Flere holder jul på restaurant

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf TinaW » 16. dec 2019, 05:53

At spise julemiddag på en restaurant kunne nok kun komme på tale, hvis vi var bortrejst i julen.
Det kunne vi måske godt finde på.
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig, at holde jul i en hytte et sneklædt sted, men der ville maden nok blive tilberedt “hjemme”.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Stars » 16. dec 2019, 06:01

Misantropen skrev:Nej, det har ikke været aktuelt, men jeg kunne sikkert sagtens finde på det hvis det var et mindre, intimt sted med en hyggelig og afslappet stemning uden larm fra børn, store selskaber, fulde mennesker osv. Og vi i øvrigt var maks. en håndfuld af sted sammen.

Et arrangement ala grisefester, aldrig i livet :tie:

Den jul jeg foretrækker har ikke været mulig i flere år og alternativerne fik mig til at droppe juleaften for nogle år siden. Det har faktisk været en enorm lettelse og meget hyggeligere end jeg frygtede. Jeg håber det viser sig at være den rigtige beslutning for jer, TS :)


Ifølge indslaget i tv er de fleste bookninger til 2 personer, så mon ikke der er gode chancer for ro og afslappet stemning.
Restaurantchefen i indslaget rykkede også bordene lidt længere fra hinanden den dag.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Bergen » 16. dec 2019, 06:48

Hvis vi nogensinde skal stable jul på benene, så bliver det spisning ude - evt med en kop kaffe hjemme før. Gerne et sted med mulighed for overnatning.

Vi har ikke plads til at have ret mange gæster om bordet uden det bliver klemt og ingen af os føler for at stå at lave en traditionel julemiddag. Vi har slet ikke plads til overnattende gæster. Vi bor i byen med høj m2 pris.

Heldigvis så at sige har det været fejret hos mine forældre (nu døde) og svigerforældre på skift med rigelig plads til overnattende gæster i landdistrikter.
Det går jo nok et par jul endnu. Så kan det komme til at knibe.

Vi har masser af juletraditioner - jeg ville ikke føle, at vi gik ned på noget ved at spise og evt. sove ude 24.12. Tværdigmod - det ville være fedt med ingen forpligtelser.

Vi overvejer nu, hvor mine forældre ikke lever at rejse væk hver anden jul et par dage eller tre. Ikke nødvendigvis langt eller udenfor DK, men ideen er jo lidt den samme.
1
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Bergen » 16. dec 2019, 06:55

Sophies-mor skrev:
Anlewi skrev:Jeg kommer aldrig til at holde jul på en restaurant. Det har for mig ingenting med jul at gøre.
Jeg syntes det er vildt at så mange mennesker lader sig stresse sf julen, tænker man bør skrue ned i stedet for at miste modet.
Hvad blev der af familiehygge, hjælpsomhed og fællesskab?

Når det er skrevet, så tænker jeg det er godt der er forskellige tilbud til de der har lyst til at fejre jul på en anden måde end jeg.

Jeg er enig her.
Så må man uddelegere.
Nogle medbringer risalamande & tilbehør.
Nogle kommer med And, nogle medbringer vin.
Osv.

Og så må man evt lave en fælles opsætning og oprydning.
Jeg savner de juleaftner i kaos, hvor vi var 24 eller tilsvarende. Nu er vi ikke så mange. Det bliver lidt ... stille.
Men restaurant... Det skulle kun være, hvis jeg var ude at rejse.
Eller maden brændte på :lol:

Og Ja, dejligt at muligheden er der for dem, der ønsker det.


At have 24 mennesker i sit hjem er få forundt. Jeg kender ingen, der kan rumme det. Er det normalt?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Sophies-mor » 16. dec 2019, 07:02

Bergen skrev:
Sophies-mor skrev:
Anlewi skrev:Jeg kommer aldrig til at holde jul på en restaurant. Det har for mig ingenting med jul at gøre.
Jeg syntes det er vildt at så mange mennesker lader sig stresse sf julen, tænker man bør skrue ned i stedet for at miste modet.
Hvad blev der af familiehygge, hjælpsomhed og fællesskab?

Når det er skrevet, så tænker jeg det er godt der er forskellige tilbud til de der har lyst til at fejre jul på en anden måde end jeg.

Jeg er enig her.
Så må man uddelegere.
Nogle medbringer risalamande & tilbehør.
Nogle kommer med And, nogle medbringer vin.
Osv.

Og så må man evt lave en fælles opsætning og oprydning.
Jeg savner de juleaftner i kaos, hvor vi var 24 eller tilsvarende. Nu er vi ikke så mange. Det bliver lidt ... stille.
Men restaurant... Det skulle kun være, hvis jeg var ude at rejse.
Eller maden brændte på :lol:

Og Ja, dejligt at muligheden er der for dem, der ønsker det.


At have 24 mennesker i sit hjem er få forundt. Jeg kender ingen, der kan rumme det. Er det normalt?

Det var normalt hos os i mere eller mindre hele min barndom..
Men det afhænger jo af familiens størrelse osv.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Bergen » 16. dec 2019, 07:14

Sophies-mor skrev:
Bergen skrev:
Sophies-mor skrev:
Anlewi skrev:Jeg kommer aldrig til at holde jul på en restaurant. Det har for mig ingenting med jul at gøre.
Jeg syntes det er vildt at så mange mennesker lader sig stresse sf julen, tænker man bør skrue ned i stedet for at miste modet.
Hvad blev der af familiehygge, hjælpsomhed og fællesskab?

Når det er skrevet, så tænker jeg det er godt der er forskellige tilbud til de der har lyst til at fejre jul på en anden måde end jeg.

Jeg er enig her.
Så må man uddelegere.
Nogle medbringer risalamande & tilbehør.
Nogle kommer med And, nogle medbringer vin.
Osv.

Og så må man evt lave en fælles opsætning og oprydning.
Jeg savner de juleaftner i kaos, hvor vi var 24 eller tilsvarende. Nu er vi ikke så mange. Det bliver lidt ... stille.
Men restaurant... Det skulle kun være, hvis jeg var ude at rejse.
Eller maden brændte på :lol:

Og Ja, dejligt at muligheden er der for dem, der ønsker det.


At have 24 mennesker i sit hjem er få forundt. Jeg kender ingen, der kan rumme det. Er det normalt?

Det var normalt hos os i mere eller mindre hele min barndom..
Men det afhænger jo af familiens størrelse osv.


Okay ingen vi kender har 24 spisestole/siddepladser ved spisebord i familer på 4-6 mennesker til dagligt.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Stars » 16. dec 2019, 07:18

Bergen skrev:Vi overvejer nu, hvor mine forældre ikke lever at rejse væk hver anden jul et par dage eller tre. Ikke nødvendigvis langt eller udenfor DK, men ideen er jo lidt den samme.


Hvis man gerne vil have det rimelig traditionelt uden al arbejdet, er Feriecenter-jul en mulighed:

Feriehus incl juletræ og juletræspynt samt julemiddag, der bare skal varmes.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Bergen » 16. dec 2019, 07:27

Stars skrev:
Bergen skrev:Vi overvejer nu, hvor mine forældre ikke lever at rejse væk hver anden jul et par dage eller tre. Ikke nødvendigvis langt eller udenfor DK, men ideen er jo lidt den samme.


Hvis man gerne vil have det rimelig traditionelt uden al arbejdet, er Feriecenter-jul en mulighed:

Feriehus incl juletræ og juletræspynt samt julemiddag, der bare skal varmes.


Bestemt også et god bud. Står også på min seddel. De er bare sjældent til 3 mennesker (2 voksne/1barn)..
0
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 991

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Iforbifarten » 16. dec 2019, 08:01

Bergen skrev:At have 24 mennesker i sit hjem er få forundt. Jeg kender ingen, der kan rumme det. Er det normalt?


Jeg har holdt den slags jul i nogle kæmpe paracelhuskasser i forstæder til Kbh. og dengang var det ikke unormalt var min oplevelse. Ellers synes jeg ofte vi har været mindst 12 i mindre hjem og der blev det klaret med bukke, bordplader, klapstole og at trække maven ind.
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Straniera » 16. dec 2019, 08:43

Jeg er ret ligeglad med traditioner. For min skyld kunne vi lige så godt spise pizza eller tapas til jul - og at tage på restaurant ville da være fint.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Daine » 16. dec 2019, 08:56

Jeg elsker jul og traditioner, men det sagt, så kunne jeg godt forestille mig at tage på restaurant juleaften og få en god aften ud af det. Jeg er lidt ligeglad med gaver, men jeg elsker god (jule)mad, hygge og julestemning og jeg vil som udgangspunkt gå ud fra at en restaurant der holder åbent den 24. sørger for der er de tre ting (med mindre de kører et anti-jule tema, men så er det nok også annonceret).
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Sophies-mor » 16. dec 2019, 09:13

Bergen skrev:
Sophies-mor skrev:
Bergen skrev:
Sophies-mor skrev:
Anlewi skrev:Jeg kommer aldrig til at holde jul på en restaurant. Det har for mig ingenting med jul at gøre.
Jeg syntes det er vildt at så mange mennesker lader sig stresse sf julen, tænker man bør skrue ned i stedet for at miste modet.
Hvad blev der af familiehygge, hjælpsomhed og fællesskab?

Når det er skrevet, så tænker jeg det er godt der er forskellige tilbud til de der har lyst til at fejre jul på en anden måde end jeg.

Jeg er enig her.
Så må man uddelegere.
Nogle medbringer risalamande & tilbehør.
Nogle kommer med And, nogle medbringer vin.
Osv.

Og så må man evt lave en fælles opsætning og oprydning.
Jeg savner de juleaftner i kaos, hvor vi var 24 eller tilsvarende. Nu er vi ikke så mange. Det bliver lidt ... stille.
Men restaurant... Det skulle kun være, hvis jeg var ude at rejse.
Eller maden brændte på :lol:

Og Ja, dejligt at muligheden er der for dem, der ønsker det.


At have 24 mennesker i sit hjem er få forundt. Jeg kender ingen, der kan rumme det. Er det normalt?

Det var normalt hos os i mere eller mindre hele min barndom..
Men det afhænger jo af familiens størrelse osv.


Okay ingen vi kender har 24 spisestole/siddepladser ved spisebord i familer på 4-6 mennesker til dagligt.

Bord med udtræk og borde der kan slås op og sættes til.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf sigge » 16. dec 2019, 09:36

Jeg så programmet om jul på Ruths Hotel i Skagen i sidste uge, og jeg kunne faktisk godt tænke mig at prøve at holde jul der. Jeg har ikke økonomien til at gøre det hvert år, men en enkelt gang eller to kunne det være ret lækkert bare at lade sig forkæle. Det kommer dog ikke til at ske, så længe mine forældre lever. Der skal det være den traditionelle familiejul. Men når de er væk, og min nærmeste familie kun består af min søster, kunne jeg godt finde på at foreslå hende, at vi gjorde det sammen. Der kan selvfølgelig være sket meget inden da, og det kan være, vi begge finder partnere, inden vores forældre dør, og så vil situationen være en anden.

Men hvis jeg skulle noget "ud af huset", skulle det nok være et helt ophold med overnatning også. Jeg ser ikke lige for mig, at vi bare går på restaurant og spiser. Men overskud såvel fysisk som psykisk kan jo nemt ændre sig, så hvem ved?
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Pandesteg » 16. dec 2019, 09:39

Selv hvis vi kun var min mand og jeg til juleaften, så tror jeg ikke, at jeg havde lyst til at spise ude. Jeg synes ikke at der er de store ben i at lave julemad (slet ikke hvis det kun var til 2 personer) og jeg synes også det er hyggeligt at sidde i mit eget julepyntede hjem og se på juletræet, mens vi spiser. Det eneste lidt ærgelige oprydning ved juleaften synes jeg er bradepanden der er brugt til steg/and...
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Flere holder jul på restaurant

Indlægaf Kattefjæs » 16. dec 2019, 10:36

Man goer vel som det passer ens familie bedst. Det kan jeg ikke se noget problem med.

I aar er det kun manden og jeg, og jeg har ikke noget imod at lave mad, men det ER da et stort arbejde bare for to personer, saa set i det lys kunne man da godt spare paa kraefterne og spise middagen ude. Jeg ville saa nok goere det til frokost og saa tage hjem og drikke gloegg, spise snacks og aabne gaver osv. om aftenen.

Hvis det var med hele familien ville jeg nok foretraekke at goere det hele hjemme, men nu har vi ogsaa familier som tager det som den stoerste selvfoelgelighed at alt er alles ansvar og at ingen kan sidde med haenderne i lommen, saa paa den maade er der ikke nogen som kommer paa overarbejde bare fordi de tilfaeldigvis laegger hus til.

Det ville jeg saa heller ikke finde mig i - enten holder man jul sammen alle sammen, eller ogsaa maa man sgu lave sin egen fest. Jeg tror ikke at det i sig selv ville faa mig til at foreslaa restaurant - det ville bare faa mig til at foreslaa at de dovne typer ikke deltog laengere. Hvis de ikke vil sidde alene, maa de jo saa nosse sig sammen og tage del i faellesskabet.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"