Til jer der holder non-firmation - grund?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TomKah » 30. jan 2018, 20:29

Sangius skrev:
TomKah skrev:
Sangius skrev:I min familie har det aldrig været en fejring af et fravalg. Ingen af os - hverken mine brødre, fætre, kusiner, nevøer og niecer er døbt. Ingen af os snakker om religion, eller behandler religion anderledes end så meget andet information du skal lære i løbet af skoletiden.

Vi holder udelukkende nonfirmationer fordi det er hyggeligt med en fest, og fordi det er tradition at holde fest der.

At man har behov for mere årsag end det, det forstår jeg simpelthen ikke. :)


Det er der vel heller ikke.
For mig er begrebet vare fuldkommen ukendt. Måske er jeg gammel, måske er jeg bare opvokset i de forkerte kredse. Jeg har ikke hørt om non-firmation som ung og forstår ikke ordet eller konceptet.

Jeg ville da aldrig nogensinde finde det underligt at holde en 14/15 års fødselsdag for et barn. Jeg holder også 1-2-3-4 osv (selvom det er sløjet lidt af på den med nummer 3).


Det er vel lige meget hvad man kalder det.

Som regel er nonfirmationen (eller hvad man nu kalder det) en størrw fest end andre fødselsdage, og ofte holdes den jo så i maj/juni eller hvornår det nu er, uafhængig af barnets fødselsdag.

Men det varierer sikkert hvad folk vælger at gøre.

Og det er der sikkert også en masse der har en holdning om :D


Jeg synes der er forskel på at have en holdning og lufte den herinde og snakke om det, og så gå rundt og fordømme andre i deres valg.
Jeg har masser af holdninger til alt fra dyre bryllupper og sportsvogne, folk i jakkesæt, folk der bor i provinsen (måske gør jeg selv), ja, bare holdninger og nogle er måske bare fordomme. Men lige i en tråd som denne er det vel ok?
2
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TomKah » 30. jan 2018, 20:30

milisa skrev:
TomKah skrev:
Det er der vel heller ikke.
For mig er begrebet vare fuldkommen ukendt. Måske er jeg gammel, måske er jeg bare opvokset i de forkerte kredse. Jeg har ikke hørt om non-firmation som ung og forstår ikke ordet eller konceptet.

Jeg ville da aldrig nogensinde finde det underligt at holde en 14/15 års fødselsdag for et barn. Jeg holder også 1-2-3-4 osv (selvom det er sløjet lidt af på den med nummer 3).


Hvis du er gammel og opvokset i de falske kredse, så er jeg også. Eller det troede jeg i hvert fald, for jeg slog lige ordet op, og det opstod i starten af 90'erne, dvs faktisk på den tid, hvor min årgang blev konfirmerede, dvs begrebet burde have været der dengang også - men det er måske her, de falske kredse kommer ind....

Anyways: Oprindeligt var nonfirmation slang for det ikke at blive konfirmeret, men få festen alligevel. Dvs "dengang" kunne man faktisk enten blive konfirmeret, blive borgerligt konfirmeret eller blive nonfirmeret - ja eller slet ikke noget som helst overhovedet, vel også. I dag dækker nonfirmation både over at blive borgerligt og/eller humanistisk konfirmeret og så på at blive "ingenting", men få en fest alligevel.


Falske kredse. Jeg blev konfirmeret i 1991 og det var bestemt ikke kommet til forstæderne.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sophies-mor » 30. jan 2018, 21:24

Aner ikke, hvad falske kredse er??

Men min datter skal så konfirmeres/ whatever, 8 dage før hendes fødselsdag, så der bliver max én fest. Så må hun næsten selv vælge...
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Pjeps » 31. jan 2018, 00:38

kartoffelpizza skrev:Jeg er troende, og jeg føler det enormt krænkende at nogen bliver kirkeligt konfirmeret, viet og døbt uden at tro.


Det forstår jeg ikke at du gør, jeg blev konfirmeret uden at tro (og jeg er fortsat medlem af folkekirken), uden at tro. Hvordan kan det krænke nogen , jeg går i kirke juleaften hvis jeg har tid og lyst, fordi stemningen er hyggelig. Jeg respekterer folk der tror, uanset hvad de tror på. Så jeg er da virkelig ked af at mit medlemskab af folkekirken er krænkende , for jeg gør det bestemt ikke for at genere nogen. Men jeg har nu fortsat tænkt mig at være medlem, netop fordi jeg gerne vil være med til at bevare den danske folkekirke, uanset om jeg tror eller ej.

Og til trådens emne: folk kan gøre lige hvad de har lyst til, kalde det lige hvad de vil, så længe alle er glade for deres eget arrangement, så skal ingen blande sig.

Jeg blev konfirmeret i 1986 *mimre - og der var 1 der blev nonfirmeret, og ingen af havde aldrig hørt det ord før', men det fandtes. Det var så den pige som boede i kollektiv og havde lidt federe og mere hippi agtige forældre end os andre.
5
:ninja:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf JoyNips » 31. jan 2018, 06:42

Min dreng er ikke døbt og jeg håber, at han ikke vil konfirmeres. Jeg er ikke selv medlem af folkekirken og jeg går ind for at få kirke og stat adskilt helt.
Så jeg synes bestemt, at der er grund til at fejre hvis min dreng fravælger konfirmation.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf mulledit » 31. jan 2018, 09:02

Bimmerdyret skrev:
mulledit skrev:Ved konfirmationen fejres overgangen mellem barndom og ungdom og i den forbindelse bekræfter den unge så (i kirken) det løfte, som blev afgivet på den unges vegne, da det blev døbt. Den kirkelige handling viser at gud er med dig ind i ungdommen.

Ved nonfirmation fejres det samme, altså overgangen mellem barndom og ungdom. Her er ingen kirkelig handling, da man jo ikke har afgivet noget løfte på den unges vegne.


Nu var det så oprindelig overgang fra barn til voksen.
Og ingen af mine børns ikke-konfirmation har noget med det at gøre. Fordi de ikke er voksne kort og godt


Netop derfor har man ændret beskrivelsen til "overgangen mellem barndom og ungdom" for nej, de er slet ikke voksne.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Æble » 31. jan 2018, 09:34

kartoffelpizza skrev:Jeg er troende, og jeg føler det enormt krænkende at nogen bliver kirkeligt konfirmeret, viet og døbt uden at tro.


Jeg er ikke troende men synes det samme. Det er respektløst. Derforblev vi viet på rådhuset selvom det da havde været finere og mere højtideligt i en kirke.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf dgd2007 » 31. jan 2018, 09:51

Vores børn ville konfirmeres, så der var ikke noget problem.

Men jeg selv er ikke - selv om det var lidt usædvanligt dengang.
Min far var ateist og syntes, det var noget pjat, så det var sikkert for, at jeg ikke skulle gøre det bare for at få fest og gaver.
Jeg fik dog valget mellem fest/gaver eller en tur til Italien (hvilket jo var nyt og spændende dengang, så valgte det sidste frem for fest med onkler og tanter). :)

Men som sagt, jeg tror, ideen var: "Du bliver ikke snydt for noget, selv om du ikke gr til præst og alt det."
Der var dog vist ikke noget, der hed "nonfirmation" dengang, men det ville det jo have været, hvis jeg havde vagt festen.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf godtnavn » 31. jan 2018, 10:47

kartoffelpizza skrev:Jeg er troende, og jeg føler det enormt krænkende at nogen bliver kirkeligt konfirmeret, viet og døbt uden at tro.


Jeg synes også det er respektløst hvis man gør det bare fordi. Dog er mit barn døbt og jeg skal have en kirkelig (dog ikke i kirke) vielse, men begge dele fordi min kæreste er kristen, og vi er jo to forældre og også to i ægteskabet ;) Men var kæresten ikke kristen ville det aldrig falde mig ind at vælge en kirke, fordi det så ville føles respektløst, nu gør jeg det af respekt for min kæreste selvom jeg ikke selv tror :)
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf hotlips » 31. jan 2018, 11:24

Vi holder en stor fest når den tid kommer for at fejre at barndommen er forbi og man nu er klar til næste fase.

Det har man gjort i utallige versioner verden over til alle tider, uanset religion og jeg synes det er en fremragende skik.

Børn får jo heller ikke fejret deres runde fødselsdage som vi andre, netop fordi det er mere naturligt at fejre fødslen og når barndommen er slut og når man bliver myndig, hvis ikke man vil det så synes jeg det må være mest rimeligt at de så får fejret dem som alle andre runde dage.
2
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf mulledit » 31. jan 2018, 13:02

Æble skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg er troende, og jeg føler det enormt krænkende at nogen bliver kirkeligt konfirmeret, viet og døbt uden at tro.


Jeg er ikke troende men synes det samme. Det er respektløst. Derforblev vi viet på rådhuset selvom det da havde været finere og mere højtideligt i en kirke.


Sådan har jeg det også. Det er hyklerisk at stå i kirken og sige ja, til noget man reelt ikke tror på. Det udhuler simpelthen kristendommen.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Zombie » 1. feb 2018, 02:28

Jeg er selv troende kristen. Jeg håber, at mine børn vil have en humanistisk konfirmation. Det ville jeg fejre.

http://www.humanistisksamfund.dk/ceremo ... firmation/
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf hotlips » 1. feb 2018, 03:11

kartoffelpizza skrev:Jeg er troende, og jeg føler det enormt krænkende at nogen bliver kirkeligt konfirmeret, viet og døbt uden at tro.


Jeg er ateist og jeg kan godt forstå dig. At deltage når man ikke kan komme igennem trosbekendelsen uden at lyve fælt må da føles som om nogen tramper på noget man selv har et meget vigtigt og højtideligt forhold til.

Men det er nok svært at få luget ud i den slags, når forældrene ikke selv synes der er noget i vejen med det så godtager de jo også at børnene bliver konfirmeret fordi de synes det er nok at tro på "noget" men det har altid undret mig hvordan man klarer det rent praktisk, om man så krydser fingre for at børnene ikke siger det til præsten eller måske er mange præster ligeglade, og håber man så at børnene ikke helt forstår hvad det betyder når de fremsiger trosbekendelsen....?

Meget mystisk.

Jeg synes det er en en god ting at så mange børn selv får lov til at vælge, den der med at tilbyde dem mange tusinde kroner og det halve illum hvis de siger ja til at blive konfirmeret og ingenting hvis de siger nej, det anser jeg for rendyrket bestikkelse for at få unge mennesker til fortsat at gøre som man selv vil have, og når man selv praktiserer den slags så kan man ikke komme og bebrejde sine børn i starten af teenagealderen hvis de tager imod den.

Min veninde var den ældste af tre, ingen af dem troede på noget som helst, men hun sagde nej, og fik ingenting, de to andre sagde ja og blev fejret med fest, rejser og hele baduljen. Jeg ved hendes forældre er frygteligt flove over det idag men det kan ikke rigtig nå at opveje hvor meget hun følte sig fravalgt og mindre vigtig dengang og jeg forstår ikke hvordan man kan gøre den slags mod sine børn.
2
Brugeravatar
Queen Molly
Indlæg: 526
Tilmeldt: 12. aug 2015, 05:52
Kort karma: 17
Likede indlæg: 813

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Queen Molly » 8. feb 2018, 22:49

hotlips skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg er troende, og jeg føler det enormt krænkende at nogen bliver kirkeligt konfirmeret, viet og døbt uden at tro.


Jeg er ateist og jeg kan godt forstå dig. At deltage når man ikke kan komme igennem trosbekendelsen uden at lyve fælt må da føles som om nogen tramper på noget man selv har et meget vigtigt og højtideligt forhold til.

Men det er nok svært at få luget ud i den slags, når forældrene ikke selv synes der er noget i vejen med det så godtager de jo også at børnene bliver konfirmeret fordi de synes det er nok at tro på "noget" men det har altid undret mig hvordan man klarer det rent praktisk, om man så krydser fingre for at børnene ikke siger det til præsten eller måske er mange præster ligeglade, og håber man så at børnene ikke helt forstår hvad det betyder når de fremsiger trosbekendelsen....?

Meget mystisk.

Jeg synes det er en en god ting at så mange børn selv får lov til at vælge, den der med at tilbyde dem mange tusinde kroner og det halve illum hvis de siger ja til at blive konfirmeret og ingenting hvis de siger nej, det anser jeg for rendyrket bestikkelse for at få unge mennesker til fortsat at gøre som man selv vil have, og når man selv praktiserer den slags så kan man ikke komme og bebrejde sine børn i starten af teenagealderen hvis de tager imod den.

Min veninde var den ældste af tre, ingen af dem troede på noget som helst, men hun sagde nej, og fik ingenting, de to andre sagde ja og blev fejret med fest, rejser og hele baduljen. Jeg ved hendes forældre er frygteligt flove over det idag men det kan ikke rigtig nå at opveje hvor meget hun følte sig fravalgt og mindre vigtig dengang og jeg forstår ikke hvordan man kan gøre den slags mod sine børn.

Jeg forstår ikke at forældrene er flove over det i dag.
Hun ville vel også have fået en fest hvis hun ville konfirmeres? Så har hun jo selv valgt det fra?
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf hotlips » 9. feb 2018, 09:31

Queen Molly skrev:
hotlips skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg er troende, og jeg føler det enormt krænkende at nogen bliver kirkeligt konfirmeret, viet og døbt uden at tro.


Jeg er ateist og jeg kan godt forstå dig. At deltage når man ikke kan komme igennem trosbekendelsen uden at lyve fælt må da føles som om nogen tramper på noget man selv har et meget vigtigt og højtideligt forhold til.

Men det er nok svært at få luget ud i den slags, når forældrene ikke selv synes der er noget i vejen med det så godtager de jo også at børnene bliver konfirmeret fordi de synes det er nok at tro på "noget" men det har altid undret mig hvordan man klarer det rent praktisk, om man så krydser fingre for at børnene ikke siger det til præsten eller måske er mange præster ligeglade, og håber man så at børnene ikke helt forstår hvad det betyder når de fremsiger trosbekendelsen....?

Meget mystisk.

Jeg synes det er en en god ting at så mange børn selv får lov til at vælge, den der med at tilbyde dem mange tusinde kroner og det halve illum hvis de siger ja til at blive konfirmeret og ingenting hvis de siger nej, det anser jeg for rendyrket bestikkelse for at få unge mennesker til fortsat at gøre som man selv vil have, og når man selv praktiserer den slags så kan man ikke komme og bebrejde sine børn i starten af teenagealderen hvis de tager imod den.

Min veninde var den ældste af tre, ingen af dem troede på noget som helst, men hun sagde nej, og fik ingenting, de to andre sagde ja og blev fejret med fest, rejser og hele baduljen. Jeg ved hendes forældre er frygteligt flove over det idag men det kan ikke rigtig nå at opveje hvor meget hun følte sig fravalgt og mindre vigtig dengang og jeg forstår ikke hvordan man kan gøre den slags mod sine børn.

Jeg forstår ikke at forældrene er flove over det i dag.
Hun ville vel også have fået en fest hvis hun ville konfirmeres? Så har hun jo selv valgt det fra?


Hun valgte ikke at stille sig op og lyve i kirken, det gjorde de to andre og blev belønnet for det. Og selv hvis de havde ment det så er man da en luset forælder hvis man viser man værdsætter sine børn mere eller mindre efter deres religiøse tilhørsforhold.
Jeg gad godt se reaktionen hvis en familie valget at overhælde et barn med gaver fordi det blev muslim og de andre ikke fik noget.

Jeg synes de har fortjent at skamme sig, også selvom jeg kender dem vældig godt og holder meget af dem.
6

Tilbage til "Fest og bryllup"