Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Indlægaf Akehurst2 » 21. okt 2022, 14:41

AFK skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:Nej vi ved ikke, om der er dresscode - det er ikke sikkert, der er det.

Han har ikke tænkt sig at overholde nogen specifik dresscode. Han har ikke engang tænkt sig at holde sig inden for en nogenlunde sædvanlig forståelse af 'pænt tøj til et bryllup'.

Der er SÅ langt fra farens påklædning til at han skal være i et særligt formelt kostume, i noget meget specifikt eller detailstyret. Det er noget med, om han evt. kunne være i tøj, der var strøget og passer og ikke i store støvler. SÅ lidt hensyn, som han ikke gide tage.


Hvis man ikke har angivet en dresscode, kan man i mine øjne ikke bagefter komme og sige, hvad folk skulle have haft på. Har man kun skrevet 'pænt tøj' i indbydelsen, så er det op til gæsterne selv at definere 'pænt tøj'. Har man en far, som aldrig har haft et skarpt jakkesæt på, så burde man vide, at man er nødt til at have en rimelig konkret dresscode, hvis man vil insistere på, at han skal komme i det (eller blive væk).

Hvis man HAR angivet en dresscode, er det en anden sag. Så vil jeg mene, det er uhøfligt af gæsterne at dukke op i noget, der afviger fra den. Ikke uhøfligt at blive væk - men uhøfligt ikke at overholde den. Og igen vil alle dresscodes have rum for fortolkning. Selv en smoking kan være for lille eller have en ustrøget skjorte. Sådan er livet.


TS skrev selv: "[...] og hvad dresscode er for ham som brudens far."

Der er altså 1) angivet en dresscode, som 2) kun gælder for faderen. Hvad den dresscode specifikt udmønter sig i, må stå hen i det uvisse, for det ville TS ikke svare på, da hun blev spurgt om det. Det virker lidt som om at hun tror at dresscode fungerer sådan, at man bare siger ordet "dresscode", og så er der en fælles forståelse hos alle for hvad det vil indebære, snarere end at det er noget man uddyber i invitationen.

Personligt synes jeg det er super-uartigt af TS, at først invitere sin far til brylluppet - en far, hvis holdninger og stil til tøj og bryllupper, er hende velkendt - og så bagefter komme og sige at der gælder en særlig dresscode, kun for faderen, fordi hun skammer sig over hvordan han klæder sig, og at det ikke er godt nok, hvis han vil være med til hendes bryllup.

Hvis jeg var faderen, havde jeg meldt afbud på stedet. Det er fandeme faderen, og ikke TS, der bliver ydmyget her!


Sådan mener jeg slet ikke, man kan læse det. Jeg forstår det som underforstået, hvordan man er konventionelt pænt klædt på til den type bryllup, når man er brudens far og skal føre hende op. Og at hun netop mener, der er en fælles forståelse, som hun er blevet klar over, at hendes far ikke vil anerkende.

Og ja, det burde hun sikkert have kunnet regne ud. Men sådan er der jo så meget, man 'burde', men det ændrer bare ikke på, at det nu viser sig, at faren ikke har tænkt sig at give sig så meget som en millimeter for at glæde sin datter, og nu overvejer hun, hvad hun så skal gøre ved det.

Jeg synes i øvrigt ikke, det er totalt urimeligt at regne med, at faren nok gerne lige ville gå det ekstra skridt i og med, der er tale om en særlig anledning. Ja, han har sine holdninger til påklædning, men det er da ikke givet, at selv folk med holdninger til påklædning er totalt umulige at få til at flytte sig lidt i nogle situationer.
5
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Indlægaf Sophies-mor » 21. okt 2022, 14:51

Dresscoden gælder nok for alle. Men faderen er "kontrær" og læses i mine øjne, som sjusket påklædt.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3013
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5212

Re: Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Indlægaf AFK » 21. okt 2022, 16:47

Sophies-mor skrev:Dresscoden gælder nok for alle.


Det gør den jo ikke, når TS specifikt skriver flere gange, at der gælder en traditionel dresscode for brudens far, og at dresscoden kun er for ham:

Han forstår slet ikke man vil giftes overhovedet, han er lidt ligeglad med hvad der er traditioner ift. sådan et bryllup og hvad dresscode er for ham som brudens far.


Der er også Dress-codes for, hvad man har på som brudens far, hvis vi nu taler traditioner til et bryllup.


Jeg kunne ikke drømme om at italesætte en dress-code over for gæster eller andre end netop ham der fører mig op af gulvet.


Jeg vil i øvrigt stadig gerne vide, hvad dansk tradition for brudens far ift. dresscode er? Hvis ikke engang fortalerne for dresscode til brudens far kan komme med et klart svar eller definition, hvordan fanden skulle en mand, der ikke interesserer sig for bryllupper og som "sidder fast i 70érne og 80érne og den mode der var der", så have en kinamands chance for at stille korrekt?
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Indlægaf Tux » 21. okt 2022, 17:50

ajnaM skrev:Jeg føler måske, at jeg har en lidt anden æstetik end TS. Jeg tænker ikke, man ligner en vagabond ud fra de beskrivelser, hun har givet. Jeg har aldrig set en vagabond i et læderslips.

Og så er jeg i øvrigt enig med dig i, at det er langt mere upassende at opføre sig så respektløst til sin søns bryllup, end at komme i en krøllet blazer eller med for store støvler på. Jeg synes faktisk slet ikke, de ting kan sammenlignes.

Måske ikke, men til gengæld burde det give mindst en måned i brummen for brud på god smag.

/s
4
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Indlægaf Zombie » 21. okt 2022, 18:16

Hvad med et kompromis? Tøjet skal passe ham, og det bliver renset og strøget på renseri inden.
2
aka Forbies

:gammel:
Djub
Indlæg: 33
Tilmeldt: 9. nov 2021, 12:50
Kort karma: 18
Likede indlæg: 121

Re: Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Indlægaf Djub » 22. okt 2022, 09:51

Jeg er rystet over hvor meget mine ord bliver skævvredet, mistolket og at jeg oven i købet bliver kaldt uartig m.m. Det er simpelthen debatten når den er værst og når den går i selvsving. Jeg synes sgu det er nogle andre der er uartige her! Jeg har forsøgt at holde en ordentlig tone og forlod tråden da jeg fornemmede den blev ukonstruktiv og stemningen grim. Jeg er ærlig talt rystet over den måde visse debattører læser mine ord og tolker som det passer dem. Jeg har åbenbart ikke skrevet nok indlæg til jeg kan skrive beskeder, så er der en venlig debattør der vil bede Icelady eller en anden moderator låse tråden?

Jeg vil bede jer stoppe med at kommenterer mere i denne tråd. Jeg øsnker ikke flere indlæg her. Synes der er sagt så rigeligt!

Igen tak til alle der deltog konstruktivt (også jer der var uenige med mig, men holdt en god tone) Og tak for alle de søde ord i de grønne kort. De er alle meget værdsat <3
14
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9936
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 17865

Re: Min far skal føre mig op af kirkegulvet men...Problemer med Dress-code

Indlægaf .Magic. » 22. okt 2022, 11:57

Jeg ved du har frabedt dig flere kommentarer, men det her poppede lige op.
Og så et par pæne jeans. Kunne det være et foreslag til et kompromis for jer begge?
Det er pænt, neutralt og udstråler hverken det ene eller andet.
Han behøver jo ikke jakke på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Moderation

Indlægaf icelady » 22. okt 2022, 13:50

Tråden låses efter TS´s ønske
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Fest og bryllup"