Caminoen.

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Caminoen.

Indlægaf Aima » 10. dec 2017, 03:43

Jeg overvejer selv at bruge en måneds tid af min for-sommer på at gå den franske rute alene. Jeg er først så småt gået igang med at researche, men jo mere jeg læser, des mere overbevist bliver jeg om at det er noget jeg skal.

Nogen herinde med erfaring?
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Caminoen.

Indlægaf Stitch » 10. dec 2017, 06:41

Mine forældre har været afsted på Caminoen i Spanien og de har simpelthen været så glade for det. De siger der er et helt specielt fællesskab og alle er venlige og hjælper hinanden.
Alfa og omega er virkelig gode vandresko/støvler, let oppakning og book vandrehjem inden.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Caminoen.

Indlægaf Muspel » 10. dec 2017, 08:51

Aima skrev:Jeg overvejer selv at bruge en måneds tid af min for-sommer på at gå den franske rute alene. Jeg er først så småt gået igang med at researche, men jo mere jeg læser, des mere overbevist bliver jeg om at det er noget jeg skal.

Nogen herinde med erfaring?


Jeg har ikke hørt om den franske rute- men jeg har hørt, at den spanske ‘hovedrute’ er blevet så populær, at refugierne ofte er overfyldte i hovedsæsonen- så god ide at gå et andet tidspunkt end juni-august.

God tur! Gid det var mig. Jeg må nøjes med hærvejen herhjemme i mindre bidder. Der kunne du i øvrigt evt teste ideen. Der er et meget fint stykke fra Viborg til Nørre snede med mulighed for bnb undervejs.
1
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Caminoen.

Indlægaf D.itsen » 10. dec 2017, 09:05

Skal det være Caminoen? Jeg har også hørt at den er noget overfyldt, så jeg ville nok kigge på nogle af de andre muligheder i Europa, hvis jeg overvejede den type hikes
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Caminoen.

Indlægaf IrmaPigen » 10. dec 2017, 09:42

Muspel skrev:
Aima skrev:Jeg overvejer selv at bruge en måneds tid af min for-sommer på at gå den franske rute alene. Jeg er først så småt gået igang med at researche, men jo mere jeg læser, des mere overbevist bliver jeg om at det er noget jeg skal.

Nogen herinde med erfaring?


Jeg har ikke hørt om den franske rute- men jeg har hørt, at den spanske ‘hovedrute’ er blevet så populær, at refugierne ofte er overfyldte i hovedsæsonen- så god ide at gå et andet tidspunkt end juni-august.

God tur! Gid det var mig. Jeg må nøjes med hærvejen herhjemme i mindre bidder. Der kunne du i øvrigt evt teste ideen. Der er et meget fint stykke fra Viborg til Nørre snede med mulighed for bnb undervejs.


Juni til og med august er det ret varmt at gå den. Mig bekendt er maj og september vist højsæson på Camino norte.
Senest rettet af IrmaPigen 11. dec 2017, 07:12, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Caminoen.

Indlægaf Ondemand » 10. dec 2017, 09:44

Jeg bor på ruten fra Portugal til Santiago de Compostela - Camino Portuguès. Hvis i kommer forbi giver jeg en kop kaffe :gogo:

https://santiagopilgrimme.dk/find-ruter/ruter-i-udlandet/camino-portugues/
8
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Caminoen.

Indlægaf JoyNips » 10. dec 2017, 11:46

Jeg har ingen tips og tricks, men jeg vil bare lige sige at min mor gik caminoen for en håndfuld år siden og var meget begejstret.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Caminoen.

Indlægaf paint » 10. dec 2017, 13:56

Man skal huske at købe 'Pilgrims-passet' (og måske, alt efter temperament, huske at man er på en pilgrimsfærd)

https://santiagopilgrimme.dk/pilgrimsgu ... -caminoen/
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Caminoen.

Indlægaf avdotja » 10. dec 2017, 14:33

Det er en del år siden jeg har gået den. Det jeg husker bedst er at det var væsentlig koldere og regnede noget mere end jeg havde forudset... Et par gange vågnede jeg op til rimfrost og så var det altså en tak for køligt med shorts :tie: Men et par lange bukser er rigeligt for de fleste, jeg kan ikke anbefale nok at pakke let! Mener selv jeg havde ~5 kg inkl taske, men uden vand og det var altså rart at man - udover de lange ture - ikke også skulle argere pakæsel. Det giver en anden form for bevægelsesfrihed :) Ørepropper (så isolerende som muligt) er en anden ting du SKAL have med. På turen gik det op for mig at tegnefilmssnorken slet ikke er karikeret; der er faktisk folk der lyder som en motorsav. Evt også en sovemaske.

Selve ruten er ikke teknisk svær, så vandrestøvler er ikke et must; selv gik jeg i et par løbesko. Mener faktisk det meste af mit tøj (udover en sove t-shirt) var træningstøj: det er let, fylder ikke meget, er svedtransporterende og tørrer hurtigt. Jeg havde i øvrigt trolig pakket en lille pose med vaskepulver, som selvfølgelig blev væk en af de første dage. På resten af turen brugte jeg bare min almindelig bodyshampoo og en anden gang, er det det eneste jeg tager med: du vasker alligevel det hele i hånden, så om det sker med sæbe eller vaskepulver gør sgu nok ikke den store forskel.

Som udgangspunkt var der plads på vandrehjemmene langs ruten (for de der 8-10 år siden, gik i starten af maj), men mener jeg havde en 4 nætter hvor jeg sov på hotel. Selv om jeg var noget skuffet den første gang jeg var "tvunget" til at tjekke ind på et hotel, var det faktisk rigtig rart at kunne sænke sit luksuslegeme ned i et dejligt varmt badekar for efterfølgende at tøffe ind i en velpolstret dobbeltseng uden snorkende naboer. Ja, faktisk valgte jeg at gå direkte ind på et 4-stjernet hotel i næste "storby" jeg kom til, uden at tjekke om der overhovedet var ledige pladser på vandrehjemmet :genert:.

Jeg gik turen uden smartphone og gik ikke (seriøst) forkert på noget tidspunkt.
3
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Caminoen.

Indlægaf Alphilia » 10. dec 2017, 14:35

Gør det!
Jeg har været afsted og næste gang vil jeg afsted i længere tid og nå til Santiago de Compostells.
Jeg startede i Pamplona og gik så langt jeg kunne på den tid jeg var afsted, ml 15 og 30 km dagligt i et par gode vandresko. Min bedste investering til turen var sømløse vandresokker, derudover var mit grej ikke specielt fancy.
Jeg gik på Camino Frances, slut august-start september og havde dage hvor der var mange mennesker og dage hvor jeg næsten ikke mødte nogle, det var perfekt.
Det var nemt ift overnatning, at finde vej osv

Næste gang vil jeg på camino Portugues
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Caminoen.

Indlægaf Aima » 10. dec 2017, 16:12

Tak for fine svar!

Jeg har ikke umiddelbart overvejet andre ruter, nej. Caminoen er både relativt tilgængelig og det er overskueligt at finde alverdens oplysninger, begge dele giver en god tryghed, synes jeg.

Mine overvejelser går som udgangspunkt på at gå i maj, alternativt sensommeren. Det må gerne være varmt, men ikke på grænsen til det uudholdelige.

Jeg regner med at købe min rejse gennem bureau, fremfor at stå for alt selv, så pilgrimspas er der styr på.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Caminoen.

Indlægaf Alphilia » 10. dec 2017, 16:22

Jeg havde i øvrigt god gavn af de her bøger, især den førstnævnte, både før og under min tur:
John Brierley: a pilgrim’s guide to the Camino de Santiago
Henrik Tarp: Pilgrimsvejen til Santiago de Compostela
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Caminoen.

Indlægaf JoyNips » 10. dec 2017, 16:37

Hvis jeg skulle gå en pilgrimsrute så ville jeg i øvrigt helt vildt gerne gå Shikoku 88 i Japan.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Caminoen.

Indlægaf Aima » 10. dec 2017, 17:07

JoyNips skrev:Hvis jeg skulle gå en pilgrimsrute så ville jeg i øvrigt helt vildt gerne gå Shikoku 88 i Japan.


Ja! Den har jeg faktisk også luret lidt på. Nu må jeg se, om jeg får smag for det, så snupper jeg den næste gang :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Caminoen.

Indlægaf avdotja » 10. dec 2017, 17:31

Aima skrev:Tak for fine svar!

Jeg har ikke umiddelbart overvejet andre ruter, nej. Caminoen er både relativt tilgængelig og det er overskueligt at finde alverdens oplysninger, begge dele giver en god tryghed, synes jeg.

Mine overvejelser går som udgangspunkt på at gå i maj, alternativt sensommeren. Det må gerne være varmt, men ikke på grænsen til det uudholdelige.

Jeg regner med at købe min rejse gennem bureau, fremfor at stå for alt selv, så pilgrimspas er der styr på.

Sådan at de booker rejse og overnatningen til dig eller sådan at I følges ad i en gruppe med en guide?
0

Tilbage til "Rejser"