Til jer der holder non-firmation - grund?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sophies-mor » 30. jan 2018, 09:48

Til jer, der holder/ har holdt non-firmation:
Hvilken grund har I haft for at fejre "ingenting" - dét at de ikke bliver noget?
Forstå mig ret... ved konfirmation er der en handling og det er den, der er årsag til festen.
Men der er jo ingen handling ved en non-firmation, så hvad er grunden til at "smide en fest" efter barnet?

* at de andre får og h*n derfor ikke skal snydes?
* at barnet er cirka 14?
* andre årsager?

Vi havde en heftig samtale om emnet i weekenden og sjovt nok kunne non-firmationsforældrene ikke forklare det med andet end "fordi de følte, at "man" holder det"....
Jeg er indrømmet også nysgerrig, fordi der pludselig er 3 år til min datters konfirmation - hun har sagt, gentagne gange, at det vil hun.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sangius » 30. jan 2018, 09:51

Fordi det er en hyggelig tradition med en 14års fest, og den behøver ikke død og pine indeholde religion.

Af samme årsag holder jeg også jul og påske, uden overhoved at vide hvor kirken ligger henne.
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29895

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TinaW » 30. jan 2018, 10:06

Nu er der en 5 års tid til min dreng bliver "konfirmations klar", men jeg er nok også lidt gammeldags på det område. I hvert fald som udgangspunkt. Hvis ikke han vil konfirmeres, så regner jeg ikke med at der skal holdes non-firmationsfest.
Erindrer ikke, at de få børn der ikke blev konformeret, dengang jeg blev, holdt fest af nogen art.
Synes det er lidt fjollet at der indkøbes kjoler mm i stor stil og stort set holdes samme type fest til en non-firmation.
Vi har vel som sådan ikke tradition for, her i DK at afholde store fester i forbindelse med fødselsdage, andet end 18 års og så de runde?
2
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Tricolette » 30. jan 2018, 10:17

Tror mange vil sige, at barnet har taget et aktivt valg i det øjeblik, det vælger ikke at blive konfirmeret. Derudover fejres overgangen fra barndom til ungdom.

Desuden hed nonfirmtion tidligere borgerlig konfirmation, hvor der også holdes en form for arrangement.

http://www.dui.dk/nonfirmation-aalborg/
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2018, 10:24

For mig er et fravalg af noget lige så meget et valg som et tilvalg. Så for mig giver det lige så meget mening at fejre at et barn har taget stilling til religion og valgt det fra som til. Derudover siger jeg sjældent nej til en god fest der samler folk, grunden er jeg egentlig temmelig ligeglad med.

Hvis jeg mod alt forventning fik er barn, ville jeg kun se det som en fordel at barnet ikke er religiøst, uanset religion. Men det ville aldrig være noget jeg blandede mig i.
6
...
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Æble » 30. jan 2018, 10:27

Vi skal ikke holde noget, for min søn har ikke lyst til det. Men det har været vigtigt for mig at tilbyde non-firmation som en mulighed fordi jeg ikke synes man skal vælge kirke og konfirmation til for festens skyld. Så her bliver man tilbudt samme pakke med og uden kirke, så man kan tage et reelt valg.

Synes i øvrigt at man må holde alle de fester man vil og forstår ikke hvorfor folk har ondt i røven over nonfirmation og navngivning. Bliver faktiskharm over at nogen ser negativt på det. Hvorfor er det bedre at holde en konfirmation med en konfirmand der er ligeglad med den kirkelige handling fremfor en nonfirmation? Det er da om noget at pisse på kirken atbruge den som kulisse.

Vores børn er ikke døbt, men vi har da haft samme ønske om at fejre deres ankomst til verden som alle dem der af forskellige årsager vælger at deres børn skal døbes. Derfor har vi holdt velkommentilverden fester i stedet for dåbsfester (så slap folk også for at sidde og kede sig i kirken :P ) Det er alligevel de færreste der tillægger dåb, konfirmation og kirkebryllup anden betydning end tradition.
20
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf mulledit » 30. jan 2018, 10:33

Ved konfirmationen fejres overgangen mellem barndom og ungdom og i den forbindelse bekræfter den unge så (i kirken) det løfte, som blev afgivet på den unges vegne, da det blev døbt. Den kirkelige handling viser at gud er med dig ind i ungdommen.

Ved nonfirmation fejres det samme, altså overgangen mellem barndom og ungdom. Her er ingen kirkelig handling, da man jo ikke har afgivet noget løfte på den unges vegne.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Studsgaard » 30. jan 2018, 11:14

Min søn skal konfirmeres i år. Der har lagt store overvejelser bag, det er ikke "bare fordi man gør det"
Havde han valgt noget andet så havde han fået en fest alligevel, for at fejre at han har taget valget.
4
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf godtnavn » 30. jan 2018, 11:21

Et fravalg af religion ser jeg lige så stor grund (hvis ikke større) til at fejre som et tilvalg. Derudover, der er så mange unge der bliver konfirmeret for at få en fest, og ikke tror på gud. Jeg ser hellere at de unge er ærlige om deres tro og ikke er nødt til at lyve for at få en fest.

Jeg håber min datter skal nonfirmeres om 13 år, men ender vi i en konfirmation må vi da også fejre det.
3
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29895

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TinaW » 30. jan 2018, 11:39

Studsgaard skrev:Min søn skal konfirmeres i år. Der har lagt store overvejelser bag, det er ikke "bare fordi man gør det"
Havde han valgt noget andet så havde han fået en fest alligevel, for at fejre at han har taget valget.


Jeg synes faktisk at der fremkommer nogle ganske fine argumenter her i tråden, for at holde en fest, selv om barnet fravælger konfirmation :gogo:
Jeg kan heller ikke udelukke, at jeg vil se på det, på samme måde, når tiden nærmer sig for min dreng.
For ja, det er da bedre at sige nej tak, i stedet for udelukkende at ville konfirmeres pga. festen og gaverne.
4
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Ficus » 30. jan 2018, 11:53

Hvis han om 14 år kommer og vil konfirmeres, så kan han blive det. Hvis jeg fornemmer at det er for st fejre valget, holde fest, sjov og pakker, så vil jeg nok lede ham hen imod nonfirmationen i stedet og snakke med ham hvorfor man gør det forskellige ting og valget han står overfor. Hvis det kun handler om gaver, hvilket jeg faktisk ikke tror det gør for særlig mange kon- eller nonfirmander, så kan han vente et par måneder efter festsæsonen og holde en fødselsdag i stedet.

Min dreng er ikke døbt, så det ville han vist skulle før en konfirmation, som jeg har forstået det. Han er heller ikke medlem af folkekirken.

Jeg håber han helst vil holde nonfirmation eller en fødselsdagsfest, men det bliver op til ham.
Fik selv en større fødselsdagsfejring da jeg fyldte 15, året efter de andre i klassen havde deres fejringer, det var en virkelig god aften og jeg synes det var så fedt at være med til at arrangere og fik det ligesom jeg ville have det. Håber at han gerne vil noget i den stil.

Som andre i tråden, så synes jeg begge festerne handler om at fejre et valg.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TomKah » 30. jan 2018, 11:59

Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.
4
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sophies-mor » 30. jan 2018, 12:07

TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.

Det ligger nok tættest op ad, hvordan jeg selv har det.
Hun må hjertens gerne melde sig ud af folkekirken som myndig, men indtil da, vælger jeg (og hendes far) på hendes vegne. Konfirmation eller ej, jeg ville blive skuffet, hvis hun valgte det fra, men hvis hun gør det på et oplyst grundlag, vil jeg kunne sluge det.
Umiddelbart, så tror jeg ikke, at hun vælger det fra, ud fra nogle af hendes slutninger ud fra forskellige samtaler mm. Men man kan jo aldrig vide.

Jeg oprettede primært tråden, fordi jeg er nysgerrig på argumentationen.
Især fordi forældreparret fra i weekenden, føler, at man "BØR/ SKAL" holde non-firmation, hvis barnet vælger konfirmationen fra. Her tænker jeg selv, at de primært holdt festen, for ikke at være udenfor og være de måske eneste, der ikke holdt non-firmation.
Selv har jeg svært ved at se logikken i at holde en ungdomsfest, i anledning af 14 år, når der både er den store runde ved 10, halv-rund ved 15 og igen myndig ved 18, 20-års og så igen 21.
:gruble:

Men foreløbig tak for input. Spændende læsning.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Tobywan » 30. jan 2018, 12:11

Der er mange gode grunde, som kunne være:

Barnet er blevet gammel nok til at sige fra overfor religion, til trods for gruppepreds fra skole, venner og familie. Det i sig selv er et flot valg for en 13 årig og bør fejres.

Barnet skal ikke vælge at sige ja til religion, holde sig selv, præst, kirke og gæster for nar, blot fordi de ønsker en fest og gaver. Hvis alternativet også udløser en "velkommen til de voksnes rækker" (kalden den hvad du vil) fest, så er valget meget nemmere. Jeg synes faktisk det er et rigtig usympatisk dilemma at sætte en teenager overfor som forældre.
4
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf BlueBunny » 30. jan 2018, 12:16

Jeg synes det er fint med en fest der markerer overgangen.

Non-firmation som udtryk kan jeg ikke lide.
Jeg ville heller ikke bryde mig om non-mitzva, eller non-dåb. Sikke mange fester det skulle være hvis alle fravalg skulle fejres.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Fest og bryllup"