Når man skal giftes med en, der har social angst

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Humlebien
Indlæg: 62
Tilmeldt: 5. jan 2018, 13:59
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Humlebien » 5. jan 2018, 14:08

Kære alle,

Om lidt over en uge skal jeg giftes med den mand, jeg elsker. Ih, hvor det er dejligt.

Men - jeg vil egentlig gerne dele dagen med min familie og venner. Min kæreste vil helst, at det bare er mig, ham og et par vidner. Derfor fandt vi kompromisset, at det kun bliver de nærmeste familiemedlemmer - altså forældre og søskende. Det løber op i i alt 15 personer på rådhuset og så hjem til os og spise frokost bagefter. Det var mig, der foreslog det, og da jeg gjorde dette, synes han, at det lyd fint - det er en måneds tid siden. Nu snakkede vi om det igen i går, hvor han påpegede, at det ikke var det, han havde lyst til, men at det jo var et kompromis.

Jeg går dog rundt og glæder mig meget lidt, fordi jeg er nervøs for at min kæreste på dagen skal få angst og dermed få en virkelig dårlig dag - eller at vi må aflyse. Og så tænker jeg jo: jamen er det det værd? Vil jeg ikke hellere, at det bare er mig og ham, og at vi så får en god dag?

Noget af det, der også går mig på er, at jeg allerede har sagt til mine forældre, at jeg vil have dem med. De synes, at jeg i forvejen går for meget på kompromis pga. min kærestes tilbagevendende angst. Jeg er nervøs for at skulle sige til dem, at de ikke skal med alligevel.

Det, der betyder noget for mig er jo, at vi får en god dag - og at et godt og langt ægteskab. Men går jeg måske for meget på kompromis?
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Flora » 5. jan 2018, 14:16

Kunne man eventuelt gøre det sådan, at på selve dagen er det kun dig og din mand + et par vidner på rådhuset og til hvad end I har lyst til bagefter bare jer to. Og så kan I invitere familierne til en frokost en anden dag? På den måde får jeres familier stadig lov at fejre jer uden at et eventuelt angstanfald vil ødelægge jeres bryllupsdag :)
1
Humlebien
Indlæg: 62
Tilmeldt: 5. jan 2018, 13:59
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Humlebien » 5. jan 2018, 14:18

Flora skrev:Kunne man eventuelt gøre det sådan, at på selve dagen er det kun dig og din mand + et par vidner på rådhuset og til hvad end I har lyst til bagefter bare jer to. Og så kan I invitere familierne til en frokost en anden dag? På den måde får jeres familier stadig lov at fejre jer uden at et eventuelt angstanfald vil ødelægge jeres bryllupsdag :)


Det har jeg også tænkt på, men det synes min kæreste ikke giver mening. Det kan også sagtens være, at han får angst den dag vi så fejrer det med familien...
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Flora » 5. jan 2018, 14:22

Humlebien skrev:
Flora skrev:Kunne man eventuelt gøre det sådan, at på selve dagen er det kun dig og din mand + et par vidner på rådhuset og til hvad end I har lyst til bagefter bare jer to. Og så kan I invitere familierne til en frokost en anden dag? På den måde får jeres familier stadig lov at fejre jer uden at et eventuelt angstanfald vil ødelægge jeres bryllupsdag :)


Det har jeg også tænkt på, men det synes min kæreste ikke giver mening. Det kan også sagtens være, at han får angst den dag vi så fejrer det med familien...


Ja, men hvis han får angst den dag I fejrer det med familien, så har I trods alt stadig haft selve bryllupsdagen uden angst, tænker jeg. Men det går selvfølgelig ikke, hvis han ikke er med på den model.
3
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf D.itsen » 5. jan 2018, 14:31

Hvordan plejer I at se venner og familie og hvordan plejer han/I at håndtere det, når han får anfald?
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Delfin » 5. jan 2018, 14:34

I skal giftes lige om lidt, så det er naturligt, at hans angst buldrer lidt på døren nu. Du skal ikke fodre angsten ved at aflyse frokosten. Du skal derimod støtte ham i, at han godt kan klare det og minde ham om, at der kun kommer mennesker, som kender ham og hans angst, så de vil forstå det, hvis I har en plan for, at han, uden at gøre større ståhej ud af det, har lov til at trække sig ind i soveværelset, hvis han lige har behov for ½ time for sig selv.
23
14 11 14
Humlebien
Indlæg: 62
Tilmeldt: 5. jan 2018, 13:59
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Humlebien » 5. jan 2018, 14:40

Tak for jeres kommentarer. Vi har faktisk slet ikke inviteret nogen endnu.

Han kan sagtens få det selvom det er hans familie. Fx udeblev han fra sin datters fødselsdag, hvor der kun kom familie - jeg afholde fødselsdagen for hende og familien. Han holder heller ikke jul med sine forældre og søskende. Det er oftest ikke nok bare at gå for sig selv i en halv times tid. Han plejer faktisk at gå og ikke komme tilbage overhovedet.
0
Humlebien
Indlæg: 62
Tilmeldt: 5. jan 2018, 13:59
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Humlebien » 5. jan 2018, 14:41

Sidste gang vi var hos hans familie gik han ind i et værelse for sig selv og holdte sig der hele dagen. Efterfølgende var han ked i det i et par dage. Til sin datters fødselsdag tog han afsted inden folk kom og kom hjem da jeg havde skrevet til ham, at de var taget afsted igen.
0
Humlebien
Indlæg: 62
Tilmeldt: 5. jan 2018, 13:59
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Humlebien » 5. jan 2018, 14:46

Hvad tænker I om at jeg stiller ham dette spørgsmål:

- Om vi skal gifte os, bare os to - og så holde en frokost senere. Jeg tænker jo, at det kan dæmpe angsten, at du ikke skal gå og være bange for at komme til at ødelægge vores bryllupsdag, fordi du får angst.


Jeg spurgte lidt ind til det i går, hvor han sagde, at nu havde vi jo aftalt det her, så det skulle vi holde fast i, men at han da var nervøs for at få det dårligt og at han helst bare vil være os to, men nu har vi aftalt det andet. Jeg synes, det er svært for jeg læser jo to budskaber ud af det:
1. jeg er et voksent menneske, der godt kan tage en beslutning om, hvad jeg kan/vil og ikke kan/vil
2. jeg vil egentlig helst, hvis du går med på, at vi bare skal være os to

I dag går han rundt og er trist og ked af det og vil ikke snakke. Han har jo også tidligere gået med til fx at holde fødselsdag, men så på dagen har han ikke været med alligevel...
0
Humlebien
Indlæg: 62
Tilmeldt: 5. jan 2018, 13:59
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Humlebien » 5. jan 2018, 14:52

Og lyder det helst sindssygt at vi gifter os, når det faktisk er svært for os at tale om sådanne ting? Vi elsker jo hinanden og har været sammen i 6 år. Men når han bliver trist og ked af at snakke om disse ting, kommr jeg jo til at holde igen.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Rapfisk » 5. jan 2018, 14:58

Det er godt nok synd for dig. Den angst lyder invaliderende - både for dig og for ham.

Jeg er stor fortaler for, at man er kæreste med en person, ikke en sygdom. Det betyder, at du også skal kunne være i det, og at han har et ansvar for, at hans sygdom fylder så lidt som muligt i jeres relation. Min egen erfaring er, at der hurtigt kommer tre i forholdet: Mand, kvinde og sygdom. Det betyder nogle gange, at den raske hele tiden får sine interesser overset, fordi det er "2 mod 1".

Jeg ved ikke, hvor grænsen skal gå for, hvad du skal gå på kompromis med, men det er i hvert fald vigtigt, at I begge to føler, at det er dig og ham mod sygdommen, ikke ham og sygdommen mod dig. Hvis I ikke kan tale om de her ting, kan det blive rigtig vanskeligt. Dermed ikke sagt, at I ikke skal gifte jer, men det er vigtigt, at I får løst op for det. Han skal have lov til at være stille og til at gruble selv, men ikke på bekostning af at dele livet med dig.

Måske kan angsforeningens telefonrådgivning give dig nogle redskaber, vi, der ikke har angst eller er pårørende, ikke tænker på?
16
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Delfin » 5. jan 2018, 15:09

Han skal jo have gjort noget ved den angst hen ad vejen. Det kan behandles og om ikke forsvinde helt, så dog mindskes og kontrolleres.
Eller måske rettere. I skal have gjort noget ved det. Jeg læser måske forkert, men jeg tolker det sådan, at du på en måde er blevet med-angst og fodrer angsten ved selv at blive bange for, om der bliver problemer og undgå angstfremkaldende ting. Det kan hverken du eller han leve med i længden. Men behandling hjælper selvfølgelig ikke noget lige her og nu, hvor I skal finde ud af det med brylluppet.

Det lyder ikke just som et godt udgangspunkt, der hvor han er nu, så måske skal I vælge at holde det for jer selv. Så giver han den en skalle med behandling og så har i en den familiefrokost som gulerod på et senere tidspunkt, hvor han er mere klar til det.
4
14 11 14
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf billiebean » 5. jan 2018, 15:19

Delfin skrev:Han skal jo have gjort noget ved den angst hen ad vejen. Det kan behandles og om ikke forsvinde helt, så dog mindskes og kontrolleres.
Eller måske rettere. I skal have gjort noget ved det. Jeg læser måske forkert, men jeg tolker det sådan, at du på en måde er blevet med-angst og fodrer angsten ved selv at blive bange for, om der bliver problemer og undgå angstfremkaldende ting. Det kan hverken du eller han leve med i længden. Men behandling hjælper selvfølgelig ikke noget lige her og nu, hvor I skal finde ud af det med brylluppet.

Det lyder ikke just som et godt udgangspunkt, der hvor han er nu, så måske skal I vælge at holde det for jer selv. Så giver han den en skalle med behandling og så har i en den familiefrokost som gulerod på et senere tidspunkt, hvor han er mere klar til det.


Jeg vil sige det samme som det markerede. I har begge en interesse i, at angsten ikke styrer, men omvendt skal man vælge sine kampe, og måske er det ikke jeres vielse, der skal være kamppladsen. Det kan jo næsten gøre det værre, hvis han får et nederlag på sådan en dag, tænker jeg.

Han kæmper sandsynligvis en indre kamp pt, hvor han ville være langt mest tryg ved at være bare jer to, men hvor han også godt ved, at han skal bekæmpe angsten - og måske også gerne vil glæde dig - og derfor holder fast i jeres aftale om at familien skal med.

Har han nogle redskaber til at takle angsten, når det kommer over ham?
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2832
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5510

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf Luffegås » 5. jan 2018, 16:25

Jeg vil også sige hvordan bliver den angst "behandlet"? Jeg ved godt man ikke bare kan finde én løsning der holder for altid, og at han aldrig vil få angst, men hvad gør I for at gøre det bedre?
4
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Når man skal giftes med en, der har social angst

Indlægaf ajnaM » 5. jan 2018, 16:36

Humlebien skrev:Og lyder det helst sindssygt at vi gifter os, når det faktisk er svært for os at tale om sådanne ting? Vi elsker jo hinanden og har været sammen i 6 år. Men når han bliver trist og ked af at snakke om disse ting, kommr jeg jo til at holde igen.


For mig lyder det ærligt talt op ad bakke. Jeg går ud fra, I håndterer det, så det fungerer på daglig basis? Ellers ville I vel ikke gifte jer?

En ting er social angst. Den er man jo nødt til at tage hensyn til. Men omvendt er I jo nødt til at kommunikere om noget, der i den grad også påvirker dig - og kommer til at gøre det fremover. Så hvis det ikke er muligt at rykke ved angsten, er det måske muligt at (få noget hjælp til at) lære at kommunikere klarere om det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Fest og bryllup"