Til jer der holder non-firmation - grund?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Studsgaard » 30. jan 2018, 12:17

TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.

Hvad så hvis de vælger en anden tro? Skal det ikke fejres?

Min søn overvejede kraftigt at blive asatro. Han er enormt intresseret i vikinger og har læst virkelig meget om det, og meget af deres tro giver god mening - jeg har også læst ret meget om det nu hvor han overvejede det. Jeg syntes da det er vigtigt at støtte dem i at tage en velovervejet beslutning og er det en anden tro end mig, så er det helt ok. Jeg er ikke vildt kristen, men mere kultur kristen, måske også derfor jeg syntes det vil være helt ok.
3
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Æble » 30. jan 2018, 12:18

^enig i at termen er fesen. Det samme med navngivningsfest. Det giver ingen mening man fejrer jo ikke barnets navn heller ikke i dåben.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Tobywan » 30. jan 2018, 12:26

TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.


Hvis man siger ja til folkekirken, så siger man også ja til "den almægtige far" og generel overtro. Det er to elementer der ikke kan adskilles.

Der absolut intet der gør, at kirken skulle have patent på klassiske kristne værdier som næstekærlighed osv. De kan fint leve i vores samfund uden overtro, men ud fra et historisk og kulturelt perspektiv.

At kirken generelt set skulle have en stabiliserende effekt for vores samfuld tror jeg simpelthen ikke på. Historisk set er det i hvert fald det modsatte, og jeg nægter at tro på ,at kirkens indflydelse ikke kan andet end at blive mindre og mindre som årene går. Detter er også understøttet af et faldende medlemstal i netop folkekirken.
Senest rettet af Tobywan 30. jan 2018, 12:34, rettet i alt 2 gange.
5
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Tobywan » 30. jan 2018, 12:31

Æble skrev:^enig i at termen er fesen. Det samme med navngivningsfest. Det giver ingen mening man fejrer jo ikke barnets navn heller ikke i dåben.


Det er en virkelig grim term. Medmindre der er tale om en specifik handling, så bruger jeg bare ordet "fest"
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Ficus » 30. jan 2018, 12:32

Er også enig i at det ville give mere mening, med et andet navn end nonfirmation, det samme med de andre eksempler.

Vi holdt navngivning, men "overskriften" på invitationen var "Så er han her!" og i teksten noget med "(bla bla..) vil det glæde os, hvis i vil være med til at fejre ham". Jeg overvejede teksten meget længe, for jeg ville nemlig helst have at det mere var en fejring af ham og at han var kommet til verden, end at at han fik et navn. Bare ærgerligt at babyen synes det havde været bedre at blive hjemme og hænge på sin mor en hel dag :ninja: Jeg synes nu også at man kan fejre at man har fået et navn, måske særligt i de tilfælde hvor man ikke kan blive enige om et navn, før sidste øjeblik :lol2:



Generelt synes jeg man må fejre lige hvad man vil, hvis andre synes man er en kæmpe tosse for at gøre det, så skal de sgu være velkomne til at blive hjemme.
Senest rettet af Ficus 30. jan 2018, 12:33, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Æble » 30. jan 2018, 12:33

TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.


Så hvis dit barn ønsker fest osv som kammeraterne, så vil du hellere have at det vælger at blive konfirmeret uden troen i hjertet end at give det en fest?

Jeg vil gerne fejre mine børn. Og jeg respekterer deres frihed til at vælge eller fravælge deres egen religion. Kunne ikke drømme om at undlade at fejre dem selvom deres ønsker ikke er de samme som mine egen.

Er selv ikke til kirke osv, men hvis mine børn vil konfirmeres så vil jeg da helt klart støtte dem og fejre dem alligevel.
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2018, 12:36

Jeg synes også non-firmation er et utroligt kikset ord, så jeg ville nok ikke klistre festlokale, invitationer osv. Til med lige det ord. Men i daglig tale er det jo det ord der bruges, så for mig giver det god mening at bruge ordet uanset hvad jeg så synes om det når jeg snakker om emnet, for så er alle jo med på hvad det er der tales om.
2
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sangius » 30. jan 2018, 12:46

Vi har alle dage kaldt det 14års fest. Men synes nonfirmation er fint. Tror vist også i kaldte det en navngivningsfest da vi holde for vores datter.

Jeg kan virkelig blive træt af, at folk har så mange holdninger. Det er i sandhed blevet et holdningssamfund. Det ville aldrig falde mig ind, at have en holdning til at folk kalder det en nonfirmation, navngivningsfest, borgerlig konfirmation, nondåb - hvad ved jeg. Altså really - who cares?
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Nesnay » 30. jan 2018, 12:59

Sophies-mor skrev:Selv har jeg svært ved at se logikken i at holde en ungdomsfest, i anledning af 14 år, når der både er den store runde ved 10, halv-rund ved 15 og igen myndig ved 18, 20-års og så igen 21.
:gruble:


Lige i forhold til dette, så har jeg ikke i hverken familie eller omgangskreds været vant til, at der har været større fejring af andre af de fødselsdage, du nævner, end de 18 år.

Runde/halvrunde fødselsdagsfejringer er jeg vant til først starter ved de 25, så i min familie/omgangskreds hedder de store fester konfirmation-18 år-25 år osv. :) På den måde skiller konfirmationen/den tilsvarende fest sig noget mere ud end i dit scenarie - det er den første større fejring.

Jeg blev i øvrigt selv presset til at blive konfirmeret, og det var ikke nogen særlig fed oplevelse. Dengang fik jeg at vide af min mor, at jeg ellers ville skuffe mine bedsteforældre grusomt, og derudover var det også udelukket med en fest, hvis jeg havde takket nej. Jeg er ikke, og har heller aldrig været, troende. Forberedelsen var det såmænd fint at være med til, man kan jo altid blive klogere, men jeg brød mig bestemt ikke om at stå og lyve i kirken.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2018, 13:55

Nesnay skrev:
Sophies-mor skrev:Selv har jeg svært ved at se logikken i at holde en ungdomsfest, i anledning af 14 år, når der både er den store runde ved 10, halv-rund ved 15 og igen myndig ved 18, 20-års og så igen 21.
:gruble:


Lige i forhold til dette, så har jeg ikke i hverken familie eller omgangskreds været vant til, at der har været større fejring af andre af de fødselsdage, du nævner, end de 18 år.

Runde/halvrunde fødselsdagsfejringer er jeg vant til først starter ved de 25, så i min familie/omgangskreds hedder de store fester konfirmation-18 år-25 år osv. :) På den måde skiller konfirmationen/den tilsvarende fest sig noget mere ud end i dit scenarie - det er den første større fejring.

Jeg blev i øvrigt selv presset til at blive konfirmeret, og det var ikke nogen særlig fed oplevelse. Dengang fik jeg at vide af min mor, at jeg ellers ville skuffe mine bedsteforældre grusomt, og derudover var det også udelukket med en fest, hvis jeg havde takket nej. Jeg er ikke, og har heller aldrig været, troende. Forberedelsen var det såmænd fint at være med til, man kan jo altid blive klogere, men jeg brød mig bestemt ikke om at stå og lyve i kirken.

Vi har heller ikke tradition for alle de fester. Udover vi vist alle er konfirmeret er det meget forskelligt hvad vi hver især fejre og hvor store fester vi holder. Nogle holder en stor fest til runde fødselsdage, nogle gør ikke, andre gør nogengange. 10 års fødselsdage er det vist ingen der gør noget særligt ud af. 15 års fødselsdag er heller ikke større end 14 eller 16 år. At 21 år skulle være en større fejring har jeg aldrig hørt om. Konfirmation og 18 års er vist de eneste store fester i min familie som er på forældrenes regning, så derfor er der heller ikke nogle af os der har haft store 20 års fødselsdage - de færreste har trods alt særlig mange penge i den alder - så det er som oftest også en fest for vennerne og ikke familien.
1
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sangius » 30. jan 2018, 14:02

Har aldrig hørt om nogen holde halvrund fødselsdag ved 15, eller fejre 20 og 21 som noget specielt.

Har aldrig selv været til en 10års fest, så det er ikke noget min familie har praktiseret.

Men selvom man nu holdte det hele - altså - hvad så? Man skal jo helst passe på med at se familien for tit, eller hygge sig for meget. Nu holdte vi jo jul i 2017, så behøver vi vel ikke gøre det igen i år...
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TomKah » 30. jan 2018, 14:46

Tobywan skrev:
TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.


Hvis man siger ja til folkekirken, så siger man også ja til "den almægtige far" og generel overtro. Det er to elementer der ikke kan adskilles.

Der absolut intet der gør, at kirken skulle have patent på klassiske kristne værdier som næstekærlighed osv. De kan fint leve i vores samfund uden overtro, men ud fra et historisk og kulturelt perspektiv.

At kirken generelt set skulle have en stabiliserende effekt for vores samfuld tror jeg simpelthen ikke på. Historisk set er det i hvert fald det modsatte, og jeg nægter at tro på ,at kirkens indflydelse ikke kan andet end at blive mindre og mindre som årene går. Detter er også understøttet af et faldende medlemstal i netop folkekirken.


Jeg synes egentlig ikke du skal blande dig hvordan jeg fortolker min bibel. Jeg troede virkelig vi var kommet længere end som så ift acceptere hinanden.
Alle vores værdier i velfærdsamfundet er baseret på gensidig tillid, som noget der er blevet bygget i vores samfund støttet af kirken i sin fredelige form. Så kan medlemstallet være faldende, men det er den gensidige tillid i samfundet også hvis du spørger mig. Det er rigtig ærgerligt.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TomKah » 30. jan 2018, 14:47

Æble skrev:
TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.


Så hvis dit barn ønsker fest osv som kammeraterne, så vil du hellere have at det vælger at blive konfirmeret uden troen i hjertet end at give det en fest?

Jeg vil gerne fejre mine børn. Og jeg respekterer deres frihed til at vælge eller fravælge deres egen religion. Kunne ikke drømme om at undlade at fejre dem selvom deres ønsker ikke er de samme som mine egen.

Er selv ikke til kirke osv, men hvis mine børn vil konfirmeres så vil jeg da helt klart støtte dem og fejre dem alligevel.


Altså jeg tror og håber bestemt ikke at mit barn ville vælge sådan. Hvis barnet vælger at blive konfirmeret for at få en fest, så synes jeg et eller andet sted at jeg har fejlet en lille smule i min opdragelse.
4
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Myresluger » 30. jan 2018, 16:57

Hos os hed det ungdomsfest og det er en fejring af overgang fra barn til ung - fuldstændig ligesom det er tradition i forbindelse med konfirmation. Mine unger gik til konfirmationsforberedelse - for jeg synes man bør træffe en beslutning på et informeret grundlag. Min ene søn overvejede længe at blive konfirmeret, og det måtte han da hjertens gerne - men han fik at vide at det skulle han kun hvis han troede på det. Jeg vil ikke være med til at stå og hykle en tro i kirken.

Da beslutning om konfirmation/ungdomsfest først blev truffet ret sent, havde vi misset muligheden for stor 14-års og der var arrangeret til klassens konfirmationsdato. Derfor blev det holdt samtidigt med klassekammeraterne. Dem af jer der ikke vil fejre et ungt menneske hvis ikke de konfirmeres, vil i så heller ikke fejre et bryllup på rådhuset??
3
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf D.itsen » 30. jan 2018, 17:45

TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.

som agnostiker, så skal jeg nok holde en fest for mit fiktive barn, selvom barnet valgte at blive konfirmeret, selvom jeg på alle måder vil ønske mit barn ikke bliver religiøst. Jeg vil simpelthen ikke have at barnet gør noget andet, end hvad der føles rigtigt for vedkommende uanset at jeg ønskede noget andet. Jeg synes faktisk det er en af de første store beslutninger et barn selv kan og skal træffe, og jeg fejre barnets valg uanset hvad det bliver
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fest og bryllup"