Kombinerede fester - er det for skørt?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. feb 2020, 06:55

Jeg kan slet ikke forstå, at nogen kan tænke det, som et forsøg på at kradse gaver ind.
8
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf LadyFox » 14. feb 2020, 07:15

Pandesteg skrev:
LadyFox skrev:
TomKah skrev:Jeg kan ikke se formålet med kombinationen hvis I ville invitere de samme mennesker. Så lugter det bare af at trække ekstra gaver ud af gæsterne.
Jeg ville droppe 33 års fødselsdag som er en langt mindre begivenhed end navngivning. Men ville derimod ikke have et problem med at fejre fødselsdagen som en del af navngivningsfesten med f.eks lagkage og fødselsdsgssang uden forventningen om gaver. Det kan man jo sagtens gøre uden at skrive det i invitationen.

Hvorfor er navngivning en større begivenhed end en fødselsdag? Jeg er med på at en navngivning er en engangsting og en fødselsdag kommer hvert år. Men, det er en fest for en baby - babyen er vel ligeglad så tænker navngivningen vel primært er for forældrenes skyld?


Ja baby er ligeglad, men min nieces dåb var en meget stor dag for hendes forældre (er ret sikker på den trumfede begge deres fødselsdage det år), havde de af en eller anden grund skulle vælge mellem fødselsdag og dåbshalløj ved jeg godt hvad de havde valgt. Men jeg tænkte, at man måske kunne have det på samme måde med en navngivningsfest. Det er jo så individuelt, hvor meget det fylder. Jeg kan måske bare ikke rigtig se pointen i at slå en fødselsdag sammen med navngivning. Altså, hvis jeg blev inviteret ville jeg da sige ja og medbringe gaver til begge parter, jeg synes bare det er en sær kombination og begge dele tager jo lidt fokus fra hinanden. For mig sætter det sig bare lidt mellem to stole. Så hvis jeg var i den situation ville jeg personligt droppe at fejre min fødselsdag det år og begrunde det med at jeg synes fokus skulle være på navngivningsfest for mit barn og så lade dagen handle om det (hvis nogen spurgte).

Man kunne jo så evt. udskyde fødselsdagsfejringen og holde en mindre fødselsdag (hvis overskuddet ikke var til mere) en måneds tid efter. Jeg holdt selv først fødselsdag i starten af februar, fordi jeg har fødselsdag nytårsaften og ikke gider fejre dagen lige dér fordi ja, jul og nytår fylder.


Min tanke var mere at jeg vil mene at en barns 5 års fødselsdag er vigtigere end en voksens 33 års fødselsdag, fordi at barnet er bevidst om konceptet og er et barn.

Men at en barnedåb/navngivning der er barnet så lille at festen er for forældrenes skyld, og på forældrenes præmisser og så bestemmer de da selv om den er lige så, mere eller mindre vigtig end en fødselsdag.

Jeg har selv været til et hav af kombinerede fester af forskellige begivenheder, og min erfaring er at folk godt kan finde ud af at fejre to ting på en gang.
Min erfaring er dog også at mange voksne (det er dog ikke min egen mening) i forvejen er træt af at bruge en masse fridage årligt på at skulle deltage i andres arrangementer, fordi også godt kan lide at have weekender hvor de ikke skal land og rige rundt for at fejre, familie, venner og svigerfamilie.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf LadyFox » 14. feb 2020, 07:18

Fru Sunshine skrev:Jeg kan slet ikke forstå, at nogen kan tænke det, som et forsøg på at kradse gaver ind.


Eller hvorfor det skulle være et problem at skulle give en fødselsdagsgave til et familiemedlem?
Hvis man var inviteret til barnedåb en uge en nybagt mors fødselsdag ville man så ikke alligevel tage en gave med til moren?
3
...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Flora » 14. feb 2020, 07:18

Hvis det var en, der normalt inviterede til fødselsdag, ville jeg ikke tænke nærmere over det. Så ville jeg bare møde op med en gave til hhv. fødselar og baby. Hvis det var en, der normalt ikke inviterer til fødselsdag, ville jeg synes, det var sært, men det er jo ikke tilfældet her.
4
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf hotlips » 14. feb 2020, 07:28

Jeg ville ikke tænke over det, faktisk måtte jeg læse flere svar før jeg regnede ud hvad der er ment som potentielt problem.

Det er jeres fest og folk er vel velkomne til at blive væk, men så er de vel heller ikke så meget værd at kende.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Pandesteg » 14. feb 2020, 07:37

LadyFox skrev:
Pandesteg skrev:
LadyFox skrev:
TomKah skrev:Jeg kan ikke se formålet med kombinationen hvis I ville invitere de samme mennesker. Så lugter det bare af at trække ekstra gaver ud af gæsterne.
Jeg ville droppe 33 års fødselsdag som er en langt mindre begivenhed end navngivning. Men ville derimod ikke have et problem med at fejre fødselsdagen som en del af navngivningsfesten med f.eks lagkage og fødselsdsgssang uden forventningen om gaver. Det kan man jo sagtens gøre uden at skrive det i invitationen.

Hvorfor er navngivning en større begivenhed end en fødselsdag? Jeg er med på at en navngivning er en engangsting og en fødselsdag kommer hvert år. Men, det er en fest for en baby - babyen er vel ligeglad så tænker navngivningen vel primært er for forældrenes skyld?


Ja baby er ligeglad, men min nieces dåb var en meget stor dag for hendes forældre (er ret sikker på den trumfede begge deres fødselsdage det år), havde de af en eller anden grund skulle vælge mellem fødselsdag og dåbshalløj ved jeg godt hvad de havde valgt. Men jeg tænkte, at man måske kunne have det på samme måde med en navngivningsfest. Det er jo så individuelt, hvor meget det fylder. Jeg kan måske bare ikke rigtig se pointen i at slå en fødselsdag sammen med navngivning. Altså, hvis jeg blev inviteret ville jeg da sige ja og medbringe gaver til begge parter, jeg synes bare det er en sær kombination og begge dele tager jo lidt fokus fra hinanden. For mig sætter det sig bare lidt mellem to stole. Så hvis jeg var i den situation ville jeg personligt droppe at fejre min fødselsdag det år og begrunde det med at jeg synes fokus skulle være på navngivningsfest for mit barn og så lade dagen handle om det (hvis nogen spurgte).

Man kunne jo så evt. udskyde fødselsdagsfejringen og holde en mindre fødselsdag (hvis overskuddet ikke var til mere) en måneds tid efter. Jeg holdt selv først fødselsdag i starten af februar, fordi jeg har fødselsdag nytårsaften og ikke gider fejre dagen lige dér fordi ja, jul og nytår fylder.


Min tanke var mere at jeg vil mene at en barns 5 års fødselsdag er vigtigere end en voksens 33 års fødselsdag, fordi at barnet er bevidst om konceptet og er et barn.

Men at en barnedåb/navngivning der er barnet så lille at festen er for forældrenes skyld, og på forældrenes præmisser og så bestemmer de da selv om den er lige så, mere eller mindre vigtig end en fødselsdag.

Jeg har selv været til et hav af kombinerede fester af forskellige begivenheder, og min erfaring er at folk godt kan finde ud af at fejre to ting på en gang.
Min erfaring er dog også at mange voksne (det er dog ikke min egen mening) i forvejen er træt af at bruge en masse fridage årligt på at skulle deltage i andres arrangementer, fordi også godt kan lide at have weekender hvor de ikke skal land og rige rundt for at fejre, familie, venner og svigerfamilie.


Har jeg påstået andet? Jeg giver min personlige mening om konstellationen, da det var det TS efterspurgte.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Pjeps » 14. feb 2020, 08:19

Næh, man kan da gøre ligesom man har lyst til. Hvis nogle af de inviterede finder det for mærkelig, er de vel velkomne til ikke at deltage .
0
:ninja:
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Aquadorable » 14. feb 2020, 08:24

D.itsen skrev:Jeg synes faktisk det er lidt synd, hvis traditionen med at holde egen fødselsdag dør, bare fordi man har fået barn. Hvis man har lyst til at fejre sin fødselsdag, så skal man da bare gøre det og jeg synes det er en fin måde at gøre det på


Slet lige 'bare' fra den sætning ... :D

TS; jeg ville synes, det var helt fint - og i øvrigt have fuld forståelse for beslutningen om, at man gerne vil holde noget, men ikke orker flere fester med så lille et barn.

Jeg ville i øvrigt opfatte det, som om jeg skulle have to gaver med :)
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. feb 2020, 09:14

Min søn blev døbt på min 24-års fødselsdag.

Jeg fik gaver af dem, der plejede at give mig gaver. Hvad er der galt i det?
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf LadyFox » 14. feb 2020, 09:20

Pandesteg skrev:
LadyFox skrev:
Pandesteg skrev:
LadyFox skrev:
TomKah skrev:Jeg kan ikke se formålet med kombinationen hvis I ville invitere de samme mennesker. Så lugter det bare af at trække ekstra gaver ud af gæsterne.
Jeg ville droppe 33 års fødselsdag som er en langt mindre begivenhed end navngivning. Men ville derimod ikke have et problem med at fejre fødselsdagen som en del af navngivningsfesten med f.eks lagkage og fødselsdsgssang uden forventningen om gaver. Det kan man jo sagtens gøre uden at skrive det i invitationen.

Hvorfor er navngivning en større begivenhed end en fødselsdag? Jeg er med på at en navngivning er en engangsting og en fødselsdag kommer hvert år. Men, det er en fest for en baby - babyen er vel ligeglad så tænker navngivningen vel primært er for forældrenes skyld?


Ja baby er ligeglad, men min nieces dåb var en meget stor dag for hendes forældre (er ret sikker på den trumfede begge deres fødselsdage det år), havde de af en eller anden grund skulle vælge mellem fødselsdag og dåbshalløj ved jeg godt hvad de havde valgt. Men jeg tænkte, at man måske kunne have det på samme måde med en navngivningsfest. Det er jo så individuelt, hvor meget det fylder. Jeg kan måske bare ikke rigtig se pointen i at slå en fødselsdag sammen med navngivning. Altså, hvis jeg blev inviteret ville jeg da sige ja og medbringe gaver til begge parter, jeg synes bare det er en sær kombination og begge dele tager jo lidt fokus fra hinanden. For mig sætter det sig bare lidt mellem to stole. Så hvis jeg var i den situation ville jeg personligt droppe at fejre min fødselsdag det år og begrunde det med at jeg synes fokus skulle være på navngivningsfest for mit barn og så lade dagen handle om det (hvis nogen spurgte).

Man kunne jo så evt. udskyde fødselsdagsfejringen og holde en mindre fødselsdag (hvis overskuddet ikke var til mere) en måneds tid efter. Jeg holdt selv først fødselsdag i starten af februar, fordi jeg har fødselsdag nytårsaften og ikke gider fejre dagen lige dér fordi ja, jul og nytår fylder.


Min tanke var mere at jeg vil mene at en barns 5 års fødselsdag er vigtigere end en voksens 33 års fødselsdag, fordi at barnet er bevidst om konceptet og er et barn.

Men at en barnedåb/navngivning der er barnet så lille at festen er for forældrenes skyld, og på forældrenes præmisser og så bestemmer de da selv om den er lige så, mere eller mindre vigtig end en fødselsdag.

Jeg har selv været til et hav af kombinerede fester af forskellige begivenheder, og min erfaring er at folk godt kan finde ud af at fejre to ting på en gang.
Min erfaring er dog også at mange voksne (det er dog ikke min egen mening) i forvejen er træt af at bruge en masse fridage årligt på at skulle deltage i andres arrangementer, fordi også godt kan lide at have weekender hvor de ikke skal land og rige rundt for at fejre, familie, venner og svigerfamilie.


Har jeg påstået andet? Jeg giver min personlige mening om konstellationen, da det var det TS efterspurgte.


Det var jo bare det der var min pointe i det du svarede på.
0
...
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Lys » 14. feb 2020, 09:38

Fru Sunshine skrev:Min søn blev døbt på min 24-års fødselsdag.

Jeg fik gaver af dem, der plejede at give mig gaver. Hvad er der galt i det?


Jeg ville faktisk helst holde på selve min fødselsdag, men kan desværre ikke lade sig gøre.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf LadyFox » 14. feb 2020, 09:49

SurSødSovs skrev:
LadyFox skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg kan slet ikke forstå, at nogen kan tænke det, som et forsøg på at kradse gaver ind.


Eller hvorfor det skulle være et problem at skulle give en fødselsdagsgave til et familiemedlem?
Hvis man var inviteret til barnedåb en uge en nybagt mors fødselsdag ville man så ikke alligevel tage en gave med til moren?


Vi holdt i sin tid barnedåb to dage før min 24-års fødselsdag. Svaret til det spørgsmål er i hvert fald i nogle tilfælde "nej". Jeg fik bestemt kun fødselsdagsgaver af dem, jeg plejer at få fra.


Det kan godt være det mig der er sær når jeg generelt ville tage en lille blomst eller noget med hvis jeg var på besøg hos dem lige op til deres fødselsdag. :)
0
...
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf Pandesteg » 14. feb 2020, 10:09

Hvis jeg ikke bliver inviteret til fødselsdagsfejring, så giver jeg ikke nogen gave. Undtaget den regel er min mand, søster, far og mor. Der ville jeg give en ting næste gang vi sås. Men ellers ikke. Så det ville ikke falde mig ind at give en gave, hvis jeg var inviteret til dåb/navngivning/whatever x antal dage efter en fødselsdag :) Men det lyder jo heller ikke til at det er gaverne, der er vigtige for TS.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf TomKah » 14. feb 2020, 15:06

Jeg forstår ikke hvad der skulle være motivationen for at skrive to fejringer i invitationen hvis det ikke var for at opfordre til gaver?
Festen bliver jo holdt alligevel?

Som sagt forstår jeg godt at man ikke holder to fester. Jeg forstår egentlig også godt at man skal fejre mor, synge fødselsdagssang og spise lagkage eller hvad man nu holder sig til af traditioner. Men hvorfor er det nødvendigt at gøre det til en officiel fejring med gaver og invitation?
3
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Kombinerede fester - er det for skørt?

Indlægaf D.itsen » 14. feb 2020, 15:23

Aquadorable skrev:
D.itsen skrev:Jeg synes faktisk det er lidt synd, hvis traditionen med at holde egen fødselsdag dør, bare fordi man har fået barn. Hvis man har lyst til at fejre sin fødselsdag, så skal man da bare gøre det og jeg synes det er en fin måde at gøre det på


Slet lige 'bare' fra den sætning ... :D
)

Hvorfor? :gruble:
Altså jeg mener ikke det er "bare" at få barn, sådan generelt, men hvis eneste argument for at stoppe med at holde sin egen fødselsdag er fordi at nu har man et barn, så er argumentet at man bare har fået barn. Bare =som eneste argument
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fest og bryllup"