Hvordan skal et dansk julemarked være?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Wizzze » 18. dec 2023, 09:54

Der er for meget billig plastik og tysk pølse over de københavnske julemarkeder

https://www.berlingske.dk/samfund/borgm ... plastic-og

Det skal der laves om på, mener de på rådhuset, du nu indkalder til møder.

Men hvordan mener du et dansk julemarked skal være? Hvordan ville dit ideelle julemarked se ud?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4916
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Stars » 18. dec 2023, 10:04

Det var før corona, jeg var der, men Odense var rigtig hyggelig.

Boder med hjemmelavede ting, gløgg, varm kakao og æbleskiver samt børneaktiviteter forskellige steder (museer)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Wizzze » 18. dec 2023, 10:08

Personligt så jeg gerne mere håndarbejde, både julepynt til hjem og træ, men bliver det for dyrt, så det ikke sælger? :gruble:
Æbleskiver og gløgg giver sig selv, men også gerne en klejnekoger. Så ville jeg gerne se flere klassiske danske pølser som grill medister og kålpølser, fremfor Krakauer eller Nürnberger bratwurst, men også gerne boder med lun risengrød og ikke mindst en varm suppe i en kold tid. Ting som vintersuppe, porresuppe eller rosenkålssuppe er gamle klassiske juleretter som desværre er gået i glemmebogen. Så burde man kunne få en god flæskestegssandwich, gerne med brun sovs, på et godt julemarked.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11395
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23638

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Mani » 18. dec 2023, 10:44

Wizzze skrev:Der er for meget billig plastik og tysk pølse over de københavnske julemarkeder

https://www.berlingske.dk/samfund/borgm ... plastic-og

Det skal der laves om på, mener de på rådhuset, du nu indkalder til møder.

Men hvordan mener du et dansk julemarked skal være? Hvordan ville dit ideelle julemarked se ud?

Jeg vil sådan set gerne det samme som jeg går efter på de tyske - rigtig håndværk - læder, træ, keramik, garn, stof, glas osv. Ikke de der rædsomme masseproducerede souvenir julemarkedsting. Og så alsidighed i forplejningen - jeg gider ikke 7 boder med currywürst eller æbleskiver - men gerne en enkelt og varieret.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1450
Likede indlæg: 16179

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Urtekussen » 18. dec 2023, 11:08

Jeg har været på Fængslet i Horsens en gang, og det gør jeg aldrig igen.
Først stod vi i kø 30 minutter for at komme ind. Dernæst skulle vi betale entre. Der var vildt mange mennesker, så mange boder kunne vi slet ikke se. Eneste mulighed for at købe æbleskiver var nogle særlige gourmet-nogle, som kostede 30-40 kr for 3 stk.
Alt var meget dyrt, især når man også betalte indgang.

Når jeg betaler indgang ville jeg gerne at der så var pyntet ekstra flot op, måske med mekaniske nisser eller en mulighed for at tage julebilleder. Det var meget sparsomt.
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Kommodedyret » 18. dec 2023, 11:14

Fucking vigtig sag, godt at vi har nogle handlekraftige politikere som skrider ind og tager affære!
4
Closure, closure, closure closure closure
Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Fledermäuslein » 18. dec 2023, 11:23

Kommodedyret skrev:Fucking vigtig sag, godt at vi har nogle handlekraftige politikere som skrider ind og tager affære!


Ja, for satan. Man kan da kun beklage, at indsatsen vil komme for sent i forhold til dette års julemarkeder.
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14954
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25184

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf sigge » 18. dec 2023, 11:50

Jeg har jo været på julemarkeder i Wien i år, og jeg synes egentlig godt, at de kunne overføres til Danmark. Så skulle boderne med spiselige ting måske lige skiftes til noget med typisk dansk. Æbleskiver og flæskestegssandwich lyder som gode bud. Men for min skyld kunne der også godt være noget med lidt udenlandsk islæt, hvis det bliver lavet ordentligt. Det, jeg godt kunne lide ved markederne i Wien var, at der ikke var nogen gentagelse i typen af boder indenfor det enkelte marked. De havde hver deres niche af kunsthåndværk, julepynt, spiselige specialiteter eller gaveideer. Noget af det var helt sikkert masseproduceret i Kina, men så var der også noget til en mere rimelig pris. Hvis alt er håndlavet unika, bliver priserne jo også derefter, og så er der nok en del mennesker, der ikke har lyst til at bruge pengene der.

Jeg er ikke til alle muligt tivoliboder som i Winter Wonderland i Hyde Park i London. :tie: Det skal være hyggeligt og smagfuldt.

Og så må der gerne være et overdækket område, hvor man kan stå og spise sine æbleskiver i ly for det våde, danske vintervejr.
1
You can't spell awesome without me.
Sorenspige
Indlæg: 7136
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9520

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Sorenspige » 18. dec 2023, 20:37

Mindre menneskefyldt :tie:. Vi har været i København og samtlige af de julemarkeder, vi besøgte, var proppede med mennesker. Man kunne stort set ikke se, hvad der blev solgt i de forskellige boder.
0
Lys
Indlæg: 5925
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10665

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Lys » 18. dec 2023, 22:42

Jeg var i hvert fald skuffet over at man ikke kunne finde æbleskiver på julemarkedet på Kgs Nytorv, men kun små pandekager og donuts. Dog talte det op at begge dele blev lavet på stedet.
1
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Bergen » 18. dec 2023, 23:53

De er ihvertfald super uinteressante i Kbh, men nogen må lægge deres penge der. Turister måske?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42410

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf LaMariposa » 19. dec 2023, 04:41

Bergen skrev:De er ihvertfald super uinteressante i Kbh, men nogen må lægge deres penge der. Turister måske?


Måske? Der er i hvert fald overproppet, så nogen må kunne lide det. Men jeg snakkede kort med en af dem, der havde en bod, og hendes butik ligger i Horsens. Det undrede mig, at hun ikke havde valgt et julemarked tættere på, men kom frem til, at der nok er flere penge i at være i København.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2875
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5603

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Luffegås » 19. dec 2023, 08:24

Jeg har kun været i Flensborg en gang men det synes jeg også var skuffende. Hele gågaden var jo bare gluchwein og slik/pølser whatever. det samme og det samme, og de der stod i boderne virkede ikke tyske eller venlige, ren profit-ryttere, og holdt sikkert ikke engang jul selv. Det gider jeg simpelthen ikke støtte
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Alenetid
Indlæg: 183
Tilmeldt: 17. jul 2023, 13:53
Kort karma: 11
Likede indlæg: 327

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Alenetid » 19. dec 2023, 10:07

Wizzze skrev:Personligt så jeg gerne mere håndarbejde, både julepynt til hjem og træ, men bliver det for dyrt, så det ikke sælger? :gruble:
Æbleskiver og gløgg giver sig selv, men også gerne en klejnekoger. Så ville jeg gerne se flere klassiske danske pølser som grill medister og kålpølser, fremfor Krakauer eller Nürnberger bratwurst, men også gerne boder med lun risengrød og ikke mindst en varm suppe i en kold tid. Ting som vintersuppe, porresuppe eller rosenkålssuppe er gamle klassiske juleretter som desværre er gået i glemmebogen. Så burde man kunne få en god flæskestegssandwich, gerne med brun sovs, på et godt julemarked.

Så tror jeg, du vil elske Industrimuseets juleweekend! https://industrimuseet.dk/event/juleweekend/
Små boder med håndlavede ting, musik, friskkogte klejner, julemanden går rundt med godter til børnene. Det er bare den helt rigtige stemning, og de håndlavede ting er virkelig god kvalitet!
2
Sir Pimp Daddy Maximus
Indlæg: 102
Tilmeldt: 21. nov 2023, 21:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Sir Pimp Daddy Maximus » 19. dec 2023, 10:52

Jeg tænker først og fremmest hyggeligt. Der skal være flot pynt at købe, gløgg og god mad. Og der må gerne gå en udklædt julemand rundt :)
0

Tilbage til "Fest og bryllup"