruter, og pilgrimme har rejst ad den til Santiago de Compostela i de sidste 1000 år. Inden for katolicismen regnes Jakobsvejen i dag som en af de tre vigtigste pilgrimsruter (sammen med ruten til Rom (Via Francigena) og Gravkirken i Jerusalem)." https://da.wikipedia.org/wiki/Jakobsvejen

Derfor er målet også kirken i Santiago de Compostela.På dén måde adskiller turen sig ikke fra muslimernes rejse til Mekka. Måske lige bortset fra det ret religiøse halløj i Mekka.

Skal man være negativ kan man vel godt sige at det er en forfladigelse, af noget dybest set åndeligt/religiøst. Vil man være lidt positiv, kan man sige at det er en flot vandretur, som fordi den også er en pilgrimsrute, har herberger og andre ting, på strategisk belejlige steder.

Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Caminoen.

Indlægaf Faceless » 11. dec 2017, 18:57

avdotja skrev:... Ørepropper (så isolerende som muligt) er en anden ting du SKAL have med. På turen gik det op for mig at tegnefilmssnorken slet ikke er karikeret; der er faktisk folk der lyder som en motorsav...


Det var lige præcis det jeg ville havde skrevet.
Min faster gik en del af ruten gennem Spanien for nogle år siden efterhånden, og jeg husker stadig at hun fortalte at den værste ting ved at gå ruten var, hvis man kom til at ligge med snorkende mennesker. For uden en ordentlig nattesøvn, var man ikke til særlig meget når man skulle videre på ruten. Så det at få en god nattesøvn betyder rigtig meget.
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Caminoen.

Indlægaf fisken80 » 13. dec 2017, 09:11

ajnaM skrev:Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår pointen. :genert: Altså, er det fordi, det er rart at gå? Møder man interessante mennesker? Er det det særlige område?


Jeg kender mange, der har gjort det, men jeg har aldrig hørt en god grund til, at de gjorde det.


Min veninde der gik for nogle år siden siger selv, at det var noget af det bedste hun nogensinde har gjort. Man kommer i sync med sig selv, man får stresset af og tømt hovedet, man får set fantastisk natur, snakket med mennesker man normalt aldrig ville snakke med og det hele er vildt afslappende.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Caminoen.

Indlægaf fisken80 » 13. dec 2017, 09:14

ajnaM skrev:
avdotja skrev:
ajnaM skrev:Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår pointen. :genert: Altså, er det fordi, det er rart at gå? Møder man interessante mennesker? Er det det særlige område?


Jeg kender mange, der har gjort det, men jeg har aldrig hørt en god grund til, at de gjorde det.

Det er afslappende. Man skal bare gå, nyde udsigten og ikke tænke på en hel masse. Men altså, det er jo forskelligt hvad man er til :)


Men hvorfor så gå den specifikke strækning? Altså, hvor alle andre også går? Og hvorfor rejse så langt?

Jeg forstår det stadig ikke. :D


Fordi den er smuk, fordi det er nemt (der er masser af overnatningsmuligheder og det er let at finde vej) og fordi det er en traditionel rute, med en historisk betydning.

Men der er skam også ruter i Danmark, bl.a. Hærvejen og en på Møn samt den danske klosterrute.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Rejser"